Auteur Topic: Layout Titisee 1955 [N]  (gelezen 16322 keer)

Offline Edo B

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 19
  • Waardering: 0
Layout Titisee 1955 [N]
« Gepost op: 2015-04-13, 02:30:08 »
Goeiedag!

Dit is het ontwerp dat ik net begonnen ben te bouwen. Het is gebaseerd op het Bahnhof Titisee in 1955. Het station is wat ingekort en op punten iets veranderd om het aantal wissels in toom the houden en de opstelsporen lang te houden. De rails and wissels zijn allemaal Peco Code 55 met zoveel mogelijk grote radius wissels. De aansturing is met Cobalt Ip Digital (ingebouwde dcc decoder, polarity switch).

Het overall ontwerp is een grote lus rondom, met aan 1 kant een schaduw station en aan de ander kant Titisee. De aftakking in Titisee naar beneden is het begin van de 3 Seenbahn naar Seebrugg. Rechts is dan richting Neustadt en links Freiburg.

Om allerlei verkeer na te kunnen bootsen en flexibiliteit te hebben, heb ik een extra track die het station passeert plus een gecombineerd keerlus en keer-driehoek (wye). Het lege gebied aan de rechter kant ga ik later in te vullen, waarschijnlijk met 1 of 2 industrie aansluitingen.

Als je ideeën of opmerkingen over het ontwerp hebt, laat het me weten!

Edo
« Laatst bewerkt op: 2015-04-13, 02:32:46 door Edo B »

GerardWassink

  • Gast
Re: Layout Titisee 1955 [N]
« Reactie #1 Gepost op: 2015-04-13, 08:00:52 »
Dag Edo,

Dat ziet er veelbelovend uit.
De keerdriehoek rechts lijkt onder de andere rails te liggen.
Blijven die hellingen binnen de 2,5% (max 3%) ?

Gerard

Offline Edo B

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 19
  • Waardering: 0
Re: Layout Titisee 1955 [N]
« Reactie #2 Gepost op: 2015-04-13, 10:50:19 »
Hoi Gerard

De driehoek en het passeer-spoor liggen inderdaad tot 5cm lager. Ik wil ze met plug-in terrein / heuvels zoveel mogelijk verbergen.

De maximale stijging is 2.3% - in het oranje keerlus gedeelte, de rest is minder. En ik kan de maximale stijging nog iets terug brengen.
Overigens heeft de hollentalbahn stijgingen over 5% :)

Edo

GerardWassink

  • Gast
Re: Layout Titisee 1955 [N]
« Reactie #3 Gepost op: 2015-04-13, 11:36:23 »
Omdat ik zelf met H0 werk, weet ik niet of 5cm genoeg is.
Heb je daarbij ook rekening gehouden met de dikte van de plaat waar de rails op ligt?

Het lijkt allemaal misschien erg kritisch, maar beter nu dan achteraf, denk ik maar...

Gerard

Offline Edo B

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 19
  • Waardering: 0
Re: Layout Titisee 1955 [N]
« Reactie #4 Gepost op: 2015-04-13, 15:27:18 »
Hoi Gerard,

Het is zeker niet ruim genomen die 5 cm, dus kritische kanttekeningen zijn zeker op zijn plaats. Ik heb liever dat je ze plaatst dan niet!

Ik bouw overigens volledig in 26mm Dow XPS foam tot in 3 lagen (maar niet solide overal), en zonder een bovenplaat. Alleen de eindstukken van elke module zijn van hoogwaardig maar dun triplex (plywood). Dus allemaal super laag gewicht.

Ben het voor de zekerheid nog maar eens nagelopen... in N zit de bovenleiding normaal op 38mm (34mm minimum) boven de rails.
Daar moeten we dan de railhoogte met demping, 5mm, aan toe voegen.

Ik zit dan op 43mm met tenminste 6mm voor iets dat misschien 45-50mm gaat overbruggen (en zonder de bovenleiding nog iets te verlagen).
Inderdaad met een bovenplaat had het nogal anders gelegen!

Met dank,
Edo
« Laatst bewerkt op: 2015-04-13, 15:34:38 door Edo B »

Offline Edo B

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 19
  • Waardering: 0
Re: Layout Titisee 1955 [N]
« Reactie #5 Gepost op: 2015-04-14, 09:49:26 »
Even 2 plaatjes van de eerste en kleinste module in aanbouw (meest links in plan). Met een Roco V200 :)
« Laatst bewerkt op: 2015-04-14, 10:45:05 door Edo B »

Offline Edo B

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 19
  • Waardering: 0
Re: Layout Titisee 1955 [N]
« Reactie #6 Gepost op: 2015-04-19, 13:20:11 »
Ben weer een beetje verder, dus tijd voor 2 nieuwe foto's. Heb nog een Roco E44.5 locomotiefje op de kop getikt in een treinwinkeltje hier in de buurt met zowaar Europees materiaal. Erg indrukwekkend model - als je de Roco naast een Minitrix zet, ziet de Minitrix er belachelijk grof uit. Toch jammer dat Roco geen N meer maakt.

Qua bouw.. het blauwe XPS foam verwerkt niet altijd super gemakkelijk, maar reststukken laten zich met een beetje vulmiddel goed gebruiken als landschap en verstevigen de module. Het is allemaal behoorlijk wat experimenteren wat werkt en hoe iets er redelijk uitziet - het is mijn eerste keer om een beetje geloofwaardig landschap te creëren .. maar het begint er redelijk uit te zien vind ik zelf.
« Laatst bewerkt op: 2015-04-19, 17:28:22 door Edo B »

Offline Edo B

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 19
  • Waardering: 0
Re: Layout Titisee 1955 [N]
« Reactie #7 Gepost op: 2015-04-22, 11:19:54 »
Voor de mensen die nooit met XPS hebben gewerkt... zoals ikzelf 3 weken geleden :) even twee fotootjes. Een is waar ik probeer een steunmuurtje & leisteen probeer na te bootsen. De 2e foto is een klein stroompje, een afwater goot (niet helemaal goed te zien) en wat meer gebergte (waarbij ik het detail waarschijnlijk nog wel iets terug breng en ook nog geschuurd moet worden).

XPS begint me steeds meer te bevallen, het laat zich goed snijden met een scherp mes - een beetje zoals Balsa maar dan zonder het splijten.

Het process is een passend blok uitsnijden, dan detail aanbrengen, verlijmen op de module en verder detail aanbrengen. En dan het volgende blok.
Daarna komt het opvullen met (foam) vulmiddel, opschuren - en misschien dan verder verfijnen.


Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Layout Titisee 1955 [N]
« Reactie #8 Gepost op: 2015-04-22, 13:27:35 »
Heb je hierbij niet het probleem dat het krimpt na verloop van tijd?
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Edo B

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 19
  • Waardering: 0
Re: Layout Titisee 1955 [N]
« Reactie #9 Gepost op: 2015-04-22, 16:42:37 »
Hoi Nicoh,

Ik laat het je wel weten hoe het gaat over een paar jaar ;) Ik heb er natuurlijk wel onderzoek naar gedaan! En er zijn wat horror verhalen uit de bouwindustrie omdat ze in oudere gebouwen, met ouder XPS, inderdaad tot 2% inkrimpten door invloed van compressie bij hitte en chemische erosie / blootstelling aan het weer. Dat zou veel te veel zijn, maar goed die situatie komt binnen niet voor.

Van horen/zeggen op forums van de modelrailroaders die het jaren al hebben liggen, hoor ik alleen dat je het uit UV licht moet houden en een laklaag voldoet daarvoor. En het heeft niet de vochtgevoeligheid van hout. Het enige is dat je moet oppassen met oplosmiddelen die ermee reageren. Ik heb bijvoorbeeld  gezien dat UHU er meteen een gat in vreet. Een lijm pistool werkt wel erg goed. Voor verf gebruik ik hobby acrylverf op waterbasis wat ook goed lijkt te gaan.

Helemaal zeker weet ik het niet, ik zie wel producenten zoals Woodlands Scenics ook foam als compleet oplossing verkopen, en clubs die ermee werken, dus ik heb dus de stap maar genomen.

Het is wel vreemd eerst om het meeste te verlijmen in plaats van te schroeven, maar het went snel :-) 

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Layout Titisee 1955 [N]
« Reactie #10 Gepost op: 2015-04-25, 13:10:54 »
Hoi Edo,

Leuk te zien dat je met blauw XPS werkt. Dat heb ik zelf ook op de planning staan maar ik zit met een boel vragen over de producten die je kunt gebruiken om bv. te lijmen (XPS op XPS of XPS op MDF of plastic op XPS, enz), op te vullen, enz.

Kun je een overzichtje geven van wat je zoal allemaal gebruikt? Ik voorzie 40 mm blauwe XPS op een watervaste MDF plaat
en gebruik Roco Geoline rails (met plastic bedding) in HO.

Veel plezier met het bouwen.

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Layout Titisee 1955 [N]
« Reactie #11 Gepost op: 2015-04-25, 13:53:38 »
Mijn ervaringen met schuim zijn, dat alle schuimen krimpen
Polystyreen krimpt in het algemeen 10 %
Polyurethaan 5 %
Als je meerder lagen op elkaar plakt dan merk je minder van de krimp
Een plaat kun je gemakkelijk met houtlijm aan elkaar verbinden
Het materiaal van een spuitbus krimpt ook op langere termijn
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Layout Titisee 1955 [N]
« Reactie #12 Gepost op: 2015-04-29, 16:51:52 »
Hoi Nicoh,

Ik denk dat het probleem zich idd enkel stelt onder extreme omstandigheden in de bouw.
Veel Amerikaanse bouwers bouwen hun volledige baan met het blauwe Styrodur, van grondplaat tot en met landschap.
Zij vertrekken vaak van grote platen van 10 cm dik en ondervinden blijkbaar geen problemen.

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline Edo B

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 19
  • Waardering: 0
Re: Layout Titisee 1955 [N]
« Reactie #13 Gepost op: 2015-04-30, 15:07:13 »
Hoi Bertus,

Over de gebruikte materialen...
- ik verlijm alles met lijmpistool
- harde vinyl tegel voor het spoorbed (massa als geluiddemping), werkt vooral goed nadat ballast is aangebracht.
- voor opvullen Woodlands Scenics Foam Putty. Ik vermeng dit ook wel eens met verf. Een beetje water maakt de putty namelijk met kwast verwerkbaar wat goed werkt voor sommig details (zandweggetje in foto hier onder)
- Woodland Scenics ballast fine (is behoorlijk groot voor N)
- acryl verf, water gebaseerd 'Semco' (goedkoopste die ik kan krijgen uit hobby winkel - geen kleine dure potjes)
- PVA / houtlijm voor het verlijmen van de ballast
- balsa hout voor sommig details, perrons, ..
- Peco code 55 flextrack & wissels
- 3mm watervast plywood aan het eind van elke module 8 cm hoog normaal
- 25 polige printer aansluiting mannetje/vrouwtje voor de module overgang. 2+2 pins voor DCC, 2+2 voor DCC Accessories, 2+2 voor 12V/GND en de rest voor voornamelijk occupancy detectie & geschakeld licht als de control unit (allemaal Digikeijs) niet in dezelfde module zit.

Gewoon lijmen zoals UHU kun je echt niet gebruiken.. sommige oplosmiddelen vreten meteen een gat in de XPS. Dus probeer alles eerst even uit.. en wateroplosbaar is een goede indicatie.


« Laatst bewerkt op: 2015-04-30, 16:27:09 door Edo B »

Offline Jan Dengerink

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Waardering: 0
Re: Layout Titisee 1955 [N]
« Reactie #14 Gepost op: 2015-04-30, 21:17:03 »
Edo het ziet er goed uit.
zelf ben ik gestopt met N spoor.

groetjes
Jan