Recente berichten

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Vragen / Re: Plaatsen Rail-lasjes
« Laatste bericht door denobis Gepost op 2025-08-17, 19:42:53 »
beetje te weinig info.
hoe ga je het besturen digitaal of analoog?
indien digitaal welke hardware en welke software?
12
Vragen / Plaatsen Rail-lasjes
« Laatste bericht door GertMeering Gepost op 2025-08-17, 16:50:49 »
Hallo iedereen,

Ik ben met een nieuwe baan bezig en gebruik hiervoor Peco code 100 met electro wissels. Deze moet je blijkbaar voorzien van Rail-lasjes. Iets met kortsluiting ofzo, wie ow wie kan mij hiermee helpen zodat ik weet waar ik deze Rail-lasjes moet plaatsen bij de wissels.

Hier een afbeelding van mijn kopstation.
13
Mijn Layout / Re: In aanbouw, Zolderspoor
« Laatste bericht door Willem Gepost op 2025-08-11, 13:38:20 »
Dirk, dat vocht (vervelende) gevolgen op electronica kan hebben weet ik alles van.
Zit zelf in het vak en maar al te vaak mee gemaakt.
Maar bij een omgevingstemperatuur van 25 graden en een een vochtigheidsgraad van 53%, maak ik me voor de trein electronica niet zo veel zorgen.
Een wat hogere vochtigheidsgraad is overigens wel weer beter tegen ESD, maar dat is weer een heel ander verhaal.  ;D
We houden gewoon ons hoofd koel en gaan gewoon weer verder.... ;D ;)
14
Mijn Layout / Re: In aanbouw, Zolderspoor
« Laatste bericht door Dirk Baas Gepost op 2025-08-11, 13:29:17 »
Hans, Willem,

Even een duit in het zakje.
Met de huidige vochtigheidsschommelingen kan er vreemde overspraak ontstaan.
Mijn ervaringen in een geconditioneerde telefooncentrale zijn van dien aard, dat ik altijd een schuin oogje werp op hygrometers.
In de centrale stond de airco op 18 graden, maar soms ging 's zomers de temperatuur naar 16 graden. De vochtigheid werd dan zo hoog, dat we horendol werden van de storingen (overspraak) en terecht wat Hans opmerkt zijn draden dan antennes, zeker in de buurt van andere electronica. Maar ook een soldering kan je parten spelen, zeker met vocht.
15
Mijn Layout / Re: In aanbouw, Zolderspoor
« Laatste bericht door Willem Gepost op 2025-08-11, 13:22:38 »
Citaat
Wat een melder doet is het verschil meten tussen de voeding en de melderdraad.
Dat is dus wat de melder NIET doet.
Hij meet of er stroom in het circuit van de meldraad terug naar de centrale vloeit.
Hij staat dus in serie met een stukje (geïsoleerde) rail.
Maar doordat er (door de manier van meten) een klein spanningsverschil ontstaat tussen de meldrail en de hoofdrail is er in de lijn naar de hoofdrail een extra voorziening opgenomen om dit spanningsverschil te verminderen (in de vorm van de beruchte brugcel).
Immers, de stroom zoekt de weg naar de hoogste spanning.
Dus als er ergens een hogere spanning staat, zal daar de stroom naar toe willen.
Zonder deze "compensatie" zou bij een kort stukje meldrail er geen (of in ieder geval minder snel) detectie (meer) plaatsvinden, meestal veroorzaakt door een overbrugging naar een hoger spanning door de wielen met contactslepers.
Dat is dus de rede waarom ik in de hoofdlijn een extra brugcel heb opgenomen en moet dus ook de volledige belasting (van de centrale of de booster)  kunnen verdragen.
Aangezien er tijdens het voorval, toen de baan stil viel, er twee rijtuigen toevallig op een detectie stuk stonden, bleef daar de verlichting van branden, omdat de detectiestukken niet via deze brugcel lopen.
Dat was dus voor mij de trigger dat er iets mis was met de brugcel die de rest van de baan (dus niet de detectie stukken) van spanning voorzag.
En waardoor, geen idee. Dit kunnen verschillende oorzaken zijn geweest (productie, EOS, kwaliteit etc, etc).
Is ook niet meer belangrijk, probleem is opgelost. (duurde alleen wel even voordat ik het gevonden had  :-\ )
16
Mijn Layout / Re: In aanbouw, Zolderspoor
« Laatste bericht door denobis Gepost op 2025-08-11, 12:48:04 »
Wat een melder doet is het verschil meten tussen de voeding en de melderdraad.
Als de lok over de melder rijd word de stroom anders dan over de voeding en dat zet hij om in een meldsignaal.
Je draden zijn zeker dik genoeg dat is het probleem niet.
Maar lengte is belangrijk aan gezien we hier over verschil in mili amperes praten.
Wat ook een probleem is dat lange draden als antenne kunnen gaan werken wat ook weer rare storingen kan opleveren.
Maar goed hoe het ook zei ik kan me niet voorstellen dat het in die brugcel zat.
En ik wil hier alleen maar bij aangeven (ter lering en de vermaak) dat er vele oorzaken kunnen zijn voor het probleem wat jij had ( of misschien nog hebt).
En die storing bij mij was raar daar alle spoelen galvanisch gescheiden waren d.m.v. optocouplers en de spoelen in de roco wissels een eigen blus diode hebben (standaard af fabriek).
Dus bleef een rare storing die je niet verwacht.
17
Mijn Layout / Re: In aanbouw, Zolderspoor
« Laatste bericht door Willem Gepost op 2025-08-11, 12:25:19 »
Citaat
Pwm stromen kan je niet goed meten met een multiemeter dat weten we allemaal.
De pieken kun je eigenlijk alleen met een scoop meten.
Snap ik, maar gemeten stroom gaf de Z21 aan, dus daar ga ik dan maar van uit.
Citaat
Zelf heb ik weken gezocht op een dergelijke storing en dat bleek later overspraak te zijn van een paar draden (door tegen emk van een spoel van een roco wissel) waardoor bij mij het hele systeem in storing viel.
Een blus diode was toen de oplossing.
Dat is dus een heel ander probleem en dat kun je verwachten als je spoelen gaat schakelen. Maar staat los van dit probleem.
Maar mede om deze rede liggen bij mij de kabels niet bij elkaar. Detectie draden voor de terugmelding en de stuurdraden voor wissels zijn gescheiden en liggen doorgaans ook niet parallel aan elkaar.
Citaat
Wat bij jou misschien een oorzaak kan zijn is te lange en of te dunne melderdraden.
Immers er word een paar milli ampere gemeten over plus en melder draad.
Ik snap ik niet helemaal wat met dat laatste bedoeld, maar ik denk dat je doelt op indifferentie of reflexie van het DCC signaal.
De voedingsdraden voor de baan naar de DP's zijn dik genoeg (0,75mm) en erg lang zijn ze ook niet (maximaal 4 meter).
Wat betreft de melddraden, deze zijn ook dik en doorgaans veel korter en daar loopt overigens gewoon de (verbruikte) stroom door van de desbetreffende loc.
Daarnaast is de reflectie van de DCC nagemeten op het uiteinde van de draden en nagenoeg nihil.
Overigens zou dit pas een probleem kunnen worden als de lengte boven de 10 meter komt.
In een dergelijk geval kan het zijn dat je dan een extra filter moet plaatsen, maar daar is op dit moment nog geen sprake van.
18
Mijn Layout / Re: In aanbouw, Zolderspoor
« Laatste bericht door denobis Gepost op 2025-08-11, 08:07:41 »
Pwm stromen kan je niet goed meten met een multiemeter dat weten we allemaal.
De pieken kun je eigenlijk alleen met een scoop meten.
Tuurlijk zijn er meerdere oorzaken te benoemen bv. een hf signaal met hoge piek dat vinden brugcellen ook niet fijn.
Ik heb zelf nog nooit mee gemaakt dat een brugcel zomaar defect raakte of zoals je beschrijft bij het doormeten goed lijkt en toch vreemde dingen doet.
Dus ik zou als ik jou was toch nog verder zoeken wat nu de oorzaak was.
Zelf heb ik weken gezocht op een dergelijke storing en dat bleek later overspraak te zijn van een paar draden (door tegen emk van een spoel van een roco wissel) waardoor bij mij het hele systeem in storing viel.
Een blus diode was toen de oplossing.
Wat bij jou misschien een oorzaak kan zijn is te lange en of te dunne melderdraden.
Immers er word een paar milli ampere gemeten over plus en melder draad.
Aangezien de ene brugcel met een andere brugcel nooit gelijk zijn kan het zijn dat de vervangende brugcel net even beter is.
Grote kans dat de storing zich in de toekomst herhaalt.


19
Mijn Layout / Re: In aanbouw, Zolderspoor
« Laatste bericht door Willem Gepost op 2025-08-11, 07:35:29 »
Nou Hans, de brugcel is geschikt voor 600V en kan 6A (28A piek) aan. De interne booster van de Z21 geeft 18V af en is begrenst op 3 A, dus daar zal het niet aan hebben gelegen. Zelfs een korsluiting kan hem niet om zeep hebben gebracht.
De totaalstroom is tijdens de test niet boven de 2,5A uit geweest, dus echt wel aan de veilige kant.
Ik denk eerder dat er intern in de brugcel iets niet helemaal goed zit wat bij hogere stromen zich pas manifesteert.
Als je de cel doormeet, meet je ook niets bijzonders.
Is niet de eerste keer dat ik mee maak dat een brugcel zich "vreemd" gedraagt onder wat zwaardere belasting.
Wat de uiteindelijke rede is waarom de brugcel zich "vreemd" gedraagt zal wel gissen blijven, maar zal zeker (theoretisch gezien) niet aan de belasting of kortsluiting hebben gelegen.
20
Mijn Layout / Re: In aanbouw, Zolderspoor
« Laatste bericht door denobis Gepost op 2025-08-10, 22:37:55 »
Een brugcel die het opgeeft.
Dat heeft meestal een oorzaak b.v. een te hoge opstartstroom , hoger spanning dan waar hij voor gemaakt is of kortsluiting.
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 10