Auteur Topic: beginnen met rocomotion  (gelezen 32156 keer)

Offline marcelg2001

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
    • -
beginnen met rocomotion
« Gepost op: 2013-08-05, 19:41:07 »
ik ben een modelspoorder en rij met de multimaus van roco
ik wil dit gaan uitbreiden door met rocomotion te gaan rijden
voor ik deze aanschaf ga doen wil ik eerst het een en ander duidelijk hebben.

a wat werkt beter: rocomotion of koploper (en dan de intelli box basic aanschaffen)
b vereist het veel kennis om je baanontwerp in te voeren in rocomotion

mvg
marcel
marcel, roco multimaus/rocomotion/ mijn baan in houten/ gelijkstroom/

GerardWassink

  • Gast
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #1 Gepost op: 2013-08-05, 19:56:25 »
Dag Marcel,

a. Dat is echt appels met peren vergelijken. Met andere woorden, er is geen antwoord op te geven zonder meer informatie. Hoe groot wordt je baan uiteindelijk en wat wil je er mee gaan doen. Wil je alles automatiseren, of slechts een gedeelte? Wil je gebruiksgemak of een gratis programma? Wil je continuïteit (zekerheid op lange termijn) of een programma met onzekere ondersteuning?

b. Valt wel mee. Net als met elk programma dat nieuw voor je is, moet je het leren kennen. Dan valt het wel mee.

Voordeel van Rocomotion is dat je op lange termijn langzaam kunt opschakelen naar TrainController. Rocomotion is een 'uitgeklede' versie van de bronze edition van dit geweldige programma.TrainController is waar de meeste gebruikers op dit forum mee werken.

Als je van plan bent om dit forum te blijven bezoeken vinden we het wel handig als je wat meer informatie geeft in je profiel, en als je je even wilt voorstellen in het betreffende board.

Groet,
Gerard

Offline marcelg2001

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
    • -
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #2 Gepost op: 2013-08-06, 11:57:05 »
hoi gerard,
bedankt voor je zeer snelle reactie

mijn excuus voor de gebrekkige informatie, dit is de eerste keer dat ik een forum aanspreek dus alles is voor mij nieuw.

en wat de baan betreft
het is een niet al te grote baan, hij ligt in een l vorm en is 264 x 100 en 185 x 125, betreft dubbel sporig met een daar bij 2 in haal sporen (het stationsgebied heeft dus 4 sporen)
ik wil eigenlijk de computer het werk laten doen dus dat is dan neem ik aan volledig geautomatiseerd. de multi maus hou ik er alleen bij voor een stukje programmeerspoor die niet aan de baan vast zit.

de bedoeling is dat ik met 4 a 5 treinen tegelijkertijd wil rijden

ik ken mensen die zelf met koploper rijden en dat ziet er volgens mij allemaal goed uit, maar aangezien ze daar mee gestopt zijn verder door te ontwikkelen dacht ik dat rocomotion beter zou zijn omdat dat waarschijnlijk door word ontwikkeld

het belangrijkste is dat ik mijn huidige wissel decoders kan blijven gebruiken, deze zijn van digirails en werken op basis van dcc dus dat moet volgens mij voor beide programma's geen probleem zijn.

het programma hoeft bij mij niet per definitie gratis te zijn, want ik wil gewoon een goed betrouwbaar en bedrijfszeker programma en waar ik makkelijk in kan programmeren

ps begrijp ik het goed dat als je rocomotion hebt (het kastje) dat je dan ook gewoon traincontroller kan gebruiken of moet je dan ook naar een intelli box

met vriendelijke groet marcel

marcel, roco multimaus/rocomotion/ mijn baan in houten/ gelijkstroom/

GerardWassink

  • Gast
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #3 Gepost op: 2013-08-06, 12:22:38 »
hoi gerard,
bedankt voor je zeer snelle reactie

mijn excuus voor de gebrekkige informatie, dit is de eerste keer dat ik een forum aanspreek dus alles is voor mij nieuw.

Geeft niks uiteraard, we zitten op dit forum om elkaar te helpen.

en wat de baan betreft
het is een niet al te grote baan, hij ligt in een l vorm en is 264 x 100 en 185 x 125, betreft dubbel sporig met een daar bij 2 in haal sporen (het stationsgebied heeft dus 4 sporen)

Ok, uit interesse: heb je het station zo ingericht dat je van beide kanten op alle sporen kunt komen?

ik wil eigenlijk de computer het werk laten doen dus dat is dan neem ik aan volledig geautomatiseerd. de multi maus hou ik er alleen bij voor een stukje programmeerspoor die niet aan de baan vast zit.

Een mooie afmeting, weet je zeker dat je overal bij kunt? Ik neem aan dat 100 en 125 de diepte aangeven. Dan wordt het lastig om er aan de achterkant bij te komen. Verder: wij houden van tekeningen of foto's. Dat zegt meer dan 1000 woorden...

de bedoeling is dat ik met 4 a 5 treinen tegelijkertijd wil rijden

Je hebt een rijlengte (met dubbelspoor als ik je goed begrijp) van ongeveer 2 x (264 + 185) + 100 + 125, dat is ongeveer 1100. Hoe lang is je langste trein? Dat bepaalt de minimale lengte van je blokken!

ik ken mensen die zelf met koploper rijden en dat ziet er volgens mij allemaal goed uit, maar aangezien ze daar mee gestopt zijn verder door te ontwikkelen dacht ik dat rocomotion beter zou zijn omdat dat waarschijnlijk door word ontwikkeld

Zie daar precies mij reden om dat programma niet te gebruiken, samen met nog een aantal redenen van kwaliteit die door TrainController (TC) veel beter worden ingevuld. Met TC heb je uiteindelijk (een beetje afhankelijk van de versie die je kiest) slechts één bezetmelder nodig per blok.

het belangrijkste is dat ik mijn huidige wissel decoders kan blijven gebruiken, deze zijn van digirails en werken op basis van dcc dus dat moet volgens mij voor beide programma's geen probleem zijn.

Wisseldecoders die op het DCC protocol werken kunnen door alle DCC programma's worden aangestuurd.

het programma hoeft bij mij niet per definitie gratis te zijn, want ik wil gewoon een goed betrouwbaar en bedrijfszeker programma en waar ik makkelijk in kan programmeren

Dan zou ik zeker overwegen om een van de TC versie aan te schaffen. Je krijgt dan korting op basis van je licentie op Rocomotion.

ps begrijp ik het goed dat als je rocomotion hebt (het kastje) dat je dan ook gewoon traincontroller kan gebruiken of moet je dan ook naar een intelli box

TC werkt ook met de Rocomotion hardware. Overwegingen om op een andere centrale over te stappen hebben te maken met andere factoren. Portemonnee, formaat van de baan, aantal "tegelijkertijd actieve" treinen, gemak van aansluiten, etc.

Vooral die laatste, gemak van aansluiten, is voor mij een reden geweest om bij Rocomotion en zelfs bij de Intellibox weg te stappen en over te schakelen naar Digitrax spul. Digitrax is de uitvinder van Loconet, een prachtig protocol dat alle benodigde modules, decoders en andere apparatuur vanuit je centrale - en dus ook vanuit je computer) kan aansturen. Loconet is een speciaal vaan de modelspoorbouw ontwikkeld Local Area Network (LAN) protocol, met zeer betrouwbare bekabeling. Het is (veel) gebruiksvriendelijke en minder storingsgevoelig dan bijvoorbeeld S88, wat hier in Europa veel wordt gebruikt.

Succes!

Gerard

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #4 Gepost op: 2013-08-06, 13:05:19 »
Hallo Marcel,

het lijkt er op dat je met de zelfde vragen zit als. Ik ben een beginnend modelspoorder. Zie Baanontwerp op een andere plaats op dit forum. Ik heb me ook afgevraagd of ik Rocomotion zou moeten aanschaffen. mede door de fijnen en postieve reactie op dit forum heb daar vanaf gezien. Ik heb besloten om eerst verder te bouwen aan de baan en dan voor de schaduwstations naar TC zilver of gold te gaan. Dat lijkt me goekoper dan eerst Rocomotion aanschaffen en dan later Tc met korting erbij aanschaffen. Ook ik heb wisseldecoders van digirail. Ze werken perfect met de Z21 van Roco. Maar zijn niet geschikt voor een DCC protocol. Of er moeten inmiddels andere zijn. Dat weet ik niet. De aanschaf is niet weg want de bedoeling is om een combinatie van TC met de Z21 te maken. En dat is nog een hele uitdaging. Ik volg dan ook dagelijks het forum en krijg daardoor een steeds beter beeld hoe mijn plannen uit te werken. Ik neig heel sterk naar de producten van Digitrax. Het deel van mijn baan wat ik straks niet inzicht heb moet zo goed mogelijk en storingsvrij lopen.

heel veel succes met het maken van een keuze.

Groet

Arie   
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline marcelg2001

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
    • -
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #5 Gepost op: 2013-08-06, 13:11:27 »
dank je wel weer voor de snelle reactie.
ik heb bij deze mijn baan ontwerp even snel na gemaakt in anyrail
van buiten naar binnen, spoor 1 en 3 zijn de doorgaande sporen  en alle 4 de treinen passen ruimschoots in het stations gebied,
ben er alleen nog niet helemaal uit of ik het rangeer gedeelte aanhoud in het huidige ontwerp omdat ik er qua materieel niet heel veel op kwijt kan en weet niet of dat goed in te passen is ivm met automatiseren.

ik wou mijn baan opdelen in 8 blokken

fotos van de baan volgen zsm
ik kan dus het baan ontwerp niet uploaden

dus zal de foto van me baan snel uploaden
marcel, roco multimaus/rocomotion/ mijn baan in houten/ gelijkstroom/

Offline marcelg2001

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
    • -
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #6 Gepost op: 2013-08-06, 13:14:27 »
hoi arie

ik heb zelf naar digirails gemailt en die zeide dat het geen probleem was of je idd rocomotion of koploper gebruikt (traincontroler was nog niet in beeld toen bij mij )

succes
marcel, roco multimaus/rocomotion/ mijn baan in houten/ gelijkstroom/

GerardWassink

  • Gast
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #7 Gepost op: 2013-08-06, 13:19:18 »
Dag beiden,

De wisseldecoders van digirail (in elk geval de DR4018) zijn zeker WEL geschikt voor DCC. Zie de link en de verklarende tekst onder de afbeelding.

Welk type heb jij, Arie?

Marcel, waarom kun je het baanplan niet uploaden?

Gerard


GerardWassink

  • Gast
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #8 Gepost op: 2013-08-06, 13:20:50 »
Marcel, over je baanplan:

Je station heeft vier sporen als ik het goed van je begreep. Dat zijn in elk geval al vier blokken. Dan heb je er nog slechts vier over van de acht die je noemt. Voor 10 meter dubbelspoor lijkt mij dat wat weinig...

Gerard

Offline marcelg2001

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
    • -
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #9 Gepost op: 2013-08-06, 16:34:43 »
omdat hij de extentie niet ondersteund

maar ik heb bij deze wat geimproviseert, hoop dat het zo duidelijk is
me baan is iets anders dan je in gedachte heb

ik had wel een andere baan maar door de complexiteit van me bochten ontspoorde me stoomlok elke keer dus heb genoegen genomen met deze baan
(zie afbeelding baan marcel goes2

dus enige suggesties tips zijn van harte welkom
marcel, roco multimaus/rocomotion/ mijn baan in houten/ gelijkstroom/

GerardWassink

  • Gast
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #10 Gepost op: 2013-08-06, 17:15:42 »
Marcel,

Als ik je bericht goed lees heb je de baan nu zo gebouwd zoals op de onderste tekening, klopt dat?

Dan heb je in het station 5 blokken nodig. En ik zou er voor kiezen om de hoofdbaan (zowel de binnen- als de buitenbaan) ieder in drie blokken onder te verdelen. Dan heb je in totaal 11 blokken.

Waar de hoofdbaan het station weer kruist, gaat die dan onderlangs? Ik vraag dat omdat je rekening moet houden met een maximale stijging van 3 cm per meter...

Gerard

PS: je kunt in het 'File' of 'Bestand' menu van Anyrail ook kiezen voor 'Exporteren'. Hij maakt dan een plaatje voor je zonder de menubalk etc...

Offline marcelg2001

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
    • -
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #11 Gepost op: 2013-08-06, 18:32:28 »
het is de bovenste afbeelding,
ik weet t niet zo'n heel spannende baan maar om zo te beginnen met automtiseren van de baan goed genoeg
marcel, roco multimaus/rocomotion/ mijn baan in houten/ gelijkstroom/

GerardWassink

  • Gast
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #12 Gepost op: 2013-08-06, 19:16:56 »
Okay, nog steeds 11 blokken. 4 in het station, 2 aan de rechterkant in de dubbelspoors bocht totaan de wissels, 2 links onderin vanaf de wissels totaan het station, en 3 voor de rangeersporen.

Overigens is het ook een idee om met flex rails te werken, dan krijg je vloeiender bochten.

Gerard

Offline marcelg2001

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
    • -
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #13 Gepost op: 2013-08-06, 20:47:52 »
ok bedankt voor de tip, en dan kwestie van het rocomotion pakket aanschaffen en 2 blokmelders van roco toch (volgens mij kon je met een melder 8 blokken aansluiten, isoleer stukjes voor de geoline rails, en zie ik dan verder nog wat over het hoofd?
marcel, roco multimaus/rocomotion/ mijn baan in houten/ gelijkstroom/

GerardWassink

  • Gast
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #14 Gepost op: 2013-08-06, 21:08:18 »
Over het geheel klopt het wel wat je zegt. Bijna... ;)

Met Roco blok- of terugmelders alleen ben je er niet. De Roco melders kunnen een signaal teruggeven aan je computer, maar die moet hij dan wel kunnen 'zien'. Dat kan via een reed-contact of via een bezetmelder. Bezetmelders zijn een stuk betrouwbaarder. Zoek in dit forum maar even op Littfinski GMB-8-G (Gleisbesetztmelder) in combinatie met de Roco Ruckmeldemodul 10787, zie bijvoorbeeld deze post.

Reed contacten zijn wat goedkoper, maar echt een stuk onbetrouwbaarder.

MAARRR: volgens mij heb je met Rocomotion niet genoeg aan 1 bezetmelder per blok. Daar moet je er minsten 2 en misschien wel drie hebben. Piet Heinst weet dat wel - kom er maar in Piet!

Om met 1 bezetmelder per blok toe te kunnen heb je geloof ik minsten TC Silver nodig.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2013-08-06, 21:11:05 door GerardWassink »