Auteur Topic: Even voorstellen  (gelezen 5958 keer)

Offline Aad Selders

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 12
  • Waardering: 0
Even voorstellen
« Gepost op: 2016-01-12, 16:56:15 »
Hallo allemaal, mijn naam is Aad Selders. Ik ben bijna 66 jaar en ook bijna met pensioen.
Ben vroeger begonnen met Minitrix. Toen kwamen de kinderen en heb ik er 30 jaar niets meer aan gedaan.
Enige tijd geleden heb ik de hobby weer opgepakt, maar vond  N - spoor erg klein. Ben nu over op H0 met interesse in Amerikaans materiaal en ben geabonneerd op Modelrailroader. Veel ruimte heb ik niet, maar op een wandplaat van 180 x 40 cm probeer ik nu een industriebaan aan te leggen in de vorm van een Timesaver shunting puzzle. (Voor uitleg kijk even op de site www.wymann.info). Het is de bedoeling dit alles aan te sturen met een Roco Multimaus.

Daarover heb ik dan ook gelijk een vraag en een verzoek voor een mogelijke oplossing.
Directe aansturing met de Multimaus werkt prima. Rijden, verlichting en werkt allemaal. Ik krijg echter een Error 13 bij aansluiting op een Lenz LA-152 panel adapter. Ook het overloadlampje op de 10764 brandt dan. Ik heb de kabels al onderling gewisseld maar dat hielp niet.
Weet iemand wat hieraan schort en hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt voor je reactie

GerardWassink

  • Gast
Re: Even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 2016-01-12, 17:08:17 »
Dag Aad,

Welkom op dit forum. Mooi, een Amerikaanse rijder er bij...  :)

De vraag over Lenz kan ik je helaas niet beantwoorden, iemand anders wellicht?

Gerard

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Even voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: 2016-01-12, 20:28:09 »
Aad,

Welkom op het forum.

Je vraag waarom krijg ik Erro 13?
Je verteld niet hoe je het geheel aansluit en daarom een algemeen antwoordt
Dit kan inhouden dat geen X-PressNet master is gevonden, het probleem met het op de masteruitgang apparaat.
Op de 10764 moet je altijd op de mastuitgang een Multimaus aansluiten, als je daar nu de LA 152 aansluit is er waarschijnlijk geen master aanwezig.
Ook kan er nog een fout zitten in het X-Busadres en ook ondersteund de Multimaus  X-PresNet allen vanaf versie 3.0

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Aad Selders

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 12
  • Waardering: 0
Re: Even voorstellen
« Reactie #3 Gepost op: 2016-01-13, 15:11:09 »
Hallo Piet,

Bedankt voor je reactie. Wat ik heb gedaan,  is de kabel van de Multimaus aan de ene zijde verbonden met de master uitgang van de 10764 en de andere stekker in de ingang A (zijn er 2) aan de achterzijde van de Lenz LA152. De kabel die is meegeleverd met de LA152 heb ik aan de voorzijde van de LA152 (uitgang B) verbonden met de Multimaus regelaar. Toen kreeg ik een Error 13.
Kabels omwisselen hielp ook niet. Wat wel hielp was de 10764 verbinden met een ingang A en de regelaar verbinden met de andere A aan de achterzijde???

Wil je me uitleggen wat je bedoelt met een fout in het X-busadres, hoe je dit kunt testen/verhelpen en hoe ik kan zien van welke versie van X-presNet mijn Multimaus gebruik maakt.

Aad

GerardWassink

  • Gast
Re: Even voorstellen
« Reactie #4 Gepost op: 2016-01-13, 15:31:16 »
Ik denk dat wat Piet aangeeft is dat je de Lenz niet op de master- maar op de slave-uitgang van de 10764 moet aansluiten.
De Multimaus vindt zijn normale plekje dat op de master-ingang.
De Mulitimaus is namelijk de eigenlijke centrale in het Roco systeem.

Gerard

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Even voorstellen
« Reactie #5 Gepost op: 2016-01-14, 10:12:09 »
Aad,

Zoals Gerard al aangeeft bedoel ik ermee dat op de masteringang van de 10764 altijd een Multimaus moet zijn aangesloten (bijna altijd, er zijn uitzonderingen) of een apparaat dat de 10764 van de nodige informatie voorziet, De 10764 is geen centrale maar een versterker.
Ik zelf gebruik geen lenz componenten en dus ook geen LA152 en heb daar dan ook niet zoveel ervaring mee.
De LA 152 is geen X-press apparaat maar een communicatie adapter, deze wordt gebruikt bij de componenten van Lenz, zoals de LZ100, de LZV100 en de LH200.
De LA152 heeft dan verder ook niets te doen met de X-Busadres.

Gaarne zou ik willen weten wat je plan is en wat je zou willen aansluiten met de LA152 aan de 10764, mogelijk zijn er andere mogelijkheden dat je het beoogde wel kunt gebruiken en/of aansluiten op de 10764, oa. welke regelaar.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Aad Selders

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 12
  • Waardering: 0
Re: Even voorstellen
« Reactie #6 Gepost op: 2016-01-14, 14:17:22 »
Hallo Gerard en Piet,

Bedankt voor jullie input.

Ik heb een foto bijgevoegd zoals ik de Multimaus heb aangesloten op de Lenz LA152. Een kabel van de Master-uitgang van de 10764 naar ingang A van de LA 152 (achterzijde) en zoals je op de foto ziet de kabel van uitgang B aan de voorzijde verbonden met de Multimaus. De kabel van de Slave-uitgang naar A werkt ook niet. De reden voor deze optie is dat je de Multimaus

Maar ik zit net even op het web te surfen en geloof dat ik het heb gevonden. Uit de beschrijving van de LA152 blijkt dat uitgang B maar 4 aansluitingen heeft en de beide buitensten (en dat zijn m.i. de informatiedragers van de Multimaus) niet zijn aangesloten.
Dat nu wetende de vraag hoe ik die van A naar B wel kan aansluiten.

Mvrgr, Aad

Offline Aad Selders

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 12
  • Waardering: 0
Re: Even voorstellen
« Reactie #7 Gepost op: 2016-01-14, 14:23:25 »
Sorry, ik zie dat de pdf bijlage niet is bijgevoegd. Was te groot. Bij deze alsnog.

Gr, Aad

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Even voorstellen
« Reactie #8 Gepost op: 2016-01-14, 14:47:37 »
Aad,

Als ik het goed begrijp heb je de LA152 aangesloten op de 10764 en je wilt de multimaus ook aansluiten op de LA512.
zie plaatje, als het anders is dan hoor ik het graag

Mijn vraag waarom en met welk doel heb je de LA152 ertussen zitten.

Op de masteringang van de 19764 mag je maar een apparaat aansluiten bv, de multimaus of vergelijkbaar en al het andere moet je op de slave ingang aansluiten voorzover dit compatibel is met het systeem.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2016-01-14, 14:52:39 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Aad Selders

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 12
  • Waardering: 0
Re: Even voorstellen
« Reactie #9 Gepost op: 2016-01-14, 17:02:12 »
Piet,

Zoals je hebt getekend, beide kabels in A, aan de achterzijde, werkt het wel, maar niet met de Multimaus in B., aan de voorzijde.
De gedachte was dat je dan met een regelaar snel kon wisselen naar een tweede LA 152. Ik heb het plan het sporenplan uit te breiden naar een tweede plaat van 240 x 55 via een afneembare brug die de ingang van mijn hobbyruimte overbrugt. Zo te zien werkt dat dus niet bij de Multimaus en moet ik op zoek naar een tweede Multimaus.

Gr, Aad

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Even voorstellen
« Reactie #10 Gepost op: 2016-01-14, 20:12:51 »
Aad,

Als het te doen is pm een tweede multimaus aan te sluiten dan kun je beter een tweede multimaus nemen met een lang snoer eraan.
Ik zelf gebruik meestal 2 vaste muizen en een multimaus met een lange kabel, deze kabel is bij mij 10 meter dus ik kan er overal mee heen.
Lange kabel zijn wel te koop maar ook heel goed zelf te maken, ook kan een geode electronica zaak deze voor je maken, kost prijs meestal de kabel en 2 stekkertjes.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Aad Selders

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 12
  • Waardering: 0
Re: Even voorstellen
« Reactie #11 Gepost op: 2016-01-14, 20:50:41 »
Piet en Gerard

Als ik zover ben neem ik dit zeker in overweging. Ik waag er in elk geval nog even een mailtje aan naar Lenz in Duitsland. Wellicht hebben zij al meer van deze vragen gehad en hebben wellicht een oplossing. Ik vind het toch zonde dat ik geen gebruik kan maken van de LA 152.

In elk geval bedankt voor het meedenken.