Auteur Topic: Wie heeft ervaring met Roco Geoline R2 ?  (gelezen 22851 keer)

Offline Santerdam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 53
  • Waardering: 0
Wie heeft ervaring met Roco Geoline R2 ?
« Gepost op: 2011-11-24, 09:50:39 »
Wie heeft ervaring met Roco GEOline R2 bochten ? Kun je iets vertellen over het risico van ontsporen en het betrouwbaar rijden van locomotieven ?

Achtergrond : Een bevriende winkelier (schoenenzaak) wil in zijn etalage een rangeerbaantje laten aanleggen. Links en rechts kopsporen met daartusen wat sporen en enkele wissels. In de rechterhoek komt een lokloodsje. Binnen dat loodsje kan nog net een ontsnapping verstopt worden naar de achterkant met een soort schaduwstation. Op die manier kunnen locomotieven verdwijnen en weer te voorschijn komen. Omdat een dikke betonpilaar in de weg staat ontkom ik er niet aan hier met R2 bogen te werken.

Tussen het loodsje en het schaduwstation moet ik daarom 3 stuks R2 bogen leggen, een 90 graden bocht dus. De bedoeling is dat het baantje absoluut onbemand zorgt voor beweging in de etalage - alles moet worden bestuurd door een PC met Koploper en een Multimaus als centrale. Er rijden uitsluitend losse Roco V100 locomotieven, dus zonder wagons.

Personeel in de winkel moet vooral bezig zijn met het helpen van klanten, dus ontspoorde locomotieven willen we voorkomen. Het baantje moet eigenlijk de hele dag zonder toezicht zorgen dat er 'beweging in de etalage' is. Het schaduwstation zal zorgen dat er enige verrassing ontstaat welke (kleur) locomotief te voorschijn zal komen.

Sander

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Wie heeft ervaring met Roco Geoline R2 ?
« Reactie #1 Gepost op: 2011-11-24, 10:28:38 »
Hallo Sander,

Ik gebruik zelf geen R2 maar denk dat het geen probleem opleverd omdat de V100 geen bijzondere lange lok is, je kunt het eerst even uitproberen voordat je het gaat bouwen.

Andere mogelijkheid, gebruik flex voor deze bocht dan heb je in de bocht geen rails overgangen en mogelijk kun je dat iets groter gaan als R2 maar nog net geen R3 als er een klein beetje meer ruimte is als R2.

succes

Gr Piet



Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Wie heeft ervaring met Roco Geoline R2 ?
« Reactie #2 Gepost op: 2011-11-24, 11:08:52 »
Sander,

In mijn baan zit een stationspoor met R2 bochten. Zowel de rijtuigen, wagons en loc's gaan hier feilloos doorheen, trekkend als duwend. Zo lang je er voor zorgt dat de rails goed liggen, dus niet wringen om een mm te smokkelen, dan is er niets aan de hand.

Groenten Rob

Offline Santerdam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 53
  • Waardering: 0
Re:Wie heeft ervaring met Roco Geoline R2 ?
« Reactie #3 Gepost op: 2011-11-24, 12:45:22 »
Dank voor jullie antwoorden. Jullie bevestigen wat ik al wel verwachtte, het risico voor R2 is niet al te groot. Zeker niet omdat de V100 loc's relatief kort zijn (164 mm).

De tip om flex toe te passen is een goed idee. Met name omdat ik inderdaad net genoeg ruimte heb om wat ruimer dan R2 te leggen. Het ontbreken van railsovergangen is extra winst, hoewel mijn ervaringen met Geoline wat dit betreft erg goed zijn.

Sander

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Wie heeft ervaring met Roco Geoline R2 ?
« Reactie #4 Gepost op: 2011-11-24, 18:44:01 »
Dag Sander,

De meeste locs van Roco hebben geen probleem met Geoline R2 (bij de uitzonderingen staat dit uitdrukkelijk vermeld).
Wagons is een ander verhaal: mijn 4-assige personenwagens ontsporen steevast omdat de koppelingen in aanraking
komen met de buffers. Het werkt al een stuk beter met de universele koppelingen van Roco, maar nog steeds niet 100%.
Mogelijk biedt de in de hoogte verstelbare uitvoering hiervan een oplossing (koppelingen bewegen dan volledig onder
de buffers door).

Groeten,

Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline Santerdam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 53
  • Waardering: 0
Re:Wie heeft ervaring met Roco Geoline R2 ?
« Reactie #5 Gepost op: 2011-11-24, 20:11:50 »
Bertus,

Het is niet mijn bedoeling in de hoogte verstelbare koppelingen te monteren. Sterker nog, ik overweeg helemaal geen koppelingen op de loc's te zetten. In mijn vraag had ik immers al aangegeven dat het in dit geval uitsluitend rangeren met V100 locomotieven betreft zonder wagons. Roco heeft een hele serie V100's en look-alikes gemaakt, die voor dit doel heel geschikt zijn (denk ik).

Desondanks dank voor je advies.

Sander

Offline SBBcargo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re:Wie heeft ervaring met Roco Geoline R2 ?
« Reactie #6 Gepost op: 2011-11-25, 10:05:28 »
Bertus,

Kan er ter afwisseling geen VT98 (zonder stuurstand) tussen door?  8)
Ik zelf ben niet gecharmeerd van flex rails bij kleine stralen (R2/R3) als je de boog uit meerdere stukken op moet bouwen. Bij mij ging het altijd mis op de overgangen. De buitenste railstaaf wil altijd uitbreken bij zulke korte bogen.  :'( Mijn advies lekker Geoline R2 gebruiken voor de rijzekerheid en de V100/VT98 had daar bij mij geen moeite mee.  :D

Marius.

Offline Santerdam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 53
  • Waardering: 0
Re:Wie heeft ervaring met Roco Geoline R2 ?
« Reactie #7 Gepost op: 2011-11-25, 13:48:13 »
Marius,

Een VT98 zou wellicht ook kunnen - de keuze voor 'n paar V100 is omdat die al beschikbaar zijn. Het hele plan voor de etalagebaan is ontstaan omdat een multimaus, de locomotieven en wat rails en wissels tweedehands kunnen worden gekocht van iemand (familie van de winkeleigenaar) die wil overstappen naar N-spoor.

Meerdere flexrails in een bocht lijkt mij inderdaad ook geen sterke constructie. Maar we praten over 'n stuk van 56 cm, dat is dus makkelijk uit 'n enkele flex te maken. Maar 3 stuks R2 bochten kan ook. Voor mij is vooral belangrijk dat ook jij bevestigd dat de R2 geen probleem is.

Dank voor je bericht.

Sander (niet Bertus dus)

Offline SBBcargo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re:Wie heeft ervaring met Roco Geoline R2 ?
« Reactie #8 Gepost op: 2011-11-26, 23:58:30 »
Hoi Sander, (niet Bertus dus  ;) , sorry!)

Een 90 graden bocht voor de flex zal best lukken, zorg er wel voor dat je aan beide einden een stukje recht hebt zitten anders wilt-tie als nog uitbreken.  :'(

Groet,
Marius.

Offline Santerdam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 53
  • Waardering: 0
Re:Wie heeft ervaring met Roco Geoline R2 ?
« Reactie #9 Gepost op: 2011-11-27, 08:44:26 »
Marius, dank je voor de zinvolle tip. Ik wist het wel, ergens diep verstopt in m'n geheugen, maar het is altijd goed om weer even gewezen te worden op die rechte stukjes.

Tot nu toe heb ik gepland aan de hand van een globale bouwtekening van de winkel. Dinsdag ga ik eens even wat gedetailleerder opmeten in de winkel. (Afwijkingen van +8cm tot -8cm in de positie van betonpilaren zijn heel gewoon in de bouw van een winkelcentrum). 

Sander

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Wie heeft ervaring met Roco Geoline R2 ?
« Reactie #10 Gepost op: 2011-12-17, 00:24:17 »
Hoi Sander,

Ik weet niet hoe het is gegaan met het baantje in de etalage, maar met R2 bochten heb ik geen goede ervaring. Dwz het ging allemaal feilloos totdat de Mat'46 van Rivarossi op mijn baan kwam. Die ging met horten en stoten door de R2 als 'ie al niet vastliep. Heb daarna alles wat R2 was uit mijn baan gehaald. Overigens is die Mat'46 prachtig maar wel met beroerde rij eigenschappen.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Wie heeft ervaring met Roco Geoline R2 ?
« Reactie #11 Gepost op: 2011-12-17, 11:01:08 »
Martijn,

Het probleem ontstaat dus NIET door de R2 bogen, maar door de mindere rijeigenschappen van een trein. Dus vind ik de rails de schuld geven, in dit geval, geen correcte weergave van je ervaring.

Groenten Rob

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Wie heeft ervaring met Roco Geoline R2 ?
« Reactie #12 Gepost op: 2011-12-17, 12:21:53 »
Hallo Rob,

Daar heb je ook helemaal gelijk in. Ik geef ook niet de R2 de schuld maar wel degelijk het treinstel. De combinatie levert een slechte ervaring op. Toen ik dat toendertijd opperde op het bnls forum kwam aan het licht dat dit geval niet op zich stond. Dus uit voorzorg, nu het nog kon, R2 vervangen door flauwere radius.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Wie heeft ervaring met Roco Geoline R2 ?
« Reactie #13 Gepost op: 2011-12-17, 13:37:53 »
Martijn,

Dat had ik ook wel gelezen, maar soms leest men dingen wel eens anders dan dat het er staat, gebeurt mij ook nogal eens.  ;) ;D Dat is heel verstandig dat je, nu het nog kan, de R2 vervangt voor R3. Mogelijke toekomstige treinen zullen ook problemen kunnen ondervinden met R2.

Groenten Rob

Offline Santerdam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 53
  • Waardering: 0
Re:Wie heeft ervaring met Roco Geoline R2 ?
« Reactie #14 Gepost op: 2011-12-17, 17:44:00 »
Martijn,

Bij het winkelproject zijn alleen V100 locomotieven gepland (zie eerste bericht). Die zijn veel korter dan een Mat'46 - dat zijn veel langere complete treinstellen. Voor treinstellen zou ik zelf nooit R2 toepassen, het ziet er niet uit met lange rijtuigen die volledig naast de rails hangen in de bochten.

Of het winkelproject zal doorgaan is twijfelachtig. Inmiddels ben ik eens ter plekke gaan kijken. De etalagekasten zijn in de winkel helemaal open, de hele dag pakken ze er schoenen uit. Toen ik net binnen was kwam een moeder met kids in de winkel. De jongste blerend in een buggy omdat ze last had van een natte, meurende, luier. Haar zoontje jankend omdat hij helemaal geen nieuwe schoenen wilde passen. De meiden-tweeling was 'braaf' aan het spelen in de Lego-hoek. De dameslaarzen in de etalage waren al helemaal gevuld met Lego-steentjes, ze waren net begonnen met de gewone schoenen. Dat deed Sinterklaas 2 weken geleden thuis ook bij de schoorsteen en dat wilden ze nog wel een keer beleven - tja dat kun je ze toch niet kwalijk nemen !

Kortom, dit is geen omgeving voor een modeltreintje. Uiteindelijk heb ik de winkelier maar geadviseerd op die plaats vooral geen baantje aan te leggen, dat is iets te veel gedoemd te mislukken en een regelrecht drama te worden. Ik geloof dat hij dat ook wel zag.

Overigens zijn visueel H0-treinen ook niet mooi tussen de schoenen. Zet maar eens een locje tussen een paar stevige herenschoenen. Het locje is gewoon veel te klein. En als je er dan nog dameslaarzen bij denkt, dan zie je het locje niet eens meer .......

Sander