Auteur Topic: Aanvulling eerder bericht Functies multimaus  (gelezen 3597 keer)

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Aanvulling eerder bericht Functies multimaus
« Gepost op: 2023-06-29, 15:40:52 »
Beste , in mijn eerdere berichtgeving over de werking van functies boven de 28  heb ik nog even een aanvulling
Ik kreeg vandaag een mail van ROCO waar onder andere de werking wordt uiteen gezet van de update : Teil 14: Das Z21 multiMAUS-Update   omdat veel gebruikers hier vragen over hadden .
Als test had ik een tijdje geleden de rode mause met draad met deze update voorzien .
Als ik nu naar het youtube filmpje kijk : https://www.youtube.com/watch?v=nftPQGV0kL0   heb ik inderdaad de mogelijkheden die worden vertoond
Met de optie   FG2  zou je de functies  28 en 29 en met FG3  boven de 30 kunnen benaderen zoals in het filmpje wordt aangegeven .
Nu is mijn vraag kan het zijn dat de rode mouse nu wel deze functies aankan maar de z21 dit niet maw moet ik ook nog een update voor de z21 uitvoeren 
Er staat als laatste firmware op de z21  v1.42   maar ik zie  op de ROCO site  ook V1.17.2  staan

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Aanvulling eerder bericht Functies multimaus
« Reactie #1 Gepost op: 2023-06-29, 15:53:48 »
Hansw 
Als je de multimaus heb geüpdatet naar de laatste update (versie 2.0) en je gaat dan op de multimaus naar de f toetsen zoals je weet en je komt dan bij de groep 3 waar de functies boven de 30 zit en dat staat in het display dan moet je nog op de ok toets drukken en dan pas werken de f toetsen 31 en 32, dat laatste om op ok te drukken wordt vaak vergeten en dan werkt het niet 
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2023-06-29, 16:01:26 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Aanvulling eerder bericht Functies multimaus
« Reactie #2 Gepost op: 2023-06-29, 16:21:15 »
Beste Piet , dat heb ik wel gedaan want ik kon tot 28 de functies weergeven maar vanaf 29  niet meer
Zodoende dacht ik dat dit misschien aan de z21 centrale zelf zou kunnen liggen en deze nog geupdated moest worden , maar volgens de beschrijving bij V 142  zou dit al mogelijk zijn
en is V1.17.2 niet noodzakelijk volgens mij .

Ik denk toch dat de Trix/Marklin decoder dit probleem veroorzaakt  ; ik heb geen ROCO loks die meer dan  28 functies hebben anders kon ik het testen

Maar zo belangrijk is het ook niet 
Piet nog even een vraag : ik las in een vorig bericht van je dat je meerdere muizen hebt aangesloten op de Z21  . Nu heb ik nog een aantal rode met draad muizen liggen  vanuit de oude startsets 
Volgens mij kun je er aan de voorkant van de z21 maximaal 2 aansluiten werkt dit dan goed met de zwarte draadloze muis  ( dus totaal 3 die ik wil bedienen).

Mvg Hans   
« Laatst bewerkt op: 2023-06-29, 17:37:20 door Hansw »
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 88
  • Waardering: 0
Re: Aanvulling eerder bericht Functies multimaus
« Reactie #3 Gepost op: 2023-06-30, 13:23:26 »
Beste Hans,
Ik weet niet meer precies waarom Roco met deze versie 1.17.2 is gekomen, maar je kunt er gerust vanuitgaan dat ze dit niet voor niets hebben gedaan.
Daarom zou ik als ik jou was toch maar deze nieuwste 1.17.2 downloaden en installeren.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Aanvulling eerder bericht Functies multimaus
« Reactie #4 Gepost op: 2023-06-30, 17:00:40 »
Beste Bas   er staat  :

De nieuwe Z21 Maintenance-Tool V1.17.2 bevat de volgende innovaties:
De nieuwe Z21-firmware V1.42 (in Onderhoud V1.17.2 inbegrepen) bevat de volgende innovaties:

Ik heb de V1.42  firmware  al geinstalleerd   waar wordt vermeld dat daar de uitbreiding van de functies is aangepast
De V1.17.2  is een aanpassing voor de Maintenance tool  en volgens mij niet voor de Z21   of zie ik dit verkeerd
Mvg Hans

P.s Ik krijg nu namelijk een foutmelding als ik de Z21 wil upgraden   
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Aanvulling eerder bericht Functies multimaus
« Reactie #5 Gepost op: 2023-06-30, 22:04:08 »
Beste Bas ,
Als ik met de z21 App  de optie update opstart geeft hij aan dat de z21 is  bijgewerkt met v1.42 
De update V 1.17 . 2  voor de maintenance tool kan ik niet benaderen met de z21 App
Er is ook geen aparte App voor de Maintenance Tool  ter beschikking
Bij de specificatie staat wel dat V1.42 is inbegrepen in deze versie
Ik vindt het wel  onduidelijk maar daat kan aan mij liggen

Mvg Hans     
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 88
  • Waardering: 0
Re: Aanvulling eerder bericht Functies multimaus
« Reactie #6 Gepost op: 2023-07-01, 08:27:10 »
Hallo Hans,
De procedure is dat je het nieuwste zipbestand downloadelt van de z21.eu website en uitpakt in de map van je huidige maintenancetool. Dan kan je daarna met de nieuwe maintenancetool je z21 en multimaus upgraden.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Aanvulling eerder bericht Functies multimaus
« Reactie #7 Gepost op: 2023-07-01, 12:58:25 »
Beste Bas , bedankt  voor het advies
Maar als het goed is hoef ik deze upgrade niet opnieuw uit te voeren voor de Z21 , want ik heb de V1.42 al een tijdje geleden geinstalleerd op de z21
Die is nu in de Maintenance tool 1.17 opgenomen dus volgens mij lood om oud ijzer 
Of zie ik dit verkeerd

Mvg Hans 
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 88
  • Waardering: 0
Re: Aanvulling eerder bericht Functies multimaus
« Reactie #8 Gepost op: 2023-07-01, 13:56:36 »
Hoi Hans,
Als je geüpdatet hebt met V.1.17 dan lijkt het me toch verstandig om dit opnieuw te doen met V1.17.2, want, zoals ik al eerder schreef, Roco zal deze niet aanbieden als dat niet nodig is.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Aanvulling eerder bericht Functies multimaus
« Reactie #9 Gepost op: 2023-07-01, 14:57:44 »
Hallo Hansw

Voor zover ik het nu even snel hebt bekeken geld deze update niet voor de z-Z21 maar is bedoeld voor de Maintenance tool, ik heb deze nu even ge update en wat mij gelijk opviel is dat je de multimaus update naar 2.0 niet meer hoeft te downlaoden maar dat deze gelijk vanuit de tool wordt aangegeven om te updaten en dat je dan ook kunt kiezen of je eventueel weer terug wilt naar de vorige versie.
Hansw de update kan geen kwaad en bied alleen maar voordelen als je werkt met de tool, het zou ook nog wat voordelen kunnen bieden betreffende de F functies maar dat heb ik nog niet geprobeerd, gewoon doen dan ben je in ieder gevel bij met de laatste versie

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 88
  • Waardering: 0
Re: Aanvulling eerder bericht Functies multimaus
« Reactie #10 Gepost op: 2023-07-02, 09:48:22 »
Hoi Hans,
Heb je de handleiding van de maintenancetool gelezen? Daarin staat hoe je de Windows Firewall moet instellen om communicatie met het maintenancetoolprogramma toe te staan.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Aanvulling eerder bericht Functies multimaus
« Reactie #11 Gepost op: 2023-07-02, 13:42:40 »
Beste , als ik de update voor de Maintenance Tool heb uitgevoerd  moet ik dan ook nog de WLAN  functie die bovenaan  in de maintenance tool  wordt vermeld voor de zwarte draadloze mouse uitvoeren . Als ik het bericht van Piet lees zou dit niet meer noodzakelijk zijn .

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 88
  • Waardering: 0
Re: Aanvulling eerder bericht Functies multimaus
« Reactie #12 Gepost op: 2023-07-02, 15:51:24 »
Hallo Hans,
In de handleiding van de maintenancetool staat stap voor stap beschreven hoe je de verbinding tot stand brengt.
Als je op die manier te werk gaat moet het lukken.
Succes.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Aanvulling eerder bericht Functies multimaus
« Reactie #13 Gepost op: 2023-07-02, 16:56:53 »
Ik heb de Firewall  uitgezet  maar krijg nog steeds de fout melding met IP  adres  als ik op de connect knop druk
Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails