Auteur Topic: IEK wisseldecoder programmeren  (gelezen 10738 keer)

Offline frans

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 12
  • Waardering: 0
    • zeewoldermodelspoor
IEK wisseldecoder programmeren
« Gepost op: 2011-11-07, 18:07:12 »
Beste spoorders,

Ik heb me voor gesteld dus jullie kunnen lezen wat ik uit spook.
Het verhaaltje dat ik nu schrijf was de aanleiding om me aan te melden voor dit forum.
Enige tijd geleden heb ik een aantal wisseldecoders gekocht bij IEK in Duitsland http://www.iek.de/ omdat die dingen gewoon erg goedkoop en kant en klaar gebouwd zijn.
Kijk maar eens op die site en de man die het bedrijfje heeft, verstaat en schrijft Nederlands.
Dus allemaal voordeeltjes.
Ik wilde die decoders programmeren met de mulitimaus, maar dat viel tegen. Op dit forum kwam ik niets tegen. Uiteindelijk bood een Belgische modelspoorder de oplossing.
Wat was er aan de hand. De decoder heeft aansluitingen voor vier wissels. Mijn wissels zijn van Tillig en aangedreven met Conrad wisselmotoren die ook het puntstuk ompolen.
Om te programmeren moet je volgens de Duitse handleiding met je vingers van de centrale afblijven maar alleen de pulsknop op de decoder gebruiken. Een keer drukken en de eerste wissel gaat klapperen, dan met de centrale een nummer geven en de pulsknop weer indrukken. Wissel twee gaat klapperen en dan zet je die vast op adres nr.2. Aan het einde van het programmeren gaat de module uit de programmeerstand en komt in de operationele mode.
Nadat ik op de Multimaus wissel 1 indrukte om hem om te leggen, gingen alle vier de wissels gelijk om.
Om een lang verhaal kort te houden, niets hielp en ik werd er moedeloos van.
Zoals geschreven bood de Belg de oplossing.
Misschien trap ik een open deur in maar het ging als volgt.(tekst van de Belgische modelbouwer)

Dus: druk 1 maal op het knopje, waarbij de decoder in programmeermode komt en de eerste wissel heen en weer beweegt. Stuur 1 maal met je centrale of Koploper een schakelcommando van de betreffende  wissel (vb zet wissel met adres 65 op rechtdoor). De decoder zal dan dát adres gebruiken voor deze wissel. Vanzelf gaat de decoder over naar de volgende wissel en laat die heen en weer gaan. Je geeft nu het schakelcommando van deze tweede wissel door met de centrale of met Koploper (vb wissel met adres 17 op afbuigen). Ga zo door tot alle 4 de wissels zijn geprogrammeerd. Je hoeft op het einde niet meer op het knopje te duwen, de decoder staat vanzelf weer in operationele mode.

Er is echter nog een aanvulling nodig.
Na het indrukken van het gewenste wisselnummer, moet op okee worden gedrukt en moet met de linker pijltjestoets naar wissel twee worden geschakeld. Dan gaat wissel twee klapperen en kan deze worden vast gelegd.
Ik heb geen idee hoe het met andere decoders verloopt, maar met dit merk moet je het maar even weten.
Een ding is duidelijk, de instructie bij de decoder is niet correct.

Frans

GerardWassink

  • Gast
Re:IEK wisseldecoder programmeren
« Reactie #1 Gepost op: 2011-11-07, 19:21:43 »

Stuur 1 maal met je centrale of Koploper een schakelcommando van de betreffende  wissel


Dat is klare taal en er is dus geen aanvulling nodig. De beschrijving vooronderstelt alleen wel dat je je centrale (in dit geval de Multimaus) zodanig goed kent dat je op zijn minst weet hoed je een schakelcommando moet geven.

Je mag en kunt niet verwachten dat een decoderbouwer dat beschrijft voor alle op de markt verkrijgbare systemen.

Gerard

PS: Welkom hier! En vele plezierige uurtjes gewenst!

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:IEK wisseldecoder programmeren
« Reactie #2 Gepost op: 2011-11-07, 19:37:51 »
Hallo Frans,

Allereerst welkom op het Forum van DutchRoco en veel plezierge spoor uurtjes

De beschrijving komt vrijwel overeen met het programmeren van de digitale decoder die Roco heeft voor zijn geoline wisselaandrijving 61196.

Zonder het geheel uitvoerig te hebben gelezen, "programmering van de  MWD-1" is mij een stukje tex opgevallen enwel de volgend, je schrijft  "Een keer drukken en de eerste wissel gaat klapperen, dan met de centrale een nummer geven en de pulsknop weer indrukken"
Wat bedoel je met pulsknop indrukken, als daarmee de pulsknop wordt bedoeld op de MWD-1 dan is dit verkeert, in de duitsche handleiding staat dat er gedrukt moet worden op Keyboard (muis) of op PC en dan is het adres opgeslagen in het geheugen en zal de decoder overschakelen naar het volgende decodergedeelte.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline frans

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 12
  • Waardering: 0
    • zeewoldermodelspoor
Re:IEK wisseldecoder programmeren
« Reactie #3 Gepost op: 2011-11-09, 13:41:30 »
Dag Piet,

Daar heb je gelijk in, maar bij de decoder wordt een zeer uitgebreide instructie geleverd. De handleiding die op de site staat bij de geleverde decoder is summier.
Ik  ben dus de geleverde instructie op mijn manier gaan vertalen -mijn Duits is niet geweldig- en ik begreep dat ik met mijn vingers van de centrale af moest blijven.
citaat:An der Zentrale selber braugen sie nicht der programmiermodus zu aktivieren
Ik dacht dus, dan moet ik de pulsknop gebruiken om "iets" vast te zetten/leggen.
Overigens heeft de leverancier in zijn instructie wel een centrale als voorbeeld gebruikt, want hij spreekt over 'grun und rote taste' en die zie ik niet op de multimaus.
Even googelen en ik las dat het bij decoders van een ander merk het gebruik van de pulsknop wel van toepassing was.
Toen begon bij mij het gedonder.
http://users.edpnet.be/Saraan/index.html
Michel, de eigenaar van deze modelbaan bood uitkomst.
Nog een puntje.
Als je het het wissel vast legt en hij staat te klapperen, kun je moeilijk een keuze maken over rechtdoor of afbuigend spoor. Sommige van mijn wissels schakelen overeenkomstig de stand op de multimaus en anderen contra. Ik weet dat je dat kunt opheffen door de aansluiting van de twee dioden aan de wisselmotor om te draaien.
Maar misschien mis ik wat!!
In ieder geval werkt het en nu gaat Koploper er aan vast en kijken of de detectie goed verloopt.
Het zal me benieuwen. Eerst maar eens testen.

groet,  Frans


Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:IEK wisseldecoder programmeren
« Reactie #4 Gepost op: 2011-11-09, 18:43:06 »
Hallo Frans,

Ik heb even geprobeert om het belangrijkste voor het programmeren even in het Nederlands te vertalen

Om een zo groot mogelijke flexibiliteit te krijgen heeft de decoder een enkele programmering. Dit betekend dat U iedere uitgang aan een adres naar keuze kunt programmeren. De uitgangen zijn niet in blokken van vier adressen samengevoegd. Ook kunt u de schakelrichting zelf bepalen. Zo is aan U de keuze of U b.v. de linker aansluiting van iedere aansluitklem op het bevel root of groen moet reageren. Om een begrijpelijk systeem in Uw schakellogica voor de knop rood voor te nemen die dan ook werkt op de schakelopdracht die met rood is gekenmerkt aan de uitgang van de decoder


Sluit het gewenste magneetartikel aan de overeenkomstige uitgang aan.  Schakel de spanning van de modelbaan weer in. Druk op de programmeerknop „prog“. Nu bevindt zich de decoder in de mode om het adres aan te leren. Dit is merkbaar aan het magneetartikel dat aan uitgang 1 aangesloten is, deze geeft een ritmische heen en weer schakeling weer. De decoder verwacht nu een digitaale opdracht. Druk Nu het gewenste adres in op Uw stuurapparaat (bv Multimaus) of een schakelopdracht op Uw PC om de decoder aan de uitgang 1 het gewenste adres toe te wijzen. Na de uitgevoerde knopdruk van Uw centrale is het adres nu aan uitgang 1 opgeslagen.
 

Nu begint het tweede magneet artikel te bewegen. Dat is gelijktijdig de aanwijzing dat de decoder het eerste adres heeft begrepen en is als zodanig als erkenning te verstaan. Geeft U bij de tweede uitgang dezelfde opdrachten in zoals bij uitgang 1 omschreven. Nu volgt op gelijke wijze de programmering voor uitgang 3 en 4.


De gebruikte adressen moeten niet noodzakelijk op een volgend zijn. Zo is b.v. bij een decoder vergeven adressen 21, 2517, 69 en 1 denkbaar. Ook kaan aan verschillende decoderuitgangen een digitaal adres meerdere keren worden gebruikt.
 

Dit gebruiksgeval is denkbaar wanneer U met een druk op de knop een wissel en gelijktijdig een signaal of bij een wisselverbinding 2 wissels wilt schakelen.
 

U moet hierbij wel de totale stroomopnamen in acht nemen. Het is daarom aanbevelingswaardig om de magneetartikelen met een gezamenlijk adres niet aan de adressen 1 en 2 of 3 en 4 aan te sluiten maar tegenover elkaar b.v. 1 en 3 of 2 en 4 om zo de decoder gelijkmatig te belasten. Ook kunnen bij verschillende decoders enkele uitgangen met de zelfde adres worden geprogrammeerd. In die mate is het mogelijk twee ver uit elkaar liggende magneetartikelen met een knopdruk van de centrale te sturen.
 

Als alle magneetartikelen zijn geprogrammeerd, dan zijn alle adressen permanent opgeslagen. Indien het zich voordoen dat een magneetartikel verkeerdom reageert, dan kunt U de aansluitkabels van de uitgangen verwisselen, Diegene die daarvoor te lui zijn kunnen ook de decoder verkeerd om programmeren


Daarvoor moet niet de gehele programmering herhaald worden, maar alleen die voor de overeenkomstige uitgang. Wilt U b.v. de uitgang 3 nieuw programmeren, dan gaat U als volgt te werk:
Druk de programmeerknop. Het magneetartikel van de uitgang 1 zal gaan bewegen. Druk nogmaals op de programmeerknop, hierdoor zal de programmeervoortgang van de uitgang 1 worden overgeslagen. Het magneetartikel van uitgang 2 beweegt, druk nogmaals op de programmeerknop. Nu komt U bij uitgang 3. Als U nu aan het stuurapparaat (Multimaus) de knop groen van het overeenkomstige digitaal adres, Nu zal het magneetartikel (alleen) aan deze uitgang andersom reageren.

Voor de knop Rood of groen kun je bij de Multimaus ook lezen, rechtdoor of afbuigend
 

U moet de programmeervoortgang beëindigen door nogmaals op de programmeerknop te drukken. In dit geval zal aan het magneetartikel de vierde uitgang bewegen, door nogmaals te drukken op de programmeerknop te drukken komt U in de normale mode terug
 

De programmeervoortgang kan zo vaak herhaald worden als nodig, zodat U altijd de mogelijk heeft de enkele uitgangen van nieuwe adressen te voorzien


P.Heinst
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline frans

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 12
  • Waardering: 0
    • zeewoldermodelspoor
Re:IEK wisseldecoder programmeren
« Reactie #5 Gepost op: 2011-11-11, 11:17:01 »
Tja Piet, .........je vertaling is helemaal duidelijk en de suggestie om twee wissels op een adres te schakelen is erg interessant.
Ik heb een wissel over en om daar nu een hele decoder voor te kopen?
Ik heb een paar posities om een omloopspoor (2 wissels) als wisselstraat te schakelen.
Hoe ik dat in Koploper ga regelen denk ik even over na.
Trouwens, je zinsnede -de decoder gelijkmatig te belasten- begrijp ik niet zo goed.
Is de elektrische belasting van invloed op de respectievelijke uitgangen.
citaat: U moet hierbij wel de totale stroomopnamen in acht nemen. Het is daarom aanbevelenswaardig om de magneetartikelen met een gezamenlijk adres niet aan de adressen 1 en 2 of 3 en 4 aan te sluiten maar tegenover elkaar b.v. 1 en 3 of 2 en 4 om zo de decoder gelijkmatig te belasten. Ook kunnen bij verschillende decoders enkele uitgangen met de zelfde adres worden geprogrammeerd. In die mate is het mogelijk twee ver uit elkaar liggende magneetartikelen met een knopdruk van de centrale te sturen.
Een ding is duidelijk...digitale aansturing is een groot leerproces.

 


groet,   Frans
 

 

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:IEK wisseldecoder programmeren
« Reactie #6 Gepost op: 2011-11-11, 11:55:31 »
Hallo Frans,

Antwoordt in jouw bericht geplaatse citaat,

Ik ken de technische specificaties van deze decoder niet e ik heb deze decoder ook niet zodat ik deze niet kan uitproberen en vandaar ga ik dan af op de info van de maker.
De opbouw lijk mij zo te zien aan de foto dat de decoder ingedeeld is in twee groepen 1 en 2 en de ander in 3 en 4. Er zitten ook twee lange IC op, nummer kan ik niet lezen op de foto.

De uitgangen van de meeste decoders schakelen altijd na elkaar en nooit gelijk (bij deze zou het wel een anders kunnen zijn, vandaar dat ik denk in twee groepen).
Bij roco 10785 wisseldecoder is het ook zo dat het verdeeld is in twee groepen van ieder 4 maar daar zijn per groep geen twee dezelfde adressen mogelijk.
Als je nu op b.v. uitgang 1 en 2 hetzelfde adres zou programmeren dan worden ook beide uitgangen gelijktijdig aangesproken en dus is het stroom verbruik dan ook van twee wisselaandrijvingen op een groep.
Als je nu een adres op de eerste groep (1 en 2) zou zetten en op groep 2 (3 en 4) ook hetzelfde adres zou zetten dan worden beide groepen afzonderlijk met maar een wisselaandrijving belast. en niet de maximale belasting wordt overschreden

Nogmaals frans dit is mijn vermoeden omdat ik niet het schakelschema hebt en niet de technische detail ken.

Hoopt dat ik het zo een beetje duidelijk heb gemaakt (geprobeerd).

Digitaal is niet moeilijk maar heeft wel een logica, niet te diep nadenken.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-11-11, 19:25:35 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders