Auteur Topic: Baanplan "De Werelden H0 2.0"  (gelezen 9673 keer)

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Baanplan "De Werelden H0 2.0"
« Gepost op: 2015-01-03, 20:50:08 »
Goede avond,

Vooruitlopend op de bouw van mijn nieuwe baan (via een andere nog te openen draad) wil ik jullie bij deze allereerst natuurlijk mijn baanplan voorleggen.

Gestaag bouwend aan mijn baan “De Werelden” begon de ruimte, een kleine kamer, me tegen te staan. Tijd dus om een andere ruimte te betrekken. Binnenkort is het zo ver en kan ik een ‘nieuwe’ kamer helemaal inrichten voor de hobby. Deze ruimte biedt me niet zo veel oppervlakte winst, 3.85mtr x 3.05mtr (ipv 325x325) maar vooral veel meer comfort. Er is geen schuin dak wat me nu de mogelijkheid biedt op 1.00 of 1.20mtr te bouwen. Bovendien is er veel meer daglicht inval wat wel zo prettig is, overdag.

“De Werelden H0 2.0” word wederom een NL tijdperk IV baan met voornamelijk NS materieel. In het zicht stap ik over naar Roco Line (had voorheen Geoline dus met bedding). Ik wil de baan automatiseren maar in hoeverre weet ik nog niet. Een dienstregeling rijden zou al mooi zijn.

De vorm van het baanplan is wellicht wat saai maar ik probeer het geheel niet te druk te laten worden. Er moet ruimte voldoende voorhanden blijven voor scenery. Mijn voorkeur gaat uit naar een omloop via 2 niveaus, waardoor de (verdwijn-)illusie gewekt word dat treinen op doorreis zijn. Een behoorlijk CS gaat ruimte bieden aan langere treinen. Een tweede haltestation is er voor de stoptreinen. Ook komt er een klein rangeer emplacement met dubbel(straat)spoor voor cargo afhandeling, daar krijgt de Post ook een aparte loods.

Het baanplan zoals ik nu laat zien is het zichtgedeelte, dus niveau 0. Er komt een schaduwstation op niveau -1, in en uit te rijden via hellingen.

Graag jullie op en of aanmerkingen of misschien zelfs wel veel betere ideeën!

Groeten,
Martijn

Het plan;

A = Centraal Station, met 2 of 3 perrons.
B = rangeer emplacement, komt in z’n geheel 1 tot 1,5cm lager te liggen dan CS.
C = Cargo, (Straat?)spoor met ruimte voor 1 of meer goederenloodsen.
D = eventuele positie voor een haltestation.
E = helling richting schaduwstation.
F = helling vanuit schaduwstation.
G = Muurkast, deze moet sporadisch bereikbaar zijn. De baanbouw ervoor moet uitneembaar zijn.
H = Deur, entree ruimte.
NB. Roco Line rails voor niveau 0, Roco Geoline voor schaduw.
« Laatst bewerkt op: 2015-01-03, 20:55:08 door Martijn W »
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: Baanplan "De Werelden H0 2.0"
« Reactie #1 Gepost op: 2015-01-03, 23:33:59 »
Beste Martijn,

bij deze nog de beste wensen voor 2015 een veel plezier met modelspoor. Ik heb evt roco line rails te koop zonder bedding zal een iventarisatie voor je maken als je intresse hebt.

Mvg Henk

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Baanplan "De Werelden H0 2.0"
« Reactie #2 Gepost op: 2015-01-05, 15:36:40 »
Hallo Henk,

Dank je wel en jij ook het allerbeste voor 2015!
Ja hoor, maak maar een inventarisatie, wellicht dat het/iets interessant is,

Mvg
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Baanplan "De Werelden H0 2.0"
« Reactie #3 Gepost op: 2015-01-10, 20:20:24 »
Goede avond,

Bijgaand het definitieve baanplan. Het zichtniveau is ietwat aangepast ivm de hellingen, verder geen veranderingen. Ik heb even zitten worstelen met het schaduwgedeelte. Een uitgebreid schaduwstation bleek vrijwel onmogelijk. Voor een schaduwstation heb je bereikbaarheid nodig waarvoor het niveau (nu -10cm) zou moeten zakken. Daarvoor zou dan weer minimaal 1 helix nodig zijn terwijl ik zelf veel liever met een of meerdere hellingen werk.
Een schaduwstation is ook niet strikt noodzakelijk. Heb nu gekozen voor twee lange lange wachtsporen waar treinen die in de dienstregeling rijden en even uit het zicht moeten zijn kunnen wachten.
Mocht iemand nog een goede suggestie hebben dan laat het maar weten, tot ik echt ga bouwen kunnen goede nuances natuurlijk gewoon verwerkt worden! Bedankt!

Gr.Martijn

NB
Zicht niveau = Roco Line rails
Schaduw = Roco Geoline rails.
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Baanplan "De Werelden H0 2.0"
« Reactie #4 Gepost op: 2015-03-14, 20:48:21 »
Ik schreef in mijn vorige bijdrage in dit Topic over het definitieve baanplan. Min of meer was dat ook definitief. Maar zo lang ik niet kan starten (ik wacht op vrijkomen ruimte) kan ik natuurlijk het baanplan blijven aanpassen. Op zich was ik ook tevreden met het ontwerp tot ik een baanplan (in een qua oppervlakte vrijwel exact dezelfde ruimte) tegenkwam op het net. Dat had langs de muren als basis een omloop dat deels zichtbaar en deels onzichtbaar was. Daarmee waren er veel meer mogelijkheden om langere hellingen te maken en dus iets met de hoogtes te kunnen doen. Bovendien vond ik de positie van mijn schaduwstationnetje ook niet echt 'lekker'.
Daarmee ben ik maar eens aan de slag gegaan, het volgende is er uit gerold.

Korte toelichting;
De eerste tekening is het zichtbare deel van de baan. In de Noord Oostelijke hoek draait het spoor via een dubbele kruiswissel het CS/cargo-emplacement op. Komend uit dit CS gaat het spoor via een dubbel baanvak omlaag (waar het exact 10CM gaat dalen ligt nog niet vast, ruimte voldoende) om uiteindelijk in de noord oost hoek onder het spoor door te steken en uit het zicht richting schaduwstation te gaan. Dat schaduwstation komt nog wat centimeters lager te liggen en kan via twee richtingen in en uit gereden worden. Eenmaal uit het schaduwstation komend gaat er een helling omhoog in het aantal benodigde centimeters richting noord oost hoek.
Tweede tekening; inclusief de hellingen uit het zicht. Het schaduwstation heb ik getekend maar laat ik hier maar even weg. Omdat het niet zo interessant is en omdat het ook nog niet optimaal ingetekend is.

Tot zo ver maar weer eens,

Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Baanplan "De Werelden H0 2.0"
« Reactie #5 Gepost op: 2015-06-05, 21:45:02 »
Hallo forum,
Even een update; de nieuwe ruimte (kamer) is inmiddels beschikbaar. Afgelopen week een noodzakelijke reparatie verricht waarna een muurtje opnieuw gestuct moest worden. De oude baan ben ik momenteel aan het afbreken zodat dadelijk de overgang naar de andere ruimte plaats kan vinden.
Ook ben ik begonnen aan een nieuw baanplan. De baan die ik getekend had (eerder in dit topic) is me na verloop van tijd toch tegen gaan staan. Heb nu een nieuw idee dat ik in anyrail aan het opzetten ben. Binnenkort hierover mee.
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Baanplan "De Werelden H0 2.0"
« Reactie #6 Gepost op: 2015-08-17, 20:46:54 »
Hoi,

Lange tijd niets meer van me laten horen. Soort zomerstop, in elk geval een hobby-dip. Goed, ik heb inmiddels een nieuwe tekening gemaakt, een ruwe schets. Min of meer gebaseerd op Station Weert maar door ruimtegebrek wel een erg uitgeklede versie. En dat zette me weer aan het twijfelen en denken en en....
Een grotere ruimte heb ik niet. Maar zou ik wel kunnen maken natuurlijk! Een overdekt terras in de tuin (dat sowieso een modernisering moet ondergaan) zit aan een uitbouw van het huis vast. Ik zou hier ook een soort van tuinhuis kunnen maken en dat natuurlijk geheel ten behoeve van de hobby. Kan me brengen op een ruimte van 3.90 x 5.60 mtr. Dat word dan een serieus verhaal natuurlijk. Maar ik ben nog niet enthousiast want er hangt een kostenplaatje aan vast wat behoorlijk uit de klauwen kan lopen. Dat ga ik eerst maar eens op een rijtje zetten. Dat is het nieuws voor dit moment, binnenkort meer.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Baanplan "De Werelden H0 2.0"
« Reactie #7 Gepost op: 2015-12-15, 21:33:19 »
En uiteindelijk het baanplan. Eenvoudig, overzichtelijk en toch met voldoende mogelijkheden en zeker genoeg ruimte voor scenery. Eerst maar eens een keer dit plan voltooien.

1 = Haltestation.
2 = Stationsgebouw
3 = Hoofdperron
4 = Tweede perron
5 = Goederenloods.

Stations emplacement komt op een 'spoorberg' te liggen (+5CM). Daar waar de dubbelsporige baanvakken ophouden gaan ze richting (of komen uit) het schaduwgedeelte van de baan. Hierdoor is een omloop mogelijk en kunnen personentreinen tijdelijk geparkeerd worden om dienstregeling realistisch te maken.
Rocoline rail, besturing door traincontroller. Verdere uitrusting nog nader te bepalen.

H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor