Auteur Topic: traincontroller  (gelezen 49499 keer)

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:traincontroller
« Reactie #30 Gepost op: 2011-02-15, 12:51:51 »
Nico en Gerard,

Mooi correct verhaal van Gerard waar ik dan nog de volgende aanvullingen op heb:

- Het instellen van de maximale snelheid doe je door de juiste waarde in CV5 te programmeren. Kijk uit dat je dit wel doet op een apart spoortje, anders programmeer je in alle loks dezelfde CV5 waarde en dat wil je zeker niet. Dit is geen trial and error methode, je kunt het na 1 meting en bij bekende CV5 waarde vrij nauwkeurig interpoleren.

- Neem dan ook direct CV6 mee als instelling, dat is de middelste snelheid; zet die op 1/3 van de waarde van CV5. Door deze lager dan de helft te zetten krijg je een mooi kruipend effect van de lok bij lagere snelheden en zal hij bij hogere snelheden wat sneller accelereren.

- Ook CV4 even instellen, dat is de vertraging bij remmen. Deze kun je heel laag zetten, bijvoorbeeld op waarde 2. TC Gold rekent namelijk zelf de benodigde mate van vertraging per situatie uit en overmatige vertraging vanuit de decoder is dus ongewenst voor TC Gold.

- Bij de ijking mag tussen linker sectie, center sectie en rechter sectie geen dood stuk spoor zitten, zoals bijvoorbeeld een wissel; heb je dat wel dan gaat het niet goed!

Nou succes ermee!

Gr.,
Ferry

Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:traincontroller
« Reactie #31 Gepost op: 2011-02-15, 15:32:38 »
Hallo Ferry
ik heb de blokken zo gemaakt, dat het einde van een blok ook het einde van het station is en dan bedoeld in de rijrichting. of ik heb mijn stopmelder precies op het einde van mijn station gezet.

groeten Nico
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:traincontroller
« Reactie #32 Gepost op: 2011-02-15, 15:39:04 »
Hallo Nicoh,

Okay, dus je blok is net zo lang als het perron, bedoel je dat? Dus begin en eind liggen aan beide einden van het perron? .......je rijdt in beide richtingen of heb je een kopstation?

Gr.,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:traincontroller
« Reactie #33 Gepost op: 2011-02-15, 19:06:02 »
het blok is in de meeste gevallen net zolang als het station en ik rij overal met dubbel spoor langs de stations.

Hoe moeten de cv instellingen staan in de decoder van de loken/of trein
ik heb het geprobeerd uit te lezen zoals  omschreven in de gebruiksaanwezig, maar hij zegt dat er een systeem fout zit

groeten Nico
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

GerardWassink

  • Gast
Re:traincontroller
« Reactie #34 Gepost op: 2011-02-15, 19:49:52 »
Nico,

Welke command centrale gebruik je?

Gerard

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:traincontroller
« Reactie #35 Gepost op: 2011-02-15, 22:20:13 »
Ik heb de interface van rocomotion
groeten Nico
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

GerardWassink

  • Gast
Re:traincontroller
« Reactie #36 Gepost op: 2011-02-15, 23:03:13 »
Nico,

Okay, even uit mijn hoofd: die heeft ook een programmeerspoor uitgang. Als je daar een los stuk rails op aansluit en de te behandelen loc er op plaatst, kun je met de bijgeleverde software (TrainProgrammer, zo uit mijn hoofd ook weer), de CV's van je loc decoder uitlezen en veranderen.

Wil je dat eens proberen en beschrijven hoe dat lukt?

Gerard

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:traincontroller
« Reactie #37 Gepost op: 2011-02-16, 10:05:33 »
Nico,

Het volgende is het geval:

1. Je kunt met de MultiMaus (MM) en zijn bijbehorende versterker 10764 van het Roco digital system geen CV's uitlezen, alleen programmeren. De waardes die de MM (die rode handheld met toetsenbordje en klein display) aangeeft juist op het moment dat je die overschrijft met een andere waarde zijn daarom fictief, zeggen niks! Dit is een belangrijk weetje!! Schrijf dus de ingevoerde CV's altijd op!

2. Met de MultiMaus en de versterker 10764 programmeer je altijd op het hoofdspoor. Haal altijd je andere loks van dit hoofdspoor af, anders worden er ook parallel CV's in de decoders van die loks geschreven en dat wil je niet.

3. De Rocomotion interface 10785 heeft een extra uitgang Prog. Out.; hierop kun je een stukje spoor volledig geïsoleerd van het overige spoor aansluiten en dat heet dan het programmeerspoor. De naam zegt het al, dit geeft je de mogelijkheid decoders te programmeren van een lok die op dat spoor staat zonder dat de overige loks ook deze CV waardes krijgen, dat is wel zo makkelijk. Je moet dan wel de Rocomotion interface met een aparte transformator voeden. Let wel, via het programmeerspoor kun je echt alleen programmeren, loks laten rijden hiermee is niet mogelijk.

4. Met de Rocomotion interface 10785 als basisuitvoering kun je zonder extra software ook geen CV's uitlezen. Bij de levering van de rocomotion interface zit een stukje software dat heet Train Programmer (TP). Deze kun je naast de Rocomotion v5.9 en/of TC Gold software extra installeren. Zoals geleverd met de interface kan dit stukje software zonder licentie een beperkt aantal (ik dacht CV1 t/m CV6) uitlezen en programmeren via het programmeerspoor. Als je andere CV's wilt uitlezen en programmeren met TP zal je de licentie extra moeten aanschaffen; ik dacht €55. Strikt genomen is dat echter niet nodig, want als je programmeert via het hoofdspoor (zorgt dat de andere loks er dan niet opstaan) en de ingevoerde waardes noteert werkt het ook.

5. Middels de programmeerspoorschakeling van Jan Postema (zie elders in het forum) kun je kiezen voor voeding van dit geisoleerde blok via het hoofdspoor of programmeerspoor. Je kunt dan als de schakeling op voeding via het hoofdspoor staat de loks in en uit dit geisoleerde blok laten rijden. Als de lok dan in het blok staat schakel je naar programmeren en kun je programmeren via de Rocomotion interface. Dit is een mooie oplossing die ik t.z.t. ook in mijn baan ga verwerken.

Punt 1 t/m 4 staat ook in de handleiding, echter is niet altijd even duidelijk omschreven. Ik hoop dat dit verhaal jou en anderen wat verder op weg helpt.

Gr.,
Ferry
  
« Laatst bewerkt op: 2011-02-16, 10:26:50 door burtonbouwer »
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:traincontroller
« Reactie #38 Gepost op: 2011-02-16, 14:32:57 »
Ik heb een programmeerspoor aangesloten en ik lees de volgende waardes:
Adresse: 11
Einstellungen: 6
28 geschwindigkeitsstuffen: aangevinkt
Hersteller: Uhlenbrock
Versionsnummer: 1
V-Min: 1
V-Max: 63
V-Halb: 26
Anfahrverzogerung: 3
Bremsverzogerung: 2
28 geschwindigkeitsstuffen: aangevinkt

Het is een Loc van roco de NS 1100

Tot zover de standen, ik hoor graag of ik hier iets mee moet of kan

groeten Nico
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:traincontroller
« Reactie #39 Gepost op: 2011-02-16, 15:39:18 »
Dit zou dan het volgende moeten zijn uit mijn hoofd:

Adresse: 11  (CV1=11)
Einstellungen: 6  ????????
28 geschwindigkeitsstuffen: aangevinkt  (# rijstappen; deze zou ik naar 128 brengen als dat voor deze decoder mogelijk is)
Hersteller: Uhlenbrock (dit is de fabrikant)
Versionsnummer: 1
V-Min: 1 (CV2=1)
V-Max: 63 (CV5=63)
V-Halb: 26 (CV6=26)
Anfahrverzogerung: 3 (CV3=3)
Bremsverzogerung: 2 (CV4=2)

Een waarde 63 in CV5 is bij Uhlenbrock ook gelijk de hoogste waarde. Je moet nu eerst deze waarde naar beneden brengen net zo lang dat de maximale schaalsnelheid van je lok acceptabel is. Dus je zoekt op Wikipedia.nl op wat een NS1100 in werkelijkheid als maximale snelheid heeft gehad en probeer dat af te regelen met CV5. Daarna CV6 naar 1/3 van de waarde van CV5. De overige CV waardes zijn heel acceptabel, dus laat maar staan.

Succes!
« Laatst bewerkt op: 2011-02-16, 16:01:20 door burtonbouwer »
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re:traincontroller
« Reactie #40 Gepost op: 2011-02-16, 16:13:28 »
...

Je moet nu eerst deze waarde naar beneden brengen net zo lang dat de maximale schaalsnelheid van je lok acceptabel is. Dus je zoekt op Wikipedia.nl op wat een NS1100 in werkelijkheid als maximale snelheid heeft gehad en probeer dat af te regelen met CV5. Daarna CV6 naar 1/3 van de waarde van CV5. De overige CV waardes zijn heel acceptabel, dus laat maar staan.


Weet wel dat als je de maximale snelheid op die waarde instelt, er op de baan (voor mijn gevoel althans) onnatuurlijk snel wordt gereden als je verder geen beperkingen aanbrengt. Een 1100 bijvoorbeeld heeft een opgegeven maximum snelheid van 130 km / uur. Probeer het gerust uit op je baan en kijk wat je er zelf van vindt. Persoonlijk vind ik dat veel te snel. Deze loc stel ik dan ook in op een maximum van 80-90 km / uur.

Reden hiervoor is dat we zelfde echte vrije baan trajecten nabootsen op onze banen, daar zijn ze simpelweg te klein voor.

Just my $0.02...

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2011-02-16, 16:27:07 door GerardWassink »

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:traincontroller
« Reactie #41 Gepost op: 2011-02-16, 16:29:03 »
Wel, op rechte stukken zonder wissels vind ik 130 km/h gedeeld door 87 (schaal factor) = 41.5 cm/sec schaalsnelheid snel maar ook weer niet waanzinnig snel; het is een persoonlijk gevoel. Tja, in werkelijkheid is 130 km/h ook wel rap. Okay, bij een kleinere baan kan je hem lager kiezen, mee eens.

Wat ik doe is dat ik bij bijvoorbeeld scherpe wissels als deze op afslaand staan de maximale snelheid verlaag naar 70 km/h en dat heb ik ook gedaan in de blokken van het schaduwstation (geel sein); dan loopt het wat mooier; de trein remt juist voor de wissel of in het voorgaande blok af naar die 70 km/h. Snelheidsbeperkingen in wissels en blokken stel je ook in bij properties van die elementen.

Je kunt ook een algemene snelheidsbeperking instellen in het voorgaande blok (sein geel) als TC weet dat in het daarop volgende rood volgt en gestopt moet worden; dit vindt je onder rules van een schedule! 50 km/h heb ik daarvan gemaakt.

Ferry
« Laatst bewerkt op: 2011-02-16, 17:02:46 door burtonbouwer »
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re:traincontroller
« Reactie #42 Gepost op: 2011-02-16, 21:18:30 »
Op de wisselstraten in mijn rangeerterrein wordt niet harder gereden dan 30 km / uur. Dat komt - mijn smaak - veel natuurlijker over. Alleen op het doorgaande spoor mag 80 worden gereden. Je kunt de snelheden voor wissels individueel instellen, zelfs verschillend voor rechtdoor of afbuigend. Dus op een wissel in het doorgaande spoor die afbuigend ligt, wordt ook niet sneller dan 40 km / uur gereden (bij mij).

Gerard

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:traincontroller
« Reactie #43 Gepost op: 2011-02-16, 22:41:30 »
Conclusie: De mogelijkheden zijn dus legio en alles is geheel naar persoonlijke smaak instelbaar, echter de basis voor het inmeten, bloksignalering en rem, stopmarkeringen blijft hetzelfde.
« Laatst bewerkt op: 2011-02-16, 22:50:15 door burtonbouwer »
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:traincontroller
« Reactie #44 Gepost op: 2011-02-17, 14:16:13 »
Ik ben inmiddels zover dat mijn 1100 niet meer rijd, wie weet hoe ik hem aan de praat krijg
de instelling van de decoders van verschillende fabrikaten is die het zelfde?
of zit er onderling verschil in?
jullie bepalen de maximum snelheid in relatie met de schaal, kunnen jullie daar iets over uitleggen?

groeten Nico
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.