Auteur Topic: Introductie/ kennis making  (gelezen 3055 keer)

Offline dijkstra_jasper

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 3
  • Waardering: 0
Introductie/ kennis making
« Gepost op: 2021-09-15, 15:48:04 »
Hallo allemaal,

sinds deze week lid van het forum; ik ben Jasper en ben 36 jaar, wonende in Den Haag, opgegroeid in omgeving Utrecht.
Ik ben ingenieur en project/digitaliserings manager bij een bedrijf wat fabrieken bouwt, en vanaf kleins af aan al heel erg geinteresseerd in techniek, waaronder treinen. Ik had jarenlang een abonnement op het spoorweg museum. Als kind droomde ik van een H0 modeltrein en na lang sparen heb ik een Fleischmann startset gekocht en ben ik begonnen met de aanleg van een landschap.
Door het vele huiswerk en sport kon ik hier niet zoveel tijd aan besteden als ik wilde, en toen ik na het behalen van m'n middelbare school diploma naar Delft vertrok om te studeren heb ik me jarenlang niet met (model)treinen bezig gehouden. Bij mn ouders kwam ik laatst mijn oude Fleischmann startset weer tegen en besefte me dat ik tegenwoordig -alleen wonend- wel tijd heb voor een modeltrein. Snel kwam ik er achter dat er nogal wat veranderingen hebben plaats gevonden in het modeltrein wereldje (digitalisering, Roco/ Fleischmann samenvoeging, discontinuering Fleischmann H0 spoor, etc).
Na enkele weken lezen en nadenken heb ik besloten een Rocoline-met-bedding digitaal startset aan te schaffen. Over de laatste maanden heb ik meer rails, locomotieven, treinstellen en wagons verzameld van verschillende merken - nieuw en 2e hands- en leer ik steeds meer over Z21 en digitalisering.
Het zoontje van m'n vriendin en ik leggen regelmatig in de weekende een baan neer waar we veel plezier van hebben. Ik heb momenteel geen ruimte voor een vaste opstelling, maar dat is wat betreft mijn vriendin haar zoontje geen gemis.
Ondertussen ben ik zelf doordeweeks bezig met het opknappen en digitaliseren van het 2e hands materieel wat ik in de afgelopen maanden verzameld heb. Hopelijk kom ik ooit aan een vaste opstelling toe - ik kijk uit naar het maken van een landschap- maar ik heb geen haast.
Ondertussen lees - en kijk ik veel over alle mogelijkheden en banen van andere gebruikers, wat ik erg ontspannend vind en waar ik enthousiast van wordt. Nu was ik op zoek naar meer ervaringen met de Z21 app en kwam ik meerdere zoekresultaten tegen die verwezen naar dit forum, dus logischerwijs heb ik een account aangevraagd.

Bedankt alvast voor alle waardevolle info op dit forum!

Mvg, Jasper

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 788
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Introductie/ kennis making
« Reactie #1 Gepost op: 2021-09-15, 18:46:52 »
Welkom Jasper hier op dit forum,

Je hebt een bekende "treinenloop" gemaakt, zoals zovelen op dit -en andere - forum/fora.
Ook geef je aan, dat je je inleest in de Z21, maar misschien is de z21 ook wel iets voor je.
Misschien een open deur: zorg dat je locs/treinstellen analoog zorgeloos rijden, dan is het rijden met decoders geen probleem. Heb je vragen, stel ze. Wellicht kunnen wijze helpen/adviseren.

Gr,

Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline dijkstra_jasper

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 3
  • Waardering: 0
Re: Introductie/ kennis making
« Reactie #2 Gepost op: 2021-09-16, 11:31:58 »
Hoi Dirk, bedankt voor je reactie!

Ik had -lichtelijk dyslectisch dat ik ben- niet eens opgemerkt dat er een z21 en een Z21 is, heb ik weer wat geleerd. Ik heb inderdaad een z21 start - de witte. En betreffende je advies over het digitaliseren en het rijgedrag; duidelijk, zal ik zeker opvolgen!
Momenteel heb ik 2 Mehano Thalys sets die ik probeer op te lappen voordat ik ze digitaliseer- ze rijden langzaam en maken herrie alsof het grasmaaiers zijn. Daar zal ik echter op de juiste locatie nog over posten.

Bedankt en vriendelijke groet

Jasper

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 788
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Introductie/ kennis making
« Reactie #3 Gepost op: 2021-09-16, 11:52:03 »
Jasper,

Die Mehano's heb ik destijds wel gezien. Als er zo'n pannenkoekmotor inzit (zo'n platte), vervang die dan. Er zijn verschillende leveranciers hiervoor. Dat type motor werd ook door Lima o.a. gebruikt en was om te huilen. Als je handig bent, kijk eens op Jouw Tube en zoek op CD motor conversion: <iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/H21WuyYRny4" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

Iets voor een regenachtige winteravond ☺️


Gr,

Dirk

Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.