Auteur Topic: Betrouwbare Bezetmelding  (gelezen 1941 keer)

Offline Leo2023

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 1
  • Waardering: 0
Betrouwbare Bezetmelding
« Gepost op: 2023-04-10, 10:32:15 »
Hallo

Ik heb een baan van 3 bij 9 met geoline spoor en verschillende ovalen. Ik heb 10 locs en kan er 7 tegelijk laten rijden. Besturing nu via Rocomotion wellicht in de toekomst wil ik overstappen naar traincontroller (gold?)

Ik heb een Roco 107787 bus. maar nu nog met reed contacten, alleen ik ervaar dat als niet betrouwbaar en wil om naar bezet melding op basis van stroomgebruik. In het assortiment van ROCO zag ik hier niets voor. Hoe kun je dat doen en welke opties zijn er?

Groet,

Leo

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Betrouwbare Bezetmelding
« Reactie #1 Gepost op: 2023-04-10, 12:15:15 »
Hoi Leo,

De 10787  van Roco voor aan de R-bus wordt niet meer gemaakt maar als je er nog een aantal in gebruik hebt dan kun je deze prima gebruiken voor stroom detectie alleen moet je dan daar iets voorzetten en daar is natuurlijk ook iets voor, daar kun je gebruik maken van de module van Littfinski de GBM-8 die je dan voor de 10787 plaats, zie website, klik op de link,  https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:gbm-8
Verder heeft Roco ook een eigen module voor terugmelding via stroomdetectie aan de R-bus, dat is de 10819 dit is vergelijkbaar met de 10787 en GBM-8 in een en heeft 16 ingangen, kunnen met de 10787 worden gecombineerd.
Deze beide systemen werken uitstekend.
Nu alleen de vraag wat heb je en wat moet erbij, ga ervan uit dat je op een baan van 9 x 3 meter al snel een 50 blokken aanwezig zijn ( is een schatting) en dan is het overwegen waard om te kijken wat kan ik met de software zoals Traincontroller, Bij rocomotion heb je minimaal 2 melders per blok nodig dus dat zouden al snel 100 melders zijn maar met traincontroller gold  heb je maar 1 melder per blok nodig en scheelt de helft, dat wordt dan even puzzelen wat is het uiteindelijk het goedkoopste, ja ik weet traincontroller gold is niet goedkoop maar bij mij denk ik het beste programma zonder ander wat tekort te doen.
Laat maar eens horen of je aan deze info al iet hebt, er is altijd nog meer,

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders