Auteur Topic: Aansluiten wisselaandrijving op wisseldecoder met eigen voeding  (gelezen 29254 keer)

Offline Peter Koetsheid

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 3
  • Waardering: 0
Mag ik mij even voorstellen:mijn naam is Peter en sinds enige maanden verzamel ik o.a roco geoline onderdelen ,om uiteindelijk een baan op te zetten.
ik heb de volgende vraag:
Ik wil de magneetspoel van een geoline wissel aansluiten , op een wisseldecoder DR4018 van digirails ,met eigen voeding.
Standaard haalt de wissel de voeding rechtstreeks van de rails,moet ik nu de stroomvoorziening vanaf de wissel naar de magneetspoel loshalen ,als ik de spoel van stroom wil voorzien via de wisseldecoder ?
Zo ja ,dan wordt het hartstuk niet meer gepolariseerd?
Ik kan hiervan geen documentatie vinden.

Offline Santerdam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 53
  • Waardering: 0
Re:Aansluiten wisselaandrijving op wisseldecoder met eigen voeding
« Reactie #1 Gepost op: 2012-01-11, 17:02:48 »
Peter,

Je moet gewoon alles aansluiten zoals staat beschreven bij de magneetspoel aandrijving.

Jouw denktout zit in je vermoeden dat de wissel (en dus de wisselspoel) de voeding van de rails krijgt. Dat klopt niet - de wisselspoel krijgt de voeding van de wisseldecoder. In jouw geval dus de DR4018.

De polarisatie van het hartstuk wordt gedaan door een schakelaartje in de wisselaandrijving. Dat blijft gewoon werken, ongeacht de soort decoder die je inzet.

Het klopt dus dat je geen aparte documentatie kunt vinden - de doc die je al hebt klopt gewoon.

Sander

Offline Peter Koetsheid

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 3
  • Waardering: 0
Re:Aansluiten wisselaandrijving op wisseldecoder met eigen voeding
« Reactie #2 Gepost op: 2012-01-11, 19:28:27 »
Bedankt voor je antwoord!
Weet iemand misschien ,of je de aansluitkabeltjes van geoline wissels (groen-zwart-rood)van de magneetspoel naar de wisseldecoder los kan kopen? Ik mis er een flink aantal.

Offline Fernando

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Re:Aansluiten wisselaandrijving op wisseldecoder met eigen voeding
« Reactie #3 Gepost op: 2012-01-11, 19:53:08 »
Dag Peter,

meestal knip ik die stekkertjes eraf en soldeer er langere draden aan. Stukkie krimpkous en klaar is kees. De stekkertjes heb ik denk ik weggegooid, kan ze niet meer vinden...

Groeten,
F.

PS een soldeerverbinding is duurzamer dan een stekkerverbinding, en, vind ik tenminste, veel makkelijker dan het frunniken met die draadjes en stekkertjes.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Aansluiten wisselaandrijving op wisseldecoder met eigen voeding
« Reactie #4 Gepost op: 2012-01-11, 20:09:58 »
Peter

Voor deze aansluitkabeltjes kun je bv draad nemen dat in een telefoonsnoer zit (wel met vaste kern) er zitten er een stuk of 5 kleuren in.
Dit is kabel die vooral vroeger werdt gebruik bv bij verlengen en vast werdt gespijker op de plint langs de vloer.
Neem daar drie draden van en maak de uiteinden een stukje vrij en die passen in de wisselaandrijving. kun je er voorzichtig indrukken en de andere kant die zou je aan de wisseldecoder kunnen solderen of met stekker, wat je wilt

Kijk ook even in de handleiding op dit forum

Handleiding NL wissel met aandrijving geo line 61196 l.pdf


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Aansluiten wisselaandrijving op wisseldecoder met eigen voeding
« Reactie #5 Gepost op: 2012-01-11, 20:16:22 »
Wel vreemd trouwens dat die stekkertjes/snoertjes niet los verkrijgbaar zijn. Voor alle duidelijkheid het gaat om het snoertje wat bij de wisselspoel zit. Maar als het met telefoonkabel ook werkt/past dan is dit een stuk voordeliger.

Groenten Rob

P.s. Piet niet weer gauw een antwoord plaatsen als ik aan het typen ben, kon m'n verhaaltje weer aanpassen. ;) ;D

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Aansluiten wisselaandrijving op wisseldecoder met eigen voeding
« Reactie #6 Gepost op: 2012-01-11, 20:22:24 »
Rob

Mijn beeldscherm vertoonde van allerlei kuren (flitsen met alle kleuren ) en dat is voor mij een teken dat ik moet opschieten want dan komt er onraad uit het hoge noorden.

Grapje, Rob ik neem de volgende keer meer bedenktijd (koffiedrinken)

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-01-12, 14:22:24 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Santerdam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 53
  • Waardering: 0
Re:Aansluiten wisselaandrijving op wisseldecoder met eigen voeding
« Reactie #7 Gepost op: 2012-01-12, 11:29:37 »
Rob,

De stekkertjes kun je bij Roco kopen, bestelnummer 10603, zie http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/952/pr/3-poliger-stecker.html.

Het telefoonsnoer kocht ik bij Hornbach, rolletjes van 25 mtr, 4-aderig met harde kern, voor 5,50 euro. Het aardige is dat je daarin meteen aders met de kleuren groen-rood-zwart hebt.

Sander

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Aansluiten wisselaandrijving op wisseldecoder met eigen voeding
« Reactie #8 Gepost op: 2012-01-12, 13:27:22 »
Sander,

Deze stekkertjes passen niet in de wisselaandrijving van de geoline, daar zitten van de hele kleintjes aan en die heb ik op de site van Roco nog niet gezien.
Deze zijn wel bruikbaar aan de andere kant voor bij de wisseldecoder bv 10775.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-01-12, 13:29:52 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Santerdam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 53
  • Waardering: 0
Re:Aansluiten wisselaandrijving op wisseldecoder met eigen voeding
« Reactie #9 Gepost op: 2012-01-12, 13:40:11 »
Piet,

Bij mijn Geoline wisselaandrijvingen zat een snoertje met aan de ene kant dat hele kleine stekkertje en aan de andere kant het platte stekkertje waar de 10603 stekkertjes op passen. Iedere wisselaandrijving 61195 had zo'n kabeltje.

Van telefoonsnoer en 2 stuks 10603 heb ik verlengsnoerjtes gemaakt om de 10775 op de wissels aan te sluiten.

Sander

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Aansluiten wisselaandrijving op wisseldecoder met eigen voeding
« Reactie #10 Gepost op: 2012-01-12, 14:05:04 »
Sander

Dat klopt maar als ik het goed hebt begrepen dan is Peter dat snoertje kwijt en wil hij daar iets voor hebben.
Voor de kant waar dat kleine stekkertje zit kun de de draden ook een klein stukje vrij maken en dan zo in de wisselaandrijving, is ongeveer de gelijke dikte, stekkertje of draad
En aan de wisseldecoder kunje dan die stekkertjes van roco nemen of gelijk solderen.
Als het anders is dan heb ik het niet goed begrepen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Aansluiten wisselaandrijving op wisseldecoder met eigen voeding
« Reactie #11 Gepost op: 2012-01-12, 14:51:32 »

Weet iemand misschien ,of je de aansluitkabeltjes van geoline wissels (groen-zwart-rood)van de magneetspoel naar de wisseldecoder los kan kopen?


Zoals Piet ook al aangeeft, zo heb ook ik het gelezen. Het gaat namelijk om dat snoertje met dat KLEINE stekkertje wat aan de wisselspoel moet, de stekker, die aan het andere uiteinde zit, die worden wel los verkocht.

Groenten Rob

P.s. Piet de meeste rotzooi komt bij jouw het land binnen drijven.  ;)

Offline Santerdam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 53
  • Waardering: 0
Re:Aansluiten wisselaandrijving op wisseldecoder met eigen voeding
« Reactie #12 Gepost op: 2012-01-12, 16:14:29 »
Sorry heren, ik had even niet in de gaten dat jullie spraken over het ontbrekende kabeltje.

Sander

Offline Peter Koetsheid

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 3
  • Waardering: 0
Re:Aansluiten wisselaandrijving op wisseldecoder met eigen voeding
« Reactie #13 Gepost op: 2012-01-12, 18:29:42 »
Heren bedankt voor jullie reacties!

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Aansluiten wisselaandrijving op wisseldecoder met eigen voeding
« Reactie #14 Gepost op: 2012-01-12, 18:30:16 »
Sander
maakt niets uit iedereen kan iets over het hoofd zien


Peter
succes verder, en als het niet lukt dan horen wij wel iets , als het wel lukt mag het ook

Rob
Ik ben blij dat jullie op een lager punt wonen dan wij, dan weet ik tenminste waar het naar toe drijft.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-01-12, 18:32:02 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders