Auteur Topic: handleidng functies van de Z21  (gelezen 10555 keer)

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 397
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
handleidng functies van de Z21
« Gepost op: 2015-10-14, 16:58:43 »
Is er iemand die weet of er een handleiding is van de Z21 (zwart) na de diverse updates. Ik heb alweer enige tijd versie 1.10 op de Z21 staan. Maar ik zou graag meer willen weten van de cv-programmeer modes. Ik gebruik die nu om cv's uit te lezen en waar nodig aan te passen. Maar het alsof er ook een soort registratie module op zit. Nu registreer ik handmatig in Excel. Wat kan er allemaal met dit onderdeel van de Z21 staat daar iets van genoteerd?
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.244
  • Waardering: 28
    • home page
Re: handleidng functies van de Z21
« Reactie #1 Gepost op: 2015-10-14, 21:08:27 »
Arie,

Of er een registratie module op zit weet ik ook, heb het nog niet kunnen ontdekken, de gemaakte data zijn wel op te slaan onder .CSV


Heb je al gekeken in het hoofdstuk Handleidingen en dan bij Z21 Maintenance Tool gebruikershandleiding versie 1.10

Het valt mij nu op dat er wel een paar type foutjes in staan, oorzaak is dat mijn toetsen bord niet helemaal goed werkt.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 397
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: handleidng functies van de Z21
« Reactie #2 Gepost op: 2015-10-15, 08:08:10 »
Piet, dank voor je reactie. De typfouten zijn je vergeven. Ik had op veel plekken gezocht maar deze had ik nog niet gezien. Dat komt omdat ik ge ster ben ik het handmatig aanpassen van software. En dan sla je het over. Bij het diagonaal doorlezen dacht dit is inderdaad wat ik bedoel. Ik moet er verder induiken om het me eigen te maken. Maar als je dit ziet en snapt wat is dan de meer waarde van het aanschaffen van Trainprogrammer? Nogmaals ik ben er nog niet diep ingedoken maar zo een eerste indruk is ik kan met mijn Z21 het zelfde als met Trainprogrammer. Maar dat is oppervlakkig kennis. Ik laat me graag goed voor- en inlichten.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.244
  • Waardering: 28
    • home page
Re: handleidng functies van de Z21
« Reactie #3 Gepost op: 2015-10-15, 11:46:26 »
Arie,

Het verschil tussen Z21 en traincontroller kan ik zo niet beoordelen omdat ik tot nu toe nog niets heb gedaan met het programmeren in de Z21, gebruik zelf trainprogrammer en dan wel de volledige versie met licentie en die is zeer uitgebreid ook in combinatie met traincontroller.

Natuurlijk zijn goede voor en inlichten zeer belangrijk, je probeert dan verrassingen te voorkomen en eurootjes te sparen.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 397
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: handleidng functies van de Z21
« Reactie #4 Gepost op: 2015-10-16, 16:42:18 »
Piet, mijn ervaring nu met de mat 46 en allerlei adviezen heeft me toch wel weer een ervaring rijker gemaakt. Het voornemen wat ik had om zelf locs te gaan digitaliseren heb ik toch maar weer even in de ijskast gezet. ik kom regelmatig bij Muilwijk modelbouw in Gorinchem. Een decoder mag daar dan iet wat duurder zijn. Maar een loc komt met ingeregelde decoder weer netjes terug. En over de prijs heb ik helemaal niet te klagen. De Mat 46 had ik niet bij hem gekocht. Hij wilde hem best digitaliseren maar ik vond dat zelf niet correct. Soms is goedkoop duurkoop. Met de uitlees functie ben ik voorlopig tevreden. Eerst nu maar weer eens verder bouwen en alle wissels via de Z21 functioneel krijgen. (nog niet alles is aangesloten) En proefrijden. Mijn bezoekers vragen ook naar scenery. Er is dus nog genoeg te doen.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: handleidng functies van de Z21
« Reactie #5 Gepost op: 2015-12-29, 20:40:22 »
Hoi,

Heb vanavond weer eens naar alle mogelijk en onmogelijkheden van Z21 zitten kijken (op youtube is toch wel veel uitleg te zien). Ik kan me vergissen maar het lijkt er sterk op dat de Z21 APP steeds meer functies krijgt. Zo is er nu inderdaad bezet- en terugmeldings mogelijkheid (diverse merken melders), ik meen dat dit eerder niet zo was. Dat roept nogal wat vraagtekens op want wat moet ik nu gaan doen, Traincontroller aanschaffen of niet? Ja, TC -Gold- is een zéér uitgebreid pakket dat feitelijk een 1:1 realiteit spoorbeheer op je eigen modelbaan mogelijk maakt, wat is er mooier. Maar als Z21 al (bijna) hetzelfde kan...
Maar is dit ook zo? Ik zit met hetzelfde dilemma als Arie, mijn kennis is ook oppervlakkig....
Wie weet er meer?

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 397
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: handleidng functies van de Z21
« Reactie #6 Gepost op: 2015-12-29, 21:44:30 »
Martijn,

Het klopt dat de Z21 door alle updates steeds uitgebreider wordt en meer mogelijkheden krijgt. Wellicht komen er nog meer mooie updates. Maar een Z21 is toch echt iets anders als Traincontroller. Ik ben in het gelukkige bezit van beide. In mijn ontwerp zitten twee schaduwstations. Om die goed te bewaken kreeg ik het advies om dat met TC te doen. Ik heb toen gekozen voor TC Gold. De aanschaf is pittig. Maar als je steeds meer mag ontdekken wat je er allemaal mee kan brengt het zeker zijn geld op. Op dit moment ben ik bezig de wissels te voorzien van een tortoise wisselmotor. Die worden aangestuurd door een DS64 decoder van Digitrax. Ik kreeg de wissels perfect om met de ipad en multimaus. Maar met TC wilde het maar niet lukken. Met dank aan Gerard ben ik er achter dat de DS64 decoder, als je met meerdere decoders werkt een uniek board ID nummer moeten hebben. Vandaag heb ik 6 decoders geprogrammeerd. Wat is het dan leuk als het werkt!  De decoders met een loconet kabel aan de Z21 gekoppeld en steeds onderling aan elkaar gekoppeld. De Z21 is met een ethernet kabel met de pc verbonden. In Tc de baan schematisch getekend. Ik zet nu nog met de hand in TC de wissels om. Maar dat moet straks automatisch gaan. Kortom je hebt beide nodig. Eh... correctie, ik heb beide nodig. Mijn advies is om ook te overwegen om met Loconet te werken. Met de Zwarte Z21 kan dat prima. De witte z21 ken ik niet en kan daar dan ook niets over zeggen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt sterkte met het maken van je keuze.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: handleidng functies van de Z21
« Reactie #7 Gepost op: 2015-12-31, 15:58:07 »
Hoi Arie,

Hoe zal ik het zeggen.... je hebt ook helemaal gelijk natuurlijk. En mijn 'stelling' was ook een beetje gekleurd. Ik heb gisteravond eens een aantal video's van Rudy zitten bekijken over Traincontroller, ach dan ben je weer genezen. Wat een programma, wat een mogelijkheden, hoe gaaf is dat! Maar doet niet af aan een Z21 die steeds meer mogelijkheden kent en in principe (als je niet persé zelf de treinregelaar hoeft te willen zijn). Ik bedoel, sec genomen kun je dus via Z21 blokgestuurd rijden...........

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor