Auteur Topic: z21 in combinatie met Pro centrale / Blauwe muis  (gelezen 9256 keer)

Offline Bierwagen

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 46
  • Waardering: 1
z21 in combinatie met Pro centrale / Blauwe muis
« Gepost op: 2014-10-08, 14:07:42 »
Hoi beste forumleden:
Op voorhand: als hier al een draadje over geweest is, dan graag mij daarna verwijzen; we hoeven niet 2x hetzelfde uit te leggen.
Momenteel rijd ik met de Blauwe Muis en twee rode MM's met de 10830 en de 10764, welke verbonden is als booster in twee gescheiden stroomkringen en in de kring van de 10830 een stuk programmeerspoor. Alles perfect en eigenlijk wil ik niet anders, maar......het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ik heb de z21 besteld ( en dus niet de Z21 ) ,omdat ik vreselijk nieuwsgiering ben en als gimmick, voor relatief weinig geld, er wel mee wil spelen. Ik heb al met de grote Z gespeeld en vond het wel leuk. Nu dacht ik dat ik met de 10830 i.c.m. de kleine z dezelfde mogelijkheden zou moeten hebben als met de grote Z en dat die 10830 dus de "tekortkomingen" van de kleine z zou opvangen. HOE combineer ik de z21 met de 10830 centrale met die 2 stroomkringen en dus weer een als booster of wil ik nu iets onmogelijks??? Veel dank alvast voor de hulp en advies.
vriendelijke groet,
Bierwagen ( Marius )

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: z21 in combinatie met Pro centrale / Blauwe muis
« Reactie #1 Gepost op: 2014-10-08, 14:43:40 »
Marius,

Mijn eerste gedachte zijn dat het niet mogelijk is om de Multimauspro centrale (10830) aam te sluiten op de z21 (kleine z) omdat hiervoor geen aansluiting aanwezige is.
Mogelijk maar dan wel geheel op eigen risico zou het mogelijk zijn om te proberen de muas aansluiting van de 10830 te verbinden met de Xbus van de z21, beide zijn aansluitingen die door de maus worden gebruik en ook een stuursignaal zenden en ontvangen.
Nogmaals geheel op eigen risico, ik heb er geen ervaring mee.

De Z21 (grote Z) kun je wel verbinden met de Multimauspro centrale dit doe je door de main track Out van de 10830 te verbinden met de Sniff Bus van de Z21, daardoor kun je dan ook de draadloze maus gebruiken.
bij het in gebruik nemen van dit systeem, wel eerst de Z21 inschakelen en dan pas de 10830.

De kleine z21 heeft geen Sniff bus.
Mogelijk is er ook nog iest te combineren met de boosterbus 10789 van roco, geen ervaring?


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2014-10-08, 14:56:27 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Bierwagen

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 46
  • Waardering: 1
Re: z21 in combinatie met Pro centrale / Blauwe muis
« Reactie #2 Gepost op: 2014-10-08, 15:13:29 »
Goedemiddag Piet:
Toch typisch, dat ik voor mijn vragen over ROCO-items altijd meteen aan jou denk :) Dank voor je reactie. Ik ga nadenken over het te nemen risico; als ik het aandurf, dan zal ik uiteraard het resultaat hier melden. Mochten er nog meer ideeën / invalshoeken leven bij andere leden, dan houd ik me uiteraard aanbevolen.
dank en groet,
Bierwagen

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: z21 in combinatie met Pro centrale / Blauwe muis
« Reactie #3 Gepost op: 2014-10-08, 15:16:06 »
een afbeelding van aansluitingen aan de booste bus van de z21

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Bierwagen

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 46
  • Waardering: 1
Re: z21 in combinatie met Pro centrale / Blauwe muis
« Reactie #4 Gepost op: 2014-10-09, 09:53:12 »
 Beste Piet en Rob:
Piet: Bedankt voor het aanvullende schemaatje; ik denk toch dat het wel goed gaat komen. Ik heb nog wel een 10764 over en daar ga ik het eerst mee proberen, voordat ik een dure 10830 opblaas. Nu fungeert een 10764 bij mij ook als booster via de booster aansluitingen. STRIKT gescheiden stroomkringen!!! ( voor de zekerheid, bij mij op drie plaatsen) De rode muizen op de 10830 ( dus NIET op de master / slave aansluitingen van de 10764 ) en het werkt perfect.
Rob:
Niet achteroverleunen in je stoel. Als iemand ( jij?? )nog aanvullende ideeën heeft dan wil ik dat graag horen. Als er aan de reactie van Piet niets meer toe te voegen is, dan mag jij in je luie stoel lekker gaan slapen; welterusten ;D
groet en nogmaals dank,
Bierwagen

Offline Bierwagen

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 46
  • Waardering: 1
Re: z21 in combinatie met Pro centrale / Blauwe muis
« Reactie #5 Gepost op: 2014-10-09, 17:52:35 »
Beste allemaal:
Vanmiddag er toch nog eens over nagedacht. z21 i.c.m. 10830 is volgens mij bij nader inzien toch niet zo een goed idee. Immers beide onderdelen sturen de baan aan; de 10830 via de draadloze blauwe muis en de z21 via een tablet en daar zoui het weleens vreselijk mis kunnen gaan en het kan vechten worden tussen die twee. Nu zijn de rode muizen ook aangesloten op de 10830 en fungeert de 10764 alleen als krachtbron ZONDER sturingsfunctie, want er hangt geen muis aan.
Ik heb vanmiddag nu het volgende gedaan: in de kring van de 10830 heb ik een extra stroomaansluiting gemaakt aan de "rijrails" en aan het geisoleerde programmeergedeelte. Twee aan twee in een kroonsteentje, zodat het programmeergedeelte ook gewoon onderdeel van de rijweg kan zijn en straks aan de andere kant twee draadjes naar de track out van de z21. De andere stroomkring blijf ik van af en deze wordt dan nog steeds gevoed door een 10764 en deze verbind ik dan via de booster uitgangen aan de z21. Vervolgens kan ik naar keuze met de 10830 ( en dus ook programmeren etc. ) of met de z21 de baan bedienen; kwestie van via een schakelaartje het ene of het andere systeem in / uit schakelen. Dan toch weer een speeltje in de vorm van tabletbesturing erbij. :) Of zie ik nog iets over het hoofd???
groet,
Bierwagen


Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: z21 in combinatie met Pro centrale / Blauwe muis
« Reactie #6 Gepost op: 2014-10-09, 20:25:08 »
Maruis,


Citaat,
Ik heb vanmiddag nu het volgende gedaan: in de kring van de 10830 heb ik een extra stroomaansluiting gemaakt aan de "rijrails" en aan het geïsoleerde programmeergedeelte. Twee aan twee in een kroonsteentje, zodat het programmeergedeelte ook gewoon onderdeel van de rijweg kan zijn.

Marius, volgens mij is het niet nodig om een extra stroom aansluiting te maken.
De 10830 heeft twee uitgangen voor de rails, een voor normaal gebruik en een voor een programeer spoor.
Als er normaal wordt gereden met de blauwe of rode muis dan is de uitgang van het programeer spoor een normale uitgang, gelijk aan de andere uitgang maar zodra een van de muizen in de stand wordt gezet om te programmeren dan zullen deze beide uitgangen van elkaar worden gescheiden en dan kan er op de uitgang van het programmeerspoor en daaraan verbonden programmeer stuk worden geprogrammeerd (beide zijde 2x gescheiden van het overige spoor).

Moet nog eens goed nalezen wat je allemaal bedoeld, is altijd moeilijk om de juiste voorstelling te maken uit een verhaaltje.
Bedoel je iets ander dan horen we het wel


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Bierwagen

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 46
  • Waardering: 1
Re: z21 in combinatie met Pro centrale / Blauwe muis
« Reactie #7 Gepost op: 2014-10-09, 20:44:24 »
Beste Piet:
Fijn, dat je zoveel moeite doet voor mij.
 Nu heb ik dus in een stroomkring de 10830 staan en in die kring zit een stuk geisoleerd programmeerspoor. De 10830 schakelt automatisch; prima. MAAAR nu wil ik in diezelfde stroomkring de 10830 UITSCHAKELEN  en de z21 INSCHAKELEN en die heeft geen aparte programmeer uitgang en dus zal de trein op het programmeerstuk stoppen omdat hij geen stroom meer krijgt; welnu als ik dus de trein de hele "ronde" zonder haperen wil laten rijden dan moet ik toch zorgen dat het programmeerstuk ook gevoed wordt en dan heb ik toch  van daaruit een extra aansluiting naar de "z" nodig?
groet,
Marius

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: z21 in combinatie met Pro centrale / Blauwe muis
« Reactie #8 Gepost op: 2014-10-09, 21:26:15 »
Marius,

ik snap wat je bedoeld, zal er even over nadenken hoe je dit het makkelijkste oplost..
Zit nu even niet bij de pc maar op de telefoon, zodra ik iets weet laat ik het weten.


gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Bierwagen

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 46
  • Waardering: 1
Re: z21 in combinatie met Pro centrale / Blauwe muis
« Reactie #9 Gepost op: 2014-10-17, 13:57:32 »
Hoi Piet en mede-forumleden:
Welnu: de z21 is aangesloten en alles werkt, zoals ik hiervoor heb omschreven.
GEEN 10830 i.c.m de z21; dat is vechten en vragen om ( ernstige ) moeilijkheden. Wel de z21 in een stroomkring, waarin door schakelen ook de 10830 ( dus ALLEEN ) kan opereren en een 10764 als booster in de andere stroomkring gaat prima samen met zowel de z21 als ook met de 10830. WEL aansluiten ( let op isolatie!!!) zoals eerder aangegeven en iemand, die hetzelfde kunstje wil doen, doet dat uiteraard geheel en ik herhaal, geheel op eigen risico!!!!!
groet,
Bierwagen

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: z21 in combinatie met Pro centrale / Blauwe muis
« Reactie #10 Gepost op: 2015-04-30, 20:48:22 »
MultiZentrale pro (draadloos)

Er is een update beschikbaar voor de Multizentrale pro, versie V1.09
Na deze update is de centrale geschikt om als slave te werken op de loconet aansluitingen van de Z21.

Zie bijlage

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders