Auteur Topic: USB of Serieel?  (gelezen 9712 keer)

Rob Manenschijn

  • Gast
USB of Serieel?
« Gepost op: 2013-01-18, 19:54:20 »
Dames en/of heren,

Ik ben benieuwd naar de meningen over het gebruik van kabels bij modelspoor/pc en/of lokprogrammer.
Is het gebruik van een usb kabel wel/niet beter/betrouwbaarder dan de "ouderwetse" seriële kabel???

Rob

GerardWassink

  • Gast
Re: USB of Serieel?
« Reactie #1 Gepost op: 2013-01-18, 20:08:44 »
Hi Rob,

Gegeven goede driver-software voor de USB-serieel converter is er geen verschil in betrouwbaarheid.

Elke USB-oplossing die ik tot nu toe heb gezien, heeft een driver nodig om een virtuele COM-poort te maken.

Kwaliteitskabels hebben kwaliteits-drivers die dat werkje goed doen.

Goedkopen knock-off's hebben geen drivers van die kwaliteit. Dat levert meestal problemen op.

Ook sommige USB hubs leveren problemen op. Om die reden is het verstandig om USB kabels altijd direct op het moederboard aan te sluiten en niet via een hub.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2013-01-18, 20:16:00 door GerardWassink »

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: USB of Serieel?
« Reactie #2 Gepost op: 2013-01-19, 10:55:31 »
Gerard,

Dank voor je reactie. Bij de LPG van ESU zit een fdti usb kabel met software, maar ook een seriële kabel, waarvoor je software moet installeren, dat werkt verder prima.

De vraagstelling kwam eigenlijk tot stand om het feit rijden met pc, omdat hiervoor vaak een standaard usb kabel voor gebruikt wordt. Vanuit die gedachte kwam ik op het idee dat een seriële kabel mogelijk beter zou kunnen zijn. Hub's gebruik ik niet, heb usb-poorten genoeg op de pc zitten.

Welk(e) merk(en) behoren tot kwaliteitskabels eventueel met meegeleverde software?

Rob

GerardWassink

  • Gast
Re: USB of Serieel?
« Reactie #3 Gepost op: 2013-01-19, 11:01:41 »
Ik heb diverse verbindingen hier:

1. van de PC naar een Intellibox II, via een meegeleverde USB kabel met door Uhlenbrock meegeleverde software: geen probleem

2. van de PC naar een Digitrax PR3, ook via een meegeleverde USB kabel en meegeleverde software, geen probleem

3. van de PC naar de ESU LokProgrammer via een Sweex USB to Serial kabel met Sweex software: geen probleem

4. van de PC naar de Roco centrale heb ik ook aan de praat gehad een tijdje geleden, naar ik meen ook via een Sweex kabel

In alle gevallen treden soms problemen op bij gebruik via een USB hub.

Bottom-line: de Sweex kabels werkten met de meegeleverde drivers goed.

Gerard

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: USB of Serieel?
« Reactie #4 Gepost op: 2013-01-19, 11:21:56 »
Gerard,

Dat is snel, dank voor je reactie.

Rob

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: USB of Serieel?
« Reactie #5 Gepost op: 2013-01-19, 12:01:41 »
Dag Rob,

Een seriële kabel is zeker niet "beter" dan een USB kabel.
De seriële kabel wordt enkel  nog geleverd om je apparatuur te kunnen aansluiten op een (stok)oude computer.
Je moet al erg ver terug in de tijd voor je een computer tegen komt die nog geen USB poorten had.
De oorspronkelijke PC's hadden meestal twee seriële poorten: één om de muis op aan te sluiten en één voor
een eventuele externe modem.
Naargelang er meer randapparaten op de markt kwamen ontstond de behoefte om meer apparaten tegelijk te
kunnen aansluiten, liefst met dezelfde aansluiting (printers bv hadden vroeger een parallel aansluiting) én met de
mogelijkheid om randapparaten te kunnen aan - of afkoppelen terwijl de computer aan staat.
Dat laatste mocht vroeger in principe niet met de oude aansluitingen, hoewel ik in de praktijk nooit een opgeblazen
poort ben tegen gekomen.

De keuze is eigenlijk simpel: heeft je apparaat een USB-aansluiting dan gebruik je die, heeft het enkel een seriële
aansluiting dan gebruik je een seriële kabel voor de seriële poort (die je op geen enkele nieuwe computer nog zult
vinden) of een serieel-naar-USB converter voor de USB poort. De werking van die laatste hangt zoals Gerard al aangaf
sterk af van de meegeleverde drivers. Als je die oplossing kunt vermijden dan doe je dit best.

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

GerardWassink

  • Gast
Re: USB of Serieel?
« Reactie #6 Gepost op: 2013-01-19, 12:26:49 »
Bertus,

Apparaten die ik in de modelspoor wereld ben tegengekomen werken
OF: via een USB naar serieel kabel naar een seriële poort op het aan te sluiten apparaat (b.v. ESU LokProgrammer)
OF: via een USB kabel, maar dan zit er een USB naar serieel converter in het apparaat zelf

Ze representeren zich intern in de computer, middels de bijgeleverde driver software ALTIJD als een (al dan niet virtuele) COM poort.

Gerard

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: USB of Serieel?
« Reactie #7 Gepost op: 2013-01-20, 11:04:15 »
Heren,

Dank voor uw bijdragen.

Bertus,

Dat er tegenwoordig alleen maar usb-poorten op een pc zitten is makkelijk, nemen niet zoveel ruimte in beslag. Maar er zijn ook nog losse seriële printjes te koop die je zo in kunt prikken en de software van hoeft te installeren. En op de meeste pc is hier nog wel wat ruimte (slot???) voor om ze in te prikken.

Rob

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: USB of Serieel?
« Reactie #8 Gepost op: 2013-01-24, 23:07:02 »
Dag Rob,

Dat kan idd, maar heeft enkel zin als je nog oudere seriële apparaten wil aansluiten, en die zijn zeldzaam tegenwoordig.

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: USB of Serieel?
« Reactie #9 Gepost op: 2013-01-24, 23:59:19 »
Volgens mij heeft  rocomotion nog een oude seriele poort
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: USB of Serieel?
« Reactie #10 Gepost op: 2013-01-25, 08:41:24 »
Dag Nicoh,

Volgens mij is Rocomotion de light versie van Train controller, dus software.

De Multizentrale Pro heeft enkel een USB poort. Van de "oude" Multizentrale ben ik niet zeker.

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

GerardWassink

  • Gast
Re: USB of Serieel?
« Reactie #11 Gepost op: 2013-01-25, 09:09:27 »
Mannen,

Mijn 'oude' Roco kastje voor aansluiten op de PC heeft een seriële poort. Via een Serieel naar USB converter kabel (Sweex) met goede drivers was dat geen enkel probleem.

Gerard

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: USB of Serieel?
« Reactie #12 Gepost op: 2013-01-25, 14:21:15 »
Als je vroeger (ha ha) rocomotion kocht was dit een compleet systeem (CD ROM) inclusief kastje.
dit kastje had een seriele poort en inderdaad met een verloopkabel en een driver kun je dit aansluiten op een USB poort.
Ik gebruik nog steeds dit zelfde kastje in combinatie met TC gold.
Dit werkt overigens naar behoren.
Alleen als je hem op een andere computer aansluit moet je de juiste driver installeren.
Veelal kun je deze drivers downloaden bij de fabrikant van de verloopkabel.
Althans zo heb ik het gedaan.
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.