Auteur Topic: z21 hulp gezocht  (gelezen 9986 keer)

Offline rickyrop

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
z21 hulp gezocht
« Gepost op: 2014-04-07, 15:11:02 »
 :-[hoi ben ricky
en heb sinfs kort een z21 zwarte versie en ik weet niet hoe uj kkes moet aansluiten en ik weet ook nog niwt egt hoe twerkt om de cv en soortgelijke moet inprogrameren zoal de decoder voor wissels hoe en wat
heb een lens digital 100 plus met terugmelding dat is ok alles wat ik van de aperaten weet

Gr.ricky :-[ :-[ :-[
N spoor fleischmann picolo centraleZ21
Dwissel decoder lenz ls 100 digital plua bediening met tablet

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: z21 hulp gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 2014-04-07, 18:05:07 »
hallo Ricky,

Op een ander plaats hier op het forum, bij de handleidingen, staat een vertaling van de handleiding in het Nederlands. Misschien help dat je in eerste instantie even op weg.

 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline rickyrop

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re: z21 hulp gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 2014-04-07, 20:34:34 »
hoi arie daar heb ik nog tussen gekeken maar kwam er niet uit heb de dingen geprobeerd of ik doe wat fout of wisseltje is verkeerd aangesloten of de coder of decoder is dood  ;D :-[
N spoor fleischmann picolo centraleZ21
Dwissel decoder lenz ls 100 digital plua bediening met tablet

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: z21 hulp gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 2014-04-11, 19:22:56 »
Hallo Ricky,
sorry dat deze reactie wat op zich liet wachten. Maar het lukt nu eenmaal niet altijd om snel te reageren. ik heb helaas geen Lenz en moet je daar het antwoord op schuldig blijven. Wat ik wel wil en kan doen is vertellen wat ik heb en hoe ik dat geïnstalleerd heb. Ik heb voor de wissel die ik tot nu toe gemonteerd heb de gewone "oude" model Fleischmann wissels. Met de standaard wissel aandrijvingen. drie draadjes twee bruin een zwart. Ik heb drie wisseldecoders van Digirails de 4018. Deze decoders moeten op een aparte voeding en op de voeding van de baan. worden aangesloten. Op deze decoder zit een programmeer knopje. Wanneer je van op de decoder het eerste wissel wil programmeren moet je eerst dat knopje indrukken, vervolgens kun je het geselecteerde wissel een adres geven. Het mooie bij deze decoder is dat de volgende 7 aansluitingen dan ook gelijk geprogrammeerd zijn met opvolgende nummers. Stel je hebt het eerste wissel adres 1 gegeven, dan hebben de op een volgende aansluitingen de adressen 2 t/m 8. Jawel op deze decoder kan je 8 wissels aansluiten. Op de website van Digirail kan je zo de handleidingen gratis downloaden.

Bij de Z21 heb ik een ipad.  hoe krijg je nou die wissels in je Ipad? Daarvoor heb je een stukje papier nodig een pen een potlood of een stift. Je tekent op het papier schematische je railplan inclusief wissels. Vervolgens pak je de Ipad en start je de Z21 op. Dan kies je het picogram Track Control settings. Bovenaan het scherm dat je dan krijgt zie je in de menubalk een foto camera. die klik je aan en neem je een foto van je getekende schema. De foto komt op je beeldscherm te staan. Dan selecteer je het + teken in de menubalk. Er rolt een klein keuze menu open. Control, Compositie Route en Note. Kies daarvan Control. dan krijg je op het gedeelde scherm naast de keuze mogelijkheid om verschillende soorten wissels en seinen te kiezen. Kies het wissel dat je nodig hebt. sleep het gekozen wissel naar de plaats op je tekening boven het getekende wissel. Doe dat met alle wissel in het getekende schema. selecteer vervolgens het wissel dat je adres 1 wilt geven. Druk de programmeerknop van de wisseldecoder in en geef dat wissel het gewenste adres. Sluit vervolgens de andere wissels aan ne prommeer die zoals hierboven beschreven.

Hoe het met een Android werkt weet ik niet. Maar als die hetzelfde werkt als een ipad zal wellicht het zelfde gaan.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.


Ik kan eventueel wat plaatjes maken ter illustratie. maar dan moet je even geduld hebben.
 
   
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: z21 hulp gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 2014-04-11, 19:52:27 »
Arie,

Android werk ongeveer hetzelfde, je kunt de wissel ook gewoon onder elkeer of naast elkaar zeten en geef ze dan een nummer, gaat best als de baan niet te groot is.
ook kun je de baan van bovenaf fotgraferen met de tablet
en de wissels er in zetten, hoef je geen tekening te maken, doe het zoals jezelf denk dat het makkelijkste is.

gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: z21 hulp gezocht
« Reactie #5 Gepost op: 2014-04-11, 20:22:58 »
Piet,

het is bij mijn baan niet mogelijk om de baan direct te fotograveren. Op een workshop van Roco bij Muilwijk modelbouw in Gorinchem kreeg ik van Roco de tip om te doen zoals ik heb omschreven. Maar het is zoals je zegt. er zijn meerder mogelijkheden. Een ieder past datgene wat bij hem past. Op moment is alles ontkoppeld maar daarover binnenkort in "Mijn layout".
 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline rickyrop

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re: z21 hulp gezocht
« Reactie #6 Gepost op: 2014-04-15, 17:33:26 »
hoi
en sorry voor de erg late reactie hier ben t hier op t forum nog aan uitzoeken wist niet eens dat hier nog weer was gereageerd maar indd t werkt nu indd zoals julie het besschreven nogmaals hier ook even gezegt hebbende dank hier voor t is nog steeds verder veel uitzoek werk dacht en geef ik eerlijk toe dat t simpeler zou zijn voor iemand die wel wat van besturen afweet maar dit is wel evne wat anders dan ik ervan dacht vooral als herbeginner met de treinen 


Gr ricky
N spoor fleischmann picolo centraleZ21
Dwissel decoder lenz ls 100 digital plua bediening met tablet

Offline Bertabn

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Re: z21 hulp gezocht
« Reactie #7 Gepost op: 2022-11-22, 11:16:24 »
In aanvulling op het voorgaande ik kan in de app van de Z21 digitaal het hele banpalen tekenen met daarin de wissels. Dezen zijn dan ook van hieruit te bedienen en geven ook de rijrichting in het plan aan. Je maakt het plan met de optie seinpost in de app.