Auteur Topic: Baan zonder naam  (gelezen 9036 keer)

Offline Jo Heuschkiel

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 23
  • Waardering: 1
  • Automatiseren gaat niet automatisch.....
Baan zonder naam
« Gepost op: 2015-06-05, 17:02:20 »
Hallo allemaal,

Na het voorstellen van mezelf, volgt het voorstellen van mijn plan tot nu toe (gemaakt met AnyRail).

Ik heb een zolder ter beschikking met een vloeroppervlak van ca. 6,4 x 4,5 meter.
Maar doordat er een puntdak op ligt, is deze oppervlakte niet helemaal te gebruiken.
De nok van het dak loopt van midden-boven naar midden-onder.
Het niveau van het schaduwstation is ca. 45 cm. boven de vloer.
De plek waar "BERGRUIMTE" staat, is véél te laag en dus alleen geschikt als bergruimte.

De horizontale sporen in groen zijn de opstelsporen met de bijbehorende stopsectie in rood.
Ik twijfel nog, om de stopsectie te laten vervallen, want dat "spaart" terugmelderingangen.
Maar ik heb uit het verleden slechte ervaringen met het niet tijdig stoppen van een trein, ondanks goed inmeten/ijken e.d. en dat wil ik in het schaduwstation absoluut vermijden.
In totaal kan ik hier dus maximaal 28 (getrokken) treinen kwijt, maar door TC kan natuurlijk en indien noodzakelijk, geregeld worden, dat twee of drie korte blokken worden gebruikt voor één langere trein.
De wissel-straat rechts wordt elektrisch/digitaal bediend, in de wissel-straat links worden de wissels "open gereden".
Ik denk er wel aan, om beide wisselstraten (licht blauw) van terugmelding te voorzien.

In grijs is nog een kop-schaduwstation gepland, waar (kortere) treinstellen etc. gestald kunnen worden. Nog eens 9 stuks.

Links onder komt een wendel, die de verschillende niveau's met elkaar gaat verbinden.

Hoe die andere niveau's gaan uitzien, weet ik op dit moment nog niet.
In ieder geval een beetje heuvel-achtig (lees: Zuid Limburg), want dit maakt het gebruik van tunneltjes e.d. ook aannemelijk.

Eerst zorgen, dat dit bekabeld, aangesloten en geprogrammeerd wordt en dan test-rijden, test-rijden en test-rijden......
Met vriendelijke groet,
Jo Heuschkiel

(H0 2-rail; TC-Gold; IB-2 , Digikeijs, LDT, RoSoft)

GerardWassink

  • Gast
Re: Baan zonder naam
« Reactie #1 Gepost op: 2015-06-05, 17:30:36 »
Dag Jo,

Dat ziet er ambitieus uit...

Ik neem aan dat je je er van bewust bent dat er een keerlus in deze baan zit door de overloop-wissels links-onder?
Geen probleem, maar die moet je wel oplossen, dat kan bijvoorbeeld met een keerlusmodule op het onderste horizontale spoor.

Je wandel is dubbelsporig, wordt dat op zicht-niveau ook een lus? Want dan heb je 'bovengronds' nog een keerlus, die ook opgelost moet worden.

Succes,

Gerard

Offline Jo Heuschkiel

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 23
  • Waardering: 1
  • Automatiseren gaat niet automatisch.....
Re: Baan zonder naam
« Reactie #2 Gepost op: 2015-06-05, 18:12:36 »
Hallo Gerard,

Ja, daar is rekening mee gehouden.
De keerlusmodules liggen al klaar.

Mijn oude baan had nl. een soortgelijk schaduwstation.

Ik probeer zo veel mogelijk materieel op de baan te krijgen, zodat er een gevarieerde treinenloop ontstaat.
De mogelijkheden van TC-Gold zijn zodanig, dat dat geen probleem mag zijn.

Een idee is, dat de "bovenbaan" één grote lus wordt, waarbij een deel, van rechts naar links, achterdoor en onzichtbaar terugleidt naar de wendel. Hier zijn dan twee keerlusmodules voor nodig.

Maar zoals reeds gezegd, dat is nog maar een "brainstorm-idee".
Met vriendelijke groet,
Jo Heuschkiel

(H0 2-rail; TC-Gold; IB-2 , Digikeijs, LDT, RoSoft)

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Baan zonder naam
« Reactie #3 Gepost op: 2015-06-05, 19:18:44 »
Hallo Jo


allereerst welkom,

Ik heb je banenplan nog niet goed bekeken maar dat mag verder geen probleem zijn.
Mogelijk een aanvulling of 0p opmerking, hoe dat je het ook wilt noemen.

citaat vorige bericht: Ik twijfel nog, om de stopsectie te laten vervallen, want dat "spaart" terugmelderingangen.
 
Neem aan dat je weet dat je met een melder per blok kunt werken voor zowel rem als stopfunctie, daarnaast kun je dezelfde melder ook gebruiken voor virtuele melder om een opdracht uit te voeren b.v een stop in een stopsectie.
Dit kan ook als de trein niet in het blok moet stoppen, in theorie kan dat zelfs meters voorbij de melder.
Voorwaarde is wel dat de lok goed is ingeregeld voor een goed resultaat.

Gr Piet


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Jo Heuschkiel

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 23
  • Waardering: 1
  • Automatiseren gaat niet automatisch.....
Re: Baan zonder naam
« Reactie #4 Gepost op: 2015-06-05, 19:34:03 »
Hallo Piet,

Ja, dat weet ik.
In mijn vorige baan (die nooit af kwam, omdat ik ging verhuizen) heb ik geëxperimenteerd met blokken met één terugmelder.
Helaas ging dat vaker fout, waarbij de lok op de volgende wisselstraat terecht kwam.
Ondanks dat de lok goed ingeregeld was, decoder (met lastregeling) goed afgestemd etc. kwam dat regelmatig voor, waardoor de lol er snel af was.

Het kan natuurlijk ook aan de terugmelder gelegen hebben, maar dat kan ik nu niet meer testen.
Om die ellende te voorkomen wilde ik voor de zekerheid a.h.w. nu een fysieke stopmelder inbouwen.

Maar ik denk, dat ik eerst maar nog maar eens een soort experimentje opzet.
De instellingen van de decoders zijn immers (nog) niet veranderd.

De geïsoleerde raillasjes zijn al gemonteerd. Ik hoef alleen maar de kabel van de stopsectie en de kabel van de rest van het blok samen op één terugmelderingang aan te sluiten.
Met vriendelijke groet,
Jo Heuschkiel

(H0 2-rail; TC-Gold; IB-2 , Digikeijs, LDT, RoSoft)

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Baan zonder naam
« Reactie #5 Gepost op: 2015-06-05, 21:36:36 »
Hallo Jo,
Een groet vanuit dezelfde provincie. En wat ziet dit stuk van je plan er al geweldig uit. Maar je hebt ook de ruimte, fraai. Ik ga je volgen.
Mvg
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Jo Heuschkiel

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 23
  • Waardering: 1
  • Automatiseren gaat niet automatisch.....
Re: Baan zonder naam
« Reactie #6 Gepost op: 2016-01-02, 08:24:22 »
Hallo allemaal,


't Is alweer een tijd geleden, maar nu in het nieuwe jaar, kan ik jullie de foto's laten zien van mijn vorderingen tot voor kort.
Ik ben inmiddels bezig, om de boel te bekabelen, zodat TC weer een rol kan gaan spelen.


Overigens heb ik de rails vrij snel kunnen leggen m.b.v. dat stukje gereedschap van Proses.
Vroeger deed ik dat met twee schuifmaten, een rol-meter en een aluminium liniaal.


Zodra ik nieuwe foto's heb, laat ik ze uiteraard zien.


Groetjes,
Jo
Met vriendelijke groet,
Jo Heuschkiel

(H0 2-rail; TC-Gold; IB-2 , Digikeijs, LDT, RoSoft)

Rocofan

  • Gast
Re: Baan zonder naam
« Reactie #7 Gepost op: 2017-11-28, 10:39:21 »
dat zijn heel veel sporen ......


Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Baan zonder naam
« Reactie #8 Gepost op: 2017-11-28, 20:43:33 »
opstelsporen....
geweldig, kun je heel je collectie op de baan kwijt, maar dit is ook een veel ruimte natuurlijk!
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Rob

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
  • Geniet van je hobby.
    • modeltreinautomatisering
Re: Baan zonder naam
« Reactie #9 Gepost op: 2017-11-29, 00:19:31 »
Hallo Jo,

je baan ziet er wel gaaf uit, het enige commentaar wat ik wil geven ( is wel positief bedoelt) is dat jij aan de rechte kant die lus maar 1 spoor heb, je heb 13 opstelsporen en je wil of kan 28 getrokken treinen hebben dat wordt geheid een file op die ene spoor als je meer dan 3/4 locs laat rijden..

Groetjes Rob     
ik heb 3 Roco, 2 Piko locomotieven en tig wagons en rails van Roco en Peco, Digikeijs centrale DR5000 , bezetmelders DR4088 en schakeldecoders DR4018 , servodecoders DR4024 van Digikeijs, baan in opbouw.