Auteur Topic: Bezetmelder in TC Brons  (gelezen 32302 keer)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Bezetmelder in TC Brons
« Reactie #15 Gepost op: 2011-11-22, 20:19:48 »
Hallo Ernst,

Dit schem ziet er goed uit, hier kun je duidelijk zien welke modules die jij gebruikt voor de stroomdetectie.
Ik ben geen 3 rail rijder maar kijk er wel naar om het te begrijpen.

En neem mij niet kwalijk als ik mogelijk een beetje te scherp ben geweest in de bewoording, niet verkeerd bedoeld.

De mogelijkheid om in bronz een melder te plaatsen buiten het blok is er niet in bronz, als je dit wilt en de melder alleen maar gebruikt om op het scherm te zien of dit gedeelte van de baan bezet is dan is er nog wel een mogelijkheid, je kunt b.v. op een vrij gedeelte op je scherm een aantal blokken maken die maar 1 teken blokje groot zijn en daarin de melder plaatsen.
Ze zijn er dan maar staan niet in de banenplan op de rails maar ergens verstopt in een hoekje op het scherm, maar uiteindelijk zit de melder dan wel in een blok maar een beetje (minder zichtbaar) in een hoekje.
Goed dit heeft verder niets met 3 rail te maken maar is een instelling mogelijkheid in traincontroller.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ernstcramer

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
    • de Schappenbaan
Re:Bezetmelder in TC Brons
« Reactie #16 Gepost op: 2011-11-22, 21:23:50 »
Dank je Piet!
Met vriendelijke groet,
Ernst (van de schappenbaan)

Märklin-en Roco fan, TrainControler Brons, IB Basic - HansDeloof, de 1e modules komen eraan

Offline ernstcramer

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
    • de Schappenbaan
Re:Bezetmelder in TC Brons
« Reactie #17 Gepost op: 2011-11-23, 00:18:39 »
Hallo!

Ik denk dat ik het heb opgelost.
De bedoeling is dat ik op het scherm een bezetmelding krijg op alle gedetecteerde secties, dus ook in de wisselstraten. Wanneer later bij een upgrade naar zilver goud dit nog verder verfijnd kan worden is dat alleen maar plezierig.

Ik heb het nu als volgt gedaan:
  • eerst een blok aanmaken in TC Brons
  • vervolgens meerdere bezetmelders gemaakt
  • de eerste bezetmelder heb ik het nummer gegeven van de melder uit de wisselstraat
  • de volgende melder krijgt het nummer dat aan de stopsectie hangt
  • en zo kan je dan het blok verder invullen

Inmiddels heb ik dit zo ingevoerd en het werkt prima. De bezetmelding blijft keurig net zo lang staan totdat de loc het blok inclusief wisselstraat heeft verlaten.

Ik zal nog een keer een tekeningetje plaatsen.
Met vriendelijke groet,
Ernst (van de schappenbaan)

Märklin-en Roco fan, TrainControler Brons, IB Basic - HansDeloof, de 1e modules komen eraan

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Bezetmelder in TC Brons
« Reactie #18 Gepost op: 2011-11-23, 11:38:46 »
Hallo Ernst

Ik denk dat ongeveer bedoeld zoals ik heb getekend in de bijgevoegde tekening.
eerst even een vraagje hierover, niet negatief bedoeld want het is lofenswaardig dat iemand het zelf probeert op te lossen.

Als je met Traincontroller in het voorbeeld b.v van blok 11 naar blok12 rijd dan zal blok 11 pas worden vrijgegeven als de stopmelder van blok 12 is geactiveerd, als een stopmelder wordt geactiveerd dan wordt er van uitgegaan dat de trein geheel in het blok is aangekomen. In dit geval blok 12 en dan is de wisselstarat tussen 11 en 12 ook vrij.
Dus mijn vraag heeft het nut om deze wisselstraten van een detectie te voorzien die het voorgaande blok bezet meld.
wat ik me wel kan bedenken is dat wanneeer een trein een van zijn wagong verliest (als hij stroom afneemd) in de wisselstraat dat dan het blok bezet bllijft en er geen opvolgende trein er in kan rijden, maar ja als je een wagon verliest is er iets ander niet goed.

Het blok blijft bezet zolang de wisselstraat bezet is, of je zegt, het blok blijft bezet totdat de trein in zijn geheel in het volgende blok staat. Dus uit het voorgaande blok en de tussenliggende wisselstraat.

Zomaar een gedachte die mogelijk aandacht verdient.

Gr Piet  
« Laatst bewerkt op: 2011-11-23, 12:56:48 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ernstcramer

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
    • de Schappenbaan
Re:Bezetmelder in TC Brons
« Reactie #19 Gepost op: 2011-11-23, 20:19:59 »
Piet,

om eerst maar eens antwoord te geven op je vraag:
...Dus mijn vraag heeft het nut om deze wisselstraten van een detectie te voorzien die het voorgaande blok bezet meld...

Jazeker, en dat beschrijf je zelf precies in de volgende regel. Mijn ervaring is dat het risico om een wagon te verliezen het grootst is in een wisselstraat. Ook al leg je de boel heel nauwkeurig dan nog kan dat misgaan. Het was in ieder geval mijn ervaring met de vorige baan.
Voor 3-railers is het altijd ingewikkeld om wissels in de bezetmelding op te nemen, helemaal bij de S88 massadetectie. Maar bij mijn vorige baan, die ik uitgerust had met een besturing van MpC (zie ook even op mijn site) moest ik al alle wissels modificeren omdat dat systeem ook met stroomdetectiewerkte maar niet op de middenrail, maar op één van de spoorstaven. En vanuit dat systeem ben ik gewend: een enkele wissel is onderdeel van het blok waar deze aanvast zit; meerdere wissels vormen een zogenoemd "overblok". Voorzien dus van een melder waaraan je kan zien of de wisselstraat al vrij gegeven kan worden, maar te kort om er in te stoppen.

Nu kent TC volgens mij niet zo'n kort blok, maar daar ga ik nog op studeren... ;)
Uitgaande dus van wat gebruikelijk is, en zoals in dit draadje ook al geschreven is, ziet een blokverdeling er meestal zo uit:

De melders zitten dan op blok 10, 11 en 12, de wissel wordt bijvoorbeeld direct van de rijstroom voorzien.

Wanneer je daar de melders aan toevoegd, zoals bijvoorbeeld voor het stoppunt, gaat het er zo uit zien:


Uitgaande van wat ik hiervoor beschreef om de wissel van het bijbehorend blok onderdeel te laten zijn wordt de situatie zo:


Ik heb dat gisteravond uitgeprobeerd en ook ingevoerd, en dat lijkt prima te werken.  :P Dat ziet er dan zo uit:


Ik ben nog wel even benieuwd naar hoe jouw opmerking verwerkt moet worden:
...pas worden vrijgegeven als de stopmelder van blok 12 is geactiveerd...

Zoals je het schrijft lijkt het erop dat een wisselstraat vrijgegeven wordt wanneer een bezetmelder actief bezet wordt. Maar werkt het niet ook wanneer een bezetmelder NIET meer bezet is? ???

Ik lees de reacties wel weer.
Met vriendelijke groet,
Ernst (van de schappenbaan)

Märklin-en Roco fan, TrainControler Brons, IB Basic - HansDeloof, de 1e modules komen eraan

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Bezetmelder in TC Brons
« Reactie #20 Gepost op: 2011-11-23, 20:50:28 »
Ernst

Hoe je mijn opmerking moet verwerken, alsvolgt
Ik heb het hier over traincontroller en niet over 3 rail, daar heb ik geen ervaring mee.

Als je een trein laat rijden van blok 10 naar blok 11 of 12 dan start de trein in 10 en is dit blok bezet dan gaat de trein via het wissel naar het andere blok, blok 10 nog steeds bezet (kleur rose), als de trein aan komt in blok 11 dan wordt de remmelder geactiveerd en zal blok 11 rose worden, blok 10 is nog steeds rose, als de trein verder rijd of stopt dan zal hij bij de stopmelder komen en dan pas wordt blok 10 vrijgegeven maar dan is ook de gehele trein in blok 11 en is het wissel al gepasseerd.

Dus in het kort blok 10 word pas vrijgegeven (andere kleur dan rose) als de trein al geheel in blok 11 is en dan is de wissel ook niet meer bezet omdat de melder van de wissel in blok 10 zit.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-11-23, 21:15:55 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders