Auteur Topic: detectie met één melder  (gelezen 33931 keer)

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
detectie met één melder
« Gepost op: 2011-03-12, 20:20:46 »
hallo
Nu na  enkele maanden is mijn grote(sic) baan klaar om de eindaansluitingen met de pc aan te vangen maar ik heb er toch nog eenvraag over.Er zijn spoorders en dat is ook vermeld in de gebruiksaanwijzing,die enkel met één melder werken die dan functionneerd als bezetmelder en rem en stopmelder.Volgens dat ik lees
zou in dat geval de loc van zodra hij in het blok komt direct beginnen met vertragen en daarna remmen.Maar
wat als dit een blok is van ong 2 à 3m.Is het niet zo dat hij dan een paar meter aan kruipsnelheid aflegt om daarna te stoppen.Kan iemand mij daarover inlichten?
Dito

GerardWassink

  • Gast
Re:detectie met één melder
« Reactie #1 Gepost op: 2011-03-12, 20:28:04 »
Dag Dito,

Het hangt een beetje van de versie van TrainController af die je hebt.

Als het om tot stilstand komen van de trein gaat heb je drie gegevens per blok:
1. de afstand die de trein binnen het blok nog rijdt voordat hij begint met vaart verminderen
2. de "ramp", de afstand waarover vaart wordt verminderd tot kruipsnelheid
3. de stop-afstand, de afstand waar de trein stopt

Afstanden worden gemeten vanaf het moment dat de trein het blok binnen rijdt.

Dit alles staat en valt (uiteraard) met een goed gekalibreerde trein.

Gerard

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:detectie met één melder
« Reactie #2 Gepost op: 2011-03-12, 20:48:21 »
Hallo Gerard
Dank voor het spoedig antwoord.Ik zou een pendeltrein willen laten rijden en dat is dan gemarkeerd met één blok en een afstand van ong 3m en één melder.Nu weet ik niet goed of die met één melder ong 2m gewoon
aan de ingestelde snelheid rijdt om dan bij de laatste meter te remmen en te stoppen en daarna terugkeren.
Kan ik dit instellen met de blokeditor?Het programma dat ik gebruik is TC Bronze en ik denk dat mijn locs toch goed gecalibreerd zijn.
Dito(Herman)
« Laatst bewerkt op: 2011-03-12, 21:00:30 door dito »

GerardWassink

  • Gast
Re:detectie met één melder
« Reactie #3 Gepost op: 2011-03-12, 21:30:14 »
Herman,

Voor pendelen van een trein heb je minstens twee blokken nodig. Wat ik beschreef treedt in werking wanneer een trein een vrij blok binnenrijdt. Ook een pendeltrein heeft een vertrekpunt en een bestemming.

Rijden met een melder per blok is heel goed te doen. Maar dat staat wel los van andere principes, zoals die hierboven. Je kunt alleen maar van blok naar blok rijden. Niet binnen een blok heen en weer.

Begrijp ik je situatie goed?

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2011-03-12, 21:32:23 door GerardWassink »

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:detectie met één melder
« Reactie #4 Gepost op: 2011-03-12, 21:37:52 »
Ok Gerard.Ik heb een beetje teweinig nagedacht want het is heel logisch zoals jij het vermeld .Een ander vraag .mag men de detectie aansluiting in een blok om het even waar aanbrengen,of moet dit op een bepaalde plaats gebeuren?
Groeten
Herman
« Laatst bewerkt op: 2011-03-12, 21:42:05 door dito »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re:detectie met één melder
« Reactie #5 Gepost op: 2011-03-13, 11:42:28 »
Hallo Herman,

Citaat
Het programma dat ik gebruik is TC Bronze

Het rijden met een melder per blok en gebruikmakend van Train Controller Bronz is niet te doen, het rijden met een melder gaat pas goed vanaf TC zilver of Gold.
Bij TC bronz zijn minimaal twee melders per blok noodzakelijk.

Bij de bovenste afbeelding Bronz zie je dat het instellen van de remweg (rampe blauw) gaat met de schuifregelaar en dat de stopmelder er gelijk aan vast zit en dit is moeilijk in te stellen en heeft ook maar een beperkte remweg.

Bij de onderste zie je dat de remweg verschoven kan worden naar het moment dat hij in werking moet treden ( 30 blauw) en dat de lengte van de remweg (120 blauw) ook in cm ingesteld kan worden, ook kan de stopmelder  ingesteld worden na welke afstand hij moet inschakelen.

Al met al een duidelijk verschil wat bij bronz bijna niet goed is in te stellen en daardoor kan er bij bronz beter met twee melders per blok gewerkt worden.


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-11-27, 13:06:20 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re:detectie met één melder
« Reactie #6 Gepost op: 2011-03-13, 13:46:42 »
Ok Gerard.Ik heb een beetje teweinig nagedacht want het is heel logisch zoals jij het vermeld .Een ander vraag .mag men de detectie aansluiting in een blok om het even waar aanbrengen,of moet dit op een bepaalde plaats gebeuren?

Waar de aansluiting voor de detectie wordt gemaakt binnen een bezetmeld-sectie maakt niet uit.

Maar, zoals ik ook al eerder aangaf:
Het hangt een beetje van de versie van TrainController af die je hebt.
en Piet nu ook (ik wist dat zo uit mijn hoofd niet) zul je een keuze moeten maken: upgrade naar Silver of Gold, of twee bezetmelders per blok plaatsen, zodat je er uiteindelijk minstens vier nodig hebt.

Ik  weet niet hoe groot je baan uiteindelijk wordt, maar een upgrade van je software naar de Silver licentie en de uitsparing van de helft van de bezetmelders hebben ergens een break-even point...

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2011-03-13, 13:49:06 door GerardWassink »

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:detectie met één melder
« Reactie #7 Gepost op: 2011-03-13, 14:39:56 »
.Hallo Gerard
Mijn baan wordtniet zo heel groot.De afmetingen zijn ong 2.90 op 285m zo kan ik gans rond rijden.De baan ligt nu en is uitgetest op eventuele fouten.De stroomtoevoer gebeurt nu langs de detectiepunten met aan de wissels diodebruggen daarmee kan ik nu met de IB gewoon digitaal rijden..De decoders zijn geconfigureerd zowel voor detectie als voor de servos voor de wissels.
Het is nu nog enkel aansluiten op de pc maar het is omdat ik twijfels had voor de pendelbaan.Kan ik eventueel niet eens mijn banenplan mailen zodat je kunt zien wat het is.Ik heb het voor te beginnen zo simpel mogelijk gemaakt het zou een grote steun zijn om van u de nodige opmerkingen te kunnen krijgen. Ik heb ook op het verschil gelet tussen de blokeditor van bronze en silver.Vooraleer over te gaan tot de upgrade naar silver of gold zou ik graag het essentieel verschil willen weten tussen de twee.Is het niet mogelijk om eens enkele bijzondere verschillen op te geven ? Dank.
Herman
« Laatst bewerkt op: 2011-03-13, 15:55:26 door dito »

GerardWassink

  • Gast
Re:detectie met één melder
« Reactie #8 Gepost op: 2011-03-13, 15:50:52 »
Herman,

Hoe zou het zijn om je baanplan hier op het forum te plaatsen? Dan kan iedereen meedenken.

Verder een aantal vragen:

1. Wat je bedoelt met diodes weet ik niet helemaal zeker. Bedoel je daarmee die schakeling om het spanningsverschil tussen gedetecteerde en ongedetecteerde stukken op te heffen? In dat geval snap ik wat je bedoelt.

Je spreekt verder van geconfigureerde decoders, zowel voor de wissels als voor de detectie. Ik kan niet lezen welke merken / types je hiervoor gebruikt.

2. Welk merk / type voor de wissels?

3. Welkmerk / type voor detectie?

En als laatste: die dingen zijn naar ik aanneem op je centrale aangesloten.

4. Welke centrale gebruik je?

Gerard

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:detectie met één melder
« Reactie #9 Gepost op: 2011-03-13, 18:04:57 »
Sorry Gerard voor de onvolledigheid die ik hierbij  ga proberen toe te lichten
1)Die diodes dienen voor de spanningsval en daarvoor gebruik ik een diodebrug.
2)Doordat ik alles gebruik van Hans De Loof spreekt men in de gebruiksaanwijzingen over modules,
Zoals de loco io ,locobuffer, aansturingsmodule voor de wissels die in mijn geval servos zijn en daarvoor
aangestuurd worden met een servomodule.Voor de detectie gebruik ik de detectiemodules.Dit alles wordt uiteindelijk aangesloten langs de loco io om, op de pc en de intelli box.De wissels zijn deels peco en deels piko.Dit alles loopt prima op mijn testbaantje maar nu ga ik dit alles laten(proberen)lopen op mijn nieuwe baan die niet heel groot is,eerder klein,maar met een planning voor ze later uit te breiden.
Ik zou wel dit baantje hier het forum willen plaatsen maar ik moet eerst nog eens zoeken hoe dat kan.
Groeten
Herman

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re:detectie met één melder
« Reactie #10 Gepost op: 2011-03-13, 18:35:09 »
Hallo Herman

Citaat
Ik zou wel dit baantje hier het forum willen plaatsen maar ik moet eerst nog eens zoeken hoe dat kan.

Een mogelijkheid, Maak van je bestand dat je wilt versturen een zip bestand en plaats deze onder extra opties in de bijlage (bladeren en dan kun je deze aanklikken) en dan moet het gaan.
Niet alle bestanden kunnen geplaatst worden, maar welke kun je zien in toegestane extensies onder de bijlage.

Gr piet
« Laatst bewerkt op: 2011-03-13, 18:55:58 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:detectie met één melder
« Reactie #11 Gepost op: 2011-03-13, 19:50:08 »
Hallo Gerard en Piet
Hierbij mijn banenplan.
Groeten
Herman
« Laatst bewerkt op: 2011-03-13, 19:54:04 door dito »

GerardWassink

  • Gast
Re:detectie met één melder
« Reactie #12 Gepost op: 2011-03-13, 19:58:27 »
Ik zal er eens naar kijken als ik weer aan mijn Windows bak zit...

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re:detectie met één melder
« Reactie #13 Gepost op: 2011-03-13, 21:50:06 »
Hallo Herman,

In de blokken zin geen rem en/of stopmelder ingevoerd en dat is noodzakelijk om goed te kunnen rijden,

bijgevoegd voorbeelden

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:detectie met één melder
« Reactie #14 Gepost op: 2011-03-13, 22:57:14 »
Hallo Piet
Dank voor de voorbeelden.Ik heb dit reeds toegepast op mijn testbaantje dus ken ik het iets maar wat ik niet weet is tot hoever  dit reikt
op een blok van laat ons zeggen 2m.Op mijn testbaan waren dit maar blokken van ong 60cm en daarmee kon ik het goed doen.
Maar nu heb ik in uw antwoord gezien dat het best zou zijn om de bronze te upgraden naar silver dan is het zeker gemakkelijker denk ik.
Ik heb uw vertaling van bronze gedownload en dat is uitstekend want engels is niet mijn sterkste kant en duits nog minder.Nu vraag ik
hierbij of deze gebruiksaanwijzing heel veel verschilt voor silver want ik denk dat er voor silver geen vertaling is.
Groeten
Herman