Auteur Topic: Automatisch rijden  (gelezen 4211 keer)

Offline evert

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Automatisch rijden
« Gepost op: 2014-04-10, 00:07:29 »
Dag allemaal,

Na mijn voorstelrondje wil ik graag het volgende aan jullie voorleggen.
Ik wil mijn baan in opbouw besturen met Rocomotion in combinatie met de 10832.
Hiertoe heb ik eerst een proefbaantje gemaakt: cirkel met 4 blokken met in elk blok 2 melders  van LDT en Roco 10787.
Het blokschema op de PC geeft keurig aan welk blok is bezet als er een loc passeert; ook lichten en doven de leds van de 10787.
Om te kijken of het bloksysteem werkt laat ik 3 locs rijden waarbij dus steeds één blok vrij is.
Ondanks dat ik elk blok (naast een inrij- en stopsectie) een stopmelder heb gegeven (rood blokje) rijdt de eerst vertrekkende loc gewoon het blok in waar de derde loc staat en rijdt de tweede loc niet weg als de eerste loc zijn blok heeft verlaten.
Voor alle duidelijkheid, ik vind het al een hele prestatie dat ik zo ver ben gekomen en zit een beetje op een dood spoor.
Ik denk dat op het forum voldoende kennis aanwezig is om mij te vertellen wat ik niet goed doe.

Verder kom ik op meerdere fora de discussie tegen over het noodzakelijk aantal melders per blok, afhankelijk van het soort programma.
Met mijn proefbaan van 4 blokken heb ik de LDT en de 10787 volledig in gebruik, wat wil zeggen dat ik bij 12 blokken (beoogd) deze investering moet verdrievoudigen.
Hierbij komt voor mij de vraag op tafel of het niet handiger is RM te upgraden naar brons of zilver.
Kan iemand mij vertellen of je voor RM altijd 2 melders moet hebben en of dat voor brons of zilver wel/niet nodig is.
Groet,
Evert

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Automatisch rijden
« Reactie #1 Gepost op: 2014-04-10, 13:22:14 »
Evert,

Of RM altijd 2 melders moet hebben, ik zeg ja of je moet genoegen nemen met een stop die vergelijkbaar is wat er gebeurt als de stekker uit het stopcontact trek, geen uitloop, geen plaatsbepaling in een blok, minimaal 2 melders per blok zijn wel nodig.

Bij gebruik van 4 blokken is het rijden met 3 treinen in principe niet te doen, RM kijk altijd vooruit en staat zo ingesteld dat er 2 blokken vrij moeten zijn voordat een trein wordt gestart, en dat heb je zo niet.

Het overwegen om TC brons aan te schaffen zou ik niet doen omdat RM en brons bijna hetzelfde zijn, weggegooid geld, minimaal zilver al is het wel een verschil in prijs.

Je kunt ook eerst zilver eens op je PC zetten en een kijke hoe het werk, je kunt daarmee alles op je Pc instellen, in de simulatie proefrijden en zelfs een kwartiertje rijden in de demo mode, dan schakeld hij zichtel uit en moet je het eventueel weer opnieuw opstarten, gemaakte programma wel eerst opslaan voordat je gaat rijden anders is die ook weg.

Tc Zilver en Gold werken uitstekend met 1 melder per blok, dat scheelt de helft in de kosten.

Als je op een latere tijdstip wilt overschakelen van Rocomotion naar Zilver of Gold kijk dan welke je moet bestellen, bv. Rocomotion naar Zilver.
Zorg wel dat rocomotion draaiende is op de baan (moet aan staan en verbinding hebben), het bestelprogramma haalt dan automatisch een code uit je interface waar rocomotion op draaid en registreed deze, je heb dan korting op het te bestellen programma, de code kan maar 1 keer worden gebruikt.

Als er nog meer vragen zijn dan horen wij die wel.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders