Auteur Topic: HO 'folded dogbone' in wording  (gelezen 19033 keer)

Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
HO 'folded dogbone' in wording
« Gepost op: 2015-07-16, 14:24:41 »
De layout die momenteel in aanbouw is:

Scale: HO = 1:87
Table: 300 x 300 cm, folded dogbone shape
Track: Peco code 75, total length approximately 40 m
Turnouts: 23 x Peco E191/E192, electrofrog, used without polarity switching
Turnout Operation: ‘home made’ servo drive
Train Control: DCC
Command Station: ESU ECoS 50200 (4A, no additional booster)
DCC Accessory Decoders: Arduino with own made software
Train Detection: reed switches on the track and magnets under the trains
Sensor Feedback: S88 via Arduino with own made software
PC Control softwarel: Traincontroller 8 Gold (Rocrail and Koploper will also be added later, just out of curiosity)
Train CAD software: SCARM

« Laatst bewerkt op: 2015-07-16, 14:38:19 door RudyB »

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: HO 'folded dogbone' in wording
« Reactie #1 Gepost op: 2015-07-22, 18:50:38 »
Hallo Rudy,

Via dit draadje de link naar je website gevonden. Wat een schat aan informatie! Daar ga ik eens uitgebreid in grasduinen.
Door gezondheidsproblemen kan ik momenteel fysiek niet veel aan mijn baan doen, en dan is zo'n website en daaraan gekoppeld de vele links een geweldig alternatief. Doe zo voort zou ik zeggen  :)

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Alle sensors aangesloten > automatisch rijden!
« Reactie #2 Gepost op: 2015-07-25, 13:39:26 »

Het is even geleden sinds er enige voortgang aan de baan te melden was. Een korte vakantie en het warme weer maakten dan ik al een tijdje niet meer 'onder de plank' geweest was. Nu het iets koeler is, is het er eindelijk van gekomen om de bedrading te trekken voor de 29 reed switches en het benodigde soldeerwerk onder te tafel te doen.

Dit is eigenlijk een mijlpaal ... automatisch rijden is nu mogelijk!

Natuurlijk ging het allemaal niet zonder slag of stoot. Bij het testen bleken 5 sensors niet binnen te komen in de ECoS en eentje was continu aan. Uit metingen bleek (gelukkig) dat het niet de bedrading of de software was, dat scheelde een hoop 'gepiel'. Het waren de reeds zelf die kapot waren, het glas was gebroken. Blijkbaar zijn ze nogal fragiel en hadden ze de 'brute' behandeling van pootjes buigen en tussen de rails plaatsen niet goed doorstaan.

Vervangen was relatief gemakkelijk te doen. Wat extra werk, maar geen bedrading toestanden onder de tafel.

En nu? Nu is het speelkwartier! :) Op de video rijden 4 treinen volautomatisch rond op 'Schedules' met 'successors'. Heb elke trein een eigen kleurtje gegeven, zo is gemakkelijk te zien welke trein een route gereserveerd heeft.

Link naar video RMR042: All Sensors Mounted – Automatic Driving!




Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: HO 'folded dogbone' in wording
« Reactie #3 Gepost op: 2015-07-26, 23:06:18 »
Mooi in beeld gebracht Ruud!

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: HO 'folded dogbone' in wording
« Reactie #4 Gepost op: 2015-07-27, 11:21:43 »
beste Rudy,

wat is voor jou de reden geweest om gebruik te maken van reed-kontakten, heb zelf ook de problemen gehad dat sommige niet werkten, zijn erg gevoelig tijdens het monteren.

Mvg Henk

GerardWassink

  • Gast
Re: HO 'folded dogbone' in wording
« Reactie #5 Gepost op: 2015-07-27, 11:46:32 »
Eens met Henk.

In het begin heb ik - voornamelijk vanwege het kostenvoordeel - ook met reed-contacten gewerkt.
Ze waren me toch 1) te fragiel, en 2) te onbetrouwbaar (zeer kritisch op plaatsing).
Wat ook meespeelde is dat ik bij sommige loc's onderstellen moest 'verminken' om de magneetjes te kunnen plaatsen...

Ik ben sinds die tijd overgestapt naar bezetmelding op basis van stroomdetectie, één melder per blok.
Dat bevalt erg goed, is robuust en zeer betrouwbaar.

My $0.02...

Succes,
Gerard

Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Re: HO 'folded dogbone' in wording
« Reactie #6 Gepost op: 2015-07-27, 13:04:09 »
Henk, het was gewoon 'luiheid'. :)

Reed switches geven minder werk bij de aanleg van de baan. Ze zijn ook gemakkelijker nog te verplaatsen en je kan ook later simpel nog ergens eentje toevoegen. Inderdaad is het ook goedkoper.

Dat er af en toe eentje breekt ... ach ze zijn een paar cent per stuk. En als ze eenmaal op hun plaats zitten gaan ze niet meer stuk.

Ik heb nog geen problemen gehad met het niet detecteren van treinen. De magneetjes onder de trein zijn zeer klein, maar toch zeer sterk. Ook het plaatsen ervan was tot op heden geen punt. De meeste zijn onder de NEM koppeling schacht geplakt.

Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Tuning Traincontroller voor verbeterde doorloop (video)
« Reactie #7 Gepost op: 2015-07-27, 13:05:08 »

Nu alle sensors geplaatst zijn kan ik natuurlijk geen genoeg krijgen van spelen met de treintjes! :)

Heb een aantal instellingen gewijzigd in de Traincontroller Schedule Rules om the doorloop te verbeteren. Niet dat zoiets 'prototypical is', integendeel, het is gewoon een experiment.

1. De instelling voor wachttijd na groen sein op 0 gezet. Die tijd is leuk als je seinen op de baan hebt staan, het simuleert dat de machinist even tijd nodig heeft om te reageren. Default staat die op 2s. Ik heb (nog) geen seinen, dus die 2s is er nu even af. Een intercity op topsnelheid is dan toch alweer een eind verder voor de stilstaande trein begint op te trekken. Da's nu wat sneller na elkaar.

2. Wat ook hielp is het moment van vrijgeven van het voorgaande blok aan te passen. Default staat dat op 'bij de stop marker'. Dat is meestal aan het einde van een blok. Bij lange blokken is dat dus een tijd nadat de trein het vorige blok verlaten heeft. Het staat nu op 'trein volledig in blok'. Dat werkt alleen als je ook treinlengtes opgeeft. Daar heb ik dan nog 20 cm mee gesmokkeld wat de start van de wachtende trein nog weer iets vooruit trekt.

Heb de geplande stops niet korter gemaakt, het ging me alleen om 'speed up' van de rijdende treinen.

De video heeft 5 minuten trein verkeer, met muziek deze keer. Aan het einde is goed te zien dat de tweede goederentrein opstart als de eerste geheel binnen zijn blok is. Het werkt dus mooi. En wat te zeggen van de stopposities?

Link naar video RMR043 - Tuning for Higher Throughput



.

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: HO 'folded dogbone' in wording
« Reactie #8 Gepost op: 2015-07-27, 14:13:45 »
beste Rudy,

was zelf ook eerst begonnen met reed kontakten en met een rem booster, om het geheel zonder computer te kunnen maar na een tijdje testen met proefbaan bleven bij mij de reed kontakten ook wel eens kleven met de nodige ellende en soms functioneerde ze niet, toen toch maar besloten om met computer en stroomdetectie te gaan werken ben nu weer druk aan testen.

Mvg Henk

Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Re: HO 'folded dogbone' in wording
« Reactie #9 Gepost op: 2015-07-27, 15:03:36 »
Hoi Henk. Ik snap het, als het niet betrouwbaar werkt, dan is het frustrerend en kies je voor iets anders. Hehe, er zal ook wel een reden zijn waarom 98% (geschat) stroomdetectie gebruikt. Maar soms is een beetje 'eigenwijs' je eigen gang gaan juist ook wel leuk. :)

Vandaar ook de DCC decoders en S88 met een Arduino. Dat bespaart lekker op de kosten: €2,50 per wissel (inclusief servo) en €0,25 per sensor (inclusief reed).

Vanwaar je keuze 'om het geheel zonder computer te kunnen'? Dat maakt het m.i. meestal juist ingewikkelder(?).
« Laatst bewerkt op: 2015-07-27, 15:13:13 door RudyB »

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: HO 'folded dogbone' in wording
« Reactie #10 Gepost op: 2015-07-27, 17:23:20 »
Beste Rudy,

ik was eigenlijk een digi-beet, maar raak er al aardig in thuis, zeker met de hulp van dit forum (Piet en Gerard). Vandaar eerst geprobeerd zonder computer, maar met de computer zijn er veel meer mogelijkheden en dus toch de stap genomen.

Mvg Henk

Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Suikerbieten en sluitlichten
« Reactie #11 Gepost op: 2015-08-11, 20:09:50 »
Hoewel al mijn wagentjes van de beurs komen, type 'el cheapo', waren ze toch nog wel 'nieuw in doos'. Ik ben verre van een 'weathering artiest', maar het is toch wat saai als alles er nog zo 'plastic' uitziet. Maar weer eens een beetje geprutst aan wat wagentjes.

Een tankwagen is van een paar streken oogschaduw voorzien. Weinig werk en toch een redelijk effect (van een afstandje dan   ::)).

Een tweetal open wagens vervoeren nu 'suikerbieten'. Een druivenpit is een redelijke HO variant van een suikerbiet. Kilootje druiven halen op de markt en eten maar! ;D

Vier gesloten wagens hebben een sluitlicht gekregen. Geïnspireerd door ruudns (zie deze Beneluxforum post) leek het me leuk om ook zo'n lampje aan de achterkant te hebben. Ze zijn lang niet zo netjes geworden als die van naamgenoot Ruud, en ze zijn ook iets te groot uitgevallen voor schaal HO, maar het sfeertje dat ze geven vind ik toch aardiger dan niets.

Het resultaat van dit alles is te zien op deze blog post.




Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Rijtuig verlichting met een DCDC converter
« Reactie #12 Gepost op: 2015-08-14, 18:59:01 »
In navolging van Piet (zie dit draadje) heb ook ik een DCDC converter ingebouwd voor rijtuigverlichting. De 'ins and outs' met foto's is beschreven op de blog:

Coach Lighting Version 2.

De bedoeling van het gebruik van een converter (ipv 'gewoon' een dikke elco met weerstanden) is om de verlichting aan/uit te kunnen schakelen via de DCC decoder in de loco.

Kosten voor 3 wagons (converter, diodebrug, weerstandje, 75cm led strip): €2,50.

Er zijn nadelen, de converter is te groot om te verbergen, je ziet hem door het raam, en er is ondanks de aanwezige condensatoren toch nog te veel lichtflikker bij wissels en in bochten (slecht wiel contact met de rails).  Volgende project om het flikkervrij te maken: een LiPo batterij met een step-up converter.




Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Rijtuigverlichting versie 3 is een blijvertje!
« Reactie #13 Gepost op: 2015-08-21, 13:29:23 »
Versie 2 van de coach verlichting had veel last van lichtflikkering. De wiel pickup was te amateuristisch. (Meer 'theorie' hierover op de blog.) Een (grote) elco zou kunnen helpen, maar daar twijfelde ik toch aan.

Het plan was al om een draad te laten lopen vanuit de loc naar de coach om het licht te schakelen via pin 5 ('enable') van de DCDC converter. Uiteindelijk kan het veel simpeler ... als er dan toch al 1 draad loopt, waarom dan geen 2? Neem de voeding (de blauwe '+' gewoon mee!

Zo gezegd zo gedaan.

Een video en meer info via deze link naar de blog.

Resultaat:
+ Het schema kan nu echt niet veel simpeler meer ! :)
+ Prijs voor 3 coaches: $1,- (3 x 24 cm LED strip plus 1 weerstand).
+ Licht is aan/uit te schakelen via een functie van de loc decoder.
+ Geen licht flikker. Althans, niet op mijn layout met deze loc, andere situaties kunnen anders uitpakken.
+ Er is niets het zicht in de coaches.
+ Lichtsterkte is instelbaar via een VC waarde in de decoder (kan af hangen van type decoder)
+ Het aan/uit schakelen kan met een fade in/out (kan af hangen van type decoder)
– Er lopen 2 draden van de loc naar de wagens, via een mini connector. Ook tussen de wagens bevindt zich een dergelijke connector.




GerardWassink

  • Gast
Re: HO 'folded dogbone' in wording
« Reactie #14 Gepost op: 2015-08-21, 16:57:26 »
Mooi gedaan Rudy!

Tipje: draden tussen de loc en de rijtuigen zwart maken en in een boogje onder de koppelingen 'hangen' als een soort luchtleidingen, lijkt iets realistischer...

Gerard