Auteur Topic: Digitaliseren van een oude Märklin kraan - bestuurd door een z21  (gelezen 3846 keer)

Offline Cor Dekker

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 4
  • Waardering: 0
Misschien is dit topic al eens behandeld maar kon hier niets over vinden.

Ik heb een oude Märklin kraan type 7051 gekregen welke ik wil gaan digitaliseren.
Hierbij ben ik bezig om het topwerk ook van een motor te voorzien.
Het oude sleepring lichaam ben ik aan het ombouwen van 1 naar 2 ringen (voor de aansturing van de topmotor)

Heeft iemand ervaring met het aansturen van 3 motoren via de z21 start
Het idee nu is om 2 decoders te gebruiken (1x voor hijsen en zwenken 1x voor toppen en aansturing grijper)
Ik zie namelijk in de z21 app dat je ook kunt kiezen uit een kraanbesturing menu   

Offline Spar

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Waardering: 0
Re: Digitaliseren van een oude Märklin kraan - bestuurd door een z21
« Reactie #1 Gepost op: 2023-01-27, 22:21:59 »
Hallo Cor,

De kraanbesturing is voor de Roco kraan.
Word lastig denk ik  om de verschillende werking te vinden die door Z21 app uitgestuurd wordt.
Digitrax DCS200, 8Amp. BLD168
DS64, PM42, BD4, SE8C
Win7pro, RR&Co Gold 10,0
Swiss Railroad N-Spoor
Z21 Black van N naar H0 spoor Roco

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Digitaliseren van een oude Märklin kraan - bestuurd door een z21
« Reactie #2 Gepost op: 2023-01-27, 23:18:31 »
Cor 

Of het allemaal zo makkelijk is weet ik niet maar het is een uitdaging  succes.
De drukknoppen in de z21 app komen overeen met functie toetsen als je deze kraan met de multimaus zou  besturen  zo even uit mijn hoofd, je hebt 8 mogelijkheden en een voor snelheid  dus 9 functies, deze beginnen bij F2 t/m F10, welke functie die bij een bepaalde F toets hoort kan ik eventueel later doorgeven, zit nu niet bij de pc
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2023-01-28, 09:13:00 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Cor Dekker

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 4
  • Waardering: 0
Re: Digitaliseren van een oude Märklin kraan - bestuurd door een z21
« Reactie #3 Gepost op: 2023-01-29, 16:55:13 »
Het is inderdaad een uitdaging maar daar doen we het voor. Ik heb inmiddels een 2e sleepring gemaakt om de railspanning ook in het machinehuis te krijgen. Daar wil ik een 2e decoder plaatsen want ik ga ook een topmotor inbouwen (moet nu nog met de hand).

Het idee was om de twee motoren op de grondplaat (hijsen en zwenken aan te sturen met decoder 1 waarbij ik de functies wissel met een relais aangestuurd door F3
Voor  het topwerk  wil ik een 2e decoder gebruiken met hetzelfde adres, waarbij de motor wordt onderbroken door een relais die aangestuurd wordt door de functie F4 van decoder 2
De grijper wordt bediend door F5 (dit is een gewone aan-uit schakeling)
En ik wil ook nog led cabine verlichting plaatsen gestuurd door F6

Is dit mogelijk denken jullie?

Online denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 826
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Digitaliseren van een oude Märklin kraan - bestuurd door een z21
« Reactie #4 Gepost op: 2023-01-29, 17:08:31 »
Een relais na een decoder is geen goed idee.
Dat vind de decoder niet zo fijn.
Gr
Hans
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Cor Dekker

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 4
  • Waardering: 0
Re: Digitaliseren van een oude Märklin kraan - bestuurd door een z21
« Reactie #5 Gepost op: 2023-01-30, 18:09:24 »
Hans, geldt dit ook voor een relais welke door een transistor wordt aangestuurd (zie bijlage)

Online denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 826
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Digitaliseren van een oude Märklin kraan - bestuurd door een z21
« Reactie #6 Gepost op: 2023-01-30, 18:46:04 »
Waarom gebruik je niet voor de hijsmotor een motor uitgang en voor het zwenkwerk een functie uitgang van een decoder?
Meeste functie uitgangen zijn dim baar dus kun je de rotatie snelheid van het zwenkwerk wat beïnvloeden.
Ik als (vroeger) kraan inspecteur kan je zeggen dat de meeste kranen langzaam zwenken.
Komt nog bij dat heel vaak hijsen en zwenken gelijker tijd gedaan word.
Ook het heffen en zakken moet synchroon gaan met op en af toppen anders loop je de kans dat de hijsdraad of te kort (wat een ramp veroorzaakt) of te lang word (lading op de grond).
Heel vroeger deden ze dat met een mechanische koppeling tussen hijstrommel en op top trommel , tegenwoordig word dat met frequentie regelaars en plc's geregeld.
Misschien is het beter om een decoder meer te gebruiken dus op/aftoppen en heffen/zakken allebei een decoder dan zou je ze kunnen koppelen.
Je zou ook met een arduino kunnen werken met 3 hbridgen dan ben je er ook.
Ik ben bang dat als je in de motoruitgang gaat schakelen dat dit je een decoder kost.
Vooral als er tijdens bedrijf geschakeld word (De decoder ziet in eens een andere motor misschien met andere stroomafname) er kan dan ook een behoorlijke stroompiek ontstaan.

Gr
Hans
« Laatst bewerkt op: 2023-01-30, 21:49:09 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans