Auteur Topic: traincontroller  (gelezen 49141 keer)

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
traincontroller
« Gepost op: 2011-02-07, 21:52:17 »
Wie heeft er inmiddels ervaring met traincontroller?
Ik heb nu een probleem dat al mijn blokken zijn geblokkerd met een melding dat er een bedingung is.
Als ik een trein in een blok wil zetten geeft hij deze melding.
Het houd meteen in dat ik niet kan rijden

groeten Nico
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

GerardWassink

  • Gast
Re:traincontroller
« Reactie #1 Gepost op: 2011-02-08, 09:20:43 »
Dag Nico,

Wil je ons verblijden met iets meer informatie? Dit is wel erg summier...

Een baanplan helpt, de vermelding van de versie van TC die je gebruikt, wellicht wat foto's...

Gerard

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:traincontroller
« Reactie #2 Gepost op: 2011-02-08, 10:00:11 »
Bedingung is een voorwaarde waar niet aan voldaan wordt, maar dat kan dus van alles zijn. Meer informatie zal helpen om je probleem op te kunnen lossen.

Gr.,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:traincontroller
« Reactie #3 Gepost op: 2011-02-10, 14:03:39 »
als ik nu wist welke bedingung het is dan kan ik het oplossen.
ik kan helaas niet vinden welke bedingung ik waarschijnlijk ongemerkt heb ingesteld, de oorzaak is.
Ter verdere informatie:
ik rij met digitaal van Roco en traincontroller gold
ik heb zojuist de hele baan omgebouwd naar blokdetectie gekoppeld aan roco terugmelders
ik heb waarschijnlijk in de blokprogrammering iets niet goed gedaan
met als gevolg dat de bedingung voor alle blokken geld

groeten Nico
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:traincontroller
« Reactie #4 Gepost op: 2011-02-10, 14:08:34 »
Kun je met de inspector meer informatie over die bedingung krijgen? Dit is wel iets vreemd hoor.

Gr.,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re:traincontroller
« Reactie #5 Gepost op: 2011-02-10, 20:04:41 »
Wat Ferry zegt...

En: start het programma fris op en open het "Messages" scherm. Klik dan op "Details" en zoek in de messages of er iets te vinden is. Laat het ons weten!

Gerard

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:traincontroller
« Reactie #6 Gepost op: 2011-02-10, 21:43:13 »
Heren, ik ben eruit
Ik heb per ongeluk de button Ă„lle blocken sperren"aan staan.
Het probleem was dus simpel.
Het is wel slecht te zien, als deze buttons ingedrukt staan.

Bedankt voor jullie tips

groeten Nico
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

GerardWassink

  • Gast
Re:traincontroller
« Reactie #7 Gepost op: 2011-02-10, 22:16:17 »
Also, es wahr deine eigene bedingung...  ;D

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:traincontroller
« Reactie #8 Gepost op: 2011-02-11, 09:15:19 »
Waar zit deze knop "Alle blocken sperren"? Deze heb ik misschien wel gelukkig nog nooit gevonden. Enfin, fijn dat je eruit bent en weer volop verder kunt met dit mooie stukje software!

Overigens leuk om hier nu al minimaal drie hobbyisten te vinden die met MM en TC Gold werken; goed om ervaring,  problemen en aanbevelingen uit te wisselen.

Gr.,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re:traincontroller
« Reactie #9 Gepost op: 2011-02-11, 10:18:08 »
Overigens leuk om hier nu al minimaal drie hobbyisten te vinden die met MM en TC Gold werken; goed om ervaring,  problemen en aanbevelingen uit te wisselen.

 ;D


Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:traincontroller
« Reactie #10 Gepost op: 2011-02-11, 10:24:37 »
Ben ik dan nummer 4?, nee er zijn er nog meer zover ik weet.

Ook ik werk al geruime tijd met traincontroller en daarvoor met rocomotion.

De knop zit in de werkbalk, deze kan op verschillende plaatsen zitten en is afhankelijk van je instelling van de werkbalk.


 afb. bijgevoegd

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-02-11, 11:52:31 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re:traincontroller
« Reactie #11 Gepost op: 2011-02-11, 10:33:50 »
Werken met het schaduwstation
Een aardig ideetje, vond ik zelf, dat ik heb uitgeprobeerd is het volgende: ik wilde vanuit mijn schaduwstation niet alleen de automatische treinen laten vertrekken, maar ook de treinen die ik "op de hand" wil rijden. Hoe heb ik dat gerealiseerd?

Schedules
Ik heb een aantal "schedules" gemaakt:
- Breng een US goederentrein naar buiten
- Breng een NL goederentrein naar buiten (ja ik rijd gemixed) ;D
- Breng een NL personentrein naar buiten

Bediening
Aan drie bezetmelders knoop ik drie (fysieke) drukknop schakelaars (jaja, met een 10K weerstand), en die vang ik in TC af met een macro die het betreffende schedule start.

De schedules gelden voor de betreffende treingroep en hebben het vinkje "pak de trein die al het langst wacht" aan staan. Ze pakken dan dus de trein van de betreffende groep die al het langste stil staat en brengen die naar een blok op de hoofdbaan, alwaar ik met mijn hand-controller sta te wachten.

En weer terug
Natuurlijk werkt dit andersom ook, maar dan met slechts een schedule:
- Breng trein naar schaduwstation

Dit schedule kan ik starten en dan grijpt het aan op elke trein die in het start-blok aankomt, en brengt die trein naar een vrij spoor in het schaduwstation. Het schedule heeft zichzelf als opvolger en wacht 9999 seconden alvorens het op te geven.

Met de hand - of automatisch rijdend - breng ik de trein naar het blok op de hoofdbaan waar dit laatste schedule aangrijpt. De trein komt netjes tot stilstand en wordt door de macro en het schedule naar het schaduwstation gereden.

Laat maar weten wat jullie er van vinden...

Gerard
 
« Laatst bewerkt op: 2011-02-11, 10:44:08 door GerardWassink »

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:traincontroller
« Reactie #12 Gepost op: 2011-02-11, 12:30:01 »
Piet,
Ja tuurlijk het beste paard van stal, jij bent dan nummer 4, welkom bij deze stam, haha!

Okay, daar zit die knop. Wat is het nut van deze knop? Is het niet zo'n beetje vergelijkbaar met "Freeze"? Of blokkeer je tijdelijk hiermee alle lopende treinen en kan je nog wat editen? Ik heb hem dus nog nooit gebruikt.


Gerard,
Het met schedules rijden en gemixed op hand en automatisch moet ik nog verder uitzoeken. Tot op heden met Autotrain drag-and-drop en random onder interlocking gereden. Ik zie wel legio mogelijkheden inderdaad.

Gr.,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:traincontroller
« Reactie #13 Gepost op: 2011-02-13, 11:01:07 »
beste forum leden
Een prachtig verhaal van Gerard, maar ik ben nog lang niet zover, laat staan dat ik er ook maar iets van begrijp.
Zou het een idee zijn om vanaf de basis wat ideeen met elkaar uit te wisselen
bijvoorbeeld hoe richt je het e.e.a in hoe deel je de blokken in, de melders etc.
dan vervolgens hoe laat je de treinen rijden.
Ik heb een klein beetje ervaring met autotrain, maar ik besef dat het programma eindeloos veel mogelijkheden heeft.

Ik hoor graag hoe jullie dat zien.

groeten Nico
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

GerardWassink

  • Gast
Re:traincontroller
« Reactie #14 Gepost op: 2011-02-13, 20:52:35 »
Okay Nicoh,

We hebben ons even laten gaan geloof ik... ;D

Blokken inrichten:
- alle stukken rails tussen wissels indelen in blokken met een lengte (wat) groter dan de lengte van je langste trein
- ieder van die blokken verbind je met DCC via een (1) bezetmelder
------(TC is zeer wel in staat om met slechts een bezetmelder te werken)

Zo eerste even. Vragen hierover?

Gerard