Auteur Topic: Boogwissel Roco Geoline aanpassen  (gelezen 11346 keer)

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 848
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #15 Gepost op: 2023-08-05, 22:24:00 »
Hansw die trafo is veel te licht voor meerdere lok's.
bij 2 oudere lok's heb je minstens een trafo van 1,5 ampere nodig.
De oudere lok's en vooral de fleischmanns en de lima's trekken behoorlijk wat stroom.( vooral de rondmotoren of te wel de pannekoek motoren).
Komen ook nog eens de gloeilampjes bij dan stort de trafo helemaal in.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #16 Gepost op: 2023-08-05, 23:07:43 »
Roco geeft in de gebruiksaanwijzing van de trafo ook aan dat de trafo geschikt is voor een lok, als er in het eerste bericht ook direct was aangegeven dat deze trafo werd gebruikt en dat er ook 2 loks op de baan rijden dan was het makkelijker geweest om een oplossing te vinden maar Hansw gaf aan dat er een lok stopte op een bochtwissel, volledige info os tocht belangrijk om iets op te lossen.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 797
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #17 Gepost op: 2023-08-06, 02:02:28 »
Jouw trafo specs geven het al aan: 14V en o,6 A, of te wel zo'n 8,4 VA.
Die pannenkoek motoren zijn vuil gevoelig. Probeer de borstels en de collectors zoveel mogelijk te reinigen met methylalcohol.
Hierdoor wordt de stroomafname verminderd.

Om met een bekende smartlappenzanger te zeggen: "Huil maar niet Hans!"
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 848
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #18 Gepost op: 2023-08-06, 09:22:11 »
Oude troep rijd als poep!
Die pannekoek motoren rijden erg stug hebben een hoge startstroom en maken veel herrie.
Een fleischmann pannekoek motor trekt bij het opstarten meer dan 1 ampere!! tijdens het normaal rijden 0,9 ampere.
Ik heb bij een lima koploper het anker en de magneet vervangen voor een faulhaber flach motor.
Resultaat: veel minder herrie een stroomverbruik van 0,4 amp maximaal en een veel soepeler loop.
Nadeel je bent 90 euro verder en een ombouw tijd van ong 2 uur.
Maar goed we kennen Hansw nu een beetje en die verwacht gewoon dat je de zelfde rij eigenschappen hebt met oude troep als met de moderne aandrijvingen.
Hans stap van die oude reeds lang gebruikte rommel af!!!!
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 797
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #19 Gepost op: 2023-08-06, 11:01:17 »
Wat Hans bedoelt, is, maak een museum in schaal H0.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 797
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #20 Gepost op: 2023-08-06, 11:46:36 »
Iets á la Maliebaan. Wat opstelsporen en wat (simpele, met grint/split) perrons en misschien een opstaphalte voor bezoekers.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 848
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #21 Gepost op: 2023-08-06, 12:45:30 »
bv bij dit station Dirk.
Zeer zeldzaam en ik bezit hem.
« Laatst bewerkt op: 2023-08-06, 12:48:38 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 797
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #22 Gepost op: 2023-08-06, 13:34:45 »
Dat wist ik, maar ik wist niet in hoeverre je was met de realisatie.
Dus jij kan ook je oude troep tentoonstellen 😀
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 848
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #23 Gepost op: 2023-08-06, 13:47:13 »
Deze gaat toch op de baan.
De ombc , mat 46 , de toekomstige mat 36 en niet te vergeten de blokken doos ,ns 1000 , hippel ,sik etc passen hier prima bij.
Hij is overigens al maanden gereed en mij "oude troep" is allemaal gemoderniseerd en rijden als een zonnetje.
« Laatst bewerkt op: 2023-08-06, 13:59:04 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 797
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #24 Gepost op: 2023-08-06, 14:22:27 »
Dus HansW, er is nog hoop.😉
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 848
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #25 Gepost op: 2023-08-06, 14:27:30 »
Dirk ik geloof niet dat Hansw in staat is om de boel te moderniseren.
Dan zou hij het moeten laten doen wat nogal kostbaar is.
« Laatst bewerkt op: 2023-08-06, 15:11:50 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #26 Gepost op: 2023-08-06, 16:28:18 »
Beste , ik heb de oude loc, s voor heel weinig geld kunnen kopen en vooral voor het uiterlijk en geenszins  om deze loc, s  in mijn  Z21 baan te op te nemen .
Omdat ik toch nog een doos met geoline rails had staan heb ik meer voor de aardigheid een kleine baan op de grond aangelegd onder de hoofdbaan om er af en toe mee te kunnen rijden .
En dat ze wat meer lawaai maken met rijden vind ik niet erg ( Als ik op de z21 baan bij mijn Amerikaanse Trix lok 25984 Serie 844 UP het geluid aanzet klacht mijn vrouw op de beneden verdieping over het lawaai ).   En op zich valt mij het rijgedrag mee  vooral de Fleischmann loc maakt een acceptabel geluid .   
Ik ben dan ook niet van plan om in deze loc,s te investeren zoals  digitaliseren etc   Ik schaf dan liever een nieuwe lok aan waarin al een sounddecoder is ingebouwd  zoals de Flying Scotsmann van TRiX die in het derde kwartaal uitkomt TRIX 22886    , die ik persoonlijk heel erg mooi vindt maar smaken verschillen.

Mvg Hans         
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 797
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #27 Gepost op: 2023-08-06, 16:40:39 »
Hans,

Een goed besluit.
Die flying Scotsman is een mooie, maar ook boeiende lok, historisch gezien.

Uit jouw beschrijvingen proef ik, dat je meer in bepaalde modellen bent geïnteresseerd dan in tijdperken.
En dat is het mooie van onze hobby. De een gaat voor het correct juiste tijdperk, de ander gaat voor modellen en weer een ander voor het landschap en scenery. Kortom voor elk wat wils, als je maar plezier hebt. Om maar te zwijgen over de spaghetti banen, waar het landschap eigenlijk niet aanwezig is, want het gaat om het rijden en wisselen.
👍🏻
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #28 Gepost op: 2023-08-06, 16:54:34 »
Beste Dirk , dat klopt  .  Ik kijk alleen naar het uiterlijk van een ( stoom ) loc  en niet zozeer naar de techniek  maar dat komt omdat daar mijn interesse niet ligt en ook A technisch ben
Vandaar dat ik  zoals Piet aangaf  niet de juiste informatie geef bij een bepaald probleem zoals de capaciteit van de trafo  .
Dat kan natuurlijk vervelend overkomen maar daar ben ik mij dan niet bewust van .

P.s Van de stoomloc, s die ik momenteel bezit vindt ik persoonlijk  de TRIX S3/6 22403   en de ROCO 70331 310.20 BB tot de mooiste behoren .

Mvg Hans   
« Laatst bewerkt op: 2023-08-06, 18:07:46 door Hansw »
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 797
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #29 Gepost op: 2023-08-06, 17:33:42 »
Hindert niet, Hans.
We komen er toch wel achter 😉
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.