Auteur Topic: Lichtseinen met Rocomotion en Multizentralepro  (gelezen 2493 keer)

Offline PaulWilliam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Waardering: 0
  • Er bestaan geen domme vragen voor hen die zoeken
Lichtseinen met Rocomotion en Multizentralepro
« Gepost op: 2023-03-13, 12:10:51 »
Hoi!  Ik ben bezig om mijn testbaan in blokken in te delen (in Rocomotion 5.9 en de multizentralepro) en een laptop via USB.
Als ik dan kijk in de instellingen van een blok...is er ook een tab voor seinen.   Daar kan ik dan een adres invullen (van de seindecoder), en daaronder zie ik opties voor slechts 2 seinen.
Dat correspondeert ook met de roco seindecoder 10777. Die kan maar 2 seinen aan...maar kost een vermogen. 
Dus ik zou bijv een seindecoder van Littfinski willen gebruiken waarmee ik dan 4 of zelfs 8 seinen kan aansturen. Of iets anders (maar dat is niet de vraag)

De vraag is.. kan ik in rocomotion 5.9 meer dan slechts 2 seinen per decoder aansturen...en zo ja...hoe moet dat dan? 
Hopelijk weet iemand een antwoord.
Groetjes..Paul
« Laatst bewerkt op: 2023-03-25, 19:15:30 door PaulWilliam »
2-rail DCC,  Fleischmann H0, Roco H0,  MultimausPro, MultiZentralePro,

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Lichteinen met Rocomotion en Multizentralepro
« Reactie #1 Gepost op: 2023-03-13, 14:32:56 »
Paul,
Als eerste is dat de 10777 niet meer te koop is, deze kan inderdaad in principe maar 2 seinen per 2077 aan maar deze seinen kunnen wel meer dan 2 lampen per sein bevatten, max 4lampen per sein ook wel genoemd bij roco 4 begripssignalen.
Ook gebruik zou ik deze niet meer kopen omdat er andere mogelijkheden zijn.
In Rocomotion kun je bij de eigenschappen van een blok ook de seinen aangeven en dan met 2 ,3 of 4 lampen per sein , er worden per 2 lampen een adres gebruikt, als je een sein ingeeft met 3 of 4 lampen dan worden er 2 adressen gebruik  je kunt er maar 2 ingeven en het 2e adres is automatisch het opvolgende adres nummer, niet zichtbaar.
Als je de 10777 goed wilt laten werken in Rocomotion dan zou je ook gebruik moeten maken van een remgenerator van roco  deze is ook niet meer leverbaar  er zijn zeker alternatieven van Roco en ook andere merken om de seinen in rcoomotion te laten werken.
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2023-03-13, 16:23:12 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline PaulWilliam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Waardering: 0
  • Er bestaan geen domme vragen voor hen die zoeken
Re: Lichteinen met Rocomotion en Multizentralepro
« Reactie #2 Gepost op: 2023-03-13, 17:21:16 »
Bedankt voor je antwoord Piet.  Nee die Roco decoder wou ik ook niet gebruiken. Ik zat aan littfinski signaaldecoders te denken.  Maar ik begrijp dat ik n decoder moet kiezen voor max 4 seinen (beelden) en dat eentje met 8 seinen (beelden) niet gaat werken?  Begrijp ik dat goed?

En heb jij anders nog suggesties voor werkende lichtseindecoders? (Geen arduinos want ik kan niet programmeren).
Bij voorbaat hartelijk dank!!
Paul
2-rail DCC,  Fleischmann H0, Roco H0,  MultimausPro, MultiZentralePro,

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Lichteinen met Rocomotion en Multizentralepro
« Reactie #3 Gepost op: 2023-03-13, 17:38:38 »
Paul,

Kijk eens bij Digikeys.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 759
  • Waardering: 13
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Lichteinen met Rocomotion en Multizentralepro
« Reactie #4 Gepost op: 2023-03-13, 19:09:05 »
Dirk digikeys levert op het moment totaal niets meer uit en bijna alle dealers vragen zich af wat er aan de hand is.
Er is zelfs 1 zeer bekende dealer die schuldeisers van digikeys aan zijn beursstand kreeg met vragen.
Hij kan beter vragen stellen aan Martin Domburg van Domburgs train support (dts).
gr
Hans
Momenteel bezig met bouw ns 3737 stoom loco.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Lichteinen met Rocomotion en Multizentralepro
« Reactie #5 Gepost op: 2023-03-13, 19:28:59 »
Hans,

Jammer dat dit gebeurt. Karst van Drent, die van Digikeys weg ging en een eigen bedrijf is gestart. Chipproblemen, Raetprijzen e.d. Tja, zonde.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 759
  • Waardering: 13
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Lichteinen met Rocomotion en Multizentralepro
« Reactie #6 Gepost op: 2023-03-13, 19:48:44 »
Karst van Drent heeft nu zijn eigen bedrijf Yamorc.
Daar is Martin dealer van.
Karst heeft nu een verbeterde versie van de dr5000 in de handel gebracht met allerlei bijbehorende elektronica zoals melders etc.
Op https://modelspoorforum.nl/ is allerlei info hier over te vinden.
Zie b.v. : https://modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=782
Ook kun je daar vragen aan karst zelf stellen.
Gr
Hans
« Laatst bewerkt op: 2023-03-13, 20:04:57 door denobis »
Momenteel bezig met bouw ns 3737 stoom loco.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline PaulWilliam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Waardering: 0
  • Er bestaan geen domme vragen voor hen die zoeken
Re: Lichtseinen met Rocomotion en Multizentralepro
« Reactie #7 Gepost op: 2023-03-13, 20:05:17 »
Oei!!das jammer want het was ook een informatieve site...

Ik ben echt een totale ultimate beginner, dus ik heb echt even een zetje in de goede richtig nodig ;-)
okee... Iemand dan een ANDERE suggestie?  en ook, kan een seindecoder dan meerdere adressen hebben (ik bedoel,wat heb je aan bijv.8 aansluitingen op n decoder ,als je maar 2 adressen in de Rocomotion hebt?
Of iemand ervaring met Littfinski seindecoders?
2-rail DCC,  Fleischmann H0, Roco H0,  MultimausPro, MultiZentralePro,

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 759
  • Waardering: 13
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Lichteinen met Rocomotion en Multizentralepro
« Reactie #8 Gepost op: 2023-03-13, 20:24:32 »
Beste Paul William
Neem de moeite om as weekend naar ontraxs in Utrecht ( spoorweg museum ) te gaan Daar staat dts met een hele grote stand en kun je alle vragen stellen die je maar wil.
ook is er een mogelijkheid om eens naar de hcc dagen op de modelbouwbeurs te gaan.
Van beide word je zeker een stuk wijzer.
D.t.s heeft ook online cursussen en organiseert ook workshops.
Geloof me als beginner heb je daar heel veel aan.
Gr
Hans
Momenteel bezig met bouw ns 3737 stoom loco.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Lichteinen met Rocomotion en Multizentralepro
« Reactie #9 Gepost op: 2023-03-13, 21:05:23 »
Paul,

Citaat van Paul

als je maar 2 adressen in de Rocomotion hebt?

Paul eerst even een verduideling, De adressen die voor de seinen worden gebruikt zijn dezelfde adressen als ook voor de wissels worden gebruikt, dus als je aan een wissel een adres hebt gebruik dan moet je dit adres niet meer voor iets anders gebruiken, In principe uitzonderingen zijn er altijd.

In Rocomotion kun je gebruikmaken van 256 adressen, voor wissels en seinen.
Als je een eenvoudig sein hebt met 2 lampen (vergelijkbaar met een eenvoudig wissel 2 standen) dan gebruik je daar 1 adres voor.
Heb je een sein met 3 of 4 lampen (vergelijkbaar met een dubbele kruiswissel 4 standen) dan gebruik je daar 2 adressen voor
De meeste seindecoders hebben een aansluiting voor 8 eenvoudige seinen, als je nu een sein hebt met aansluiting voor bv 4 lampen dan gebruik je 2 adressen en het kan voorkomen dat je nog meer lampen in een sein hebt dan gebruik je bij bv 6 lampen 3 adressen.
Alleen in Rocomotion kun je niet meer dan seinen met 4 lampen invoeren en dat zijn dan 2 adressen (vergelijk met wissels),

Kijk ook eens op de site van Littfinski en dan met name bij de lichtseindecoders van diverse landen, klik op onderstaande link.

https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:downloads

Hoop dat je hier iets aan hebt en ander horen we het wel

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline PaulWilliam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Waardering: 0
  • Er bestaan geen domme vragen voor hen die zoeken
Re: Lichteinen met Rocomotion en Multizentralepro
« Reactie #10 Gepost op: 2023-03-14, 07:49:43 »
Dank aan allen voor de antwoijzer geworden benorden!  Gewapend met deze info denk ik dat ik nu wel weer wat wijzer ben!!!
2-rail DCC,  Fleischmann H0, Roco H0,  MultimausPro, MultiZentralePro,

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Lichteinen met Rocomotion en Multizentralepro
« Reactie #11 Gepost op: 2023-03-14, 08:11:09 »
Paul,
Als het niet lukt of dat er iets ander is  gewoon vragen, er komt altijd wel een oplossing
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders