Auteur Topic: cv 's  (gelezen 33104 keer)

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
cv 's
« Gepost op: 2012-07-05, 22:49:23 »
Hallo
Ik heb op benelux spoor de volgende vraag gesteld en nog van niemand enig antwoord gekregen. daarom stel ik ze hier nog eens.Mogelijks ben ik niet duidelijk genoeg wat ik niet denk.
De vraag is dat bij controle van de cv's van locdecoders van uhlenbrock de kortsluit cv nr 60 steeds 249 aangeeft daar waar in de handleiding wel 250 vermeld staat als fabrieksinstelling alsook dat dit getal niet mag verandert worden.
Is hier een verklaring voor en kan dit geen kwaad?Ik meet de cv's uit met de IB.
Groeten
Herman

GerardWassink

  • Gast
Re:cv 's
« Reactie #1 Gepost op: 2012-07-05, 22:54:26 »
Dag Herman,

Om je goed te kunnen helpen is het handig als je ons een typenummer van je decoder geeft en even aangeeft wat je zelf al hebt opgezocht en gevonden.

Heb je de decoder al een keer een reset gegeven? Is de waarde dan nog steeds 249? Als dat zo is zal het wel echt de default waarde zijn.

Gerard

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:cv 's
« Reactie #2 Gepost op: 2012-07-06, 10:10:23 »
Hallo Gerard
Dank voor het antwoord.
Er zijn twee nummers welke ik heb en een cv nummer aangeven van 249 nl decoders 76400 en 76200.Bij een recet blijft het nummer ook 249.
Ik begrijp niet goed waarom uhlenbrock  in zijn handleiding 250 opgeeft om dan een ander nummer te gebruiken.Ik ben van plan dit eens te vragen aan uhlenbrock zelf.
Herman

GerardWassink

  • Gast
Re:cv 's
« Reactie #3 Gepost op: 2012-07-06, 10:33:14 »
Herman,

Ik snap je. Dat soort dingen puzzelt mij ook vaak. Maar als je locs goed rijden zal de default waarde naar ik aanneem wel de juiste zijn.

Als je te weten komt van Uhlenbrock, laat het ons hier ook even weten?

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:cv 's
« Reactie #4 Gepost op: 2012-07-06, 14:09:58 »
Dito,

Er zijn fabrikanten die soms met het begin van de telling bij 0 beginnen en dan is 0 dus de eerste en 249 de twee honderd vijftigste mogelijkheid.

Ik weet niet of in dit geval ook zo is bij Uhlenbrock maar het komt voor.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:cv 's
« Reactie #5 Gepost op: 2012-07-07, 16:39:17 »
Hallo Piet en Gerard
Mail terug gekregen van Uhlenbrock als volgt "Der angelesene wert ist richtig.Je nach software version des decoders kan der wert abweichen.wird aber manchmal
in der Anleitung nicht korrigiert"
Dus toch een foutje in de handleiding.

Herman

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:cv 's
« Reactie #6 Gepost op: 2012-07-13, 09:16:12 »
Hallo
Om nog eens terug te komen op de profiel meting heb ik een loc, welke bij kruipsnelheid naar mijn mening nogal snelheid maakt, nog 20km p u.Ik denk dat dit een rol speelt in de juiste meting.
Na de meting wordt wel aangegeven dat het snelheidsprofiel geslaagd is, maar toch heeft hij wel bij het stoppen op de baan afwijkingen.De decoder is op nr 2(minste snelheid) maar op 1 gezet,
dus lager kan niet.Is hier een verklaring voor en wat doe ik soms verkeerd?
groeten
Herman

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:cv 's
« Reactie #7 Gepost op: 2012-07-13, 12:45:51 »
Hallo Herman,

Heb je de kruipsnelheid ingesteld bij de fine Tuning, zie plaatje.

Met de schuifregelaar kun je de snelheid bepalen, in dit voorbeeld 4km/h en intern geeft dit het getal 42 maar dat is voor de interne berekening van het programma.
Je moet dit 2 x doen, voor vooruit en achteruit en beide appart opslaan (Speichern), dus eerst bv vooruit en opslaan en dan achteruit en weer opslaan.

Je ziet op het onderste gedeelte links en recht twee rode lijnen staan, je ziet dat de linker onderste lijn lager staat dan de rechter. dit komt omdat in dit voorbeeld de mininmale snelheid achteruit intern 42 staat en vooruit op 84.

De ingestelde waarde van de CV is ook van belang, je kunt nooit langzamer rijden dan de minimaal ingestelde waarde van de cv maar dat is voor jouw niet van belang, deze heb jij la op minimaal (1) staan.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:cv 's
« Reactie #8 Gepost op: 2012-07-13, 15:21:21 »
Hallo Piet
Ik had dit niet gedaan.Terug wat wijzer geworden.Dank
Herman

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:cv 's
« Reactie #9 Gepost op: 2012-07-16, 15:42:25 »
Hallo Piet
Ik heb nu twee locs waarvan ik de fijnregeling bij gedaan heb,maar ze wijken toch nog 3 tot 5 cm af.Is dit normaal,zoniet kan er iets aan gedaan worden?
De locs zijn een roco en een piko met uhlenbrock decoders 76400.
groeten
Herman

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:cv 's
« Reactie #10 Gepost op: 2012-07-16, 20:19:38 »
Hallo Herman,

Onderaan de afbeelding (vorige bericht) zie je Bremsausgleich staan (staat in het voorbeeld op 30) probeer daar eens wat mee te spelen.
Probeer eens de waarde met bv 10 te verhogen of te verlagen en kijk dan eens of het te veel is of dat het iets meer moet zijn.

Hiermee stel je de remvergelijking ( rem evenwicht ) in.

Stel ook eventueel het kontactpunt in, dit is de afstand vanaf de voorkant (als je dit hebt aangegeven vanaf de voorkant) totdat de wielen de melder in werking zet, bij de meeste zal dat ongeveer 5 cm vanaf de voorkant zijn maar achter uit kan dat anders zijn, dit is afhankelijk van de lok, stroomafname op alle wielen af alleen de eerste 2, per lok verschillend.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-07-16, 20:25:18 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:cv 's
« Reactie #11 Gepost op: 2012-07-16, 22:40:31 »
Begrepen Piet.Ik hou je verder op de hoogte.
Herman

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:cv 's
« Reactie #12 Gepost op: 2012-07-17, 14:15:36 »
Inderdaad met bremsausgleich kun je het stoppunt van de trein tot ca 1,5 cm bepalen.
Je moet het zowel vooruit als achteruit instellen.
let er ook op dat je motor is warmgelopen want bij een koude motor remt hij eerder.
Je bent wel ff bezig hoor om het exact af te stellen.
Net zoals Piet zegt, als je eerst een grote afwijking instelt (met sprongen van 10 of 20) dan merk je het verschil direct
een bijstelling van 1 geeft somd maar een verandering van 1 mm
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:cv 's
« Reactie #13 Gepost op: 2012-07-17, 18:05:22 »
Hallo Nicoh
Met twee locs heb ik geen problemen ermee maar één doet raar.Hij gaat tot 20 à 30cm voorbij het eindpunt en soms stopt hij ervoor.Ik weet niet wat ermee aan te vangen.
Ik ga eens het ganse parcours opgeven hoe ik de fijnregeling doe.
Wanneer men de brems ausgleich verandert moet men soms de fijnregeling ook opnieuw doen,want ik zie bij het toepassen geen enkele verandering.?
Herman
« Laatst bewerkt op: 2012-07-17, 21:23:03 door dito »

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:cv 's
« Reactie #14 Gepost op: 2012-07-17, 21:39:58 »
Ik ga nu de fijnregeling opgeven zoals ik ze gedaan heb.
1- rail van 220m   60/100/60
2- speed invulle : forw 100  en backw 40
3- automatic speed en bracke aantikken alsook enable en naar advanced fine timing gaan
4- speed profile openen en measurement op 1x zetten.de lengte op 100 de runout op40 zetten en de pause op 2sec
5- de schuifregelaar naar rechts zetten en starten (trein naar rechts en stopt) de swap en end aanstippen de regelaar naar links, en start
    de loc rijdt nu links.Bij de twee ritten wordt de snelheid weergegeven.
6-  deze snelheid verminderen door in de decoder sv 5  verminderen en dit herhalen zoals in "5" tot de 100km p.u. bereikt is.
7- in threshold speed de forw en backw instellen met de profile op 6km p u zetten
8- terug naar speed profile,de meansure op N x zetten en starten en de loc gaat nu over en weer.Ook de bracke compensator op 50 en contact spot op 4
9- wachten tot op het einde
Ziedaar mijn fijnregeling.Zitten er fouten in waardoor ik een slechte regeling heb? Groeten Herman
« Laatst bewerkt op: 2012-07-17, 22:10:25 door dito »