Auteur Topic: Functiedecoder Lokpilot 5 Fx  (gelezen 211 keer)

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Functiedecoder Lokpilot 5 Fx
« Gepost op: 2024-04-18, 12:03:52 »
Beste allen ik heb een vraag over het inbouwen van een functie decoder de lokpilot Fx van Esu. ik heb een stam rijtuigen achter TEE lok 103 174 9 van Roco. Die heb ik voorzien van binnenverlichting DR110 van Digikeijs. Het is een stam van 6 rijtuigen waarvan de voorste en het voorste en het laatste rijtuig stroom voerend zijn. de rijtuigen zijn voorzien van Viessmann 4 aderige stroom voerende koppelingen. het laatste rijtuigen geeft de voeding ook door aan het eerste rijtuig en daar vandaan wordt de verlichting gevoed. Om tijdens het rijden op die gedeelten en in de schaduwstations de verlichting uit te schakelen heb ik een functie decoder gekocht. ik wil de stam apart van de lok kunnen schakelen. de bedoeling is wel dat de functie decoder hetzelfde adres krijgt als de lok. Van de lok zijn de eerste 5 functie toetsen al in gebruik. Is er ergens een schema wat aangeeft welke kleuren bedrading van de decoder ik nodig heb voor de binnenverlichting? als ik het goed heb zijn wit en zwart + en - of hoe dat in de digitale wereld ook noemt. Maar dan....? en dan hoe programeer in functie toets 6 met JMRI?  JMRI is zo uitgebreid dat ik daar nog niet goed de weg weet.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Functiedecoder Lokpilot 5 Fx
« Reactie #1 Gepost op: 2024-04-18, 13:05:44 »
Zonder woorden
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Functiedecoder Lokpilot 5 Fx
« Reactie #2 Gepost op: 2024-04-18, 13:52:37 »
Kan ik in de dit schema gewoon voor Märklin Roco invullen? Mijn Roco lok heeft al 5 F functies in gebruik. In dit schema staan 4 F functies. Hoe vul ik in JMRI dan bij de tab Functie toetsen in dat  bijvoorbeeld F6 gelijk schakelt met F1 van de Lok? Of moet ik gewoon kiezen voor de bedrading die staat aangegeven voor verlichting voor? Schakel de functie decoder als het zelfde adres heeft gelijk met de verlichting van de lok als deze vooruitgaat?
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Functiedecoder Lokpilot 5 Fx
« Reactie #3 Gepost op: 2024-04-18, 14:16:43 »
De linker kant zijn de marklin kleuren de rechter kant de esu kleuren.
Volg gewoon de esu kleuren zou ik zeggen.
Ik zou voor de wagons een aparte verlichtings knop aanmaken b.v. f6.
In jmri kun je bij het tabblad functie toewijzen de knop en functie toe wijzen.
Nu is dit bij een esu decoder wat lastiger dan b.v. een uhlenbrock.
Daarom gebruik ik de uhelenbrock functie decoders die zijn ook nog eens een stuk goedkoper en betrouwbaar.
« Laatst bewerkt op: 2024-04-18, 14:59:05 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans