Auteur Topic: Ook even voorstellen  (gelezen 2678 keer)

Offline Ruud Hornman

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 1
  • Waardering: 0
Ook even voorstellen
« Gepost op: 2021-12-07, 17:22:40 »
Mijn naam is Ruud en ik ben sinds september toegetreden tot de "gepensioneerden". Vroeger (zo'n 50 jaar geleden) heb ik een Fleischmann baantje gehad dat samen met mijn vader was gebouwd. Toen is alles in dozen gegaan en ik heb altijd het idee gehad dat ik nog wel eens opnieuw zou gaan beginnen. Ik zit me inmiddels al een paar jaar te verdiepen in wat er letterlijk en figuurlijk allemaal te koop is in de modelspoorwereld.
En inmiddels dus inderdaad opnieuw begonnen. Dan blijkt dat je van de oude spullen eigenlijk niets meer kunt gebruiken. Ik ben vooral via Marktpaats begonnen met wat Roco-Line rails aan te schaffen en ook Roco en Lima Nederlands rijdend materieel. De zolder verbouwd tot hobbyruimte en daar heb ik nu ruimte voor een baan van 3,70 x 2,40 meter. De analoge locs ben ik aan het digitaliseren, de rijtuigen voorzien van interieurverlichting en een schakeldecoder. Ik heb een Digikeijs DR5000 centrale.
En verder ook aan de slag met een 3D-printer om zelf te maken wat niet te koop (of te duur) is.

Kortom, volop plannen en ideeën. En gelukkig nu ook de tijd om ze uit te voeren.

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 790
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Ook even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 2021-12-08, 15:38:26 »
Welkom Ruud,

De oude analoge spullen digitaliseren kan heel dankbaar zijn, echter zorg, dat de loc's storingsvrij rijden (analoog) en dan pas digitaliseren, omdat haperende en schuddende loc's analoog alleen maar slechter digitaal lopen. Dit kan inhouden, dat bijvoorbeeld de toegepaste pannenkoek motor vervangen dient te worden.
En tenslotte was de schaal van oude Fleischmanners niet 1:87, maar (naar ik mij herinner) 1:90 of iets dergelijks.🤨

Veel succes

 
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.