Auteur Topic: Keuze functies multimaus  (gelezen 5060 keer)

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 490
  • Waardering: 0
Keuze functies multimaus
« Gepost op: 2023-03-15, 18:02:23 »
Beste , waar ik mij een beetje aan erger is de bediening op de Multimaus om de functies te selecteren met de SHIFT knop
Ik vindt dit persoonlijk niet gebruiksvriendelijk 
Ik heb een TRIX lok met 31 functies  maar kom niet verder tot 20 functies

Ik heb het volgende advies gekregen maar dat werkt niet :
Geen pijltje   0 tm 10 
Pijltje met SHIFT toets    11 tm 20
2x aan  21 tm 28
3x aan  29 tm 31


Als ik nu twee keer of drie keer achter elkaar op de SHIFT toets druk is het pijltje weer weg in het scherm en kan ik niet de functie weergeven boven de 20

Wat doe ik verkeerd

Mvg Hans

   
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Keuze functies multimaus
« Reactie #1 Gepost op: 2023-03-15, 18:20:51 »
Hans 
Heb je een multimsus met d'r laatste update  als je oude versie er op hebt staan dan werkt de shift niet

Kijk of je de laatste versie hebt en anders update


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 490
  • Waardering: 0
Re: Keuze functies multimaus
« Reactie #2 Gepost op: 2023-03-15, 19:19:14 »
Beste Piet ,

Ik heb het volgende gevonden op de website van ROCO  :

  Bijwerken via Z21®
Z21® Onderhoud www.z21.eu
Update via multiZENTRALEpro®
MM_Update_V1.05_DE_EN_FR_IT.exe     2,55 MB
MM_Update_V1.05_NL_ES_PT_EN.exe   2,55 MB
MM_Update_V1.05_DK_SK_SE_EN.exe   2,55 MB
MM_Update_V1.05_CZ_HU_PL_SI.exe    2,55 MB
Nieuwe MULTIMAUS®-Features®
Uitbreiding tot 29 locfuncties: Het derde niveau F21 - F28 wordt geactiveerd door te dubbelklikken op de shift-toets.

Oudere versie:

multiMAUS® Update V1.04.exe     2,55 MB (DE, EN, FR, IT)
multiMAUS® Update V1.04.exe     2,55 MB (NL, ES, PT, EN)
multiMAUS® Update V1.04.exe     2,55 MB (DK, SK, SE, EN)
multiMAUS® Update V1.04.exe     2,55 MB (CZ, HU, PL, SI)


Nu staat daar Z21  ( met hoofdletter Z )  geldt dit ook voor mijn z21  ( kleine letter z ).
Als ik het kastje op mijn PC aansluit moet ik dan de  Lankabel aansluiten op de bus waar nu de TP link is aangesloten .
Ik lees ook dat de functies worden uitgebreid naar 29  , maar op de TRIX lok zitten functies boven de 30 

P.s Ik heb wel een probleem om een  extra Lankabel op mijn PC aan te sluiten omdat er al een LAN kabel in zit 

Mvg Hans

Aanvullend berichtje :  Ik lees nu in de hand leiding van de Multimaus die bij de z21 startset was bijgesloten dat je 28 functies kan benaderen ; ik neem aan dat hij toen al is bijgewerkt met de uitlevering en ik vraag mij af of ik voor een extra functie ( 29 ) de z21  moet updaten .
   
« Laatst bewerkt op: 2023-03-15, 20:51:53 door Hansw »
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Keuze functies multimaus
« Reactie #3 Gepost op: 2023-03-15, 20:51:40 »
Hans,

Ja je kunt der update ook doen met de z21 maar misschien is het net zo handig als je dit doet met de Maintenance tool, deze gebruik jij ook denk ik, zie afbeelding hieronder,

Gr Piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 490
  • Waardering: 0
Re: Keuze functies multimaus
« Reactie #4 Gepost op: 2023-03-16, 15:00:53 »
Beste Piet,

Ik heb de Z21 tool geinstalleerd  en het z21 kastje op mijn PC aangesloten   maar als ik op connect in de tool druk krijg ik een foutmelding ivm IP adres
Er staat ook een waarschuwing dat je dit niet moet aanpassen om problemen te voorkomen .
Hoe kan ik dit nu oplossen

Mvg Hans 
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Keuze functies multimaus
« Reactie #5 Gepost op: 2023-03-16, 15:21:47 »
Hans,
Heb je de z22 aan staan , dat is nodig
Het is adres is dat van de tplink, staat onder de tplink
« Laatst bewerkt op: 2023-03-16, 15:23:45 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 490
  • Waardering: 0
Re: Keuze functies multimaus
« Reactie #6 Gepost op: 2023-03-16, 16:19:15 »
Beste Piet ,

Als ik het goed begrepen heb moet ik toch alleen de z21 aansluiten op het Fritzbox modem ( dat hangt  bij mij in de meterkast)  of aan de computer  . De TP link heb ik nu niet aangesloten op de z21
Hij moet nu toch contact maken met het thuis netwerk en niet met de TP  link router
Hij geeft de melding :  geen apparaat gevonden  en vermeld in het scherm van de Firmware update dat het standaard IP adres 192.168.0111 is en dat je daar het IP adres kan wijzigen
Als ik nu het IP adres van de TP link opgeef vindt hij die toch niet of zie ik dit verkeerd
Maar ik had de opmerking van ROCO gelezen  dat dit op eigen verantwoording is en je hier kennis van moet hebben 
Kan het zijn dat ik de verkeerde tool heb geinstalleerd want ze geven op de firmware site de naam aan met Z21  en ik heb de z21 of maakt dit niet uit 
Wat ik ook niet begrijp : Ik kan de draadloze maus nergens aansluiten hoe wordt deze dan ge-update of komt de info van de functies uit z21 
Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Keuze functies multimaus
« Reactie #7 Gepost op: 2023-03-16, 16:32:20 »
Hans,
Er lopen wat dingen door elkaar, eerder had je de tplink aangesloten en nu niet meer en werk je via de router in je meterkast (providers) dat kan ik op afstand niet zien.
Nog iets, in je eerste bericht spreek je over de multimaus ( dat is de rode muis)  en nu over de draadloze muis (dat is de Wlanmaus).
Kijk nog een op de site van roco en dan bij update Wlanmaus en dat gaat anders dan bij de rode maus.
Ik zit nu niet thuis en kan het nu niet zien.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Online denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 759
  • Waardering: 13
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Keuze functies multimaus
« Reactie #8 Gepost op: 2023-03-16, 16:34:07 »
Hansw
Wees wijs ga met dat ding naar je dealer en laat hem de update uitvoeren.
Momenteel bezig met bouw ns 3737 stoom loco.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Keuze functies multimaus
« Reactie #9 Gepost op: 2023-03-16, 16:42:32 »
Hans .
Het update kun je prima thuis doen  stelde niks voor maar dan moet je het wel doen zoals beschreven staat .
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Online denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 759
  • Waardering: 13
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Keuze functies multimaus
« Reactie #10 Gepost op: 2023-03-16, 16:43:46 »
Piet snap ik maar ik denk dat hij een kennis probleem heeft met zijn netwerk.
Hij zou zijn mm gewoon op de tp link aan kunnen sluiten samen met zijn z21 en dan zou hij de update gewoon moeten kunnen uitvoeren.
« Laatst bewerkt op: 2023-03-16, 16:46:07 door denobis »
Momenteel bezig met bouw ns 3737 stoom loco.

Met vriendelijke groet
Hans

Online Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Keuze functies multimaus
« Reactie #11 Gepost op: 2023-03-16, 17:25:23 »
Hans,


Een tp-link is op zich niet echt intelligent. Een MM aan hangen zou kunnen, maar er moet iets van een laptop aan de z21 hangen om via maintenance tool de update uit te voeren.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 490
  • Waardering: 0
Re: Keuze functies multimaus
« Reactie #12 Gepost op: 2023-03-16, 17:38:20 »
Beste , nog even een toelichting   :

Bij normaal gebruik van de z21 heb ik alleen verbinding met de TP  link en niet met mijn thuisnetwerk
Ik kan dan de upgrade toch niet uitvoeren met de TP link router , zodoende heb ik hem nu op mijn FRITZbox modem aangesloten  ( alleen de z21 )
Als ik nu het maintenance tool  opstart en kies voor de firmware  en op  verbinden druk krijg ik een melding zoeken naar apparaten en de melding niet gevonden .
Je kan dan onderaan het scherm een IP adres invoeren ( maar welk )  .Het standaard IP adres 192.168.0111 is van de z21 .
Ik vindt dat ROCO erg verwarrend is met zijn termen .  Bij de apparatuur maken ze duidelijk onderscheid met de naamgeving Z21 en z21
Maar op de ROCO website bij downloads staat consequent Z21 dan ga je twijfelen of deze downloads ook voor de z21 werken .
Ik heb bewust geen verbinding gelegd naar het thuisnetwerk omdat ik gelezen had dat ROCO dit niet ondersteund   
Mvg Hans 
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 490
  • Waardering: 0
Re: Keuze functies multimaus
« Reactie #13 Gepost op: 2023-03-17, 13:07:26 »
Beste , dankzij de hulp van Hans ( Denobis ) is het gelukt de nieuwe en oude maus te updaten
Maar toen ik vanmorgen het wilde testen werkte het nog steeds niet om de functies boven de 20 te selecteren met de pijltjes toets

Nu had ik wel een instructie gezien :  DCC LOCO FUNCTIONS from F0 to F31 
Volgens deze instructie moet je MENU + SHIFT indrukken  en moet je FG3 ,FG2 , FG1  , FG 0 selecteren
Ik begrijp hier niets van , ik dacht dat je nu met de pijltjes toets alle  functies  kon benaderen
Als ik MENU + SHIFT indruk kom ik MENU 1  terecht ;  de term FG3   tm FG0  zegt mij niets   

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Online Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Keuze functies multimaus
« Reactie #14 Gepost op: 2023-03-17, 13:30:54 »
Hans,

Als ik mij goed herinner moet je 2 x SHIFT en dan F0 - F9 indrukken, dan worden de functie 20 t/m 29 (of 28) actief.
1 x SHIFT met F0 etc. maakt F11... actief.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.