Auteur Topic: Uitbreiding Khon Kaen RailRoad.  (gelezen 33175 keer)

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Uitbreiding Khon Kaen RailRoad.
« Gepost op: 2012-07-15, 16:32:36 »
Hallo Medespoorders,
Zoals enkele van jullie weten ben ik woonachtig in Thailand (Khon Kaen) en heb afgelopen januari mijn oude hobby weer nieuw leven ingeblazen.
Maar hoe te beginnen, op naar de locale bouwmarkt en een triplex binnen deur gekocht (70x180), hier poten en wieltjes ondergemaakt en de baan kan de kamer weer uit als er slapers komen en het is ook reuze makkelijk om overal bij te kunnen .
De hoogte heb ik ongeveer 1.05 m gehouden dat is makkelijk voor de rug en ook makkelijk om onder de baan de bedrading te leggen. Zie de foto van de tafel en het baanplan dat ik gebruik in combinatie met de Traincontroller Silver.

Dit smaakte naar meer en deze week samen met mijn zoon die hier op vakantie was een tweede tafel gemaakt.
Ik wilde ook graag meer rijruimte hebben en een meer intressante dienstregeling opzetten.
Deze  tafel (zie foto) heeft 2 lagen de onderste laag voor een schaduwstation (Zie geplande layout) en de bovenste  laag met verbinding naar tafel 1 en een klein station en draaischijf met rangeer mogelijkheden. (zie mijn combiplan).

Een van mijn uitgangspunten was dat de twee tafels gekoppeld moesten kunnen worden maar ook seperaat een volledige baan vormen.
Graag hoor ik wat op of aanmerkingen over de layout en misschien enige tips.
Gerard ik heb je syteem van de puntjes gebruikt en ik kom tot 2 keerlussen, hopelijk heb ik het goed.

In afwachting van jullie inputs met vriendelijke groet, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Uitbreiding Khon Kaen RailRoad.
« Reactie #1 Gepost op: 2012-07-15, 22:57:32 »
Dag Ad,

Handig hé, zo'n schilderdeuren. Ik heb er zelf ook gebruikt. De mensen ginder zijn blijkbaar wel kleiner dan bij ons: 180 cm is wel erg laag.  ;)

Ik kom op het eerste zicht ook uit op twee keerlussen, maar dat kun je makkelijk oplossen met bv. 2 LDT keerlusmodules.
Je nieuwe baan heeft er sowieso één vermits de lus van het schaduwstation gesloten wordt met de wissels bij het binnenkomen van het bovenste niveau. Je eerste baan heeft er geen zolang je die apart gebruikt.

Waarom maak je de nieuwe baan links niet gesloten? Als ik het goed zie heb je daar 2 kopsporen tegenover elkaar liggen. Je zou meer rijmogelijkeden creëren. Je hebt een zelfde situatie rechts als je beide banen koppelt: ook daar kun je meer verkeer bekomen als je de
verbinding maakt tussen de 2 kopsporen.

Het zijn maar losse ideeën, hopelijk heb je er wat aan.

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

GerardWassink

  • Gast
Re:Uitbreiding Khon Kaen RailRoad.
« Reactie #2 Gepost op: 2012-07-16, 08:38:00 »
Mijn vermoeden is dat deze open eindjes zijn veroorzaakt door het rail tekenprogramma met standaard railstukken. Ad, dat is sluitend te krijgen door er een aantal weg te halen en er een flex tussen te tekenen, daarmee krijg je alles pas.

Ik werk sowieso niet meer met standaard rails, alleen maar flexen, daar kun je veel  natuurlijker bogen mee leggen.

My $0.02

Gerard

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Uitbreiding Khon Kaen RailRoad.
« Reactie #3 Gepost op: 2012-07-16, 13:54:43 »
Ad,

Als je het stukje dat ik rood hebt gemaakt zo lang kunt maken dat er een treinlengte inpast (blok) dan kun je met 1 keerlus volstaan.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Uitbreiding Khon Kaen RailRoad.
« Reactie #4 Gepost op: 2012-07-16, 14:01:43 »
Ad,

in je banenplan heb je de wissels genummerd waarbij ik denk dat de nummering overeenkomt met de wisseladressen.

Vraag: Waarom heb je bij W4 (kruiswssel) geen 2 adressen ingevoerd en de kruiswissel tuseen W6 en W9 staat helemaal niets bij en aan de volgorde van nummering te zien ook geen adres toegewezen, zie afbeelding

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re:Uitbreiding Khon Kaen RailRoad.
« Reactie #5 Gepost op: 2012-07-16, 15:18:14 »
Als je het stukje dat ik rood hebt gemaakt zo lang kunt maken dat er een treinlengte inpast (blok) dan kun je met 1 keerlus volstaan.

Nope... Piet, je vergeet het schaduwstation. Dat komt bovenin rechts dubbelsporig met tegengestelde polariteiten binnen en wordt door de overloopwissels tot een keerlus.

Gerard

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Uitbreiding Khon Kaen RailRoad.
« Reactie #6 Gepost op: 2012-07-16, 16:13:04 »
Gerard,

Klopt, dit had ik helemaal over het hoofd gezien, is een andere tekening, sorry.

Gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:Uitbreiding Khon Kaen RailRoad.
« Reactie #7 Gepost op: 2012-07-17, 05:53:17 »
Hallo Medespoorders.
Iedereen bedankt voor de tips en ideeen.
Bertus, ja de Thai zijn niet zo groot, ik heb de luxe om meestal  over alles heen te kunnen kijken.
Heb je tip overgenomen en de layout aangepast, zie de tekening.
Ik kan nu ook de layout op tafel 2 rechts en linksom berijden, dus een geode verbetering.
Piet ik heb alleen nog maar een tekening gemaakt van de toekomstige baan in AnyRail en dus nog geen blokken en wissels gedefinieerd.
De volgende stap is om alles te gaan tekenen in RailRoad Silver en dan ga ik met de technische details aan de slag.
Ook moet ik dan nog aanpassingen doen aanmijn huidige baan (tafel 1) om de aansluiting te maken naar tafel 2.
Dus nog genoeg te doen, tips blijven natuurlijk welkom.
Als er intresse is zal ik verslag doen van de volgende activiteiten en resultaten.

Met groeten, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re:Uitbreiding Khon Kaen RailRoad.
« Reactie #8 Gepost op: 2012-07-17, 06:53:13 »
Als er intresse is zal ik verslag doen van de volgende activiteiten en resultaten.

Maar natuurlijk!

Gerard

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Uitbreiding Khon Kaen RailRoad.
« Reactie #9 Gepost op: 2012-07-17, 10:37:16 »
Dag Ad,

Volgens mij heb je op deze manier wel twee extra keerlussen gecreëerd op je nieuwe baangedeelte.
Op zich geen probleem als je twee bijkomende LDT keerlusmodules voorziet.

Piet is erg goed in het wegwerken van keerlussen heb ik al ondervonden. Mogelijk ziet hij een manier
om er één of meer weg te werken.

Uiteraard is er interesse, maar ik heb zelf ook al ondervonden dat er soms geen reactie komt omdat
niemand meteen een oplossing ziet, en dat geeft idd wel eens onterecht de indruk dat er geen interesse is  :)

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:Uitbreiding Khon Kaen RailRoad.
« Reactie #10 Gepost op: 2012-07-24, 12:54:15 »
Hallo Bertus,

Heb van Piet nog geen reactie gehad, misschien op vacantie, maar heb jij ervaring met het plaatsen van keerlus oplossingen.
Ik ga van Littfinski een aantal van de Kehrschleife  modules bestellen, maar ik zie technisch nog niet geheel hoe ik ze in moet passen in de layout ( waar de isolatie in de rails en de aansluitingen).
Met vriendelijke groet, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Uitbreiding Khon Kaen RailRoad.
« Reactie #11 Gepost op: 2012-07-24, 18:22:23 »
Hallo Ad,

Ik ben niet zo goed in afbeeldingen voorzien van commentaar, dus ik zal het in tekstvorm proberen te beschrijven.
Zoals je vermoedelijk al hebt gezien in de handleiding van de LDT keerlusmodules bestaat een keerlus uit 3 volledig
geïsoleerde railstukken, dwz. beide railstaven dienen onderbroken te worden. Het middelste stuk moet zo lang zijn
als je langste trein (of langer), voor de detectiestukken is 10 à 20 cm genoeg. Die 3 samen vormen voor de module
de keerlus.
Je hebt er één nodig in je schaduwstation: ik zou hier opteren voor het onderste van de twee verbindingssporen
naar het hogere niveau.
Een tweede heb je nodig voor het niveau boven de keerlus, nl. in het spoor dat rond je draaischiijf gaat (en voordien
een doodlopend spoor was), tussen de wissels aan elk uiteinde van dit spoor.
Drie en vier komen in principe in de parallelsporen die je eerste baan aan de rechterkant verbinden met je tweede
baan. Alleen weet ik niet of die railstukken lang genoeg zijn voor een volledige trein: dat kan ik zo op het zicht moeilijk
zeggen.
De LDT modules worden apart gevoed vanuit bv. het wisselspanningsgedeelte van een oude modeltreintrafo of van
een aparte trafo met een wisselspanning van 16 à 18 V (bv. Conrad art. nr. BV01089: deze levert 12 V én 18 V
wisselspanning. De 12 V  kan voor verlichting e.d. gebruikt worden). Deze aparte voeding dient enkel voor de electronica
van de LDT module: de railsecties worden gevoed vanuit de digitale centrale.

Hopelijk kom je hiermee al wat verder, anders vraag je het maar.  :)

Groeten, Bertus.
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:Uitbreiding Khon Kaen RailRoad.
« Reactie #12 Gepost op: 2012-07-25, 04:48:04 »
Hallo Bertus,

Bedankt voor je reactie, het wordt me wat duidelijker.

Zoals je ziet ben ik ook aan het kijken voor een simpel tekenprogramma , ik heb alvast een eerste test, zie bijgevoegde tek.
Terug naar de keerlussen, heb ze in de tekening Keerlus 1 A1, B1, C1 enz genoemd.
A en B zijn dan de detectie stukken (10cm rails) en C het grote stuk met minimaal de lengte van de langste trein.
Je uitleg en locatie van keerlus A1 (schaduwstation) en keerlus B2 (rondje achter draaischijf).
Het probleem dat ik nog heb is keerlus A3 hier heb ik te weinig ruimte, heb maar 40 cm (N=spoor).
Heb geen idee hoe dat op te lossen, de detectie wordt gedaan door de loc moet de ruimte dan de lengte van de langste trein zijn of is alleen de ruimte van de loc ook acceptabel?

Heb vandaag bij Littfinski mijn electronische bouwpakketen besteld.

Met vriendelijke groet, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re:Uitbreiding Khon Kaen RailRoad.
« Reactie #13 Gepost op: 2012-07-25, 07:38:35 »
Heb geen idee hoe dat op te lossen, de detectie wordt gedaan door de loc moet de ruimte dan de lengte van de langste trein zijn of is alleen de ruimte van de loc ook acceptabel?

De lengte wordt eigenlijk bepaald door het langste treindeel dat stroom afneemt. Dus als je 100% ZEKER WEET dat je geen stroom afnemende wagons en rijtuigen hebt en die ook nooit zult willen / krijgen, dan kun je dat doen...

Ik zou het risico niet nemen (my $0.02)

Kun je A3 en B3 niet wat verder in het ovaal laten aansluiten zodat er wel voldoende lengte ontstaat?

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2012-07-25, 07:40:08 door GerardWassink »

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:Uitbreiding Khon Kaen RailRoad.
« Reactie #14 Gepost op: 2012-07-25, 11:35:31 »
Hallo Gerard,

Ben het met je eens het risico is groot, maar ik heb verdomd weinig ruimte.
Het lijkt in de layout in railroad dat ik veel ruimte heb maar dat is niet het geval ( breedte tafel is 70 cm)
Weet jij toevallig of je in Silver een draaischijf kan tekenen of kan dat alleen in Gold?
Ga nog eens puzzelen, in iedergeval bedankt.
Groeten Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.