Auteur Topic: cv 's  (gelezen 33107 keer)

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:cv 's
« Reactie #30 Gepost op: 2012-08-03, 17:22:47 »
Het is daardoor dat die ene loc zo moeilijk fijn te regelen was.De loc op 14 stappen en de centrale op 28,dus problemen.Ik kan de uhlenbroch decoders niet zomaar op 128 zetten,wan t cv 29 geeftmaar twee mogelijkheden:14 en 28 of 0 en 1.Er gaat verandering in komen met mijn nieuwe lok pilot V4 decoders.
Herman

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:cv 's
« Reactie #31 Gepost op: 2012-08-03, 21:09:37 »
Dito,

De decoder op128 zetten heeft niet altijd zin, veel decoders of centrales schakelen automath terug naar 28 stappen omdat zij de decoder128 stappen niet kunnen verwerken.

Gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Santerdam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 53
  • Waardering: 0
Re:cv 's
« Reactie #32 Gepost op: 2012-08-04, 09:44:03 »
Als je met een computer-programma wilt gaan besturen, is veelal 28 stappen de juiste instelling. Als je 128 stappen zou kiezen dan wordt het aantal opdrachten vanuit de computer erg groot en kun je communicatie-problemen krijgen zodra je wat meer locomotieven gaat rijden. In de handleiding van Koploper staat dit beschreven en ik heb begrepen dat ook andere programma's daarom 28 stappen adviseren.

Sander

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:cv 's
« Reactie #33 Gepost op: 2012-08-04, 10:23:45 »
Thuis rijd ik met de MM-pro en ESU decoders op 128 rijstappen en geen enkel probleem. Op de club rijd ik met, dezelfde treinen en instelling, een IB middels loconet aan de PC met daarop TC zilver en ook dat werkt zonder problemen.

Groenten Rob

GerardWassink

  • Gast
Re:cv 's
« Reactie #34 Gepost op: 2012-08-04, 11:08:04 »
Op grote FREMO bijeenkomsten wordt met tientallen loc's gereden (128 rijstappen) en met via loconet aangestuurde boosters per segment van de layout. Never een probleem. Loconet is als ethernet. Packet-collisions worden op protocol niveau opgelost.

Het argument van communicatieproblemen hoor je op dit gebied wel vaker, maar het is een theoretisch fabeltje.

Gerard

Offline Santerdam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 53
  • Waardering: 0
Re:cv 's
« Reactie #35 Gepost op: 2012-08-04, 19:38:21 »
Gerard,

Het communicatie-probleem binnen loconet is niet het knelpunt, maar de RS232C verbinding met de COM-poort van de PC. Daar wordt de doorvoer-capaciteit bepaald door de baud-rate, de snelheid van de com-poort en de verwerkings-capaciteit op de PC. In het geval van Koploper is de waarschuwing daarop gericht.

Hoe is in jouw geval de centrale verbonden met de PC ?

Sander

GerardWassink

  • Gast
Re:cv 's
« Reactie #36 Gepost op: 2012-08-04, 20:35:58 »
Via een USB kabel en een ge-emuleerde com poort met 115200 baud verbinding. Daar kan echt heel wat data overheen...

Maar inmiddels heb ik bij Fremo wel gezien dat bij de grote treffens de baan wordt opgedeeld in command station 'districten'. De grens waarbij vertraging in de commando's begint op te treden ligt tegen de dertig loc's(met de hand gereden).

Een opmerking daarbij is wel dat die grens bij computergestuurd rijden een stuk hoger ligt omdat de computer lang niet zoveel commando's geeft als een menselijke machinist...

Gerard

Offline Santerdam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 53
  • Waardering: 0
Re:cv 's
« Reactie #37 Gepost op: 2012-08-04, 21:56:13 »
Dank je voor de toelichting, Gerard,

In jouw geval, met een relatief stevige PC en hoge com-snelheid, snap ik dat je niet zo snel problemen hebt. Complimenten overigens voor de prima spullen, die je altijd weet in te zetten - ronduit geweldig !

Voor mij verklaart het in ieder geval de waarschuwing van Koploper. Dat programma is zo oud, dat die com-snelheden niet eens gehaald konden worden. Koploper liep destijds (en nog steeds bij menigeen) op een kleine PC met Win'98 en een 9600 baud com-poortje met een minimaal buffergeheugen. Met teveel communicatie op de com-poort trok je de PC gewoon 'dood'.

Groeten,

Sander