Auteur Topic: Kan je een Z21 en een z21 laten samen werken?  (gelezen 6831 keer)

Offline Maikel_1982

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 38
  • Waardering: 0
Kan je een Z21 en een z21 laten samen werken?
« Gepost op: 2018-12-09, 09:32:32 »
Goedemorgen mede Roco fans,

Ik ben in het bezit van zowel een z21 als een Z21.
In de handleidingen gezien dat je achter een Z21 maximaal 20 bezetmelders (roco 10787) kunt plaatsen.
Nu is het probleem dat ik er meer dan 20 in mijn baan nodig heb/ wil gebruiken.
Een mogelijke oplossing die ik bedacht had om de bezetmelders te verdelen over de z21 en de Z21.
Maar ik wil de Z21 als hoofdaansturing gebruiken om daar straks ook via de computer automatisch te laten rijden.

Is zoiets überhaupt mogelijk en hoe kan ik dat het beste voor elkaar krijgen?
Wil de z21 als een soort booster gebruiken.
Ander type melders gebruiken zou de laatste optie zijn, daar ik alle onderdelen al in huis heb.

vriendelijke groet,

Maikel
In bezit van Z21 en z21.
Mijn treinen laat ik rijden op rocoline rails met rubberbedding.
En rij digitaal met iTrain

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.245
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Kan je een Z21 en een z21 laten samen werken?
« Reactie #1 Gepost op: 2018-12-09, 12:44:12 »
Maikel,

Mogelijk kun je het nog iets duidelijker zijn met b.v. hoe groot is je baan , hoeveel blokken heb je nodig, welk programma wil je op de PC gebruiken.


Als je het programma traincontroller Gold of Zilver gebruik dan kun je de Z21 en z21 verschillend aanmelden bij het programma en er is ook nog een mogelijk om dit eventueel via loconet te doen met andere melders dan de 10787 te gebruiken.
Ander mogelijkheid met Traincontroller is dat je gebruik maakt van 1 melder per blok (dit werk prima en de meeste doen dat), hierdoor heb je de mogelijkheid om 20 x 8 = 160 meldpunten te gebruiken, als het dan helemaal niet lukt kun je dat op de Z21 toepassen ne ook op de z21 en daardoor heb je dan 320 meldpunten ter beschikking.


Bij het verschillend aanmelden moet je denken dat b.v. de Z21 de hoofd centrale is en de andere gebruik je dan alleen voor de terugmelder en ook b.v. voor de wissels aan te sturen of ander dingen. dus niet als booster.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Maikel_1982

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 38
  • Waardering: 0
Re: Kan je een Z21 en een z21 laten samen werken?
« Reactie #2 Gepost op: 2018-12-09, 14:36:51 »
Piet bedankt voor je antwoord.

Het software programma dat ik wil gebruiken is iTrain.
Mijn baan is groot, bestaat uit drie lagen.
Per laag wil ik de voeding verdelen over twee verschillende voedingen.
Zeg maar 3 links en 3 rechts.
Dus krijg 6 verschillende voedingen.
Het geheel is verdeeld in ongeveer 90 blokken.
Niet elk blok heeft twee melders maar het grootste deel wel.
Voor de blokmelders gebruik ik naast elke Roco 10787 een GBM-8 module van LDT.
De GBM-8 is verbonden met de rails.
En de GBM-8 krijgt zijn voeding vanaf de voeding die bij de laag hoort.

Als ik de Z21 voor de rechterkant gebruik wil ik de z21 voor de linkerkant gebruiken.
Maar als ik de z21 gebruik moet deze ook de GBM-8 modules van voeding voorzien.
Anders wordt er geen trein gedetecteerd volgens mij.  Zo werkt de GBM-8 als ik mij niet vergis.
Maar dan moet de z21 opdrachten krijgen van de Z21 om de treinen aan te sturen want te gelijk kan dat niet volgens mij. Dus ik kan de z21 niet alleen gebruiken om de wissels aan te sturen en voor de 10787 signalen.


Met vriendelijke groet,

Maikel
In bezit van Z21 en z21.
Mijn treinen laat ik rijden op rocoline rails met rubberbedding.
En rij digitaal met iTrain

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.245
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Kan je een Z21 en een z21 laten samen werken?
« Reactie #3 Gepost op: 2018-12-10, 11:54:41 »
Maikel,

Itrain ken ik onvoldoende om daar een goed oordeel over te kunnen geven van de gebruiksmogelijkheden.

Het gebruik zoals jij voorstelt zal volgens mij niet lukken, je kunt deze z21 niet zomaar als booster gebruiken aan de Z21.


Ik kan alleen voor gebruik van de Z21 en Traincontroller je vragen beantwoorden en dat gaat als volgt in grote lijnen zo.
Je gebruik de Z21 als (hoofd) centrale een daaraan koppel je een of meerdere boosters die je op de Z21 kunt aansluiten volgens de opgave van Roco in alle andere gevallen vervalt de garantie.
 Hierdoor heb je den verschillende baangedeelte die je van stroom kunt voorzien, aan de Z21 sluit je ook je terugmelders aan ,max. 20 stuks. Hierdoor heb je dan (afhankelijk van de hoeveelheid booster) een aantal baangedeelte met eigen voeding die vanuit de centrale worden gestuurd.

Daarnaast kun je een z21 inzetten met eigen voeding die je alleen maar gebruik vaar het aansturen voor je bezetmelders (weer max. 20 stuks) en/of wissels, in het geval van Traincontroller Gold of Zilver kun je daar dan 12 z21 extra gebruiken dus plantie mogelijkheden.

Het gebruik van de GBM-8 en de 10787 geeft geen enkel probleem


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: Kan je een Z21 en een z21 laten samen werken?
« Reactie #4 Gepost op: 2018-12-10, 17:12:54 »
Wellicht dat je er een als master en een als slaven kunt instellen (op Loconet mag maar een master zijn), en op die manier er gebruik van maken?

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.245
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Kan je een Z21 en een z21 laten samen werken?
« Reactie #5 Gepost op: 2018-12-10, 18:06:34 »
Mogelijk een optie alleen zie ik nog niet hoe de aansluiting zou moeten zijn.
De z21 (witte) heeft geen loconet aansluiting de Z21 (zwarte) wel

Bij gebruik van traincontroller heb je dan ook maar een master (Z21) waarop je de boosters aansluit en de andere z21 is dan alleen maar voor diverse zoals wissel, seinen, terugmelding enz

Ik zou kunnen denken dat je dan de booster uitgang van de Z21 verbinden met de muis ingang van de z21, is maar een gedachte en beslist zonder garantie wat ik hier schrijf.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Maikel_1982

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 38
  • Waardering: 0
Re: Kan je een Z21 en een z21 laten samen werken?
« Reactie #6 Gepost op: 2018-12-10, 20:07:23 »
Piet, Gerard,

Bedankt voor jullie reactie.

Heb m'n baanplan zo kunnen aanpassen dat ik genoeg heb aan 20 Roco 10787 modules, dus dan moet het lukken met alleen de Z21.
Maar denk dat ik eerdaags een test baantje maak om de ea te testen/proberen.

Zal de resultaten hier delen.


Wellicht iets andere uitleg van mijn probleem:
Wanneer je met een PC software programma gaat rijden geeft je via de Z21(zwart) de opdrachten aan de loc.
De Z21 sluit je aan op de rails. De locs krijgen hun digitale signalen via de rails.
Bij gebruik van alleen de Z21 zal de trein alle signalen ontvangen en gewoon gaan rijden.

Door de rails tweezijdig volledig te isoleren kan je je baan in twee delen verdelen.
Je kan dan gebruik maken van een booster op de booster bus van de Z21.
De booster voed de ene helft, de Z21 de andere.
De booster is een slave van de Z21 en alle signalen om de locs aan te sturen komen gewoon door. (ga ik vanuit, neem het mee in de test)

De baan is nog altijd verdeelt in twee delen. Alleen nu vervang je de booster door een z21 (wit).
De ene helft (links) wordt dus aangestuurd door de Z21 en de andere helft (rechts) door de z21.

Dan de kern van mijn probleem. Ik wil nog steeds aansturen met de PC via de Z21.
Hoe weet de loc dan wat hij moet doen als hij op het stuk staat dat gevoed wordt door de z21?
De Z21 en z21 zijn immers niet met elkaar verbonden.

Groet Maikel




In bezit van Z21 en z21.
Mijn treinen laat ik rijden op rocoline rails met rubberbedding.
En rij digitaal met iTrain

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.245
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Kan je een Z21 en een z21 laten samen werken?
« Reactie #7 Gepost op: 2018-12-10, 20:35:38 »
Maikel,

Het eerste stuk van je verhaal is duidelijk. Ik doe het ook zo en gebruik een master en 3 booster, dus de baan in 4 stukken verdeeld.

Zodra je de baan in 2 stukken gaat verdelen en je gebruik geen boosters maar wel een Z21 en een z21 dan heb je twee masters en dan heeft ieder gedeelte van de totale baan zijn eigen centrale die eigen opdrachten geeft en ontvangt.
Dus bij de overgang van de ene baan naar de andere baan gaat de lok ook over naar een andere centrale met zijn eigen opdrachten enz. En daardoor gaat het niet goed, je zou dan snel de andere multimuis moeten nemen van de andere centrale en met die verder rijden, als het al lukt.?
Niet te doen enzeker niet als je met meerdere lok tegelijk rijd.
Geloof me het beste is een master en een of meerdere boosters is het beste.

Twee kaptijns op een schip gaat ook niet goed.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Maikel_1982

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 38
  • Waardering: 0
Re: Kan je een Z21 en een z21 laten samen werken?
« Reactie #8 Gepost op: 2018-12-11, 20:25:45 »
Heb vandaag verder zitten denken.
Weet niet of het handiger is om een nieuw draadje te starten.
Maar waar ik aan zat te denken is het volgende.
De GBM-8 van LDT melder sluit de je J en K contacten aan op de J en K contacten van de Z21, z21 of booster.
Afhankelijk welke de voeding verzorgt voor dat baan gedeelte waar de melder zit.
De GBM-8 sluit je aan op de Roco melder module 10787.
De melder module verbind je weer met de bijgesloten kabel (RJ11 stekker (6p6)) met de Z21, z21 of booster.


Is het volgende ook mogelijk?
Booster X zorgt voor de railspanning in een baangedeelte.
Deze sluit in aan op de J en K contacten van de GBM-8 module.
Zodat de voeding van de melders van de zelfde bron komen als die van het baangedeelte.

De GBM-8 module is weer aangesloten op de melder module 1078 welke met de bijgesloten kabel weer aan op de z21.
Met andere woorden het J en K contact van de GBM-8 komen niet van de J en K contacten van de z21.
Dat zijn twee aparte circuits.
Kan dat werken?

groet,

Maikel

In bezit van Z21 en z21.
Mijn treinen laat ik rijden op rocoline rails met rubberbedding.
En rij digitaal met iTrain

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.245
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Kan je een Z21 en een z21 laten samen werken?
« Reactie #9 Gepost op: 2018-12-12, 11:43:12 »
Maikel,

Het is correct dat de voeding van de GBM-8 dezelfde bron hebben als waarop waarop de melders zijn aangesloten, de stoom van het detectie gedeelte loopt immers van de ene spoorstaaf (vanaf Z21 of booster) via de motor (of iets anders) naar de andere spoorstaaf en deze op zijn beurt weer via de GBM-8 weer naar de andere spoorstaaf (van de Z21 0f booster).

Met andere woorden de J en k van de GBM-8 komen van de contacten die bij dat baangedeelte horen en de 10787 wordt weer gevoed door de GBM-8

zie bijgevoegde plaatje, deze is met een blok dat uit 3 gedeeltes bestaat en 2 melders heeft maar dat kan ook anders


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Maikel_1982

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 38
  • Waardering: 0
Re: Kan je een Z21 en een z21 laten samen werken?
« Reactie #10 Gepost op: 2018-12-12, 15:04:25 »
Piet,

Bedankt voor je reactie.
Het plaatje is mij bekend.

De twee zwarte lijnen naast de GBM-8 gaan naar de centrale of booster.
Weet niet hoe je hier plaatjes bij je berichten kan upload, maar aan de hand van jouw plaatje even terugkomend op mijn vraag.

Is het mogelijk een standalone z21/Z21 te nemen waar alleen de ROCO feedback bus is op aangesloten?
Uiteraard is deze standalone centrale gekoppeld met het netwerk/de PC.

Werkt het systeem dan met GBM-8 module gecombineerd met een 10787?
Deze worden gevoed van uit een andere z21/Z21 of booster die dus geen verbinding heeft met de standalone z21/Z21.

Met vriendelijke groet,

Maikel


 
In bezit van Z21 en z21.
Mijn treinen laat ik rijden op rocoline rails met rubberbedding.
En rij digitaal met iTrain

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.245
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Kan je een Z21 en een z21 laten samen werken?
« Reactie #11 Gepost op: 2018-12-12, 19:58:19 »
Maikel.

Ik doe er nog een paar voorbeelden bij, kijk maar eens of dit iets duidelijk maakt.

Aan de Z21 kunnen 20 terugmelden worden aan gesloten
Aan de z21 kun ook 20 terugmelders worden aan gesloten
Dus op de middelste afbeelding kunnen dus in totaal 40 terugmelders worden aangesloten.

« Laatst bewerkt op: 2018-12-12, 23:09:36 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.245
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Kan je een Z21 en een z21 laten samen werken?
« Reactie #12 Gepost op: 2018-12-13, 12:13:48 »
Maikel.

Een ander voorbeeld, als je bv in baangedeelte A 8 melders nodig hebt en in baangedeelte B 4 melders en in baangedeelte c 12 melders nodig hebt dan kun je bv de GBN-8 in 2 gedeeltes verdelen, iedere bestaat uit 2 helften.

Je kunt dan de GBM-8 aansluiten zoals bij baangedeelte B is gedaan in het voorbeeld.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2018-12-13, 16:38:17 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Online ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 400
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Kan je een Z21 en een z21 laten samen werken?
« Reactie #13 Gepost op: 2018-12-13, 12:22:23 »
Beste Maikel,

Ik ben in het bezit van een Z21 en heb de vorige een keer opgeblazen omdat ik dingen wilde de koppelen die niet te koppel zijn. Omdat mijn leverancier zelf een ander deel van een set om zeep had geholpen hebben we onderdelen geruild zodat ik weer een complete set had. Dit hebben we gedaan op een dag dat ROCO een demonstratie dag bij mijn leverancier in de winkel had. Ik kreeg nadrukkelijk de waarschuwing koppel niet aan elkaar wat niet aan elkaar gekoppeld kan worden. De Z21 is niet goedkoop dus deel ik de waarschuwing van ROCO maar.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Maikel_1982

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 38
  • Waardering: 0
Re: Kan je een Z21 en een z21 laten samen werken?
« Reactie #14 Gepost op: 2018-12-13, 16:12:13 »
Piet,

Bedankt voor je reactie en plaatjes.
Ze maken een hoop duidelijk.
Plaatje 3 is hoe ik het ga toepassen en ook bedoelde om toe te passen.
Je geeft aan dat dit kan met Traincontroler maar met iTrain moet dat ook lukken.
De Z21 ga ik gebruiken om de baan te besturen en een aantal melders.
De z21 ga ik gebruiken om de wisselmodules te voeden en voor de overig melders.
En de melders aan de z21 worden alleen met de feedback bus verbonden.

Ik ben helemaal blij. TOP!
Kan ik met een gerust gevoel verder gaan met bouwen.

@Arie, bedankt voor je bericht. Ik zal er zeker op letten. Vandaar ook mijn vragen hier op het forum. Ben heel erg geholpen.

Met vriendelijke groet,

Maikel 
 
In bezit van Z21 en z21.
Mijn treinen laat ik rijden op rocoline rails met rubberbedding.
En rij digitaal met iTrain