Auteur Topic: Bezetmelder in TC Brons  (gelezen 32229 keer)

Offline ernstcramer

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
    • de Schappenbaan
Bezetmelder in TC Brons
« Gepost op: 2011-11-17, 23:15:46 »
kan iemand mij helpen met waar ik de bezetmelder kan vinden in TC Brons.
Je kan hem invullen op het tabblad bij het invullen van de blokken. Maar als ik nou een bezetmelder wil plaatsen in een railstuk?
Ik had wat zitten spelen met Zilver en daar kan je apart volgens mij een bezetmelder plaatsen?

Ik hoor het graag...
Met vriendelijke groet,
Ernst (van de schappenbaan)

Märklin-en Roco fan, TrainControler Brons, IB Basic - HansDeloof, de 1e modules komen eraan

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Bezetmelder in TC Brons
« Reactie #1 Gepost op: 2011-11-18, 14:35:37 »
Hallo ernst,

De vraag waar je bezetmelders kunt vinden in TC Brons.
Ik denk dat je zelf het antwoordt al geeft, bij de blokken. zie afbeelding 1

De vraag als je bezetmelders wilt plaatsen in een railstuk?
Daar heb ik een wedervraag, wat bedoel je op de echte baan of in het programma?

Bezetmelders zitten in het programma altijd in een blok en een blok zit weer in een stuk rails, meestal tussen 2 of meer wissels.
Dus je moet je baam in blokken indelen en dan de blokken voorzien van de juiste rem en stopmelders
In het programma zilver of Gold zijn de instelling voor een melder veel uitgebreider,
De apparte bezetmelders zijn dan ook (denk dat je dat bedoeld) virtuele melders en deze kunnen wel buiten een blok worden geplaatst maar hebben een referentie punt naar een bestaand blok (melder).  

Indien niet geheel duidelijk dan hoor ik het wel.

Gr Piet

« Laatst bewerkt op: 2011-11-27, 10:39:23 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Spar

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Waardering: 0
Re:Bezetmelder in TC Brons
« Reactie #2 Gepost op: 2011-11-18, 19:02:45 »
Hallo Ernst,

Ik ben het met Piet eens en wil er nog iets aan toevoegen.
Als je in de toekomst na gelang je baan groot is meer kunnen bereiken dan zou ik eerst goed de drie verschillende versies vergelijken, als je met Brons zou beginnen dan kan je al gouw vast kunnen komen te zitten door de beperkingen, als je dan moet gaan upgraden naar Zilver of Gold dan betaal je uiteindelijk meer dan dat je zou betalen om direct een stap hoger te gaan.
Ik heb hier een link naar YouTube waar je naar 15 korten video's kan kijken met de versie Gold : http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=J3s4vIX6x0A   hier zal je al gouw zien dat er heel wat kan met het programma.

Ten tweede, als je met terug melders gaat werken op je baan, dan moet je rekening houden dat de stroom via de terug melder lager is dan van de directe aansluiting aan de centrale.
Dit kan je op lossen door; of de wisselstraten te voorzien van terug melders, of de delen die direct van af de centrale worden aangesloten te voorzien van diodes, meestal zijn dat er twee, maar dan wel twee heen en twee terug, dit wil zeggen dat de stroom naar de rails kan en kortsluiting terug, diodes hebben namelijk één richting en blokkeren de terug weg.

John
Digitrax DCS200, 8Amp. BLD168
DS64, PM42, BD4, SE8C
Win7pro, RR&Co Gold 10,0
Swiss Railroad N-Spoor
Z21 Black van N naar H0 spoor Roco

GerardWassink

  • Gast
Re:Bezetmelder in TC Brons
« Reactie #3 Gepost op: 2011-11-18, 20:24:32 »
Voor dit doel kun je heel goed een bruggelijkrichter gebruiken.

Zie deze pagina, het kopje: "Ongedetecteerde secties".

Je knoopt de gelijkspanning aansluitingen van de brugcel aan elkaar vast en voert de spanning van de rode draad van je IB via de wisselspanningsaansluitingen naar de rails. Dit veroorzaakt ongeveer dezelfde spanningsval als een bezetmelder.
« Laatst bewerkt op: 2011-11-18, 20:28:08 door GerardWassink »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Bezetmelder in TC Brons
« Reactie #4 Gepost op: 2011-11-18, 20:38:20 »
Hallo John,

Het citaat dat begint met ”Ten tweede”, daar kan ik met je meegaan.
Maar in dit geval zou ik daar een paar kantekeningen bij willen plaatsen.
Het gebruik van diodes wordt heelveel toegepast maar er zijn ook uitzonderingen.

Als eerste zou ik willen zeggen dat het er rekening gehouden moet worden met de stroom die via de terugmelder loopt lager is dan de directe aansluiting, klopt, maar ik zou het willen omdraaien, de stroom die direct loopt is hoger, nu zul je zeggen dat is hetzelfde, ok maar waarom zeg ik dit?
De stroom die door de terugmelder loopt is het belangrijkste, op dit gedeelte van de baan worden de loks ingeregeld (gecalibreerd) en als dan de stroom die direct loopt is niet meer belangrijk, de lok loopt daar iets harder maar dat heeft geen invloed op de regeling die Traincontroller doet op het afremmen, stoppen enz. in een blok.

Overigens heeft de gebruikte terugmelders en het systeem waar je rijd een behoorlijk invloed daarop, Bij het gebruik Van Roco systeem met terugmelder kan dat grote problemen geven als er diodes tussen zitten, zeker als er ook nog gebruik wordt gemaakt van versterkers en daaraan een of meerdere boosters.
Er zijn een aantal gebruiker op dit forum die hat roco systeem gebruiken en die zijn overgestapt voor de terugmelding (stroomdetectie) naar een combinatie met roco terugmelder met daaraan littfinski bezetmelders en dan worden er geen diode gebruikt.

Voor zover ik gezien hebt op een ander forum gebruikt Ernst terugmelders van Hans de Loof, deze terugmelders hebben ook geen diode op de baan nodig.
De stroom draad naar het detectie gedeelte loopt door een soort spoel heen en daar wordt dan de inductie spanning van af gehaald, (ik heb geen ervaring hiermee) en daardoor is de stroom op de gehele baan overal gelijk, op de directe aan sluiting maar ook op de detectiegedeeltes..

Deze melder worden genoemd met de naam HDM14 Stroom sensor Transformator

John, jij hebt met jouw verhaal helemaal gelijk maar soms zijn er mogelijkheden en dan kan het ook wel eens anders lopen, het systeem van Hans de Loof heb ik ook kort geleden pas gezien, hoelang het er al is weet ik niet  

Zo zie je er is steeds weer wat nieuws


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Spar

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Waardering: 0
Re:Bezetmelder in TC Brons
« Reactie #5 Gepost op: 2011-11-18, 23:19:04 »
Hallo Piet,

De terug melder van Hans de loof gebruikt wel degelijk Diodes, namelijk de BYV28/200 voor HO zijn dit er twee en voor N raad hij aan er drie te gebruiken.
Hans de loof geeft zelf ook aan om Diodes te gebruiken als je zonder terug melders werkt, het is altijd beter om alle delen van je baan met terug melders te voorzien, dit is natuurlijk duurder maar dan heb je wel een geheel. Ik gebruik ze namelijk ook.

Je schrijf dat je het niet storend vindt dat je treinen elke keer even iets harder rijden en dan weer inhouden. Ik gebruik Digitrax de DCS200, deze bied de mogelijkheid als je een Booster gebruikt om de spanningen exact af te regelen aan elkaar, dit om te voorkomen dat de decoder elke keer een opdonder krijgt. ik denk dat dit voor het geval terug melders ook geld.



M.v.g. John
« Laatst bewerkt op: 2011-11-19, 08:00:53 door Take-N-Train »
Digitrax DCS200, 8Amp. BLD168
DS64, PM42, BD4, SE8C
Win7pro, RR&Co Gold 10,0
Swiss Railroad N-Spoor
Z21 Black van N naar H0 spoor Roco

Offline Spar

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Waardering: 0
Re:Bezetmelder in TC Brons
« Reactie #6 Gepost op: 2011-11-19, 08:05:50 »
Voor dit doel kun je heel goed een bruggelijkrichter gebruiken.

Zie deze pagina, het kopje: "Ongedetecteerde secties".

Je knoopt de gelijkspanning aansluitingen van de brugcel aan elkaar vast en voert de spanning van de rode draad van je IB via de wisselspanningsaansluitingen naar de rails. Dit veroorzaakt ongeveer dezelfde spanningsval als een bezetmelder.

Hallo Gerard,

Is een bruggelijkrichter niet het zelfde als een set diodes?
Alleen moet je er wel rekening mee houden dat je diodes gebruikt als de BYV28/200 deze kunnen 3 amp. aan en hebben een grote snelheid, dit is handig bij kortsluiting.

John
Digitrax DCS200, 8Amp. BLD168
DS64, PM42, BD4, SE8C
Win7pro, RR&Co Gold 10,0
Swiss Railroad N-Spoor
Z21 Black van N naar H0 spoor Roco

GerardWassink

  • Gast
Re:Bezetmelder in TC Brons
« Reactie #7 Gepost op: 2011-11-19, 08:36:05 »
Ja, zeker is dit hetzelfde, kijk maar:



In een bruggelijkrichter zitten vier diodes die je, op de beschreven manier aangesloten met de gelijkspanning aansluitingen aan elkaar verbonden, in feite schakelt zoals jij bedoelde. En inderdaad even op de maximale stroom letten, dan werkt het prima...

Ik heb even gezocht: dit is wel een aardige brugcel voor ons doel, en dat voor eur 2,50.

En met vier vergelijkbare, bijvoorbeeld deze diodes ben je met eur 3,80 wel duurder uit.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2011-11-19, 08:45:56 door GerardWassink »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Bezetmelder in TC Brons
« Reactie #8 Gepost op: 2011-11-19, 09:34:05 »
Hallo John,

Citaat: Je schrijf dat je het niet storend vindt dat je treinen elke keer even iets harder rijden en dan weer inhouden. Ik gebruik Digitrax de DCS200, deze bied de mogelijkheid als je een Booster gebruikt om de spanningen exact af te regelen aan elkaar, dit om te voorkomen dat de decoder elke keer een opdonder krijgt. ik denk dat dit voor het geval terug melders ook geld.

Dat de trein steeds iets harder rijd is wel zeer minimaal en ook niet merkbaar.
Heb je al eens de uitgans spannig gemeten van de verschillende versterkers en booster als je die op een baan hebt, nou dan kom je tot aanmerkelijke verschillen van soms wel een enkele volts
De bezetmelders van Littfinski gebruiken maar 1 diode in elke richting waardoor het spanning verschil maar de helft is t.o.v. de andere die meestal gebruikt worden, zoals bij een brugcel

Citaat; het is altijd beter om alle delen van je baan met terug melders te voorzien
Als je alle delen van de baan van terugmelders voorziet (dus ook je wissels enz) dan is ook overal de spanning gelijk, (zou moeten maar????)

Ik heb de handleiding van Hans de Loof bijgevoegd en zover ik hier kan zien zijn hier geen diodes nodig en is de troom op de gedetecteerde gedeeltes gelijk aan de ander sporen.
De diodes die op de print zitten hebben geen invloed op de stroom naar de rails maar zijn voor de onderdelen op de print bestemd.

Hans geeft zelf aan dat er geen spanningverlies is, dus geen diodes nodig om het gelijk te maken.

John, het was mij meer bedoeld om aan te geven dat er meer mogelijkheden zijn/waren dan alleen waarbij diodes nodig zijn.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-11-19, 17:39:15 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ernstcramer

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
    • de Schappenbaan
Re:Bezetmelder in TC Brons
« Reactie #9 Gepost op: 2011-11-20, 23:30:52 »
Dank voor alle reacties!

Zoals ik in mijn eerste berichtje als schreef heb ik gekozen voor Brons; al de adviezen voor een andere versie zijn wel handig maar nu nog niet... 8)

Ik werk met stroomdetectie; daarbij heb ik nog niet veel gelezen over de noodzaak van een diodetruc of bruggelijkrichters...volgens mij ben ik daar ook niet op zoek. De HMD14 van Hans Deloof (Leuk dat jullie dat trouwens gevonden hebben op mijn andere draadje; zie ook eens mijn website)

Nog even voor de duidelijkheid: ik heb dus mijn baan in blokken verdeeld en de bezetmelders aangesloten. Ik ben nu op zoek naar de manier waarop ik snel kan zien welke bezetmelder aan welk blok zit. Als ik een verlichte wagon in een blok zet duurt het eindeloos met zoeken en gaat het systeem een grote hoeveelheid melders aflopen. En dus ben ik op zoek hoe je daar nu makkelijk achter komt: welke bezetmelder zit vast aan welk deel van de baan...
Met vriendelijke groet,
Ernst (van de schappenbaan)

Märklin-en Roco fan, TrainControler Brons, IB Basic - HansDeloof, de 1e modules komen eraan

Offline Spar

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Waardering: 0
Re:Bezetmelder in TC Brons
« Reactie #10 Gepost op: 2011-11-21, 07:37:04 »
Hallo Ernst,

Om de melder te vinden kan je het scherm van de contact indicator openen deze begint met module 1 en contact 1 op het scherm, zet een loc op de rail met de desbetreffende contact en druk dan op scan, zorg wel dat er nergens anders iets op staat, weet ook zeker dat alle hdm10's op nummer volgorde staan.
Als het dan goed is gaat de indicator van zelf op lichten.
Ik weet alleen niet of dit ook bij bronz werkt.

M.v.g. John
Digitrax DCS200, 8Amp. BLD168
DS64, PM42, BD4, SE8C
Win7pro, RR&Co Gold 10,0
Swiss Railroad N-Spoor
Z21 Black van N naar H0 spoor Roco

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Bezetmelder in TC Brons
« Reactie #11 Gepost op: 2011-11-21, 09:24:05 »
Ernst,


Het zou mogelijk wat handiger zijn als je zou vermelden op dit forum waarmee je allemaal werkt, het enigste wat we nu eigendlijk weten is dat je TC bronz hebt en dat je de HDM 14 gebruikt ( bij veel gebruikers niet bekent) en het zal niet de bedoeling zijn dat wij eerst het gehele internet moeten afzoeken om te zien wat je op de baan hebt zitten.

De meeste gebruiker op dit forum zijn Roco gericht als gebruiker en hebben als besturings systeen Rocomotion of een van de versie van Traincontroller.
Hierdoor zal er wat minder reacties zijn.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-11-21, 09:26:04 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Spar

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Waardering: 0
Re:Bezetmelder in TC Brons
« Reactie #12 Gepost op: 2011-11-21, 16:54:18 »
Hallo Piet,

De vraag is gesteld m.b.t. Traincontroller, dus ik het probleem niet.

M.v.g. John
Digitrax DCS200, 8Amp. BLD168
DS64, PM42, BD4, SE8C
Win7pro, RR&Co Gold 10,0
Swiss Railroad N-Spoor
Z21 Black van N naar H0 spoor Roco

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Bezetmelder in TC Brons
« Reactie #13 Gepost op: 2011-11-21, 19:34:13 »
Hallo John,

Ik denk dat je bedoeld, Ik zie het probleem niet omdat de vraag gesteld zou zijn m.b.t. tot traincontroller.

Een probleem is het ook niet maar wel vervelend als je niet voldoende informatie hebt, en dan bedoel ik.
Ernst heeft twee vragen gesteld.
1. waar hij de bezetmelders kan vinden in Tc bronz, het antwoordt deze moet je plaatsen in de blokken en kun je vinden onder gereedschap (vrij vertaald in het Nederlands)
2. Als ik bezetmelders wilt plaatsen in een railstuk, antwoord is dan waar opde baan of in het programma en dan wordt het wel van belang dat je weet met welke systeem dat er gewerkt wordt en hoe je ze aansluit, vooral aansluiten. Dit is bij diverse systemen anders er zijn dan sysytemen waar iedere melder een adres moet krijgen er zijn systemen die doortellen met de adressen en zo zijn er nog meerder systemen.
Ik vindt dat je dat wel moet weten en niet eerst alles moet gaan opzoeken en wat de mogelijkheden zijn, dit kan de vraagsteller eenvoudig aan geven in zijn vraag of mogelijk in zijn onderschrift.
Duidelijke vraag geeft in het algemeen ook een duidelijk antwoordt.

Bovenstaande vraag heeft Ernst ook al gesteld op het duitse forum van traincontroller.
Hij heeft daar antwoordt opgekregen en geeft daar weer een antwoordt/vraag op dat hij geen systeem wil dat ongeveeer is als de S88 en praat dan over een een systeem met 18 melder per module maar geeft niet aan welke systeem, ook hierop uitvoerig antwoordt maar daarna laat Ernst niets meer van zich horen.
Ook op dit forum vind men de vraagstelling onduidelijk vandaar dit antwoordt.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ernstcramer

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
    • de Schappenbaan
Re:Bezetmelder in TC Brons
« Reactie #14 Gepost op: 2011-11-22, 15:46:28 »
Er rijzen vragen over mijn configuratie: ik dacht dat de beschrijving in mijn handtekening duidelijk genoeg was.
Kennelijk niet dus met veel plezier:

ik rijd met Märklin 3-rail. De besturing gebeurt door middel van een Intellibox Basic. Ik heb gekozen voor LocoNet als communicatiebus, omdat ik teveel nadelen over de S88 heb gelezen (storingen van het signaal). Voor ieder van de drie lagen die mijn modulebaan gaat krijgen wordt een Booster geplaatst die ook via LocoNet aangestuurd wordt.

Aangezien ik met modulebakken ga werken heb ik ook gezocht naar relatief kleine besturingsmodules die in combinatie met LocoNet efficient ingezet kunnen wordn zonder heel veel doorlussen tussen de modules onderling. Die heb ik gevonden bij Hans Deloof in België. Voor een belangrijk deel zijn dat zelfbouwmodules.
Als je meer gedetailleerd wilt zien hoe ik de techniek inricht kijk dan eens op mijn website De Schappenbaan.
Zo bijvoorbeeld hier het schema als ik alle modules zou toepassen:


De LocoIO die beschreven staat is de module waarin het adres geprogrammeerd wordt dat nodig is om één van de 16 poorten aan te spreken. Het decoderadres dus.

Ik weet dat ik de melders kan opgeven in Brons in het blok dat ik op de baan gemaakt heb. Ik ga er daarbij vanuit dat ik twee stopmelders heb (aan iedere kant van het blok één, in verband met tweerichtingen verkeer) en één tussenliggende melder. Volgens mij kan je in Zilver of Goud op je scherm in het spoor (dus buiten het blok) ook een melder plaatsen. En naar die mogelijkheid was ik op zoek voor Brons. Dit omdat ik bijvoorbeeld ook melders heb geplaatst in de wisselstraten (dat kan zo met stroomdetectie) en die apart zichtbaar wilde maken in mijn scherm.

Ik hoop dat ik zo voldaan heb aan het geven van wat meer informatie.  :-\
Ben benieuwd.
Met vriendelijke groet,
Ernst (van de schappenbaan)

Märklin-en Roco fan, TrainControler Brons, IB Basic - HansDeloof, de 1e modules komen eraan