Auteur Topic: Even voorstellen  (gelezen 2454 keer)

Offline Dontrein

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Even voorstellen
« Gepost op: 2020-09-07, 18:06:51 »
Goedemiddag allemaal,

Ook ik ben nieuw op dit forum. Ik ben Barry, ben 46 jaar en al mijn hele leven bezig met modeltreinen. Vanaf jongs af aan met de eerste Hema startset tot een groeiende collectie locomotieven en wagons. In het dagelijks leven ben ik buiten bezig om mijn hobby tot leven te brengen op de echte trein. Alweer 23 jaar rijd ik treinen door NL, DE en B.
Als kind thuis had ik weinig ruimte en had n-spoor. Mijn vader is een echte Märklin man. Maar die sleper eronder vind ik zo jammer... Sorry voor degene die ik nu tegen de schenen schop. Nu ik zelf vader ben en een eigen woning heb, heb ik al een aantal verbouwingen aan mijn analoge H0 baan gedaan. Totdat ik op het idee kwam om digitaal te gaan rijden. Eerst een aantal jaren met Koploper en een Intellibox IR. Tot het bouwen van scenery ben ik nooit gekomen, omdat ik niet gauw tevreden ben. Vijftien treinen automatisch via koploper was leuk. Echter na een uur had ik alle treinen voorbij zien komen. En aangezien er nog treinen in de doos lagen moest ik uitbreiden. Dus extra twee schaduwstations gemaakt en dan ook maar meteen zowat de hele baan verbouwd. Straks moeten er >50 treinen automatisch aangestuurd worden met TrainController. Grote modelbanen rijden hiermee tot volle tevredenheid. Dus lijkt TC mij een goede keuze.

Inmiddels heb ik een klein traject waar een aantal treinen heen en weer rijden. Automatisch via TC maar nog met Spontanfahrt. Werkt redelijk goed, echter gebeurt het weleens dat er een trein onverwacht doorrijdt(kruipt) terwijl deze de dertig keren ervoor wel gestopt is aan een bepaald punt. Wat het probleem is, zal ik nog eens moeten navragen. (Op dit forum);-)

Ik rij met veel Roco, een aantal Fleischmann modellen. De meeste locomotieven zijn tweede hands via Marktplaats of Ebay. Ik wil er veel hebben, daarom kies ik voor de goedkopere tweedehands modellen. Een lok van >€150 komt er niet in. Al zou ik graag een Artitec 3737 willen hebben, maar voor die prijs kan ik 40 goederenwagonnetjes kopen waar ik meer plezier aan beleef door met lange treinen te rijden.

Ik heb voornamelijk Duits materieel uit de jaren 80/90 en wat Oostenrijks, Nederlands, Belgisch en Zwitsers materieel. Eveneens locomotieven waar ik zelf op of mee gereden heb in het verleden.

Aangezien ik de betrieb serieus neem, zoals seinen, snelheden en wisselstraten ga ik op korte termijn een vraag stellen over snelheid verhoging na een wisselstraat. Eerst zelf even loeren op het Forum voordat ik een zelfde vraag stel die al beantwoord is geweest.;-)

Hopelijk krijg ik veel info waardoor ik mijn digitale droom kan waarmaken.
Alvast bedankt!

Groet,

Barry

Offline Haradigi

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 98
  • Waardering: 4
  • Meten (+ruiken en voelen, ) is weten
Re: Even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 2020-09-08, 12:42:06 »
Hi Barry,

Vanuit hier een welkom op dit Forum en je droom zal vast wel lukken, net zoals Mijn Droom.

groet
Harald

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Even voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: 2020-09-08, 14:19:15 »
Hallo Barry,
Mooi verhaal, klassiek ook, als manneke beginnen en het nooit meer los laten. En dan ook nog van je hobby je werk maken.
En ambitieuze plannen, een baan met 50 treinen aansturen. Er zit hier technische know how genoeg op het forum om je daarbij te helpen, helaas ben ik zelf niet zo'n handige hendrik, maar als je scenery tips nodig hebt, lol....
Succes en veel plezier hier.
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Even voorstellen
« Reactie #3 Gepost op: 2020-09-08, 17:34:25 »
Beste Barry,

Een beroep, en dan ook een hobby van te maken,  is verzekerd voor de Lifetime bezigheden. ;D
En zeker het voordeel wat je vanuit je werk de kennis in huis hebt als het gaat om de seinen en treinverkeer regelingen, dan heb je een prachtige combinatie.

Tevens een leuk verhaal wat je hebt geschreven.

Dus, kennis overdragen van wederzijdse kanten is een mooi gegeven.

Wens je absoluut veel plezier!.

Mvg,

Jan S
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.