Auteur Topic: Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.  (gelezen 429 keer)

Offline Bob57

• Nieuw lid
  • *
  • Waardering: 0
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
« Gepost op: 2025-10-27, 15:09:57 »
Goede middag Allen,
Ik heb een probleempje.
1) de wissels zijn allemaal geprogrammeerd in de 10836 dec via Z21-App. Werkt uitstekend.
2) Ik heb de Pro-Link aan de 10837 dec gekoppeld met 1 NL sein ook gekoppeld. Maar de Z21 aansluiting los gehaald, zie instructies.
3) de wissels zijn nog wel gekoppeld aan de Z21.
4) Als ik het sein wil programeren via de Pro-Link dan zie ik en hoor ik een wissel ook werken(kijk via de Z21-App).
5) kan nergens vinden, dat ik de wissel dec's ook moet loskoppelen van de Z21.
6) Dit is dan ook mijn vraag, moet ik de wissels dec's 10836 ook los koppelen?
7) Ook kan ik niet via de Z21-App de seinen afstellen en.
8) Ik begrijp de adressering niet echt goed, lees de instructies nu al voor de tigste keer.

Kan iemand mij hier mee helpen?
Vriendelijke groeten,
Bob

Offline P.Heinst

• Administrator
  • Veteraan
  • Waardering: 29
    • home page
Re: Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
« Reactie #1 Gepost op: 2025-10-27, 19:49:28 »
Bob,

Om een begin te maken om het probleem op te lossen, ik heb me hier nog niet in verdiept.
Eerst maar even een vraag van iets dat mij nog niet duidelijk is of in ieder geval opvalt of zie ik het verkeerd,
Bij punt 1 schrijf je dat de wissels aan de 10836 goed werken    moet ook..
Bij punt 2 schrijf je dat je de pro link aansluit op d 10837 en vervolgens bij punt4 schrijf je dat de wissels omgaan via de Z21, dit geeft mij de indruk dat dex10836 en de 10837 hetzelfde adres hebben en dit moet niet, nogmaals als ik het goed begrijp schrijf je dat bij het programmeren (prolink) van de 10837 er een wissel omdat op de 10836, is dat zo of zie ik het verkeerd, laat maar eens horen
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Bob57

• Nieuw lid
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 2025-10-27, 20:08:37 »
Goede avond Piet,
Ja punt-1 klopt, de wissels waren de eerste die ik programmeerde op de 10836( 3stuks-12 wissels) en deze werken uitstekend, Ik gebruik de Z21-App voor bediening en programmeren. Voor de seinen de Pro-Link en de 10837dec.

Punt-2 klopt ik koppel de Pro-Link aan de 10837, alles los op 1 sein na. En de voeding apart.

Punt-4 Klopt, Ik had mijn Pro-link ingesteld en aan de 837 gekoppeld, toen tijdens het programmeren hoorde en zag ik wissels bewegen.

Kortom wat jij begrijpt klopt, prolink-837 programmeren, dan wissels bewegen, hoor het en zie het, sein niet goed te krijgen.

Note: seinen zijn Hollandse 3hoek seinen en heb via prolink de code(Signal-ID: 176) aangegeven, zoals in de instructie staat.
         Ik heb met de wissels en de 836, niets gedaan. Ging vanzelf.

Alvast bedankt als je kan helpen voor een oplossing of een fout van mij. Moet zeggen, ik vind de instructie boeken niet logisch in elkaar zitten.

Vriendelijke groeten,
Bob

Offline P.Heinst

• Administrator
  • Veteraan
    • home page
« Reactie #3 Gepost op: 2025-10-27, 20:24:41 »
Bob,

Ik gebruik zelf nog de oude decoders van roco en dat zit een beetje ander in elkaar, ik moet me even in de handleiding verdiepen, wat ik vooraf denk dat is dat bij een koop van een nieuwe dat die een adres hebben bv altijd 1,2,3,4 enz en omdat bijde de 10836 en d 10387 met wissel adressen werken die dan wel eens hetzelfde adres kunnen hebben en dat moet niet, je zou dan eerst de decoders met het gewenste adres moeten programmeren maar is even een aanname en zal de handleiding er eens op na slaan en laat wat horen daarna.
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2025-10-27, 20:38:27 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

• Administrator
  • Veteraan
    • home page
« Reactie #4 Gepost op: 2025-10-27, 21:09:47 »
Bob,

Even kort gekeken en bijde decoders beginnen als ze nieuw zijn met adres 1 en dan per groepje van 4 doorlopend, dus als je bij een van de twee nog geen ander adres heb geprogrammeerd dan zijn dus beide gelijk en zul je er een van een ander adres moete geven, denk eraan dat wisseladressen altijd in groepjes van 4staan, als je dit niet weet of er problemen mee hebt met dat programeren mt die groepje laat het dan weten.
Gr Piet

Offline Bob57

• Nieuw lid
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 2025-10-28, 14:25:15 »
Piet goede middag,
Bedankt voor je antwoord, zoiets had ik ook in gedachte. Maar ik kan via de Pro-LINK geen adres veranderen van de 10837, ben er 2 uur mee bezig geweest. Wederom instructie boek 10837 gelezen, maar ook die zegt er niets over. Met Pro-link kan ik het aantal seinen in vullen, 4 stuks. Het land NL en soort sein-hoofdsein.
Er staat een lijn op Pro-Link signal 1st. Adress: 1 dan rcn-213: on of off(deze kies ik) dan Railcom; on en off(deze kies ik) dan signal count: 1 t/m 4 (ik heb 4 gedaan) Ik heb 4 seinen van elk 4 draadjes. Dan signal number: 1 t/m 4. Country NL en Hoofdsein (invullen per signal-count 1 t/m 4. dan read wat ik doe.

Als ik met de Pro-link werk, krijgt de 10837 alleen een spannings aansluiting. Ik heb er een blauw ledje aan. Pro-link heeft een sterke wifi en aan/uit blauw streepje.
Ik heb ook 1 sein gekoppeld en die knippert alleen groen. Ik kan nergens het adres instellen, Ik wil vanaf 100 gaan, dus 1 sein 101 t/m 104, sein 2 105 t/m 109, etc etc. Gaar ligt mijn probleem.

Ben ik nu wat duidelijker?
B.v.d.
Vriendelijke groeten,
Bob.