Auteur Topic: automatisch rijden  (gelezen 13256 keer)

Offline Thijs

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 18
  • Waardering: 0
automatisch rijden
« Gepost op: 2012-01-08, 12:51:11 »
Hallo,
ik heb een ovaal met 4 blokken en wil met (voorlopig) een trein automatisch rijden.
Ik kan de manual niet goed volgen.
Hoe moet ik dit programeren.
Start vanuit blok 1, wachten in blok 3 2 minuten. Dan door naar blok 1 etc..
gr Thijs

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:automatisch rijden
« Reactie #1 Gepost op: 2012-01-08, 13:34:03 »
Hallo Thijs,

Mogelijk kun je eerst een antwoordt geven op een andere vraag, heb je de lok in een ander draadje "Loc stopt te snel" al zo ingesteld dat kij op goede plaats stopt.
Het een houdt ook verband met het ander, als de lok opm de juiste plaats stopt bij de stopmelder  en de rem werking goed is dan kun je ook automatisch rijden.
Ik wil het wel allemaal uitleggen ook als de manuel mogelijk een beetje moeilijk is te volgen. ook als ik het 10 x ,moet uitleggen, geen enkel probleem maar, ik heb tenslotte 25 jaar in het beroeps onderwijs voor de klas gestaan en weet hoe moeilijk dat het soms kan zijn.

Dus eerst maar een horen of het andere is gelukt en dan verder.
Als het helemaal niet meer lukt dan moet je het telf nummer maar even geven, liefst een vast nummer geen mobiel omdat een vast nummer voor kosteloos is.

Gr Piet


 
« Laatst bewerkt op: 2012-01-08, 14:04:38 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Thijs

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 18
  • Waardering: 0
Re:automatisch rijden
« Reactie #2 Gepost op: 2012-01-08, 14:04:03 »
Hallo Piet,
Jawel de trein stopt nu optijd.
gr Thijs

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:automatisch rijden
« Reactie #3 Gepost op: 2012-01-08, 15:17:10 »
Hallo Thijs

Ik heb even een verhaaltje gemaakt.
Je vraag iets aangepast en wel ik heb er een rondje van gemaakt.
Start in klok 1 en na een ronde stopt ook in blok 1, kan dan iets meer er aan toeveoegen maar het andere kan ook.

 Even opletten, om iet in te vullen moet je soms op de linkermuisknop drukken en soms op de rechter, dit heeft te maken met het soort invullingen en het oproepen van het menu.

Kijk maar een of je hier iets mee kunt, het lijkt veel maar het valt best mee

Als het niet lukt dan hoor ik het wel

pdf bijgevoegd.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-01-08, 15:33:45 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Thijs

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 18
  • Waardering: 0
Re:automatisch rijden
« Reactie #4 Gepost op: 2012-01-08, 21:01:15 »
Hallo Piet,
Eeste deel, een ronde rijden, uigevoerd.
Wat moet ik doen om de trein te laten rijden, er gebeurd niets.
Thijs

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:automatisch rijden
« Reactie #5 Gepost op: 2012-01-08, 21:14:54 »
Thijs

Als het goed is dan bij Fahrdienstleiter met de rechter muisknop op goederentrein drukken (Editor mode uit en Autotrain (A) weg) en dan op start drukken.
Er moet wel een lok staan in het startblok, aan de goede kant (rechts in dit voorbeeld) en een lok met een adres en het digitale systeem moet aangegeven zijn bij de eigenschappen van de lok
Als je met de rechtermuis knop op goedrentrein drukt dan verkleurd ook de baan die de trein moet rijden

Je ziet dan ook de trein in traffic-control naar rechts rijden (groen balk) e de snelheids meter loopt ook, let ook op de rode omcircelde plaatsen of dit ook zo is

Gr piet
« Laatst bewerkt op: 2012-01-08, 21:25:18 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Thijs

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 18
  • Waardering: 0
Re:automatisch rijden
« Reactie #6 Gepost op: 2012-01-08, 21:24:57 »
piet
ik gebruik 5.9 engels. Waar jij het over hebt kan ik niet aktiveren!
Thijs

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:automatisch rijden
« Reactie #7 Gepost op: 2012-01-08, 21:27:35 »
Thijs

 helaas ik gebruik duits maar dat mag geen verschil uitmaken de plaatjes spreken voor zich. en de benameningen kunnen dan wel anders zijn maar staan op dezelfde plaats
Mijn duits is beter dan mijn Engels en dat blijft bij mij zo.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:automatisch rijden
« Reactie #8 Gepost op: 2012-01-09, 10:30:21 »
Thijs

Geen paniek, alles moet kunnen rijden, er is beslist een kleine instellings fout

Als het niet lukt bel mij dan even op dat praat wat gemakkelijker en dan gaat het ook sneller en dan is het vaak opgelost.

Mijn nummer heb je, verstuurt met de mail van 6-1-2012 ongeveer 13.00 uur

Gr Piet




Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Thijs

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 18
  • Waardering: 0
Re:automatisch rijden
« Reactie #9 Gepost op: 2012-01-09, 11:20:00 »
Piet,
Hartelijk dank, alles rijdt zoals het moet.
Kan ik nu ook twee treinen laten rijden?
gr Thijs

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:automatisch rijden
« Reactie #10 Gepost op: 2012-01-10, 13:17:28 »
Hallo Thijs

Je vraag uit een ander draadje,

Hallo,
Ik heb een ovaal verdeeld in 4 blokken. In blok 1 staat de goederentrein en in blok 3 de personen trein.
Wat moet ik doen om deze treinen te laten rijden?
gr Thijs

Allereerts er van uitgaande dat van blok 1 via blok 2 en 3 rijdr naar 4 (anders om kan ook, maaar nu even niet)

Het probleem is bij jouw in het algemeen tot nu toe dat je maar 4 blokkenn hebt en geen inhaalspoor met wisssels of iets dergelijks, er zijn dan zeer beperkte mogelijkheden, paar wissels met inhaal spoortje zou het al wat makkelijker maken.

De personen trein (blok 3) kan maar een blok vooruit (naar 4) maar dat gaat niet omdat rocomotion 2 blokken vooruit kijkt en dan start hij niet en dat geld ook voor de trein in blok 1 die naar 4 moet via 3 en die is bezet, kan dus ook maar 1 blok vooruit.
Bij traincontroller kin je het vooruit kijken instellen in 1 blok maar bij rocomotion niet.
Oplossing, meer blokken in het rondje of een paar wissels erbij met een stukje inhaalspoor, daar moet dan ook minimaal een blok inkomen met melders.
Als het in een groter banenplan gebeurt en bij rijdende treinen dan stoppen die wel op een blok afstand van de mogelijke blokkering, maar niet starten met autotrain, handmatig een blok vooruit kan altijd.

Aanvulling,
Wat mij wel even te binnen schiet, als je bv in blok 1 een trein zet met een daarvoor gemaakte autotrain rit en je zet een blok 4 een train met autotrainrit dan kun je 1 starten en deze zal naar 3 rijden. er zijn immers 2 voorliggende blokken vrij.
Inmiddels is er dan voor de trein in blok 4 twee blokken voor hem vrij en zal deze starten en naar 2 gaan en dan is er voor de trein die 3 staat weer twee blokken vrij en zal deze starten enz. enz
De ritten moeten dan wel allemaal als Nachvolger (opvolger zijn ingesteld), met een beetje instelwerk kan het allemaal wel.


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-01-10, 13:39:12 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Thijs

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 18
  • Waardering: 0
Re:automatisch rijden
« Reactie #11 Gepost op: 2012-01-10, 17:22:17 »
Piet,
ik had al een poging gedaan om met twee treinen te rijden. start blok1 en start blok3. De treinen rijden en wachten op elkaar, maar..
soms gaat de trein van blok3 ineens achteruit en of het licht brand niet meer en kan ook niet meer aan!
Mijn oplossing is dan stroom uit, interface resetten en daarna werkt het weer tijdelijk.
Zijn dit programma fouten?
Ik wacht nog even met een inhaalspoor, want ik weet nog niet of ik doorga met deze interface
gr Thijs
gr Thijs

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:automatisch rijden
« Reactie #12 Gepost op: 2012-01-10, 18:52:01 »
Hallo Thijs,

Dat de trein ineens achter uit rijdt is moor mij volslagen nieuw, ook dat het licht uitgaat, geen idee wat de oorzaak kan zijn.

Als het aan de de interface ligt dan is er altijd nog de mogelijkheid om deze te update en ook de mulrtimaus kun je update, dit kun je met deze interface zelf doen.
Wat je daar voor nodig hebt staat op de site van roco, wli je daar wel bij helpen als dat nodig is via de computer af telefoon.

Mogelijk kun je mij nogmaals het banenplan sturen zoals die nu is, dus compleet met de treinritten zoals die nu doen met de problemen, dan kan ik kijken of het probleem ergens in de riiten zit
dit zijn dan weer twee bestanden, als je wilt natuurlijk

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-01-10, 18:54:10 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Thijs

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 18
  • Waardering: 0
Re:automatisch rijden
« Reactie #13 Gepost op: 2012-01-10, 19:23:08 »
Piet,
ik heb de twee bestandjes via de email naar je gestuurd.
gr Thijs

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:automatisch rijden
« Reactie #14 Gepost op: 2012-01-10, 20:45:26 »
Thijs,

Ik heb de minimum snelheid even ingsteld en dan loopt het bij mij goed
minimum snelheid is niet ingesteld en is noodzakelijk
Hoe je de minimum snelheid voor een lok insteld het ik even opgeschreven in een pdf bestand (bijgevoegd)

Stel dit voor beide loks ook zo in en probeer het dan nog eens.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders