Auteur Topic: R2 bogen, hoe zit 't precies ?  (gelezen 19727 keer)

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
R2 bogen, hoe zit 't precies ?
« Gepost op: 2014-08-10, 01:39:48 »
Hoi,
Ben aan 't tekenen geslagen in Anyrail voor een nieuwe baan in een nieuwe kamer. De nieuwe kamer biedt niet echt héél veel meer ruimtewinst maar vooral meer comfort (geen schuin dak meer dus werken op 1.20mtr). Doet nu allemaal nog even niet ter zake, kom binnenkort met méér. Mijn vraag nu is, hoe zit t met boogstralen. Ik wil als ader een dubbelspoor ontwerpen met in de bochten R3/R4 (en dan in flexvorm dus wellicht nog 'flauwer'), maar economischer is natuurlijk R2/R3. Nu zijn er veel bezwaren tegen R2, vooral de onnatuurlijke gang van lange wagons, dat ontkracht ik door de R2 binnenbocht puur uit t zicht te gebruiken. Maar het schijnt ook zo te zijn dat R2 treinstellen barslecht laat rijden en/of zelfs ontsporingen veroorzaakt. Klopt dit? Moet ik R2 echt vermijden of niet? Graag jullie mening.
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: R2 bogen, hoe zit 't precies ?
« Reactie #1 Gepost op: 2014-08-10, 10:40:57 »
In mijn ervaring komen ontsporingen ook vaker voor bij hogere snelheden.
De wielen hebben dan minder kans zich in de bocht te 'zetten'.
Normale snelheden rijden lost dat op.
Een maximum snelheid van 50km/u is voor de kleine banen die wij maken helemaal niet zo gek.
En voor een krappe bocht is zelfs dat veel te snel.
Max. 30 km/u zou mijn advies zijn.
Dat alles op schaal natuurlijk!

Aan de andere kant, het zou je verbazen om te zien hoeveel ruimer je de boogstraal kunt maken als je'm helemaal in het zicht legt, lang de rand op de rechte stukken en dicht lang de binnenhoek in de bochten. Zker met flex zijn dan veel betere boogstralen te bereiken met een natuurlijker verloop.

HTH,
Gerard
« Laatst bewerkt op: 2014-08-10, 10:42:57 door GerardWassink »

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: R2 bogen, hoe zit 't precies ?
« Reactie #2 Gepost op: 2014-08-10, 16:46:42 »
Rob,
Ja, je hebt wel een punt natuurlijk over dat "tussen de oren". Je foto's bevestigen wel dat de doorgang van een sleep lange wagons niet om aan te zien is. Geeft dat trouwens geen probleem met de buffers? Je zou zeggen dat ze mekaar kapot drukken....?
Gerard,
Om dan even mijn plannen te verduidelijken; direkt na het uitrijden van het CS moet een bocht komen, desnoods uit het zicht. Als ik hier R2/R3 onzichtbaar inplan dan scheelt me dat veel in het vervolg. In/uitrijden van het CS kan natuurlijk niet op hoge snelheid dus dat zou niet slecht uitkomen. Als ik zo naar Rob z'n foto's kijk; doe je dat op hoge snelheid dan kan ik me toch wel goed voorstellen dat dit problemen gaat opleveren. Je eindopmerking begrijp ik wel maar gaat niet op omdat ik in die te leggen bocht met ruimtegebrek zit (richting muur).
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: R2 bogen, hoe zit 't precies ?
« Reactie #3 Gepost op: 2014-08-10, 16:47:37 »
Beste Martijn,

Sommige fabrikanten geven bij een loc of treinstel aan dat de minimale bochtstraal voor die trein R3 is. Bijvoorbeeld grote loc's (bv LKAB) geven problemen en wordt bv aangeraden om bij kleinere bochtstraal de tussenbalgen niet te plaatsen. Waarschijnlijk zal de bigboy van Märklin/trix hier ook wel last van hebben. Zelf gebruik in de R2 alleen op rangeer terrein waar alleen goederenwagons komen en kleine rangeerlocs. Bij dubbel spoor minimaal R3+R4 en indien mogelijk zelfs R5+R6.

Mvg Henk

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: R2 bogen, hoe zit 't precies ?
« Reactie #4 Gepost op: 2014-08-10, 19:49:15 »
Hallo Henk,
Dat heb ik ook wel eens ergens vernomen. Zelf had ik in mijn -nog- huidige baan in beginsel R2 bochten liggen, de Rivarossi Mat 46 ging daar heel slecht doorheen (schokkerig). Na vervanging van de R2 door R3 was dat probleem verholpen. Echter, kreeg ik later dezelfde problemen in de R3 bochten met die Mat 46, toen bleek het aan vuiligheid op de rails te liggen. Dus of die R2 ooit de oorzaak was weet ik niet. Enfin, weet jij zo of er zeker problemen te verwachten zijn ergens met specifiek NS materieel?
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: R2 bogen, hoe zit 't precies ?
« Reactie #5 Gepost op: 2014-08-11, 16:18:09 »
Beste Martijn,

Je hebt ook al van Rob al een reactie gehad en ik weet natuurlijk niet welk materieel jij nog meer in je bezit hebt of nog wil aanschaffen. Zelf heb ik de LKAB iore loc en de TEE Ram en van Artitec wat mat dat problemen geeft met R2. Dus voor alle zekerheid voor minimaal R3 gegaan.

Mvg Henk

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: R2 bogen, hoe zit 't precies ?
« Reactie #6 Gepost op: 2014-08-12, 22:57:55 »
Het blijkt inderdaad zo te zijn dat koppelingen een grote rol spelen op R2. Inderdaad het beste is R2 te vermijden, dat ga ik dan toch maar weer gewoon proberen. Uiteindelijk kan R2 gewoon maar het geeft hoe dan ook problemen, zeker bij lange wagons en zeker bij hogere snelheden. Die starre koppelingen Rob heb ik ooit eens gezien, wist niet eens dat je ze niet kon ontkoppelen maar nu ik ze weer zie op je foto's, inderdaad...
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: R2 bogen, hoe zit 't precies ?
« Reactie #7 Gepost op: 2014-08-19, 12:06:12 »
Klopt helemaal wat je zegt. Maar veel ruimte heb ik niet -extra- in mijn nieuwe opzet. Zat gisteren avond nog even kort wat te schetsen in anyrail, overweeg nu zelfs een kopstation-CS ipv doorgangstation. Het heeft mijn voorkeur niet maar het biedt natuurlijk wel veel elegantere mogelijkheden. Het R2 probleem vervalt daarmee meteen. Maar ik vind het wel een heel andere wereld om het zo maar eens te stellen.
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: R2 bogen, hoe zit 't precies ?
« Reactie #8 Gepost op: 2014-08-31, 23:10:39 »
Hoi Martijn,

Een beetje een late reactie maar ik heb zelf een dubbelsporige hoofdbaan met R2/R3 bochten van meer dan 180° wegens plaatsgebrek en een ondiepe baan (hondenbot layout).

Ik had in het begin problemen met de kortkoppeling van lange wagons: de buffers haakten in elkaar. Ik heb de koppelingen vervangen door Roco universeelkoppelingen, en dat heeft het probleem grotendeels verholpen: eens de wagons correct gekoppeld zijn kun je zelfs met een lange trein aan de maximumsnelheid door een R2-bocht scheuren, zonder problemen.
Als je toch wagons hebt waar de buffers een probleem vormen dan kun je ook nog de in de hoogte verstelbare universeelkoppeling van Roco gebruiken. Die kan ook uitkomst bieden als je bv. een loc hebt waarvan de koppeling te laag zit (ik heb er zo één uit een startset). Ook dat kan voor ontsporingen zorgen.

De meeste wagons zijn ook te licht: de minste kracht op een koppeling kan dan in een bocht een ontsporing veroorzaken. Verzwaren kan dan een uitkomst zijn.

Roco vermeldt wel bij de meeste stoomlocs dat ze minimum R3 nodig hebben. Jammer dat ik dat niet kan uitproberen, want dat zijn meestal dure locs en je zult er zo maar eentje kopen om dan tot de vaststelling te komen dat hij enkel op de buitenbaan kan rijden. Wat personenwagons betreft zou ik optisch sowieso voor de verkorte modellen gaan, zeker als je krappe bloklengtes hebt zoals ik.

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: R2 bogen, hoe zit 't precies ?
« Reactie #9 Gepost op: 2014-09-18, 20:01:24 »
Bert, Rob,
Het beste is dus in elk geval R2 te vermijden. Ik ben net terug van vakantie en heb 's avonds in een heerlijke franse tuin -onder het genot van een goed glas Calvados- wat zitten schetsen in Anyrail. Heb meteen R3/R4 bogen ingetekend. Het betreft nog slechts klad maar ik heb nu wel het idee te pakken. Dat moet nog helemaal uitgewerkt worden. Momenteel thuis bezig met bestrating + herinrichting tuin, dat zal me verder deze maand nog wel bezig houden en dan ga ik snel het baanplan, waarvan ik nu dus het idee heb, uitwerken. Dan ga ik in een nieuwe ruimte aan deze nieuwe baan beginnen. Ik zal hier binnenkort in een nieuwe draad over beginnen. Maar duidelijk is dat er geen R2 in het plan voor zal komen.
Groet,
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: R2 bogen, hoe zit 't precies ?
« Reactie #10 Gepost op: 2014-09-20, 14:00:55 »
Beste Martijn,

Een verstandig besluit om R2 niet te gebruiken, daar krijg je zeker geen spijt van.

Mvg Henk

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: R2 bogen, hoe zit 't precies ?
« Reactie #11 Gepost op: 2014-09-20, 23:09:45 »
Je baantje zal maar zo klein zijn, dat je niet zonder R2 bochten kan.
Ook met een spiraal is het best lastig zonder R2, anders wordt je spiraal wel erg groot
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: R2 bogen, hoe zit 't precies ?
« Reactie #12 Gepost op: 2014-09-23, 19:55:06 »
Maar dan kom je simpelweg niet om die "concessie" heen. Ruimte is bij deze hobby voor héél veel mensen nou eenmaal bijna factor nummer 1. Dus speelde bij mij wederom de R2 vraag.
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: R2 bogen, hoe zit 't precies ?
« Reactie #13 Gepost op: 2014-09-24, 15:39:00 »
beste heren,

het is niet lelijk bedoeld maar als je weinig ruimte ter beschikking hebt is het misschien verstandig om een andere schaal te kiezen ipv Ho te gaan voor TT of N

Mvg Henk

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: R2 bogen, hoe zit 't precies ?
« Reactie #14 Gepost op: 2014-09-24, 17:31:49 »
Dat is nu ook weer niet de bedoeling.
Maar bij mij werkt het prima hoor de R2 bochten
Ik moet alleen niet te lange treinsets maken
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.