Auteur Topic: Secties  (gelezen 7454 keer)

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Secties
« Gepost op: 2017-12-23, 13:11:48 »
Hallo allen,

Even gewoon voor de zekerheid wat vragen. Om de baan op TC voor te bereiden wil ik secties indelen nog zonder ze van bezetmelding te voorzien. Ga straks met LTD-GMB 8, Roco 10787 en met TC Gold rijden. Moet ik nu ieder blok van 1 sectie voorzien of meerdere, en dan doorverbinden?

Rails onderbreken; wat is nu de beste manier? Uiteraard zijn de onderbrekers voor Geoline (schaduwgedeelte) en Roco Line (zichtgedeelte) een optie maar ik ben eigenlijk niet zo voor dat plastic spul. Hoe doen jullie dat?

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Secties
« Reactie #1 Gepost op: 2017-12-23, 14:56:42 »
Martijn.

citaat:  Moet ik nu ieder blok van 1 sectie voorzien of meerdere, en dan doorverbinden?
Een of meerdere sectie is afhankelijk van wat je wilt, wil je met een melder per blok werken en dat kan uitstekend met traincontroller zilver of gold, bij bronz beveel ik dat niet aan dan heb je aan een sectie per blok voldoende


citaat:  Rails onderbreken; wat is nu de beste manier?

Wat de beste manier is dat kan voor ieder verschillend zijn,
Wat je wel kunt doen zolang je nog geen bezetmelders gebruik, dan maak je een plan hoeveel en waar je de blokken denk te gaan gebruiken in de toekomst en daar in iedergeval voldoende aansluitdraden aan de rails te maken die je voorlopig doorverbind en later kunt loskoppelen om er via de bezetmelders blokken van te maken.
De rails gewoon als een baanplan te maken zonder onderbrekeing.
Later als je de blokken gaat maken kun je de rails ter grote van het gewenste blok doorzagen en de zaagsnede opvullen met lijm van bv uit een lijmpistool (of iets anders dat niet de stroom geleid) en dat gelijk met de rails afwerken (snijden) en de draden die je voor het blok hebt doorverbonden losmaken en via de bezetmelder laten gaan
Er zijn zeker nog andere manieren


Ps, zelf gebruik ik wel de kunstof isoleer verbindingen maar als je nog niet weet waar en hoe lang de blokken moeten worden dan kun je ze later maken door de rails door te zagen zoals omschreven

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2017-12-23, 16:53:56 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rocofan

  • Gast
Re: Secties
« Reactie #2 Gepost op: 2017-12-23, 16:22:54 »
Hallo,

Ik denk het meest gebruikte citaat in het duitse forum van de ontwikkelaar freiwald himself ...

"Belegtmelder korrespondieren mit Gleisabschnitten. Aber: Belegtmelder kosten viel Geld, Gleisabschnitte fast gar nichts, jedenfalls solange kein Belegtmelder angeschlossen ist.

Daher rate ich grundsätzlich, beim Bau einer Anlage lieber zu viele als zu wenige Gleisabschnitte vorzusehen und jeden Abschnitt mit einem eigenen Kabelanschluss zu versorgen.... "

Oftewel , liever tijdens de bouw te veel als te weinig secties maken. Deze kunnen ja gewoon met elkaar verbonden worden zonder direct een BM aan te sluiten.

Onderbreken zijn net zoveel meningen over als modelbaners ... ik heb gekozen voor de plastic railisolatoren. kunt ze makkelijk wegwerken en het voorkomt ten alllen tijden een onverwachts kontakt tussen 2 melders.

Succes !


Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Secties
« Reactie #3 Gepost op: 2017-12-23, 19:45:20 »
Hallo Martijn,

Zoals Piet en Eric hebben toegelicht behoord dit tot de mogelijkheden. Alleen een details die ik je wil meegeven.

Ik gebruik onder de treinbaan een ringleiding waar ik aftakkingen kan maken naar de bezetmelders.
De lengte van de secties is bij iederéén verschillend, de ene hanteert 1 blok per bezetmelder en anderen 3 per blok.
En de discussies daarover, zal nog wel 20 jaar door zingen.

Ik gebruik de kunststof rail isolatie omdat de hoogte van dat isolatie gelijk is aan de hoogte van de rails (code 75 Peco)
Ook heb ik in het verleden aan 1 kant van de rail doorgeslepen en daar ben ik geen fan van. Als een lok over dat geslepen deel heen rijdt, ondanks afbramen, dat gaan al mijn Roco locomotieven de slipbandjes ervan af. Ze worden praktisch als een mes afgesneden, door overheen denderen.
Dus sindsdien met dubbel aan beide kanten van de rails isolatie toegepast, en ook geen problemen mee gehad.

Ik pas dan ook toe, de secties verdelen met dubbele isolaties en onder de treinbaan de draden verbinden tot 1 "blok", zodat later de betreffende blok eventueel gesplits kan worden en op een bezetmelder kanaal kan uitbreiden.

Succes,

Mvg,

Jan S
« Laatst bewerkt op: 2017-12-23, 19:47:17 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Secties
« Reactie #4 Gepost op: 2017-12-24, 12:29:38 »
Hi Martijn zoveel spoorliefhebbers zoveel verschillende werkmethodes. En van elkaar leren we allemaal wat. Ik heb mijn baan gewoon door gelegd en onder de baan voorzien van ringleiding. Later heb ik de blokken vastgesteld en beide spoorstaven door geslepen. Te beginnen bij die delen van de baan die niet in het zicht zitten. Je weet maar nooit. in de snede heb ik twee componenten lijm aangebracht die ik na droger netjes strak heb gevijld. Daarna ben ik met de bezetmelders en het aansluiten van de blokken aan de slag gegaan. Een voor een heb ik de bedrading van het betreffende blok los geknipt van de ringleiding. Omdat er per blok meerdere aansluiting op de ringleiding zaten heb ik die weer in een blok kroonsteentjes met elkaar verbonden en vervolgens aangesloten op de terugmeldmodules. De wisselstraten heb ik op de ringleiding aangesloten gelaten. Hopelijk kan ik die in de toekomst dan weer apart op een booster aansluiten.
Helaas ligt de hobby op dit moment helemaal stil ivm persoonlijk omstandigheden het afgelopen half jaar. En ook het hebben van werk is fijn maar niet helemaal goed voor de hobby. Ik hoop over een paar maanden de draad weer op te pakken. Wat wel ,lukt is en paar keer per week de topics op het forum lezen. Er is weer veel interessants voorbij gekomen. Suk6 met de verdere bouw van je baan.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Secties
« Reactie #5 Gepost op: 2017-12-24, 12:34:09 »
Goede middag,

Kijk, dat is waarom ik zo'n fan ben van dit forum. Je stelt een vraag en krijgt 3 afgemeten adviezen. Dank.

Ik ga dus met TC Gold rijden dus 1 Bezetmelder per blok/sectie. dat is nu helder.
Voor wat betreft rails onderbreken, jouw laatste tip Jan vind ik wel hout snijden (bijna letterlijk en figuurlijk lol). Hoewel simpelweg doorzagen en de snede opvullen natuurlijk wel een eeenvoudige manier zijn. Goed, daar heb ik nog even tijd voor dus om over te twisten. Ga vandaag maar eens beginnen met rails+draden te solderen om ieder blok te voorzien van aansluiting. Doorverbinden is natuurlijk ook nog helemaal niet nodig, als de voorziening er maar ligt...

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Secties
« Reactie #6 Gepost op: 2017-12-24, 12:42:22 »
Hey Arie,
Duidelijk verhaal weer. Maar jouw wisselstraten, die heb je op de ringleiding aangesloten gelaten. Dus die heb je niet voorzien van secties, die rijdt je dus volledig op de hand?
Hopelijk kun je zsm weer verder met de hobby want je baan zoals we m hier kennen is een juweeltje. En nee, werken is fijn maar ook hier een geduchte concurrent van vrije tijd :-)
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Secties
« Reactie #7 Gepost op: 2017-12-24, 15:26:12 »

Voor wat betreft rails onderbreken, jouw laatste tip Jan vind ik wel hout snijden (bijna letterlijk en figuurlijk lol). Hoewel simpelweg doorzagen en de snede opvullen natuurlijk wel een eeenvoudige manier zijn.

Gr.Martijn

Hallo Martijn,

Als je de doorgeslepen rail opvult met twee componenten kunstharst, dan is het geen probleem. Dan is het verstandig het opgevulde kunstharst bij te werken in de vorm van de rails dikte enz. Het is puur louter dat je geen denderende effect op de wielen waarbij de slipbandjes de geest geven.
Of, je slijp de onderbreking schuin i.p.v haaks op de rails.
Met schuine doorgeslepen onderbrekingen heb je ook minder last. Vaak onder een hoek van groter dan 45 graden.

Maar ieder zijn eigen keuze natuurlijk, maar dit heb ik vanuit Duitsland en Engeland meegekregen. Ik pas dit niet deze methode en gebruik isolatie stukjes. Peco heeft een lengte van 94 cm rails. Heb ik 2 stukken rails als een blok dan weet je de rest.

Nog fijne dagen toegewenst.

Mvg,

Jan S
« Laatst bewerkt op: 2017-12-24, 15:30:36 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Secties
« Reactie #8 Gepost op: 2017-12-24, 18:56:27 »
Hoi,
Heb nu een van een aantal blokken het kabelwerk voorbereid, verder nog niets gedaan. Zoals gezegd het loskoppelen laat ik voorlopig voor wat het is. Heb ook nog een serie van 8 wissels gedigitaliseerd. De helft doet het niet, waarschijnlijk de kabels niet goed met de juiste kleuren laten corresponderen, dat los ik overmorgen wel op. Genoeg voor vandaag, wens iedereen een mooie kerst!
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Rocofan

  • Gast
Re: Secties
« Reactie #9 Gepost op: 2017-12-24, 21:10:14 »
hallo,

misschien eens op en stukje testrail een haakse hoek slijpen en een op 45 graden, dan beiden vullen en kijken wat het makkelijkst werkbaar is...

ik test nu in ieder geval al dik 5 jaar met de kleine isolatoren en het werkt zeer betrouwbaar :-)  kost alleen wat meer natuurlijk dan alleen zagen.


Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Secties
« Reactie #10 Gepost op: 2017-12-25, 15:53:44 »
hoi,

Als ik ergens anders moet onderbreken dan op een raillas dan gebruik ik een roco zaagje om de rails te onderbreken, je heb dan een zaagsnede van ongeveer 1mm en die is gemakkelijk op te vullen.

Zie afbeelding

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2017-12-25, 15:58:30 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Secties
« Reactie #11 Gepost op: 2017-12-26, 15:22:36 »
Dat worden dus de isolatoren op de raillassen en de methode van Piet, zagen met roco zaagje, voor eventuele overige stukken.
Vandaag begonnen met oplossen van de problemen met de 8 automatische wissels. Is gelukt. Kwam er uiteindelijk achter dat naast wat draden die verkeerd zaten en zo gepiept was, een wisselmotor kapot was. Klapte nog maar één kant op. Gelukkig had ik er nog liggen. Nu bezig met aanleg ringleiding. Wat een frutwerk eigenlijk allemaal en veraf staand van 'bouwen in miniatuur', maar goed, het moet gebeuren om uiteindelijk tot een eindresultaat te komen...
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Rocofan

  • Gast
Re: Secties
« Reactie #12 Gepost op: 2017-12-26, 22:08:23 »
Hallo Martijn,

Het hoort er allemaal bij :-)