Auteur Topic: Welke wissel-decoder?  (gelezen 9069 keer)

Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
Welke wissel-decoder?
« Gepost op: 2014-02-10, 08:20:46 »
Een goede dag,

Op dit moment gebruik ik Piko A-gleis, met Roco 10775 decoders en Roco wisselaandrijvingen. Werkt zeer onbetrouwbaar en het geklik bij het omschakelen bevalt me niet (te hard). Op advies van H&H te Gouda (stopt ermee). heb ik ook een aantal wissels uitgerust met een Tillig-aandrijving, aangestuurd door een Lens LS151 decoder. Vind ik ook niet alles: moeilijk in te stellen en maakt ook nog veel lawaai.
Is het ESU materialen geschikt voor Piko wissels en zijn ze stil(ler)? Of adviseer je me nog iets anders?
Alvast bedankt,

Rien Markus
« Laatst bewerkt op: 2014-02-10, 09:29:56 door GerardWassink »
RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0

GerardWassink

  • Gast
Re: Welke wissel-decoder?
« Reactie #1 Gepost op: 2014-02-10, 09:45:38 »
Dag Rien,

De ESU decoder oplossing is volgens mij goed toepasbaar, net als de Tortoise oplossing.

ESU
De decoders zijn wat fragiel, de decoders worden aangestuurd met de DCC railspanning, je kunt ze met een aparte voeding voeden, of met de railspanning, naar keuze; persoonlijk vind ik het zonde om voor de voeding 'dure' DCC spanning te gebruiken, maar goed de mogelijkheid bij ESU is er. Het afstellen - van de uitslag per kant en van de omzet-snelheid - kan zeer precies, maar is wel erg bewerkelijk.

Tortoise
De oplossing met de Tortoise motors die ik nu gebruik bevalt me erg goed. De motoren zijn groot en robuust. Ze zetten de wissel om door gelijkspanning links- of rechtsom aan te sluiten. Ze zijn dus heel goed handmatig om te zetten met behulp van een eenvoudige dubbelpolig-om schakelaar. De snelheid van omzetten regel je met de aangelegde gelijkspanning (tot 12 Volt). Aan het eind van de slag blijven de motoren stroom voeren, waardoor de wisseltongen goed worden aangedrukt. De stroom die door de motoren loopt is nooit groter dan 20mA, dus je kunt er zonder weerstand een LED in serie mee opnemen.

De decoders die ik gebruik zijn de DS64 stationary decoders van Digitrax. Aangestuurd via (mijn favoriete) Loconet, helemaal los van de DCC spanning. Zeer goed programmeerbaar, elke DS64 kan 4 wissels aansturen en maximaal 8 rijwegen. Ze zijn ook los van de computer te gebruiken.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2014-02-10, 10:04:38 door GerardWassink »

Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
Re: Welke wissel-decoder?
« Reactie #2 Gepost op: 2014-02-10, 10:02:24 »
Gerard,

Bedankt voor je reactie. Ik zie dat je er een apart topic van hebt gemaakt: = beter.
Het "Tortoise-gedeelte" moet ik nog eens goed op me laten inwerken, m.n. "maximaal 8 rijwegen". Wat bedoel je hier precies mee?

Groet, Rien
RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0

GerardWassink

  • Gast
Re: Welke wissel-decoder?
« Reactie #3 Gepost op: 2014-02-10, 10:15:21 »
Als je in het Topic van mijn layout (Washtown & Beijville Railroad) kijkt, dan zie je dat ik bedieningspaneeltjes heb gemaakt.

Op dat paneel zie je acht drukschakelaars die met een flatcable zijn aangesloten op zo'n DS64. Elke schakelaar activeert een rijweg of 'route'. Elke route bevat een voorgeprogrammeerde stand voor maximaal 8 wissels. Met één druk op de knop zet ik dus alle benodigde wissels in de gewenste stand. Via zo'n rijweg zijn zelfs wissels aan te sturen die aan een andere DS64 'hangen', als die andere DS64 dan ook maar aan Loconet is aangesloten.

Met meer dan één DS64 zijn ook rijwegen in 'cascade' te schakelen, zodat langere rijwegen (met meer dan 8 wissels) te maken zijn. Dit wordt gerealiseerd doordat een rijweg een eigen 'wisseladres' krijgt. Die rijweg-adressen kies ik boven de 900, zodat ze bij mij 'virtueel' zijn, maar is geen noodzaak, ze mogen overlappen met een 'echt' wisseladres.

HTH,

Gerard

Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
Re: Welke wissel-decoder?
« Reactie #4 Gepost op: 2014-02-11, 16:14:55 »
Een goede dag,

Gerard, kan/wil je nog iets zeggen over het geluid dat wordt geproduceerd door de resp. aandrijvingen?.
Alvast bedankt.

Groet, Rien
RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0

GerardWassink

  • Gast
Re: Welke wissel-decoder?
« Reactie #5 Gepost op: 2014-02-11, 17:08:04 »
Hi Rien,

Het geluid ontloopt elkaar niet zo heel veel. Veel hangt af van hoe je de apparaten (servo's of motoren) monteert. Bij mij maken de wisselmotoren wat meer geluid omdat ze 'koud' op het hout gemonteerd zijn en de servo's met een stukje 3mm vloer-isolatie er tussen. Dat scheelt ietsje, maar door de schroeven draagt het geluid toch over naar de plaat.

Het geluid van de (Tortoise) motoren is - misschien mede door de omvang - wat zwaarder, en dat van de servo's - die een stuk kleiner zijn - wat lichter.

Voor beide geldt dat het geluid mij niet stoort, maar dat kan heel goed komen doordat ik veel met sound-loc's rij.

Gerard