Auteur Topic: detectie met één melder  (gelezen 39856 keer)

GerardWassink

  • Gast
Re:detectie met één melder
« Reactie #30 Gepost op: 2011-03-14, 23:07:23 »
Herman,

Je zult nog steeds eerst de keuze moeten maken:
1. een melder per blok in Bronze en genoegen nemen met onnauwkeurig stoppende treinen
2. twee of drie melders per blok in Bronze en vrij nauwkeurig kunnen bepalen waar de treinen stoppen
3. upgraden naar Silver of Gold en het via de koninklijke weg regelen

Voor optie drie kun je na afspraak bij mij terecht, dan laat ik het je zien...  ;D (wel een eind rijden hoor, vanuit Vlaanderen)

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2011-03-15, 08:00:17 door GerardWassink »

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:detectie met één melder
« Reactie #31 Gepost op: 2011-03-15, 08:29:49 »
Met twee blokken kan je slechts 1 route definiëren en dus ook daarmee slechts telkens 1 trein laten rijden; ik zou dat niet doen. Meerdere blokken maakt het treinbeeld veel speelser en uitdagend. Met TC Silver of Gold kun je onafhankelijk van de bloklengte met de rem en stopmarkeringen treinen binnen dat blok overal exact laten stoppen, zolang de trein wat snelheid betreft maar goed is ingemeten (=gekalibreerd). Dat inmeten wil zeggen dat de computer exact weet op ieder moment hoe snel een trein rijdt. Als dus TC de treinsnelheid en de tijd kent, dan is positiebepaling binnen een blok continu te berekenen door integratie (een bepaalde rekentechniek die de applicatie continu uitvoert). Treinpositie vergelijken met de virtuele plaats in een blok van de rem en stopmarkeringen geeft dus gelijk de informatie wanneer de remming ingezet moet worden, of het stoppen. De afstand tussen de rem en stopmarkering gebruikt TC om uit te rekenen wat de remvertraging moet zijn zodat exact op de stopmarkering stilstand wordt bereikt. Daarom adviseert TC de remvertraging zoals je deze in lokdecoders onder CV4 instelt nagenoeg helemaal uit te zetten.

Tot slot, je kunt zelfs in TC Gold een trein in een voorgaand blok al laten afremmen tot een vooraf ingestelde snelheid als het volgende blok rood sein vertoond; dan wordt het al heel realistisch toch?

Gr.,
Ferry 
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:detectie met één melder
« Reactie #32 Gepost op: 2011-03-15, 09:01:19 »
Wel Gerard en ferry,een hele boel nog te doen maar dit is zeker de bedoeling van het sporen.Is er in de gebruiksaanwijzing van silver-gold enige uitleg over het calibreren?De instellingen op de locdecoders ken ik wel
maar er zal ook nog veel dienen te gebeuren want ik ben van plan een paar nieuwe treinen aan te schaffen
omdat mijn vroegere treinen niet zo bijzonder zijn (athearn) buiten twee,een roco loc en een amtrak van
walther's.De gebruikte locdecoders zijn van uhlenbrock 76200 en normaal werken die heel goed,nog geen problemen mee gehadGroeten
Herman

GerardWassink

  • Gast
Re:detectie met één melder
« Reactie #33 Gepost op: 2011-03-15, 09:54:13 »
Herman,

In de handleiding van Silver / Gold is het ijkingsproces uitgebreid beschreven.

Gerard

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:detectie met één melder
« Reactie #34 Gepost op: 2011-03-15, 09:58:03 »
Hallo Herman,

En alle andere horen er ook bij.

Herman ik ben nog niet geheel op de hoogte wat je al allemaal hebt voor je treinbaan.

Ik heb geprobeerd om een kosten vergelijk te maken tussen de verschillende programma's, Rocomotion, traincontroller Bronz, Zilver en gold.
Uitgaande als basis dat er gebruik wordt gemaakt van de 10785 en de LDT CBM8 voor Rocomtion, en voor Tranicontroller van de HSI-s88 met ook de LDT CBM8.
De HSI-s88  kan als 2e systeem via een com poort gebruikt worden samen met traincontroller. (de uitvoering met USB wordt sinds kort niet meer technisch ondersteund door de makers van Traincontroller de Compoort uitvoering wel).

De kosten zijn voor kant en klare modules, bij zelfbouw wordt het goedkoper.

Verder kan het natuurlijk ook nog zo zijn dat een programma met meer mogelijkheden ook een bepaalde waarde (bv bronz t.o.v van Gold) heeft en dat daardoor het kosten omslagpunt veel lager uitkomt.

Op Rocomotion kan 1 systeem gelijktijdig worden aangesloten, op Bonz 2 en op Zilver en Gold 12 systemen.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-11-27, 13:10:11 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:detectie met één melder
« Reactie #35 Gepost op: 2011-03-15, 16:25:45 »
De handleiding van TC Silver en Gold bezit een sectie waarin zeer uitgebreid het lok kalibreerproces beschreven wordt. Er zijn zelfs meerdere mogelijkheden om dat te doen. Het gaat mij te ver om dat hier uit te gaan schrijven.

Gr.,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:detectie met één melder
« Reactie #36 Gepost op: 2011-03-15, 20:54:54 »
Hallo Piet
Hierbij enige uitleg met wat ik gebruik voor het functioneren van mijn baan.
De basis is de intelly box.Het is een volledig loconet systeem met niets van de s88 systemen.
Ik weet niet of je dit kent maar het zijn de modules van Hans De Loof aangekocht bij ''Het Spoor'' in
Haasrode -Belgie.Het zijn modules voor zelfbouw.De modules die ik heb zijn:de locobuffer met usb aansluiting voor de verbinding
tussen pc en intellybox.De verdere verbinding met de locobuffer is de loco IO waaraan men de detectie modules verbindt alsook de modules voor de aansturing van de wissels met spoelen.De module voor aansturing van servos heeft een functie zoals de loco IO.Voor dit alles met pc aan te sturen is er op de pc de loco hdl module configuratie waar je alles een nummer geeft.Er zijn verscheidene mensen welke dit noal moeilijk vinden maar eens je het begrijpt is het een zeer goed systeem en goed ondersteunt.Het is van oorsprong een amerikaans systeem maar verder weet ik er niets van.Op mijn testbaan werkt dit zeer goed
en ik heb nog geen enkele storing ondervonden.
Van treinstellen heb ik nog niet zo heel veel buiten een paar oude locs welke met een decoder uitgerust zijn
van uhlenbrock de 77200.
Op de pc heb ik natuurlijk nu de traincontoller bronze die ik ga upgraden naar silver om de in dit draadje aangehaalde moeilijkheden.

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:detectie met één melder
« Reactie #37 Gepost op: 2011-03-15, 20:58:14 »
Hallo Piet
Een bijkomende inlichting.Indien je soms iets wilt weten over Hans De Loof die kun je vinden op google
onder Hans De Loof.
Groeten
Herman

Offline administrator

  • Administrator
  • Nieuw lid
  • ******
  • Berichten: 3
  • Waardering: 1
Re:detectie met één melder
« Reactie #38 Gepost op: 2011-03-16, 11:27:11 »

GerardWassink

  • Gast
Re:detectie met één melder
« Reactie #39 Gepost op: 2011-03-16, 15:24:42 »
Herman,

In de handleiding van Silver / Gold is het ijkingsproces uitgebreid beschreven.

Gerard


De handleiding van TC Silver en Gold bezit een sectie waarin zeer uitgebreid het lok kalibreerproces beschreven wordt. Er zijn zelfs meerdere mogelijkheden om dat te doen. Het gaat mij te ver om dat hier uit te gaan schrijven.

Gr.,
Ferry


??????

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:detectie met één melder
« Reactie #40 Gepost op: 2011-03-16, 15:40:52 »


Citaat van: GerardWassink op maart 15, 2011, 09:54:13 am
Herman,

In de handleiding van Silver / Gold is het ijkingsproces uitgebreid beschreven.

Gerard




Citaat van: burtonbouwer op maart 15, 2011, 04:25:45 pm
De handleiding van TC Silver en Gold bezit een sectie waarin zeer uitgebreid het lok kalibreerproces beschreven wordt. Er zijn zelfs meerdere mogelijkheden om dat te doen. Het gaat mij te ver om dat hier uit te gaan schrijven.

Gr.,
Ferry


 ??? ???

Alles dubbel op zelf de smarties, nu kan het niet meer misgaan

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:detectie met één melder
« Reactie #41 Gepost op: 2011-03-16, 15:43:08 »
En zo is het maar net!
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:detectie met één melder
« Reactie #42 Gepost op: 2011-03-16, 15:56:13 »
Iedereen van harte dank voor de uitgebreide tips maar nu kan ik het nog niet testen want daarvoor moet ik mijn baantje nog aanpassen en moet ik de silver nog upgraden.Dus ik hou jullie wel op de hoogte van de resultaten.
Een bijkomend woordje voor Gerard.Ik heb op uw side het filmpje bekeken......amai dat zal ik nooit verwezenlijken.Petje af ervoor.
Groeten
Herman