Auteur Topic: Loc snelheid instellen Km/h in CV 5  (gelezen 3562 keer)

Offline Eijbennest

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 4
  • Waardering: 0
Loc snelheid instellen Km/h in CV 5
« Gepost op: 2023-02-02, 11:10:06 »
Geachte lezer,
Met CV5 kun je de loc snelheid bepalen, hoe hoger de waarde hoe sneller de maximum snelheid van de loc wordt bepaald.
mijn vraag: komt een instelling van 100 dan ook overeen met een maximum snelheid van 100 km/h

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Loc snelheid instellen Km/h in CV 5
« Reactie #1 Gepost op: 2023-02-02, 13:21:59 »
Eijbennest.

Ne dat heeft niets met het getal 100 te maken.

CV 5 is de instelling voor de maximale snelheid van een lok en de waarde van CV 5 is (bijna altijd) instelbaar van 0 t/m 64 waarvan dan 0 stilstaan is en 64 de maximale snelheid, minimale snelheid is ook instelbaar van 0 t/m 64, zet die overigens niet op 0 omdat de lok altijd nog een kruipsnelheid wil hebben.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 788
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Loc snelheid instellen Km/h in CV 5
« Reactie #2 Gepost op: 2023-02-03, 16:54:07 »
Eijbennest,

Het leuke van CV5 is, dat je er mee kunt "spelen". Dus je zou een koppel/toeren kromme kunnen instellen, dus (afhankelijk van het type lok) rustig optrekken, dan iets versnellen en dan rustige naar een kruissnelheid gaan. Zoek in boeken of internet de max snelheid van je lok, meet wat de lok op je baan doet (afstand/seconden), delen door je schaal. De uitkomst is doorgaans dat de lokzicht gevraagd alleen Scalectrix race auto 😉, dus stel dit op 64 en reken uit wat je moet instellen. Schaalsnelheid is optisch gezien te langzaam, dus zet de instelling rustig een paar trappen hoger. Overigens een diesel gedraagt zich anders dan een stoomlok. Lokaaltreintjes zittenvaak op snelheden van 50 - 70 km en da's echt snel. De SHM zit op zo'n 30 km, waarbij Bello rustig 50 km kan "lopen".
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.