Auteur Topic: Traicontroller brons bezetmelders  (gelezen 25333 keer)

Offline frans

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 12
  • Waardering: 0
    • zeewoldermodelspoor
Traicontroller brons bezetmelders
« Gepost op: 2011-12-20, 21:39:01 »
Hallo spoorders,
Ik ben een beetje gaan stoeien met Traincontroller brons. Ik heb redelijk wat licht in de duisternis gezien want het programma is met de handleiding er bij wel te begrijpen. Ik heb (wie niet) wel een probleempje.
In mijn baan liggen twee keerlusmodelles van Wim Ros. Deze keerlusmodules zijn gebouwd voor een-richting verkeer. Zoals bekent hebben deze modules een bezetmelding op A, C en D.
Deze drie zitten aan een S88 met stroomdetectie geprikt. In verband met mooi remmen is het denk ik zonde om er geen gebruik van te maken.
Mijn vraag is dus, hoe configureer ik deze melders in een blok. Ik heb namelijk een blok gemaakt van deze module. In die zin dat ik het blok heb geplaatst in C. Dus A is de remmelder en D is de stopmelder. Hoe zet ik dus melder C in het blok?
Dan nog een punt. Ik heb stationssporen van ruim 2 meter en in de meesten liggen -4- melders. (Lagen daar al  i.v.m. Koploper)
Hoe daar mee om te gaan.
 ???

met groet,  Frans

GerardWassink

  • Gast
Re:Traicontroller brons bezetmelders
« Reactie #1 Gepost op: 2011-12-20, 21:45:57 »
Dan nog een punt. Ik heb stationssporen van ruim 2 meter en in de meesten liggen -4- melders. (Lagen daar al  i.v.m. Koploper)
Hoe daar mee om te gaan.
 ???

Degenen die je met TrainController niet meer nodig hebt aan elkaar knopen en op één bezetmelder aansluiten.

Gerard

Offline frans

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 12
  • Waardering: 0
    • zeewoldermodelspoor
Re:Traicontroller brons bezetmelders
« Reactie #2 Gepost op: 2011-12-20, 21:49:00 »
Gerard,
Ik dacht nog even aan een vorm van stoppen van korte treinen aan een lang station, waarbij de trein dan ongeveer in het midden (3e melder) stopt.
Maar dat zal wel een klusje zijn voor Gold.

Frans

GerardWassink

  • Gast
Re:Traicontroller brons bezetmelders
« Reactie #3 Gepost op: 2011-12-21, 00:17:09 »
Dat klopt. En met Gold kun je ze alle vier aan elkaar knopen en heb je per blok nog maar één meldsectie nodig.

Gerard

Offline frans

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 12
  • Waardering: 0
    • zeewoldermodelspoor
Re:Traicontroller brons bezetmelders
« Reactie #4 Gepost op: 2011-12-21, 10:20:12 »
Meer dan 2 melders in een blok is duidelijk, maar hoe ik nu die drie melders in een keerlus verwerk is voor mij nog niet helder.
C ook vast maken aan A of D?

Frans
 file:///home/frans/Bureaublad/Keerlus-1-richting-schema.gif

GerardWassink

  • Gast
Re:Traicontroller brons bezetmelders
« Reactie #5 Gepost op: 2011-12-21, 10:50:38 »
Dag Frans,

Aangezien je werkt met de keerlusmodule van Wim Ros (RoSoft), wat een zeer geavanceerd stukje elektronica is, zul je die vragen aan hem moeten stellen. Hij brengt dat ding op de markt en is, zo heb ik van diverse mensen begrepen, zeer bereid om zijn afnemers met raad en daad terzijde te staan.

Succes,

Gerard

Offline ernstcramer

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
    • de Schappenbaan
Re:Traicontroller brons bezetmelders
« Reactie #6 Gepost op: 2011-12-25, 23:28:42 »
Degenen die je met TrainController niet meer nodig hebt aan elkaar knopen en op één bezetmelder aansluiten.

Maar dat hoeft dacht ik. Je kan die vier melders in Brons ook gewoon in een blok invoeren toch? Hoef je niets te verbouwen! En je kan de melders definiëren zoals je wilt: remmelder, stopmelder, actie aan koppelen...etc.

De oplossing van het rijden met één melder in een blok lees ik veel vaker, maar dan ook over de eindeloze acties om de treinen weer in te regelen. Het ijken, of "leren remmen"... :-\ daar ben je vanaf volgens mij als je meerdere melders hebt. En een melder is echt niet zo duur meer, helemaal als je ze al in je baan hebt zitten...

Succes met het uitzoeken. Het is een mooi programma!  ;D
Met vriendelijke groet,
Ernst (van de schappenbaan)

Märklin-en Roco fan, TrainControler Brons, IB Basic - HansDeloof, de 1e modules komen eraan

Offline frans

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 12
  • Waardering: 0
    • zeewoldermodelspoor
Re:Traicontroller brons bezetmelders
« Reactie #7 Gepost op: 2012-01-02, 16:33:30 »
Hallo allemaal,

Ik kom toch met nog een punt.
Ik werk met de Mulimaus / S88expressnetLi en 16  SD88  RM-88-N_B van Littfinsky. Voor de detectie heb ik daar de prints van Henk Funck aan gehangen.
De handleiding van de S88expressnet schrijft voor Traincontroller het Lenz digital plus / LI100(F) protocol voor en natuurlijk de goede compoort.
Voor de duidelijkheid, ik heb 3  S88 -ers met 16 ingangen.
Zodra ik in Traincontroller de bezetmelder configureer krijg ik als protocol Lenz digital plus te zien. (kan niet anders)
Het systeem kan dan per adres tot 8 aansluitingen tellen. Het Lenz systeem.
Haal je deze truck in Koploper uit dan moet je een vinkje bij 16 aansluitingen zetten en na elk adres een over slaan. Dus als eerste b.v 65 en de volgende is 67.
Doe je dat niet dan overschrijf je de tweede 8 van het eerste adres.
Als je het bij 8 houd dan leest de pc geen S88 met 16 ingangen uit. Dat denk ik tenminste, want ik kan de in S88expressnetLi niet aan geven hoeveel s88-ers ik moet laten uitlezen, maar dat is niet anders.
Hoe tel ik nu in Traincontroller. Hoe weet het systeem wat voor type S88 aan gesloten zijn.
Moet ik hier ook een adres over slaan om tot 2 x 8 adressen te komen voor de 16 bits S88.
Ik wil best wat proberen, maar het is een behoorlijke klus om mijn 48 melders te vernummeren als het niet goed is.
Voor alle lezers een goed modelspoorjaar toegewenst en ik lees graag of ik erg in de war ben.

Frans

GerardWassink

  • Gast
Re:Traicontroller brons bezetmelders
« Reactie #8 Gepost op: 2012-01-02, 19:57:03 »
Degenen die je met TrainController niet meer nodig hebt aan elkaar knopen en op één bezetmelder aansluiten.

Maar dat hoeft dacht ik. Je kan die vier melders in Brons ook gewoon in een blok invoeren toch? Hoef je niets te verbouwen! En je kan de melders definiëren zoals je wilt: remmelder, stopmelder, actie aan koppelen...etc.

De oplossing van het rijden met één melder in een blok lees ik veel vaker, maar dan ook over de eindeloze acties om de treinen weer in te regelen. Het ijken, of "leren remmen"... :-\ daar ben je vanaf volgens mij als je meerdere melders hebt. En een melder is echt niet zo duur meer, helemaal als je ze al in je baan hebt zitten...

Succes met het uitzoeken. Het is een mooi programma!  ;D

Op zich heb je gelijk Ernst, maar waarom zou je dat doen?

Je koopt dan een (volgens sommigen duur) stuk software, en je kunt dat programma precies leren om je treinen op schaalsnelheid te laten rijden. Met als bijkomend voordeel dat je minstens de helft en meer waarschijnlijk twee/derde van je bezetmelders kunt uitsparen.

Ik zie persoonlijk niet wat er voor voordeel zit in het plaatsen van meer bezetmelders dan je nodig hebt.

Gerard

Offline ernstcramer

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
    • de Schappenbaan
Re:Traicontroller brons bezetmelders
« Reactie #9 Gepost op: 2012-01-03, 22:57:31 »
...Ik zie persoonlijk niet wat er voor voordeel zit in het plaatsen van meer bezetmelders dan je nodig hebt...

Tja, dat zijn volgens mij afwegingen die voor ieder weer persoonlijk zijn. Ik zie op bv Koploperforum, Beneluxforum maar ook 3railforum spoorders die telkes hun lok aan het ijken zijn. Heb je de motor schoon gemaakt of andere dingen aan de loc veranderd kun je weer opnieuw beginnen. Hang je er veel meer wagons aan, of ineens veel minder, dan moet je ook niet raar staan te kijken als de loc zich anders gedraagt. Dat kan je voorkomen als je meerdere secties hebt ingebouwd.

Ik heb er voor gekozen om die functies van TC met de bezetmelders goed uit te nutten, en het niet op "leren remmen" aan te laten komen.
« Laatst bewerkt op: 2012-01-04, 06:41:29 door GerardWassink »
Met vriendelijke groet,
Ernst (van de schappenbaan)

Märklin-en Roco fan, TrainControler Brons, IB Basic - HansDeloof, de 1e modules komen eraan

GerardWassink

  • Gast
Re:Traicontroller brons bezetmelders
« Reactie #10 Gepost op: 2012-01-04, 06:44:57 »
Okay, ik denk dat je daar inderdaad een punt hebt. Zelf vind ik het opnieuw kalibreren niet zo'n probleem, maar ik heb dan ook zo'n tof ZPF Keller rollenbankje voor dat doel. En ondanks dat is er een van mijn loc's die gewoon NIET af te richten is. Zelfs net van de rollenbank schiet deze nog 30 - 50 cm door na de gewenste stopplaats...

Gerard

PS: ik had de quote in je bericht eventjes aangepast, niet inhoudelijk uiteraard, maar het leek net of er nog een subquote van jou in zat...
« Laatst bewerkt op: 2012-01-04, 14:24:49 door GerardWassink »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Traicontroller brons bezetmelders
« Reactie #11 Gepost op: 2012-01-04, 10:26:36 »
Hallo frans,

Ik heb een klein verhaaltje gemaakt met betrekking tot de melders en het instellen van de S88

Dit is gemaakt met de versie Gold maar dat maak niet zo veel uit, idee is hetzelfde.

Overigens is het niet aan te bevelen om met de Bronz versie om daar met een melder per blok te rijden, in theorie kan het maar in de praktijk bijna niet te doen en is niet nauwkeurig genoeg bij het stoppen (beperkte instel mogelijkheden)

Verhaaltje bijgevoegd in PDF

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-01-04, 11:05:21 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline frans

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 12
  • Waardering: 0
    • zeewoldermodelspoor
Re:Traicontroller brons bezetmelders
« Reactie #12 Gepost op: 2012-01-04, 11:51:58 »
Hallo Piet,

Ik ben aan de gang met Bronz en heb op de meeste sporen twee melders per blok en op de stationssporen 3 en-of 4. (was ook nodig voor Koploper)
Je verhaal is duidelijk en heb de bijlage per p.m. ontvangen. Ik ga er mee stoeien.
De afloop meld ik in dit draadje of het is gelukt.
Er lopen in dit draadje wel twee verhalen door elkaar, maar het heeft met het zelfde onderwerp te maken.

Frans

Offline ernstcramer

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
    • de Schappenbaan
Re:Traicontroller brons bezetmelders
« Reactie #13 Gepost op: 2012-01-06, 16:34:08 »
...Ik ga er mee stoeien...

En daar is die Frans toch druk mee... ::) ;D ;D ;)

Succes met omnummeren!
Met vriendelijke groet,
Ernst (van de schappenbaan)

Märklin-en Roco fan, TrainControler Brons, IB Basic - HansDeloof, de 1e modules komen eraan

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Traicontroller brons bezetmelders
« Reactie #14 Gepost op: 2012-01-18, 11:31:47 »
Hallo Ernst

Ik weet niet hoe druk Frans er mee is.

Wat ik van frans hebt begrepen hebben jullie geregeld contact met elkaar en ook over de terugmelders.
Ik heb gezien dat er op het forum van Freiwald nog steeds niet het juiste antwoordt is gekomen, een vergelijkbaar voorstel zpals daar nu wordet gegeven heb ik aan Frans in een mailtje gedaan
Ik ken het systeem onvoldoende om dit geheel te omschrijven, maar het voorstel houd in dat de melders in twee groepen te verdelen en dan in te brengen,

Onderstaande tex heb ik an Frans verzonden op 5-1-2012 en ben van mening dat hij dat met jouw zou bespreken. Heb nog geen reaxctie van Frans gehad



onderstaan verzonden tex

Frans nog een sugestie, mogelijk kan dat werken.
Geef als digitaal systeem gewoon de lenz in (1 systeem) en geef bij de
S88EpresnetLi in de configuratie het aantal module in en geef daar ook 8 bit
in. (dus 8 melders)
Kun je dan in theorie de S88 in tweeën delen en voor de eerste1 t/m 8 adres
1 ingeven met de ingangen 1 t/m 8 en voor de tweede 8 t/m 16 het adres 2
ingeven met de ingang 1 t/m 8  enz voor de volgende adrss 3 ingang 1 t/m 8
Weet het zo niet meer uit mijn hoofd, maar kun je de S88 electrisch gezien
in tweeën delen, dus bv op 2 verschilleden booster gebruiken of is dit
alleen voor de draden die naar de melders (rails) gaan

Dit is zo maar een sugestie en ik weet niet of het werkt, je weet nooit hoe
een koe een haas vangt.


Gr Piet

 
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders