Auteur Topic: Marklin CS 3  (gelezen 2228 keer)

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.246
  • Waardering: 28
    • home page
Marklin CS 3
« Gepost op: 2023-04-25, 12:00:12 »
Ik heb het volgende ontvangen van Gerrit Wie kan helpen?


Hallo Piet
Ik probeerde via de site een bericht aan iedereen te sturen maar dat lukte niet evenals een puzzeltje met voor mij onleesbare letters

Voila
Dan maar even zo:

Ik heb Marklin CS 3 en steeds verschijnt een mededeling dat er overbelasting is in GFP-3 kanaal
Vreemd, er staan maar 3 locs op de baan

Ik kan die mededeling wegdrukken en alles functioneert
Maar hoe kom ik er achter waar die overbelasting optreedt ?
Hopelijk weet jij dat

Gerrit Littel

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 781
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Marklin CS 3
« Reactie #1 Gepost op: 2023-04-26, 00:11:39 »
Beste Gerrit,

Hoewel ik niet zoveel (meer) weet van het Märklin systeem, staat mij nog bij, dat CS3 bestemd is voor het Motorola-II systeem. Of deze MFX ondersteunt weet ik zo net niet.
Als je die dus in een DCC omgeving gebruikt, kan dit problemen geven.

Even terug naar je probleem.
Wat kan een CS3 aan belasting (=digitale stroom) aan is de eerste vraag. Een lok vraagt tussen de 500 - 800 mA (en soms meer door alle extra toeters (!) en bellen.
Stuur je ook wissels aan? Dan "kost" dat digitale stroom, soms 100 - 400 mA.
Als dat zo is, probeer dan je wissels te voeden met een externe voeding.
Houd je digitale stroom voor je Loks.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 781
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Marklin CS 3
« Reactie #2 Gepost op: 2023-04-26, 00:35:44 »
Gerrit nog dit,

Ik heb nog even "gehanskazans" en vond bij "Märklin of Sweden/Martin) een uitleg over de CS3 in combo met TRIX, dus DCC, dan ligt het probleem waarschijnlijk bij de belasting.
Hierbij een overzicht van stroomverbruik van diverse artikelen (gekopieerd van de site van "Martontheweb.nl"):

"Het stroomverbruik op de modelbaan.
Een stilstaande locomotief met verlichting, gebruikt circa 100 mA.
Een rijdende locomotief, rekening houdende met het gewicht van de getrokken wagens, gebruikt 300 tot 600 mA.
Wagens met binnenverlichting. Per lamp(je) is het gebruik circa 30 mA.
Digitale koppelingen en rookgeneratoren gebruiken circa 100 mA.
Reserveer voor de aansturing van digitale wissel- aandrijvingen circa 500 mA."

Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 781
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Marklin CS 3
« Reactie #3 Gepost op: 2023-04-26, 00:51:43 »
Tja, en tenslotte dit:

Om e.e.a. rond digitale spanning te begrijpen kijk eens hier:

https://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html

Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Gerrit Littel

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 3
  • Waardering: 0
Re: Marklin CS 3
« Reactie #4 Gepost op: 2023-04-27, 13:06:36 »
Bedankt voor de info
Ik begrijp niet veel van mijn situatie
Er isniets veranderd tov eerder
Alleen minder locs op de baan
Nu 3, terwijl ik eerder zonder storing er 10 had
Er zal toch wel een apparaatje zijn waarmee een storing kan worden opgespoord ?

Gerrit Littel

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 781
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Marklin CS 3
« Reactie #5 Gepost op: 2023-04-27, 16:06:40 »
Gerrit,

Probeer het volgende:

Spanning uit.
Haal alle locs van de baan, zet de spanning aan. Geeft je CS3 kortsluiting, dan zit het of in de baan (misschien wissels) of in je CS3. Geen kortsluiting, dan eerst 1 lok. Geen Kortsluiting een tweede bijplaatsen, geen Kortsluiting , dan nummer drie erbij.Wel kortsluiting, deze procedure herhalen, maar dan in een gewijzigde volgorde. Op deze wijze zou je een probleem lok kunnen vinden.
Succes.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Online ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Marklin CS 3
« Reactie #6 Gepost op: 2023-04-28, 07:31:50 »
Beste Gerrit,
ik help iedere dinsdag iemand die door een beroerte zelf niet zoveel meer aan zijn baan kan werken. Deze man heeft ook marklin baan met een CS3 centrale. Vandaar uit probeer ik met je mee te denken en een aanvulling op de Dirk te geven. Inderdaad alles van de baan en als je dan toch die storing hebt de baan heel goed nakijken. Mocht je de baan in blokken hebben verdeeld dan alle blokken uitschakelen en een voor een weer inschakelen. Zo kom je ook achter het probleem als het in de baan zit. Daarnaast kan het zijn dat er iets is losgeraakt van een wagon of lok dat over de rail sleept (een koppeling o.i.d.) en de storing veroorzaakt. Sterkte met het zoeken naar de oorzaak van het probleem.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.