Auteur Topic: spoorwegovergang  (gelezen 15482 keer)

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
spoorwegovergang
« Gepost op: 2013-02-13, 12:08:04 »
Forum
Ik heb een spoorwegovergang geplaatst van Busch.
dit zijn hollandse knipperlichten (standaard geel en gesloten standaard rood)
de overweg is een dubbelspoor
om de knipperlichten te schakelen heb ik 12v dc nodig die een relais omschakelen van de busch installatie
nu wil ik dit relais laten schakelen door een viesmann 5212 (digitale schakelaar)
hoe kan ik dit schakelen aansturen middels TC gold
De overgang is precies in het midden van de blokken geplaatst
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: spoorwegovergang
« Reactie #1 Gepost op: 2013-02-13, 12:54:56 »
Nico,

Bij Roco zou het er zo ongeveer uit kunnen zien, zie bijgevoegde tekening

viesmann 5212 is vergelijkbaar met Roco

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2013-02-13, 14:00:05 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: spoorwegovergang
« Reactie #2 Gepost op: 2013-02-13, 14:46:46 »
Hallo Piet
Mijn vraag is misschien niet helemaal duidelijk
Hoe ik het electrisch moet aansluiten, daar kom ik wel uit.
Maar hoe moet ik het in TC schakelen laten en daarmee bedoel ik dat ik op de een of andere manier iets in de blokken moet zetten om de digitale schakelaar aan te sturen
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: spoorwegovergang
« Reactie #3 Gepost op: 2013-02-13, 19:48:55 »
Nico

En voorbeeld, er zijn meerdere mogelijkheden.
Vaak een schakelaar aan en geef die het adres van decoder, je kunt deze bewaken met een baanwachter (bahnwachter ) die dan de schakelaar laat schakelen als aan een bepaalde voorwaarde wordt voldaan.

Ook kun je een wissel aanmaken die je in  het banenplan opneemt en die dan bij een bepaalde bezetting van de rails in een bepaalde stand schakeld, dit wissel is allen in het plan en niet echt op de baan.

Gr Piet





Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: spoorwegovergang
« Reactie #4 Gepost op: 2013-02-14, 11:06:40 »
Ben het met Piet eens dat de optie van de baanwachter de beste is. In TC plaats je zo'n software schakelaar in het blok dat voor de overgang zit op een mooie afstand van die overgang. Als dan TC berekend (bij virtueel) of detecteert dat de trein op die plek is wordt het digitale adres omgezet. Daar koppel je dan bv. de servo's aan van de spoorbomen en ook de knipperlichten.
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: spoorwegovergang
« Reactie #5 Gepost op: 2013-02-14, 20:07:54 »
Hoe stel je een baanwachter in
in mijn geval moet de overweg in hetzelfde blok aan en uitgeschakeld worden
is een virtueel contact misschien handiger
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

GerardWassink

  • Gast
Re: spoorwegovergang
« Reactie #6 Gepost op: 2013-02-14, 20:15:15 »
Een virtueel contact werkt altijd. Een voor aan, en een voor uit. En dat herhalen voor de andere kant op...  ;)

Gerard

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: spoorwegovergang
« Reactie #7 Gepost op: 2013-02-15, 10:13:28 »
Hoe koppel ik nu een digitaal adres aan een baanwachter of een virtueel contact?
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

GerardWassink

  • Gast
Re: spoorwegovergang
« Reactie #8 Gepost op: 2013-02-15, 11:02:43 »
Hoe koppel ik nu een digitaal adres aan een baanwachter of een virtueel contact?

Dat doe je niet.

Een sein, een wissel, of een overgang kun je koppelen (al dan niet via een macro). En die dingen HEBBEN een adres.

Gerard

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: spoorwegovergang
« Reactie #9 Gepost op: 2013-02-15, 14:19:51 »
Hi Nico,

Er is een draadje van Piet met voorbeelden in " Overwegschakeling met TC gold"
pagina 2.
Misschien haal je uit de voorbeelden wat je zoekt.

Met groet, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: spoorwegovergang
« Reactie #10 Gepost op: 2013-02-16, 16:48:01 »


Allen,

Heb geprobeerd voor dit geval ook nog een voorbeeld te maken

dit is met een bahnwachter en gemaakt voor dubblespoor, kan ook voor enkel spoor maar dan laat je gewoon wat weg

Zie bijlage, op of aanmerkingen zijn welkom.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: spoorwegovergang
« Reactie #11 Gepost op: 2013-02-17, 01:47:20 »
Hallo Piet,

Prima voorbeeld, bedankt.
Deze uitgewerkte voorbeelden zijn prima lessen voor "my& ons " om het programmeren met de software goed te leren.

Met groet,  Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: spoorwegovergang
« Reactie #12 Gepost op: 2013-02-17, 10:48:28 »
Hallo Piet, bedankt
Ik ga het even op een proefspoortje uitproberen
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: spoorwegovergang
« Reactie #13 Gepost op: 2013-02-18, 16:40:51 »
Even op een proefbaantje ingesteld en het werkt.
Nu een volgende vraag
Ik heb bij een blok met overweg ook een station staan
ik wil nu dat de overweg weer vrij komt zodra de trein de overweg is gepasseerd en stopt bij het station
de trein blijft dan dus in hetzelfde blok stil staan

ra ra hoe doen we dit
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: spoorwegovergang
« Reactie #14 Gepost op: 2013-02-19, 15:25:50 »
Op een gelijke wijze ... met wat andere randvoorwaarden en instellingen ... gaat wel lukken toch denk ik dit puzzeltje? Eerste hint: maak een virtueel stopcontact in het midden van het perron en laat de trein daar in het midden stoppen ...
« Laatst bewerkt op: 2013-02-19, 15:27:31 door Ferry Posthuma »
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!