Auteur Topic: Wisselpuntstuk poolt niet om  (gelezen 2344 keer)

Offline Andrew Harijgens

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 8
  • Waardering: 1
Wisselpuntstuk poolt niet om
« Gepost op: 2023-04-20, 00:15:21 »
Beste mensen, ik probeer al een paar avonden een Roco driewegwissel helemaal werkend te krijgen, maar het lukt me niet. Ik gebruik de Z21 centrale. De wissels worden aangestuurd met servo’s door de DR4024 van Digikeijs. De puntstukken worden geschakeld met relais DR4102. Ik gebruik de Z21 app om de wissels te bedienen.
Het voorste wissel werkt perfect. Het puntstuk polariseert netjes mee met de stand van de wissel. Het puntstuk van het achterste wissel polariseert niet mee. Ik heb al van alles geprobeerd. CV’s 47 (waarde 1) en 117 t/m 120 (waarde 3) opnieuw ingesteld. Draadjes naar het puntstuk link en rechts omgedraaid. Een andere DR4102 geprobeerd. Niets werkt en ik ben nu door mijn oplossingen heen. Weet er iemand raad?

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Wisselpuntstuk poolt niet om
« Reactie #1 Gepost op: 2023-04-20, 03:35:41 »
Andrew,

Welke driewrgwissel gebruik je, Roco heeft droe verschillende, een met zachte bedding  en zonder bedding en dan ook nog de geoline , deze heeft harde bedding , geef even aan welke je gebruik eventueel het artikelnummer dan zien we ook welke het is.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Andrew Harijgens

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 8
  • Waardering: 1
Re: Wisselpuntstuk poolt niet om
« Reactie #2 Gepost op: 2023-04-20, 09:43:18 »
Dag Piet,
Ik gebruik Roco line, dus zonder railbedding. Het artikelnummer van het wissel is 42454.

Groet,
Andrew

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Wisselpuntstuk poolt niet om
« Reactie #3 Gepost op: 2023-04-20, 10:39:01 »
Andrew,

ik heb een plaatje bijgevoegd zoals de aansluiting voor de  polarisatie er zou moeten uitzien.
In het plaatje is gebruik gemaakt van een ondervloer aandrijving maar die kun je vergelijken met een servo.
De blauw, groen en gele draden zijn de draden die dan vanaf de DR4102 moeten komen en waarbij de groene in het midden moet zitten, deze draden kun je in de bielzen steken.
Je hebt 2x Dr4102 nodig, er zijn ook 2 wisselaandrijving
 even op het plaatje klikken om te vergroten.

tweede plaatje bijgevoegd, met servo

 Kijk maar eens of je hier iets aan hebt, laat het horen of het wel of niet lukt
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2023-04-20, 13:42:00 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Andrew Harijgens

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 8
  • Waardering: 1
Re: Wisselpuntstuk poolt niet om
« Reactie #4 Gepost op: 2023-04-20, 15:01:22 »
Piet,

Dank voor je reactie. Dit is exact hoe ik het ook aangesloten heb. Ook de instellingen van de CV's 117 t/m 120 zouden moeten kloppen.
Het vreemde is dat het eerste puntstuk dus wel mee omgaat bij een andere stand van het wissel, maar het achterste niet.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Wisselpuntstuk poolt niet om
« Reactie #5 Gepost op: 2023-04-21, 09:51:41 »
Andrew,

Ja dit is niet zo leuk maar al zoekende naar een oplossing zou ik zeggen ga volgens een bepaald systeem te werk, als voorbeeld, je schrijft dat de het voorste wissel werkt perfect. Het puntstuk polariseert netjes mee met de stand van de wissel.
wat zou ik doe,
koppel het voorste wissel met de verbinding naar de polarisatie los en verbind daar de tweede wissel met polarisatie mee en kijk of deze dan wel werkt, als het wel werkt dan weet je dat de bedrading enz van de tweede in orde is, werkt het niet dan moet je daar de fout zoeken.
Maak eventueel de eerste wissel vast aan de tweede uitgang met polarisatie (waar eerst de tweede aanzat die niet werkte) en als die dan wel werkt dan weet je dat de instelling van deze uitgang van de decoder goed is  (de eerste wissel werkt immers goed) doet hij het niet dan uitgang opnieuw programmeren of kijken of het relais van de dr4102 nog wel werkt.
eventueel de aansluitingen van het wissel controleren (doormeten) zoals of er nog wel contact is tussen de biels waar je de draadjes insteekt en de rails.
mogelijk wat extra werk maar je moet ergens beginnen om het probleem op te lossen.
succes en laat het even weten of dit al helpt

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2023-04-21, 09:54:36 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Andrew Harijgens

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 8
  • Waardering: 1
Re: Wisselpuntstuk poolt niet om
« Reactie #6 Gepost op: 2023-04-22, 00:14:11 »
Wederom dank Piet! Dit helpt me wel om systematisch te onderzoeken waar de fout zit. En ja, ik realiseer me dat dit even een klusje is. Maar die zullen er nog vele volgen. Daar leer ik dan weer van en zo komen we iedere keer weer een stapje verder. Ondertussen kwam ik in een ander draadje overigens nog wel tegen dat de CV's 117 tot 120 de waarde 51 zouden moeten krijgen. Dat is nieuw voor mij, dus dat zou ook nog een oplossing kunnen zijn. Maar, zoals gezegd werkt de voorste wissel wel met de waarde 3. Ik ga er zondag mee aan de slag en zal dan hier melden hoe dat afgelopen is.

Offline Andrew Harijgens

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 8
  • Waardering: 1
Re: Wisselpuntstuk poolt niet om
« Reactie #7 Gepost op: 2023-04-22, 20:24:50 »
Na het systematisch onderzoeken waar het misgaat ben ik erachter gekomen dat de servodecoder geen spanning afgeeft op de relaisuitgang 2 en 3. Het
Ik ben nu wel klaar met de DR4024. Ik had al een Switchpilot 3 servo liggen en ga nu volledig over op de decoders van ESU. Dat was ik vanwege de leveringszekerheid toch al van plan. Nogmaals dank voor het meedenken. Het heeft me zeker verder geholpen.