Auteur Topic: Tekenen Schaduwstation  (gelezen 24088 keer)

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Tekenen Schaduwstation
« Gepost op: 2012-07-18, 14:24:02 »
Hallo,

Ik wil mijn schaduwstation gaan tekenen in Traincontroller Silver.
Mij vraag is moet je dat in een andere layer doen of in een aansluitende tekening met het aansluitende boven spoor en schaduwstation in dezelfde laag?

Met groeten Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re:Tekenen Schaduwstation
« Reactie #1 Gepost op: 2012-07-18, 17:00:46 »
TrainController kent bij het tekenen van baanplannen paren van 'Connectors'. Daarmee kun je een stuk rail laten eindigen in een connector die als identificatie een letter krijgt. De andere 'helft' van het connector paar laat je aansluiten op een andere plek in je tekening en van daaraf teken je verder. TC gaat hier mee om alsof deze railstukken aan elkaar vast zitten en regelt het treinverkeer verder voor je alsof dat zo is.

Als ik tijd heb zal ik een schermafdruk maken.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2012-07-18, 17:02:47 door GerardWassink »

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:Tekenen Schaduwstation
« Reactie #2 Gepost op: 2012-07-18, 18:15:14 »
Hallo Gerard,

Bedankt voor je reactie, ik ga eens zoeken in de documentatie, kon in de help file niet veel vinden.
Ook niets over het resizeing van je tekening, het maken van de layout is niet het sterkste punt van Rail Road naar mijn idee.
Ben vanavond eens bezig geweest hierbij mijn resultaat van de 3 bladen.
Met groet, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re:Tekenen Schaduwstation
« Reactie #3 Gepost op: 2012-07-18, 19:17:45 »
Hi Ad,

Dat is waar, maar daar is TC ook niet voor bedoeld. Je zult overigens merken dat zodra je de blokken er in wilt tekenen, dat het met die schuin getekende sporen niet lukt. Met name in je schaduwstation kun je ze beter recht leggen.

In mijn volgende post plaats ik een afbeelding van mijn baan zover als deze af is.

Gerard

GerardWassink

  • Gast
Re:Tekenen Schaduwstation
« Reactie #4 Gepost op: 2012-07-18, 19:23:03 »
Hier dan mijn baan in TrainController. Aan het einde van de Helix zie je twee blokjes 'F' en 'G'. Dat zijn de connectoren die zullen worden gebruikt om een aansluiting met het bovendeck te maken.

Gerard


Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:Tekenen Schaduwstation
« Reactie #5 Gepost op: 2012-07-18, 19:43:15 »
Hallo Ad
je kunt het onderste deel van je tekening toch ook horizontaal onder het bovenste deel tekenen.
je tekening wordt dan veel compacter.
ik probeer zoveel mogelijk ruimte over te houden voor andere weergaves op mijn scherm.
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.248
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Tekenen Schaduwstation
« Reactie #6 Gepost op: 2012-07-18, 20:23:10 »
Gerard,

Connectoren werken (zonder dit even na te kijken) volgens mij alleen in de Gold versie en niet in zilver.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re:Tekenen Schaduwstation
« Reactie #7 Gepost op: 2012-07-18, 20:29:10 »
Oeps, dat wist ik inderdaad niet. Hoe regel je dat dan met bijvoorbeeld ongelijkvloerse kruisingen?

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.248
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Tekenen Schaduwstation
« Reactie #8 Gepost op: 2012-07-18, 21:11:23 »
Gerard,

Door een ongelijkvloerse kruising te tekenen, dan gaan de banen over elkaar heen.
Dit haaks en diagonaal, ze kunnen ook gedraaaid worden zodat ze altijd een een goede bepaalde stand kunnen worden gezet.


zie bijlage

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re:Tekenen Schaduwstation
« Reactie #9 Gepost op: 2012-07-18, 21:28:54 »
Piet,

Bedankt. Dat had ik moeten weten...  :-[ :-[ ;)

Gerard

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:Tekenen Schaduwstation
« Reactie #10 Gepost op: 2012-07-19, 15:34:55 »
Hallo,

Gerard, ik weet dat het geen teken programma is maar dingen als copy en scaling mag je toch wel verwachten met toch niet zo'n goedkoop programma.
Jammer dat het idee van jou met connectors in Silver niet mogelijk is, misschien toch te snel voor Silver gekozen in plaats van Gold.
Bij elke verandering moet je blokje voor blokje opnieuw deleten en tekenen.
Dat het niet lukt met het schuin tekenen van blokken heb ik gemerkt dus maar weer ........ ( haha).

Nicoh, ik zou je advies graag opvolgen maar dan krijg ik van die gekke lange "verbindings rails" tussen de plateaux ( tafels). Ik ben er ook voor om zoveel mogelijk ruimte voor alle screens op het scherm te houden.
Maar zie geen andere oplossing.

Piet, kun je ook draaischijven met Silver tekenen, ik zie ze niet in het menu.

Met groeten uit een zeer warm Khon Kaen, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re:Tekenen Schaduwstation
« Reactie #11 Gepost op: 2012-07-19, 15:40:11 »
Bij elke verandering moet je blokje voor blokje opnieuw deleten en tekenen.

Dat klopt niet hoor, gelukkig maar...

Met je selectiecursor kun je een rechthoekig vlak omkaderen waardoor je alles wat daar binnen ligt selecteert. Eén druk op de delete knop en alles wat je had geselecteerd is weg!

Wat betreft het tekenen: je wilt graag een vorm-gelijkheid tussen je baan en het bedienings-plateau. Dat is cosmetisch leuk, maar echt nergens voor nodig. Je ziet dat in het echt ook niet. Het is een kwestie van wennen..

Gerard

GerardWassink

  • Gast
Re:Tekenen Schaduwstation
« Reactie #12 Gepost op: 2012-07-19, 15:42:17 »
By the way: op dezelfde wijze kun je iets selecteren en met Ctrl-C en Ctrl-V kopiëren en plakken...

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.248
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Tekenen Schaduwstation
« Reactie #13 Gepost op: 2012-07-19, 20:14:46 »
Hallo Ad,

Je schaal voor het tekenraster kun je instellen bij Aanzichtzie afbeelding

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.248
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Tekenen Schaduwstation
« Reactie #14 Gepost op: 2012-07-19, 20:30:50 »
Hallo,

citaat:
Bij elke verandering moet je blokje voor blokje opnieuw deleten en tekenen.

Een andere manier om te delete is hetvolgende, activeer de tekenpen (rood omcirkeld) en zet de muis aanwijzer (tekenpen) op het eerste vakje dat je wilt wissen, druk de linkermuisknop in en de delete toets op je toetsenbord, beide ingedrukt houden, ga met de aanwijzer over de baan alle rails die geraakt wordt zal worden gewist, ga dan met de muisaanwijzer een beet opzij zodat de lijn een stippellijn wordt en laat dan pas beide toetsen los, als het geen stippelijn is dan wordt de baan weer gemaakt bij het loslaten van de toetsen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders