Auteur Topic: traincontroller  (gelezen 49500 keer)

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:traincontroller
« Reactie #15 Gepost op: 2011-02-14, 09:09:11 »
Okay Nicoh,

Verbindingen tussen de blokken:
De wissels, wisselstraten en kleine stukjes spoor die tussen deze blokken liggen hoef je juist weer niet te voorzien van bezetmelding. De stroomtoevoer sluit je rechtstreeks aan op je digitale versterker of de centrale ringleiding, als je die hebt. Treinen zullen op deze verbindingen tussen de blokken, in TC routes genaamd, nooit een stop maken binnen TC.

Als je de regel van Gerard en van mij goed opvolgt zal TC hier uitstekend mee overweg kunnen.

Gr.,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re:traincontroller
« Reactie #16 Gepost op: 2011-02-14, 13:08:55 »
Daarbij is er op BNLS een vrij uitgebreide discussie gevoerd over het al dan niet moeten aansluiten van niet gedetecteerde stukken (als wisselstraten en korte stukjes tussen blokken zoals Ferry ze noemt) via een zogenaamde dioden schakeling.

Zo'n dioden schakeling bestaat uit vier dioden, die twee aan twee in serie staan, met de setjes anti-parallel aan elkaar. Als ik me niet geheel duidelijk uitdruk, laat het me even weten, dan zorg ik voor een tekening. Deze dioden schakeling neem je, net als een bezetmelder, op tussen de aangeboden DCC spanning en de rails.

Het effect is dat de totale DCC spanning, wederom net als bij een bezetmelder, enigszins wordt verminderd (namelijk met 3 a 4 Volt).

Dat schijnt storingen tegen te gaan.

Let wel: de meningen zijn verdeeld, en ik ben zelf nog geen onderbouwde verklaring tegen gekomen, alleen maar opmerkingen in de zin van: "doe het nou maar gewoon, wij doen dat ook al 40 jaar en we hebben geen last van storingen".

Gerard

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:traincontroller
« Reactie #17 Gepost op: 2011-02-14, 13:15:50 »
Gerard,

Het is voor het eerst dat ik over deze diodeschakeling lees. Ik heb dat niet op mijn voeding aan niet gedetecteerde stukken zoals, wissels, wisselstraten et cetera zitten en mis het ook niet want alles werkt hier perfect. Met alle respect, ik denk dat een beginner zoiets maar even moet laten liggen, dit kan altijd nog toegepast worden als het zinvol is denk ik?

Gr.,
Ferry
« Laatst bewerkt op: 2011-02-14, 13:31:19 door burtonbouwer »
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:traincontroller
« Reactie #18 Gepost op: 2011-02-14, 13:42:35 »
Gerard

Citaat
Zo'n dioden schakeling bestaat uit vier dioden

Dit is niet altijd nodig, afhankelijk van welk systeen dat je gebruik om de bezetmelding te detecteren, bij gebruik van s88 dan wordt het over het algemeen gebruikt.
De diode schakeling kan eenvoudig gemaakt worden van een brugcel, je verbind dan de beide wisslespanningsingangen met elkaar en gebruik de + en de - om de stroom door te laten.
Over een diode staat meestal een spanningsvan van 0,6 volt, dus twee in serie is 1,2 volt spannings val.
bij het gebuik van bv s88 heb je ook een spanningval van 1,2 volt, om nu deze spanningsval ook te bewerkstelligen op de niet gedetecteerde sporen maakt men ook gebruik van deze diodeschakeling op de niet gedetecteerde sporen (bv wissels), hier door heb je dan overal dezelfde spanning en loopt de trein op de niet gedetecteerde stukken niet harder omat hij daar meer spanning zou hebben.

Heb redelijk wat uit geprobeerdt met en zonder spannings val maar ik merk het verschil niet in rijsnelheid, overigens gebruik ik deze wel op de stukken die niet gedetecteerd zijn.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-02-14, 13:44:12 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:traincontroller
« Reactie #19 Gepost op: 2011-02-14, 14:01:09 »
Ferry,

Als ik mij goed herinnering neem dat dacht ik dat jij Littfinski gebruikt in combinatie met de terugmelders van Roco en dan heb je geen diode schakeling nodig (als het uberhoupt) nodig mocht zijn.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:traincontroller
« Reactie #20 Gepost op: 2011-02-14, 14:18:21 »
Piet,

Kijk, jij hebt een goed geheugen! Inderdaad, ik werk met de Littfinski GBM-8 stroomdetectie en niet bijvoorbeeld s88. Als bij al die andere detectiemethoden diodeschakelingen nodig zijn dan heb ik daar dus geen weet van. Ik kan dan hier toevoegen dat de GBM-8 erg betrouwbaar werkt en makkelijk te installeren is. Iets anders zal ook wel voordelen hebben, wellicht de prijs. Punt is namelijk dat je met de GBM-8 de Roco terugmelders moet gebruiken en die zijn weer relatief duur.

Gr.,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:traincontroller
« Reactie #21 Gepost op: 2011-02-14, 14:36:25 »
Ik heb mijn baan inmiddels ingedeeld in blokken
ik moet nu de blokken nog aansluiten op het digitale systeem van Roco
ik doe dit middels de terugmelder van Roco gekoppeld aan detectie van avontuur in miniatuur
ik moet er nog ongeveer 10 aansluiten en dan is mijn banenplan aangesloten.
ik heb die blokken die ik aangesloten heb voorzien van een (virtuele) rem en stopmelder.
Bij de doorlopende blokken heb ik ze in beide richtingen aangegeven en bij de doodlopende blokken alleen aan de ingaande kant.

tot zover ben ik inmiddels

groeten Nico
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:traincontroller
« Reactie #22 Gepost op: 2011-02-14, 16:22:22 »
Dag Nico,

Stroomdetectie van avontuur in miniatuur ken ik niet; zoals vermeld heb ik de detecties Littfinski GBM8 met succes toegepast op de terugmelder van Roco. Wat je opschrijft lijkt mij allemaal te kloppen verder.

Heb je al loks ingemeten? Met virtuele rem en stopmarkeringen is dit wel essentieel. TC Gold rekent namelijk op basis van tijd en de snelheid die de lok rijdt de plek van de lok uit t.o.v. de eerste blokdetectie, dat is in ons geval dus het moment waarop stroomdetectie in het blok wordt teruggemeld naar de software. Als nu de loksnelheid op de baan niet overeenkomt met de snelheid die de software verwacht dat de lok rijdt, dan stopt de lok bijvoorbeeld te vroeg als de lok trager rijdt dan de software denkt. Om de werkelijke baansnelheid (en dan graag netjes in verhouding tot de snelheid van het grote voorbeeld) en de computersnelheid overeen te laten komen moet je loks inmeten. Er zijn verschillende manieren om loks in te meten (zie de handleiding van TC Gold); heb zelf daar sinds kort een rollenbankje van Zeller voor, dat werkt perfect. Het werkt tot op de cm nauwkeurig!

Succes verder met de afbouw van de resterende 10 aansluitingen.

Gr.,
Ferry
« Laatst bewerkt op: 2011-02-14, 16:31:02 door burtonbouwer »
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:traincontroller
« Reactie #23 Gepost op: 2011-02-14, 18:36:12 »
Hallo Gerard
Ik heb een blokindeling gemaakt en de blokken via een terugmelder met stroondetectie verbonden aan de interface. In mijn geval van rocomotion.
vervolgens heb ik de lengte van de blokken in eigenschappen aangegeven.
daarna heb ik in de doorgaande blokken een rem en stopmelder aan beide zijden van het blok aangebracht.
Ik heb de stopmelder verplaatst naar ongeveer 15 cm voor het einde van het blok.
voor de remmelder heb ik een remweg aangegeven en een afstand voor de verplaatsing van de remmelder.
het totaal is gelijk aan de verplaatsing van de stopmelder.
ik weet niet of dit zo moet, maar het lijkt me logisch om het zo te doen.
vervolgens kan ik nu een trein laten rijden en in een doelblok laten stoppen.
Ik heb begrepen dat je dit per trein moet aftrimmen. Ik weet alleen niet hoe dat in zijn werk gaat.
Ik hoop wel dat ik zo op de goede weg ben

groeten Nico
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

GerardWassink

  • Gast
Re:traincontroller
« Reactie #24 Gepost op: 2011-02-14, 21:09:39 »
Gerard

Citaat
Zo'n dioden schakeling bestaat uit vier dioden

Dit is niet altijd nodig, afhankelijk van welk systeen dat je gebruik om de bezetmelding te detecteren, bij gebruik van s88 dan wordt het over het algemeen gebruikt.
De diode schakeling kan eenvoudig gemaakt worden van een brugcel, je verbind dan de beide wisslespanningsingangen met elkaar en gebruik de + en de - om de stroom door te laten.

Een brugcel bestaat ook uit vier dioden. Als je inderdaad de wisselspanning aansluitingen aan elkaar knoopt en de gelijkspanning aansluitingen gebruik om de stroom doorheen te voeren, dan heb je precies de schakeling die ik beschreef.

In de spanningsval heb ik me inderdaad vergist. Maar goed, het gaat om de schakeling.

Op mijn testbaan heb ik hem nergens toegepast en nog nooit een probleem ervaren. Voor de zekerheid breng ik hem in mijn vaste baan wel aan. Het kost weinig meer (een paar brugcellen inderdaad) en als je daarmee een boel ellende achteraf kunt voorkomen, ach waarom dan niet...

Gerard

GerardWassink

  • Gast
Re:traincontroller
« Reactie #25 Gepost op: 2011-02-14, 21:18:56 »
Ik heb de stopmelder verplaatst naar ongeveer 15 cm voor het einde van het blok.
voor de remmelder heb ik een remweg aangegeven en een afstand voor de verplaatsing van de remmelder.
het totaal is gelijk aan de verplaatsing van de stopmelder.
ik weet niet of dit zo moet, maar het lijkt me logisch om het zo te doen.
vervolgens kan ik nu een trein laten rijden en in een doelblok laten stoppen.
Ik heb begrepen dat je dit per trein moet aftrimmen. Ik weet alleen niet hoe dat in zijn werk gaat.
Ik hoop wel dat ik zo op de goede weg ben

Dag Nicoh,

De aansluiting en de inrichting van je rem- en stopmelders klinken precies goed zoals je het beschrijft.

Gelukkig hoef je dit niet per blok per trein "af te trimmen". De hele uitweiding die Ferry en ik hadden ging over het inregelen van de schaalsnelheid per trein en het exact bepalen van de juiste stop plek.

Hiervoor is het nodig dat je voor alle loc's die op jouw baan automatisch moeten rijden het gehele proces van ijking uitvoert. Dit is in de handleiding vrij goed beschreven.

Overigens doe ik het zelf zo dat ik, tenzij er echt iets anders nodig is, de stopmelder exact in het midden van een blok leg. De rem melder data pas ik daarop aan, zodat de trein ook exact ik het midden van het blok stopt. Natuurlijk stel ik dan bij de stopmelder ook "Middle of train" in in plaats van "Head of train". Zowel voor goederentreinen op een rangeerterrein als voor personentreinen langs een perron werkt dit erg goed.

In alle gevallen staat en valt de precisie met een goed uitgevoerd ijk-proces.

Gerard

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:traincontroller
« Reactie #26 Gepost op: 2011-02-14, 21:37:22 »
Blokinstellingen doe je per blok en zijn dus niet treinafhankelijk. Als je een lok goed op zijn snelheid geijkt hebt kun je de remming per lok zo instellen dat hij op elk blok goed remt en op de juiste plek halt houdt. Hoe dat moet kan ik je t.z.t. in detail uitleggen, maar zoals Gerard ook al aangaf alles valt of staat met de goede snelheidsijking.


Nog een verdere verfijning, toetje van de dag zeg maar:

Je kunt verder gaan met de rem en stop markeringen. Zo heb ik de treinen in 2 groepen ingedeeld, te weten passagierstreinen en goederentreinen. In het blok waar mijn station zit stoppen de passagiertreinen met het midden van de trein in het centrum van het perron, terwijl in dat zelfde blok de goederentreinen pas stoppen aan het eind van het blok; dat is een onderling verschil van ca. 1 meter. Een goederentrein heeft niks te zoeken aan het perron. Je kunt dus per richting meerdere rem en stopmarkeringen instellen. Overigens stoppen mijn treinen altijd aan het eind van het blok, dus als ze er bijna uitrijden, daar staat het sein immers (mocht je die ooit gaan plaatsen) in het zicht van de machinist dat het seinbeeld geeft van het volgende blok.

Wel iets voor gevorderden, maar ik kon het niet laten dit aan te geven.

Gr.,
Ferry  
« Laatst bewerkt op: 2011-02-15, 09:00:53 door burtonbouwer »
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:traincontroller
« Reactie #27 Gepost op: 2011-02-14, 23:04:08 »
Ik heb inmiddels alle blokken aangesloten op de pc.
dan ga ik nu proberen hoe ik de treinen moet gaan eiken.
bij mij is het wel zo dat bij alle soorten treinen die in een station moeten stoppen, het einde van het station de stopplaats is.
ik ga de gebruiksaanwijzing lezen en kijken of ik eruit kom.

groeten Nico
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:traincontroller
« Reactie #28 Gepost op: 2011-02-15, 09:47:15 »
Nico,

Wat bedoel je precies met de stopplaats is einde van het station?

Gr.,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re:traincontroller
« Reactie #29 Gepost op: 2011-02-15, 11:27:43 »
Nicoh,

Uitgebreide informatie over het ijken van je loc's vind je in de Traincontroller handleiding in hoofdstuk 3.5, de "Speed profile". Zoals je ziet gebruik ik de Engelse versie, die leest voor mij gemakkelijker.

Voor het ijk-proces moet je in de eigenschappen van de loc het vinkje "Enable" bij "Advanced Fine Tuning" aan zetten. Dit vinkje ontsluit de knop met dezelfde naam. Door op die knop te klikken kom je in het "IJk scherm".

Omdat jij met bezetmelders werkt, moet je gebruik maken van de stukken uit het boek en de programmatuur waarin sprake in van "Occupancy Detectors". De andere optie werkt met schakelaars (Momentary Track Contacts) zoals bijvoorbeeld reed contacten. Die gebruik jij niet, dus die delen kun je links laten liggen.

Wat je nodig hebt is een stuk rails waarin DRIE bezetmelders zijn opgenomen, Start, Stop en Center. Zie in de met een link hierboven aangegeven PDF op bladzijde 116, "Measuring with Occupancy Sensors". Aan beide zijden moet voldoende uitloop ruimte aanwezig zijn. Je meet de middelste (Center) sectie nauwkeurig op en geeft de lengte in. Zelf gebruik ik een Runout van 60cm en een Pause van 2 sec.

Wat ik nu doe is:
- zet een trein aan de Start kant klaar, met de neus richting Center
- Schuif de snelheidsregelaar (links van de "Start" knop) helemaal naar rechts (vol vooruit)
- voer een eenmalige meting voorwaarts uit (eenmalig is in te stellen in de dropdown box "Measurement")
- noteer de snelheid
- klik op "Swap Start <> End"
- schuif de snelheidsregelaar (links van de "Start" knop) helemaal naar links (vol achteruit)
- voer een eenmalige meting achterwaarts uit (eenmalig is in te stellen in de dropdown box "Measurement")
- noteer de snelheid
- klik als voorbereiding op volgende metingen weer op "Swap Start <> End"

Middel de twee gevonden snelheden en bepaal of deze gevonden snelheid de door jou gewenste maximum snelheid voor deze loc is. Zo niet, her-programmeer je decoder zodat je loc bij het maximaal opendraaien van je regelaar WEL de gewenste maximum snelheid rijdt.

Controleer dit door het bovengenoemde proces te herhalen.

Wanneer je maximum snelheid naar tevredenheid is ingesteld, ga je de echte ijking doen. Zorg er voor dat de wielen van je loc en de rails superschoon zijn, want de eerste metingen beginnen met kruipsnelheid.

In feite is het proces bijna gelijk:
- zet een trein aan de Start kant klaar, met de neus richting Center
- kies voor NxMeten (in te stellen in de dropdown box "Measurement")
- klik op start

Ga achterover zitten, want dit duurt wel even.

Succes met meten!

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2011-02-15, 11:34:56 door GerardWassink »