Auteur Topic: Absolute beginner  (gelezen 2900 keer)

Offline WillemR

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Absolute beginner
« Gepost op: 2021-02-13, 22:26:13 »
Mijn naam is Willem Op 't Roodt, woonachtig in Tiel, 66 jaar en sinds 2018 met vroegpensioen.

Ik heb voor het laatst iets met modeltreinen gedaan toen ik een jaar of 14 was, maar altijd gedacht om ooit nog eens een treinbaan te bouwen. Is er nooit van gekomen, veel te druk met andere dingen maar nu heb ik, in de dagen dat het wat minder weer is, tijd genoeg.
Ik ben me al een tijdje aan het inlezen, maar door alle persoonlijke meningen is de info een soort rijstebrij geworden waar je maar moeilijk doorheen komt. In eerste instantie dacht ik aan Marklin, gewoon omdat ik dat vroeger ook had, maar daar ben ik vanaf gestapt. Er zitten, naar ik lees, veel eigenaardigheden bij Marklin. Nu zal dat bij Roco ook wel zijn, maar ik heb goede documentatie gevonden en dat is toch wel belangrijk voor een beginner. Ik heb er een goed gevoel bij in ieder geval.

Ik heb op zolder ruimte voor een baan van pakweg 3.00 x 2.50 meter en ik wil beginnen met een heel klein baantje om me de materie van blokken, terugmelders, digitale centrale en andere randapparatuur eigen te maken. Als ik eenmaal door heb hoe het werkt, dan langzaam de baan uitbreiden naar zoveel als dat er op de eerder genoemde ruimte past. En als dat 10 - 15 jaar duurt...... prima! Het gaat me meer om de lol van het bouwen en de kick als er weer iets gelukt is.

Ik heb dus nog helemaal niets en de komende tijd wil ik gebruiken om e.e.a. aan te schaffen waarmee ik kan gaan experimenteren. Het meeste materiaal zal tweedehands moeten worden, want mijn budget is redelijk maar niet ongelimiteerd.

Dan maar gelijk de eerste vraag: is het verstandig om met een startset met (witte) Z21 te beginnen, nieuw of tweedehands?

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 782
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Absolute beginner
« Reactie #1 Gepost op: 2021-02-13, 23:26:55 »
Haai Willem,


Welkom hier op het Dutch Roco forum.
Leuk, dat je na zoveel decennia de trein weer "gevonden" hebt. Je bent overigens niet de enige  ;)
Je vraag over welke z21: dit is een redelijk "simpele" versterker, waar je mbt een MM (Multi Maus), de centrale, je treinbaan gaat besturen.
In startsets zit deze met (soms) een aparte code, welke je moet gebruiken om een netwerk (Wifi) op te zetten, zodat je mbt telefoon, IOS of Android/tablet/iPad de trein gaat besturen.
Zonder die code kun je een treinbaan ook besturen maar doorgaans alleen met bijv. een MM.
Kijk eens hier: https://www.z21.eu/de


Gr,


Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Absolute beginner
« Reactie #2 Gepost op: 2021-02-14, 09:44:50 »
Beste Willem,

In de eerste plaats, Welkom terug in de Treinen hobby.

Sinds je lange afwezigheid van je hobby, zijn wij als treinen hobby ook zo mee begonnen.
Informatie opzoeken, vragen aan hobbyisten, ervaringen delen, enz,enz.
Met het gevolg dat je het nu ook ontdekt, dat je een rijstebrij van allerlei informaties die je moeilijk kan kiezen wat nou het beste past in het bedrijven van je hobby. Ik moet je eerlijk zeggen, dat is heel erg lastig. Er is eigenlijk geen kant en klare oplossing om je hobby perfect te laten plaatsvinden.

Mijn ervaringen leert, wees voorzichtig met handelaren die propageren dat hun producten de beste is. Dat meen ik echt!.
Je kan het beter de ervaringen van de Hobbyisten nemen, en luisteren waar het specifieke sterke punt aanwezig is, waar je tenslotte een groot plezier mee kunt beleven.  ;)

Als je volledig Digitaal wil gaan rijden, is wel een zekere basis aanwezig, namelijk of je later met je computer automatisch wil gaan rijden met een besturingsprogramma.

Handmatig digitaal rijden is de Z21 de zwarte uitvoering, een stevige centrale.
Roco heeft daarover nagedacht dat dit systeem voor de toekomst verzekerd is, door uitbreidings sets aan te koppelen. Maar daar is altijd een prijskaartje aan. Maar zo zijn er diverse andere merken van centrales die het ook goed kunnen doen, echter leert mij de ervaring, goedkoop is duurkoop!.

Dus, weeg dit ook heel goed af wat je precies ermee wil. Hobbyisten die een electronische kennis en ervaringen hebben, hebben het meeste benadering van de doelstelling. Louter gegeven is, er zijn ontiegelijk veel spullen op de markt waar je ogen tekort komt.

Dus, ..... schroom er niet om hier je vragen te stellen waarbij verschillende Hobbyisten je kan toelichten.

Ik wens je iedergeval heel veel succes met je hobby.

Mvg,

Jan S

TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline Haradigi

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 98
  • Waardering: 4
  • Meten (+ruiken en voelen, ) is weten
Re: Absolute beginner
« Reactie #3 Gepost op: 2021-02-14, 12:14:56 »
Hi Willem,

Ook, vanuit hier, een welkom op dit Forum.
Op dit Forum is veel te lezen, te zien en te leren.
En wat je niet weet, gewoon even vragen en antwoorden komen dan vast wel.
Heb plezier in je(onze) hobby, thuis én hier.

groet
Harald

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Absolute beginner
« Reactie #4 Gepost op: 2021-02-14, 13:27:41 »
Hallo Willem,
Welkom op het forum ook van mij. Mijn tip in jouw verhaal, maak voor jezelf harde keuzes en streep weg. Op een kleine overzichtelijk baan is het ook gewoon lekker om vrij op de hand (geen blokken nodig) te rijden. Digitaliseer alleen je wissels bijvoorbeeld. Behalve dat je het eenvoudiger houdt scheelt het ook behoorlijk in je budget.
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline WillemR

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: Absolute beginner
« Reactie #5 Gepost op: 2021-02-14, 17:00:17 »
Hartelijk dank voor jullie welkoms woorden en voor de tips.

Zodra ik weer wat te vragen heb, zal ik dit zeker doen. Vooralsnog heb ik er bijna een dagtaak aan om dit forum door te spitten en de juiste informatie er uit te filteren. Wat eerst een 'longlist' was, wordt langzaam maar zeker een 'shortlist' met componenten die ik wil gaan gebruiken. Kwestie van lijstjes maken, vergelijken en wegstrepen, zoals hierboven ook al aangegeven.

Het meest vervelende van alles is eigenlijk dat alle shops gesloten zijn. Ik ben toch wel iemand van 'ff vasthouden' en een persoonlijk praatje met een winkelier. Hopen dat de vaccineerders snel 'het juiste spoor' vinden en we weer terug naar de normale wereld kunnen met winkels, beurzen, demonstraties enz.

Groetjes,
Willem