Auteur Topic: Bedrading layout  (gelezen 7809 keer)

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Bedrading layout
« Gepost op: 2020-02-03, 19:03:38 »
Hallo beste medespoorders,

Zijn er onder jullie mensen die de bedrading van hun layout aan de bovenzijde van hun baan hebben gelegd? Ik dacht Piet als ik me goed herinner van lang geleden?
Zijn er nog mensen die hier ervaring mee hebben?
Hebben jullie tips, links, afbeeldingen enz. over hoe ik dit het beste in de praktijk breng?

Ik kan namelijk niet aan de onderzijde van mijn baan en bovenop lijkt me niet zo vanzelfsprekend.
Op de tafel komt wel nog één of meer lagen XPS (Roofmate), maar ik zie nog niet goed hoe hieraan te beginnen.
Alle tips zijn welkom.

Groeten, Bert
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Bedrading layout
« Reactie #1 Gepost op: 2020-02-03, 21:14:52 »
Dag Bert,
ik ken je baanontwerp niet en weet ook niet hoever je bent met de opbouw maar het eerste wat me te binnen schiet is werken met een dubbele laag in je treintafel. Dan kan onder de bovenste laag de bedrading aanbrengen die je dan bijvoorbeeld onder een demontabel wegdek of ander landschap wegwerkt. met digitaal werken is dan wel van belang om spookmelding te voorkomen bedrading te twisten of voldoende te isoleren. Misschien kan je ons wat meer van je ontwerp cq treintafel laten zien dat vergemakkelijkt het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Bedrading layout
« Reactie #2 Gepost op: 2020-02-10, 17:33:48 »
Hallo Arie,

Foto's vind je in dit draadje:

http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=1096.0

De laatste versie van het baanontwerp vind je in bijlage.

Groeten, Bert
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Bedrading layout
« Reactie #3 Gepost op: 2020-02-28, 18:48:58 »
Hallo medespoorders,

Is hier niemand die werkt met Styrodur, XPS, Roofmate ...?

Groeten, Bert
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Bedrading layout
« Reactie #4 Gepost op: 2020-03-10, 11:17:58 »
hallo Bert,
Ja ik werk met Styrodur, maar niet vanwege jouw doel nml ivm bedrading wegwerken. Maar dat is wel uitermate geschikt. XPF en Roofmate ook trouwens. Je kunt kabelgootjes maken en noem maar op.
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Bedrading layout
« Reactie #5 Gepost op: 2020-03-10, 11:39:27 »
Hallo Martijn,

Heb je ook voorbeelden (links) naar wat er zoal mogelijk is met bedrading bovenop?
Heb jij je rails op de styrodur bevestigd of gebruik je het enkel voor landschapsbouw?
Zo ja hoe heb je die dan bevestigd (lijm, pinnen, ...)?
Ik sta nu voor deze fase (tot nu lag alles los om de praktijkwerking van de layout te testen), en
ik zou het graag meteen op de beste manier doen.
Bedankt alvast.

Groeten, Bert
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Bedrading layout
« Reactie #6 Gepost op: 2020-03-10, 13:56:36 »
Hallo Bert,
Ik gebruik het puur voor landschapsbouw. Voor verlijming gebruik ik gewoon houtlijm. Zelfs indien ik een keer ergens gips of dash (wegenbouw) gebruik dan bevestig ik dat weer met houtlijm na uitharding.
Ik heb geen links oid, gewoon zelf proberen. Je kunt prachtig uitsparingen snijden in het materiaal, dat is uitermate geschikt. Met een scalpel of desnoods aardappelmesje.

Had er nog helemaal niet bij stilgestaan tot ik jouw bericht las. Met styrodur word bekabeling 'bovenop' eigenlijk ontzettend aantrekkelijk. Het is net de echte wereld.... kabels zijn niet meer op houten palen hoog boven de weg (lees onderkant baan) nodig maar verdwijnen onder de aarde (lees in de styrodur).

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Bedrading layout
« Reactie #7 Gepost op: 2020-03-10, 19:41:57 »
Dag Bert,
Ik   gebruikt die blauwe roofmate plaatjes die bij de Gamma kunt kopen voor onder het laminaat.
de plaatjes zijn ca 3 mm en verlijm ze net als Martijn gewoon met witte houtlijm. Ik vind het prettig met dit materiaal werken. Ik heb ze ook met polymeer kit gelijmd maar dat is veel duurder en lastiger werken. Op Youtube zijn veel filmpjes van Luke Towan die best wel inspireren. Bijvoorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=b25H-5BeWvY.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Bierwagen

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 46
  • Waardering: 1
Re: Bedrading layout
« Reactie #8 Gepost op: 2020-03-13, 19:28:18 »
Beste Bert:
Ik kan niet goed onder mijn baan werken, vanwege mijn fysieke beperkingen.  Dus onder mijn baan is het een puinhoop van allemaal losse draden, welke waar het kan kan met een nietpistool aan de platen geklonken zijn. Waar het elektrisch wat kritisch wordt zit er een plakbandje omheen. De 4018'en en bezetmelders staan zoveel mogelijk dicht bij elkaar tussen de rails dus bovenop. Mettertijd moet ik op de diverse plaatsen er nog eens een soort transformator huisje omheen bouwen ter camouflage. En een gordijntje om de draden te verbergen. Ik heb al heel dikwijls gevl..... en gedacht alles het raam uit te gooien. Maarrrrr... alles functioneert en opgeven is geen optie. Waar een ander een uur over doet, ben ik misschien wel een hele middag mee bezig. Het blijft speciaal en verslavend en dus blijf ik maar doorgaan.  En och; het blijft toch maar fantasie en gewoon treintjes rijden blijft voor mij toch het belangrijkste.....
groet,
Bierwagen

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Bedrading layout
« Reactie #9 Gepost op: 2020-03-14, 12:03:15 »
@Bierwagen,


Jouw probleem komt mij bekend voor.
Ik heb eind vorig jaar rigoureus de stap genomen en mijn baan gesloopt en de onderbouw weggedaan. Het was een ongecontroleerde zooi geworden.
Geïnspireerd door een paar afleveringen van BRM Januari en februari 2014) heb ik drie modules gemaakt en ben ze nu aan het inrichten met de restanten van mijn oude baan (rails en wissels).
Ik kan nu op mijn gemak aan tafel of bureau zonder pijn aan een module werken, zonder de problemen van kruipen en verkrampte vingers.
De modules zijn 40 x 90 cm en passen daardoor precies in een grote PAX kast van meneer IKEA, dus stofvrij en mijn echtgenote weer tevreden, want ze durft nu weer de kamer aan mensen te tonen.


Iedereen blij  ;D


Gr,


Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.