Auteur Topic: even voorstellen  (gelezen 2939 keer)

Offline J.Jeurissen

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
even voorstellen
« Gepost op: 2020-12-30, 18:23:41 »
Mijn naam is Jack Jeurissen. leeftijd is 57 jaar. getrouwd en 2 kids. Ik woon in Kessel. (Lb)

Sinds enkele jaren heb ik mijn oude spullen H0 van fleischmann maar weer eens uit de doos gehaald en voorzichtig begonnen met het bouwen van een baan. In de tussen tijd nog diverse locs roco, fleischmann, vitrains bijgekocht via marktplaats. Alles analoog.
De baan en de wissels worden met arduino's aangestuurd ( zeer goedkoop). stroomverzorging is met een oude computervoedingen. Ik doe niet aan een tijdperk. gewoon bouwen wat ik leuk vindt.

groet Jack

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 2020-12-31, 11:33:25 »
Goedemorgen Jack,




Welkom hier op het "Forum DutchRoco".
Je schrijft, dat je analoog rijdt, maar "Arduino's" zijn eigenlijk digitaal  ;) . Die openen wel weer boeiende mogelijkheden/oplossingen. Dus ben je "hybride" bezig  ;D


Dat Arduino verhaal lijkt mij boeiend.
Als je je draai hebt gevonden, maak er eens een item van  :)




Gr,


Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: even voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: 2020-12-31, 16:16:06 »
Hallo Jack,

Welkom hier op het forum.
Je kunt hier voor elke vraag terecht,
maar ook voor uitleg :-)
daarom sluit ik me bij Dirk aan... ben wel eens benieuwd naar Arduino.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline J.Jeurissen

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Re: even voorstellen
« Reactie #3 Gepost op: 2020-12-31, 17:04:37 »
Hallo Dirk,

klopt, "hybride"is een beter woord. detectie gebeurt met hal sensoren, op die manier weet ik waar de trein zich bevindt. Voor het stoppen schakel ik mbv relais een stop sectie in het station aan of uit.
En natuurlijk kun je met een arduino prachtig servo's aansturen. ideaal voor wissels en bewegingen.
Ik heb het geheel proberen te sturen met een I2C arduino netwerk lijn, maar daar ben ik mee gestopt. Te veel storingen van vooral de oude Fleischmann loc's

groet Jack

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: even voorstellen
« Reactie #4 Gepost op: 2020-12-31, 17:20:03 »
Jack,




De oude Bühlermotoren storen flink. De pieken "afblussen" met bijv 10 pF helpt niet?
I2C is toch RS485? (ik put uit mijn selectief geheugen en ga terug naar 1980-1982).
Goed aarden werkte destijds ook.




Gr,


Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline J.Jeurissen

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Re: even voorstellen
« Reactie #5 Gepost op: 2021-01-01, 17:47:31 »
Hoi Dirk,

Dat is bekend. Inderdaad geprobeerd maar dat was niet de oplossing. Daarna sommige motoren vervangen door susu motor. Maar ook dit hielp niet! conclusie, probleem ligt aan de versleten wielen of stroomafnamestrip die stroompieken veroorzaken. Dit heb ik verder niet meer bekeken. De Fleischmann met de susu motor draait gewoon zijn rondjes.

gr Jack

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: even voorstellen
« Reactie #6 Gepost op: 2021-01-01, 20:58:28 »
Beste Jack,




De susu-motoren zijn zg pancake motoren?
In dat geval zou ik een gestabiliseerde voeding op de borstels zetten en kijken of het probleem is getackeld.
Ik ga er vanuit dat de borstels en de rotor schoon zijn.
Heb je zelf de motor in de behuizing vervangen. En zo ja, zit de rotor recht in de lagers?
Die kan je parten spelen. Ik zou toch nog even doorzetten, want het zijn fraaie Loks.  :D
Helaas zit ik aan de andere kant van het land (Alkmaar) en kan alleen via het forum helpen meedenken. :( [size=78%] [/size]
[/size]
[/size][size=78%]In ieder geval sterkte en succes.[/size]
[/size]
[/size]
[/size][size=78%]Gr,[/size]
[/size]
[/size][size=78%]Dirk[/size]
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.